دوشنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۷
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۷۰۱۶
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارش

نام بانوی انقلابی بر سر در یک مسجد

مسجد عذرا واقع درخیابان شهید طباطبایی منطقه ۱۶ از جمله مکان‌های مذهبی تهران است که ساخت آن حکایت و داستان جالبی دارد.

همشهری آنلاین ‌ـ رضانیکنام: سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی «عذرا» یکی از بانوان خیر و نیکوکار محله یاخچی آباد و از مبارزان انقلابی ازبانیان راه‌اندازی هیئت عزاداری و مجالس روضه‌خوانی اباعبدالله حسین(ع) بود. او در زمان حیاتش وصیت می‌کند، با پولی که در طول عمرش کنارگذاشته، زمین مناسبی را برای ساخت مسجد خریداری کند، چراکه آن زمان حتی یک مسجد در این محدوده وجود نداشت. اما در دوران طاغوت برای ساخت مسجد خیلی سختگیری می‌کردند و مانع می‌تراشیدند. اما عمراین بانوی انقلابی به دنیا نبود و فرزندش مرحوم دکترافراسیابی، طبق سفارش و وصیت او عمل کرد و توانست زمینی به مساحت ۴۸۰‌مترمربع را خریداری و صرف ساخت مسجد کند تا پایگاهی مذهبی و ضد طاغوتی در این نقطه از شهر بنا شود.

 درسال‌های پس از انقلاب اسلامی، با فوت ناگهانی دکترافراسیابی اجرای وصیتنامه کمی به تعویق افتاد و ۳ نفر از افراد خوشنام محله از جمله آقایان مرحوم بهلولی، مظفر احدی و اباذر فتحی که از قبل از طرف افراسیابی وکالت داشتند، تصمیم می‌گیرند این کار ناتمام را به سرانجام برسانند و وصیت مرحومه عذرا را عملی کنند. از میان افراد خوشنام و مورد اعتماد خانواده دکتر افراسیابی، حاج «اباذر فتحی» وحاج «مظفر احدی» و مرحوم بهلولی نقش ویژه‌ای در ساخت و راه‌اندازی مسجد عذرا داشته‌اند.

بانو عذرا و خانواده افراسیابی از هم هیئتی‌ها و از خیّران هم‌محله‌ای بودند. آنها از سال ۱۳۳۸ درهیئت عزاداری خانگی حاج «اباذر فتحی» شرکت می‌کرند. وقتی مادر دکتر افراسیابی به او سفارش کرد، قطعه زمینی برای ساخت مسجد خریداری کند، بی‌معطلی چنین کرد و ۴ قطعه زمین ۱۲۰‌مترمربعی در خیابان شهید طباطبایی برای این کار خرید.

سال ۱۳۵۳ طبق سفارش عذرا بانو، زمین مذکو برای ساخت مسجد آماده شد، اما آن زمان و در دوران طاغوت به راحتی اجازه نمی‌داند کسی مسجد بسازد و خیلی مانع‌تراشی می‌کردند. بنابراین زمین خریداری شده، مدت‌ها به همان شکل باقی ماند تا اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دور تا دور زمین را به همت مردم آجرچینی شدو توانستند خشت مسجد را بالا ببرند.

https://www.masjed.ir/u/gxa

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: