شنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۳
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۲۲۳
گزارشگر : حجت الله ذاکر
حجت الاسلام موسوی نیا :

بیان دستاوردهای انقلاب «جهاد تبیین» است

امام جماعت مسجد جامع ابوذر معتقد است در شرایطی که انفجار اطلاعات در فضای مجازی مردم را زودباور نموده است، بازگویی دستاوردهای انقلاب اسلامی برای نمازگزاران و مردم به نوعی جهاد تبیین است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، مسجد جامع ابوذر در بلوار ابوذر به امامت حجت الاسلام سید مهدی موسوی نیا از مساجدی است که در جهاد تبیین، اشتغال زایی، ترویج سبک زندگی اسلامی، مشاوره و امور خیریه حضور پررنگی داشته باشد. جشن گلریزان برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد، ایجاد مهد کودک و پیش دبستانی با هدف مهارت افزایی، تولید گلهای تزئینی و بسیاری فعالیت های دیگر در این مسجد، به همت امام جماعت و جوانان مسجد جامع ابوذر انجام شده است.

 در گفت و گو با حجت الاسلام سیدمهدی موسوی نیا لزوم "جهاد تبیین" توسط مساجد و همچنین جزئیات فعالیت های مسجد جامع ابوذر را جویا شده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در نظر شما یک امام جماعت چگونه می‌تواند در مسجد و محله موفق باشد؟

امام جماعت زمانی موفق خواهد شد که مسجد در صدر اولویت‌های کاریش باشد. اگر یک امام جماعت به هر دلیلی از جمله اشتغال و سایر فعالیت ها، ذهن درگیری داشته باشد و دیگر مسجد اولویت اصلی را برای او نداشته باشد، مسجدش تبدیل به یک نمازخانه خواهد شد.

 به عبارتی آنچه که انتظار می رود یک مسجد طراز بر اساس منویات مقام معظم رهبری داشته باشد، فعالیت های مسجد و یا چشم اندازی که ما برای مساجد در نظر گرفته شده، هیچگاه محقق نمی‌شود و امام جماعت فقط در حکم امام یک نمازخانه است.

وقتی مسجد اولویتِ اول امام جماعت نباشد، دیگر آن امام جماعت فرصت پیدا نمی‌کند که تمرکز کند و در حوزه "بیانیه گام دوم" و "جهاد تبیین"، فعالیت روشنگری کند. تنها کاری که می تواند انجام دهد این است که فقط و فقط سه وعده نماز در مسجد اقامه کند و فکر کند مسجدش فعال است.

اگر یک امام جماعت بتواند اولین و مهمترین اولویت فکری و ذهنی خود را، مسجد قرار دهد، قطعاً در تمام امور مسجد موفق خواهد شد.

برخی از فعالیت های  مسجد خود را برای ما بگویید.

اولین کاری که ما در مسجد انجام دادیم ایجاد صندوق قرض الحسنه برای دانشجویان و به منظور تأمین کمک هزینه تحصیل آنها بود.

همچنین یک صندوق قرض الحسنه برای مددجویان و نیازمندانی احداث کردیم که در زمینه تامین هزینه های درمانی آنها فعالیت می‌کند.

یکی از فعالیت هایی که برای آن وقت زیادی گذاشتم، ایجاد مهد امین بود. مهد کودکی که با محوریت "مهارت افزایی" فعالیت می کند نه صرفاً فقط آموزش! چند روز پیش هم جشن فارغ التحصیلی این مهد را برگزار کردیم. به شهادت والدین بچه هایی که در مهد امین پرورش یافتند، با بچه‌هایی که در سایر مهدها آموزش می‌بینند بسیار متفاوت هستند. ما برای این مهد از مربیان فوق تخصصی در حوزه کودک استفاده نمودیمیک پیش دبستانی نیز در مسجد تاسیس نموده ایم که قرار است با برنامه "مدرسه مسجد محور" فعالیت خود را آغاز کند.

همچنین یک آشپزخانه برای طبخ غذا و ارسال به نقاط محروم تاسیس نموده‌ایم. ماهیانه از طرف مسجد غذای گرم به نیازمندان شهرک های اطراف ورامین توزیع می‌کنیم.

مرکز مشاوره‌ای به نام «زیتون» در مسجد ما فعالیت می کند که زوج های جوان قبل از ازدواج برای دریافت مشاوره به آنجا مراجعه می‌کنند.

همچنین به همت مسجد و اهالی توانستیم در حوزه تولید "گلهای تزیینی" در منازل اشتغال آفرینی کنیماین تولیدات با قیمت بسیار مناسب در نمایشگاهی در مسجد، عرضه می‌شود و منافع آن صرف کمک هزینه تحصیلی بچه‌هایی می‌شود که این کار را مدیریت می‌کنند. از قضا کسانی که به این کار اقبال نشان دادند، نه مسجدی بودند و نه هیأتی، ولی هنرِ مسجد این بود که با انجام این کار آنها را جذب نماید و اکنون شاهد هستم که این جوانان در برنامه‌های مذهبی مسجد هم حضور پررنگی دارند.

شما در جهاد تبیین هم حضور پررنگی دارید، مهمترین وظیفه مساجد اکنون در این جهاد چیست؟

روزگاری در ۴۳ سال پیش، یک انقلاب مردمی شکل گرفت. امروز ما به یکسری دستاوردها دست پیدا کرده ایم. ولی دشمن بر روی نقاط ضعف ما دست گذاشت و پیشرفت‌های ما را کمرنگ جلوه می‌دهد. امروز جهاد تبیین ما در مساجد، نشان دادن پیشرفت ها و دلگرم کردن مردم است. به آنها می‌گوییم اگر در یک زمینه ضعف‌هایی وجود دارد ولی در زمینه های بسیاری پیشرفت داشته ایم و خودکفا هستیم!

 کشور ما در رتبه بندی های جهانی به جایگاهی والایی رسیده که با ۴۳ سال پیش به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. ما باید مردم را آگاه کنیم که دستیابی به این پیشرفت ها به برکت انقلاب اسلامی بوده است.

متأسفانه امروزه مردم ما به خاطر انفجار اطلاعات در فضای مجازی، دچار زودباوری شده اند. وقتی که رسانه‌های غربی دروغ پراکنی می‌کنند، به دلیل سرعت و گستردگی آن، برای مردم باور پذیر می‌شود.

 ما با تولید کلیپ و پخش آن در فضای شبستان به‌خصوص در زمانهایی که نماز جماعت برگزار می‌شود، دستاوردهای کشور عزیزمان را به نمازگزاران و اهالی معرفی می‌کنیم. معمولاً در آن جایی که رهبرِ معظم ما ورود مستقیم داشتند، ما شاهد موفقیت های چشمگیری بودیم. ولی آنجایی که برخی از مسئولین خلاف منویات مقام معظم رهبری کاری را انجام داده‌اند و یا حداقل به دستورات ایشان به طور کامل عمل نکرده‌اند و دچار ضعف اعتقادی و خودباوری شده‌اند، متوقف شده‌ایم.

ما در مسجد در جهاد تبیین فعالیت حضور پررنگی داریم و شنبه ها برنامه هایمان را حول محور "جهاد تبیین" اجرا می‌کنیم. هدف ما در این جهاد، بازگویی دستاوردهای انقلاب اسلامی برای نمازگزاران و مردم است.

گزارش صدا و سیما از جشن آزادی ۵ زندانی جرائم غیرعمد در مسجد جامع ابوذر

https://www.masjed.ir/u/w09
مسجد جامع ابوذر
مسجد جامع ابوذر
مسجد جامع ابوذر
مسجد جامع ابوذر
مسجد جامع ابوذر
مسجد جامع ابوذر
مسجد جامع ابوذر
مسجد جامع ابوذر
مسجد جامع ابوذر
مسجد جامع ابوذر
صفحه ۱ از ۲

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری