چهارشنبه / ۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۳
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۷۰۲۵
گزارشگر : جلال حیران نیا
معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان‌جنوبی گفت:

کاهش جرم و آسیب‌ را با استفاده از مسجد

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: به دنبال این هستیم راه دادگاه برای زوجین و اختلاف خانوادگی تسهیل نشود؛ باید راهی پیدا کرد که زوجین در گام نخست به دادگاه مراجعه نکنند که این امر باید در مکانی مقدس به نام مسجد پایه‌گذاری شود و افرادی معتمد در دل هر محله به این کار اهتمام ورزند.

ایکنا/ از مشکلات اجتماعی رو به افزایش جوامع بشری امروز، تزلزل و فروپاشیدن کانون خانواده است؛ بحرانی که نمی‌توان از تأثیر آن بر روی دیگر حوزه‌های اجتماعی غافل شد؛  تنها کافی است گذرت به دادگاه‌های خانواده برسد تا بفهمی گاهی اختلافات با انسان‌ها چه می‌کند. پرخاشگری‌های تند زنان و مردان در راهروهای محکمه‌ها، برون افتادن اسرار درونی، چهره‌های دژم و درهم، کودکان بیم زده و نگران، چشم های اشک بار پدران و مادران، آه و ناله و نفرین‌ها و در نهایت فراق و جدایی حکایت از این قصه غم‌بار دارد.

ازدواج و تشکیل خانواده در اسلام مقدس و محترم و طلاق کاری زشت و منفور است و رابطه زوجیت وثیق ترین و اصیل ترین و گسترده ترین رابطه‌هاست. جامعه اسلامی موظف است حتی با راهکارهایی جدید و متناسب با وضعیت زمان زمینه‌های بیزاری و جدایی همسران را پاک کند تا تنها دادگاه اولین و آخرین راه همسران نباشد.

توانمندسازی معتمدان محلی با آموزش‌های پیوسته 

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی نیا، معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌حنوبی اظهار کرد: مساجد پایگاه اصلی هر محله و از مکان‌هایی است که می‌توان جرم و آسیب‌ها را با استفاده از آن کاهش داد.

وی افزود: اسلام دین مصالحه و سازش است و هدف ما این نیست که زوجین همان ابتدای بحث و دعوا خود را دادگاه و قاضی برسانند؛ بلکه اندکی تأمل، صبر و پادرمیانی لازم است؛ این پادرمیانی گاهی در محیط خانواده نمی‌تواند درست شکل بگیرد که می‌توان از ظرفیت مصلحین محلی استفاده کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان‌جنوبی بیان کرد: ما به دنبال این هستیم راه دادگاه برای زوجین و اختلاف خانوادگی تسهیل نشود؛ باید راهی پیدا کرد که زوجین در گام نخست به دادگاه مراجعه نکرده و این همان توصیه دین اسلام است که باید از صلح درونی آغاز کرد.

وحدانی نیا تصریح کرد: در ابتدا باید افراد معتمد محله که مردم به اصطلاح از آنان حرف شنوی دارند؛ شناسایی شده، آموزش دیده و در کالبد مساجد بتوانیم پایگاه صلح را در هر محله ایجاد کنیم که البته تعامل و همکاری دستگاه‌های همکار نیز لازم است.

وی با بیان اینکه قطعا امامان جماعت نیز باید آموزش ببینند چراکه این امر با مردم و زندگی آنان ارتباط دارد و نباید با اشتباهات ما ضربه‌ای به زندگی مردم وارد شود، اظهار کرد: گاهی تمام این ظرفیت‌ها کنار یکدیگر چیده می‌شود، اما استقبالی از سوی خانواده‌‌ها نمی‌شود که این امر نیازمند معرفی و فرهنگ‌سازی است.

وحدانی نیا یادآور شد: در واقع مساجد و امام جماعت هر محل باید به اورژانس قضایی برای رسیدگی به وضعیت اختلافات خانواده‌ها تبدیل شود که این امر در پویایی آن محله، عدم دوری همسایگان از یکدیگر و همچنین حل شدن مسائل در همان محل و بدون نیاز به واسطه‌گری قاضی کمک بسزایی می‌کند.

وی بیان کرد: مسئله این است که اگر ما بتوانیم مسائل را در میان خود حل کنیم، کمک بسزایی به بزرگ نشدن اختلافات کرده‌ایم؛ چراکه گاهی رسیدن به محیط دادگاه اختلافات را بیشتر و بیشتر می‌کند؛ ما نمی‌خواهیم به این مرز برسیم که مشکلات زوجین بزرگ شود بلکه باید در درون خانه و محله رفع شود.

وحدانی‌نیا با بیان اینکه لازم است از ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی و مردم برای حل معارضات و یا اختلافات خانوادگی بهره برد، تصریح کرد: برای استفاده از طرح سازش ابتدا باید بر روی محله‌های آسیب‌پذیر شهر متمرکز شد که بر توانمندسازی مساجد باید تأکید شود.

انتهای پیام
https://www.masjed.ir/u/gxP

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد:
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نمازجمعه: