چهارشنبه / ۳ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۴:۳۳
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۰۸۸
گزارشگر : حمیدرضا حیدری
امام جماعت مسجد جامع اصفهانک:

در جمهوری اسلامی، مسجد یک دانشگاه است

من بارها به طلبه‌ها گفتم که؛ قدر خودتان را بدانید! اینکه ما شیعه هستیم و حالا آمده‌ایم بهترین علم یعنی علمِ دین را یاد بگیریم و تبلیغش کنیم، آن هم در بهترینِ مکانها، یعنی مسجد و در بهترینِ زمان‌ها، یعنی وقتِ نماز، لطف الهی است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ بیستم تا بیست و نهم شعبان هر سال، دهه تکریم و غبار روبی مساجد نام گرفته است. عنوان شعار این دهه در سال ۱۴۰۱ «مسجد، جبهه جهاد تبیین» است. در ادامه با حجت الاسلام سید مجتبی بدری امام جماعت مسجد جامع اصفهانک(احباب الحسین(ع)) به گفت و گو نشسته‌ایم. امام جماعتی که بیش از ۵۰ سال مدیر حوزه علمیه الامام القائم(عج) بوده و بیش از ۴۰ سال نیز در سنگر مسجد جامع اصفهانک به مجاهدت پرداخته است.جوانهای زیادی از مسجد او راه شهادت را انتخاب کردند. می‌گوید بسیاری از آنها نامه اعزامشان را بادست خط من می‌گرفتند، در حین مصاحبه با ما هر جوانی وارد مسجد می‌شد با شوق برای سلام دادن نزدیک می‌شد. در نشست ستارگان محراب که برای تجلیل از ایشان برگزار شد، شاگردانش در کسوت مسئول و طلبه به احترام استاد آمده بودند. در محله اصفهانک همه اورا طور دیگری دوست دارند.

 در گفت و گو با حجت الاسلام سید مجتبی بدری راز محبوبیتش و همینطور ابعاد تکریم مساجد را جویا شده‌ایم که در ادامه می‌آید.

 در نظر حضرتعالی به عنوان یک امام جماعت با سابقه و موفق، ابعاد تکریمِ مسجد چه هستند؟ همچنین از فعالیت‌های مسجد جامع اصفهانک(احباب الحسین(ع)) در هیمن راستا، بفرمائید.

یکی از ابعاد تکریمِ‌ مساجد، در واقع همان کاری است مرکز رسیدگی به امور مساجد در قالب نشست‌های ستارگان محراب به منظور تجلیل ائمه جماعات انجام می‌دهد. تکریمِ امام جماعت و سایر ارکان مسجد، تکریم مسجد است.

همچنین تکریم نمازگزاران، یکی از ابعادِ مهم تکریم مساجد است. آنها هستند که در طول سال‌ها مساجد را آباد، بانشاط و زیبا نگه می‌دارند. نمازگزاران با حضور به موقع در نمازهای سه‌گانه و برنامه‌های مسجد، برنامه‌های فرهنگی، مذهبی، سالروز ولادت و شهادت اهل بیت(علیهم‌السلام)، مجالس جشن پیروزی انقلاب و ...، باعث آبادانی و نشاط مسجد می‌شوند.

بُعد دیگرِ تکریم مسجد، برگزاری برنامه‌های مذهبی، ملی و انقلابی است. برگزاری گرامیداشت دهه مبارکه فجر با دعوت از خانواده شهدا، گرامیداشت هفته دفاع مقدس و برگزاری یادواره‌های شهدا در طول سال، به نوعی تکریم جایگاه مسجد است.

همچنین برنامه‌های قرآنی، سخنرانی‌ها و حتی صحبت‌هایی که امام جماعت بین دو نماز انجام می دهد، احکام، تفسیر قرآن و قرائت احادیث، از مصادیقِ تکریم مسجد هستند. هر فعالیتی که امام جماعت و به طور کلی مسجد دارد، در واقع تکریم نمازگزاران و همسایگان مسجد است.

بنده عضوی از شورای حل اختلاف تهران هستم. کسانی که نیاز به کارشناسی و مشاوره‌ی حقوقی دارند در همین مسجد راهنمایی می‌کنیم. همچنین مسائل زوج‌های جوان، خانواده‌ها یا اهالی‌ای را که با یکدیگر دچار مشکل می‌شوند، قبل از رفتن به اماکن قضایی، در مسجد به سازش می‌رسانیم. اینگونه خدمات از سوی مسجد، در حقیقت تکریم نمازگزاران و همسایگان مسجد است. در واقع تکریمِ اهالی و نمازگزاران، تکریم مسجد است.

دعوت از مسئولین شوراهای حل اختلاف، سازمانها و ادارات، شهرداری، سرداران سپاه، نمایندگان مجلس و مسئولان دیگر به مسجد، برای گره‌گشایی از مردم نیز در همین راستا است.

فراهم نمودن شرایط ازدواج جوانان و سایر امور خیریه از سوی مسجدی‌ها، خدماتی که دولتمردان، بسیجیان در سنگرِ مسجد انجام می‌دهند و به نوعی به مشکلات مردم رسیدگی می‌کنند، تکریم نمازگزاران و مسجد است.

نظرتان را درباره‌ی تکریم کودکان، نوجوانان و جوانان و اینکه چگونه آنها را یک نسل مسجدی تربیت کنیم، بگویید.

نوجونان اگر مسجد نیایند، می‌خواهند چه کاره شوند؟! نوجوانی که از احکام دور باشد، از مسجد و امام جماعت دور باشد، در آینده کارش سخت خواهد شد.

به لطف الهی، در طول سالهای گذشته نوجوانان بسیاری در مسجد جامع اصفهانک رشد کردند، بزرگ شدند و مسئولیت پیدا کردند. من حدود 43 سال، امام این مسجد هستم! هر سال از این نوجوانان و جوانان به بهانه‌های مختلفی تجلیل نموده‌ایم.

بچه‌هایی که مکبر و یا موذن هستند، آنها که با مسجد رفت و آمد دارند، کسانی که دعا می‌‌خوانند، قدردانی و تکریم می‌شوند. همچنین در دهه‌های فجر به تعداد زیادی از بچه‌ها جایزه می‌دهیم. در برنامه‌ی مخصوص بچه‌ها که سه شنبه‌ها است، به آنهایی قرآن و حدیث می‌خوانند، شعر می‌خوانند، جایزه می‌دهیم.

نوجوان باید در مسجد تشویق شود تا مسجدی بماند. تجلیل او یعنی؛ تکریم مسجد!

من بارها به مسجدی ها و بزرگترها توصیه نموده‌ام که؛ کاری کنیم بچه‌ها از مسجد خوششان بیاد! جوان و نوجوان، باید همه برنامه‌هایش در مسجد باشد. اگر بخواهیم فراریشان بدهیم، که مثلاً شلوغ کرده‌اند و صبر و حوصله به خرج ندهیم، این بچه از مسجد زده می‌شود و دیگر مسجد نمی‌آید.

باید وقتی اسم مسجد می‌آید، بچه‌ها خوشحال شوند و با شوق، با پدر و مادرشان به مسجد بیآیند. متاسفانه کرونا کار تا حدودی فاصله ایجاد کرده است، اما ما باید بیشتر تلاش کنیم.

حدود یکصد شهید از همین مسجد تقدیم اسلام و انقلاب شده‌ا‌ند. یادم هست که خودم با آنها صحبت کردم! حتی به آنها نامه دادم که اعزام شدند! چه بسا بچه‌هایی که از این مسجد آزاده هستند و یا جانباز شدند! بچه هایی که در همین مسجد اذان و تکبیر می‎گفتند!

نوجوانان و جوانان شانزده، هفده ساله‌‌ای‌ که از همین مسجد به جبهه رفتند و شهید شدند.

من به عنوان یک طلبه که عمرم را با نسل جوان گذراندم و از طرفی چون مدیره حوزه علمیه هستم و صدها طلبه، محقق و مدرس تربیت کردم که الان مشغول خدمت هستند، می‌خواهم بگویم که؛ امام جماعت‌ها باید با نسل جدید رفیق باشند و خاطره خوشی برای آنها بگذارند! همه بچه‌ها خوب هستند! اگر با آنها رفیق شویم، وقتی چیزی می‌گوییم، گوش می‌دهند! وقتی حدیثی می‌گوییم می‌نویسند.

نسل جدید باید اخلاق را از مسجد یاد بگیرد. بچه ها باید رفتار خوب را از مسجد و امام جماعت یاد بگیرند. نسل جدید باید سرمشق زندگی‌اش مسجد باشد تا در زندگی موفق شود. نوجوانان ما باید در مسجد پرورش یابند تا در درس و زندگی موفق شوند.

در جمهوری اسلامی، مسجد یک دانشگاه است! من بارها به طلبه‌ها گفتم که؛ قدر خودتان را بدانید! ما در میان انسانهای زمین، مسلمانیم و در میان مسلمانان شیعه هستیم و حالا آمده‌ایم بهترین علم یعنی علمِ دین را یاد بگیریم، آن هم در بهترینِ مکانها، یعنی مسجد و در بهترینِ زمان‌ها، یعنی وقتِ نماز!

این لطفی است که خدا شامل حال ما نموده که می‌توانیم، نماز اقامه کنیم. جایگاهِ خاصی مثلِ مسجد، که می‌توانیم دین خدا را تبلیغ کنیم، چون مسجد خانه متقین است، چون مردم مشتاق دین خدا هستند. چون خدا میزبانِ ما است و ما در خانه‌‌ی او هستیم.


https://www.masjed.ir/u/o2t

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: