دوشنبه / ۳ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۲
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۳۷۹
گزارشگر : جلال حیران نیا
مدیرعامل بنیاد هدایت:

تحقق مسجد جامعه‌پرداز در گام دوم انقلاب

حجت الاسلام میرمحمدیان گفت: در گام دوم انقلاب بایستی «مسجد جامعه‌پرداز» را نه به نحو استثنا بلکه به نحو قاعده در سراسر کشور محقق سازیم.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از مهر، آئین افتتاحیه «سومین نمایشگاه مسجد جامعه پرداز» به منظور "ارائه فناوری نرم جامعه پردازی ولایی با محوریت مساجد" در تاریخ پنج شنبه ۶ مردادماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ صبح در شبستان بقیع واقع در مسجد مقدس جمکران برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان، مدیرعامل بنیاد هدایت از طلاب و روحانیون سراسر کشور برای بازدید از سومین نمایشگاه "مسجد جامعه پرداز" دعوت به عمل آورد.

مدیرعامل بنیاد هدایت در دعوت نامه خود آورده است: از میان همه‌ی ملّت‌های زیر ستم، کمتر ملّتی به انقلاب همّت می‌گمارد؛ و در میان ملّت‌هایی که به پاخاسته و انقلاب کرده‌اند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به جز تغییر حکومت‌ها، آرمان‌های انقلابی را حفظ کرده باشند. اما انقلاب پُرشکوه ملت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چله‌ی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش، پشت سر نهاده و در برابر همه‌ی وسوسه‌هایی که غیر قابل مقاومت به نظر می‌رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده است.

درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرآیند بزرگ و جهانیِ چل سال دوّم می‌شود.

انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمی‌شود [و تسلیم هیمنه ی دیوانسالاری و گرفتار بی‌نظمی و عدم ثبات نخواهد شد] و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی، تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند، بلکه از نظریّه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کند.

اکنون انقلاب اسلامی در دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی نیازمند یک محور است؛ آن محور چیست؟ مسجد. «یکی از ابتکارات مهمّ امام بزرگوار ما، از هنرهای بزرگ این مرد بزرگ همین بود که از اوّل انقلاب مساجد را محور قرار داد. آن روزهای اوّل انقلاب… مرکز تشکّل لازم بود، هسته‌ی مرکزی لازم بود؛ این هسته‌ی مرکزی را امام بلافاصله همان روز اوّل، حتّی قبل از اینکه اعلام پیروزی بشود، معیّن کردند: مساجد. بعد هم یک سازمان‌دهی عظیم مسجدی تشکیل شد و به وجود آمد که همان کمیته‌های انقلاب بودند، که مدّت‌های طولانی همه‌ی کارهای انقلاب را این‌ها انجام می‌دادند، و در واقع همه‌ی کارهای کشور را این‌ها انجام می‌دادند.»

«مسجد ابتکاری است که اسلام در آغاز ولادت خود برگزید.» «پدید آوردن هویتی به نام مسجد، نخست در قبا و سپس در مدینه، در شمار زیباترین و پرمغزترین ابتکارهای اسلام در آغاز تشکیل جامعه‌ی اسلامی است: خانه‌ی خدا و خانه‌ی مردم؛ خلوت اُنس با خدا و جلوت حشر با مردم، کانون ذکر و معراج معنوی و عرصه‌ی علم و جهاد و تدبیر دنیوی؛ جایگاه عبادت و پایگاه سیاست، دوگانه‌های به هم پیوسته‌ای است که تصویر مسجد اسلامی و فاصله‌ی آن با عبادتگاه‌های رایج ادیان دیگر را نمایان می‌سازد. در مسجد اسلامی، شور و بهجت عبادت خالص با نشاط زندگی پاک و خردمندانه و سالم، در هم می‌آمیزد و فرد و جامعه را به طراز اسلامی آن نزدیک می‌کند. مسجد، مظهر آمیختگی دنیا و آخرت و پیوستگی فرد و جامعه در دیدگاه و اندیشه‌ی مکتب اسلام است.

با این نگاه، دل‌های ما برای مساجد می‌تپد و از شوق و احساس مسئولیت، لبریز می‌گردد. امروز در میان مساجد ما کم نیستند آن‌هایی که می‌توانند نمایی از این تصویر زیبا و شوق‌انگیز را به نمایش درآورند. حضور نسل جوان پاک‌نهاد ما و حضور روحانیون و معلمان آگاه و دلسوز، مسجدهایی را به درستی، کانون ذکر و عبادت و اندیشه و معرفت ساخته و یادهای عزیز و گران‌بها را در دل‌های ما برانگیخته است. لیکن تا این وظیفه به تمام و کمال گزارده نشود، هیچیک از ما نباید و نمی‌توانیم خطری را که از کمبود مسجد یا ضعف و نارسایی مساجد، جامعه و جوانان و خانواده‌ها و نسل‌های آینده را تهدید می‌کند، غافل بمانیم و خود را از برکات عظیمی که مسجدِ طراز اسلامی به کشور و نظام و مردم هدیه می‌کند، محروم سازیم.»

انقلاب اسلامی در گام اول «عیار معنویت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه به گونه‌ای چشمگیر افزایش داد. مساجد و فضاهای دینی رونقی بی‌سابقه گرفت. و این‌ها همه در دورانی اتفاق افتاده که سقوط اخلاقی روزافزون غرب و پیروانش و تبلیغات پُرحجم آنان برای کشاندن مرد و زن به لجنزارهای فساد، اخلاق و معنویت را در بخش‌های عمده‌ی عالم منزوی کرده است؛ و این معجزه‌ای دیگر از انقلاب و نظام اسلامی فعّال و پیشرو است.» و اکنون در گام دوم بایستی «مسجد جامعه‌پرداز» را به نحو استثنا بلکه به نحو قاعده در سراسر کشور محقق سازیم.

اکنون باظهور فراینده فناوری‌های گوناگون اطلاعاتی و ارتباطی و افزایش ضریب نفوذ این فناوری‌ها در عرصه‌های گوناگون زندگی اجتماعی، تحول پر شتاب الگوی حکمرانی و گسترش نهادهای فرهنگی موازی و رقیب، بیش از پیش نیازمند نگاه کلان و راهبردی در امر راهبری مساجد – به عنوان اصیل‌ترین و گسترده‌ترین شبکه فراگیر ارتباطی و شکل دهنده پیوند ولایی جامعه و طراحی فناوری نرم میانی برای این مهم هستیم.

بدین منظور، در راستای تحقق اقدام ملی ۹ از راهبرد کلان ۱۲ نقشه مهندسی فرهنگی کشور، با بهره‌گیری از خرد جمعی و بررسی تجارت گذشته، پیش نویس سند ملی مسجد تدوین شده است؛ همچنین فناوری نرم امامت میانی به عنوان فناوری جامعه پردازی ولایی با محوریت مساجد نیز طراحی گردید. از فرهیختگان دعوت بعمل می‌آید تا با حضور در این نمایشگاه ما را در تصحیح و تکمیل پیش الگوی امامت میانی و خرده مدل‌های آن، یاری نمائید.

https://www.masjed.ir/u/yiw

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن