شنبه / ۸ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۲
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۳۹۱
گزارشگر : حجت الله ذاکر
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد:

امام جماعت قلب تپنده مسجد است

حجت الاسلام و المسلمین محمدابراهیم خطاب به ائمه جماعات: امامت جماعت توفیقی است که خداوند نصیب شما نموده و در رأس این پایگاه قرار گرفته‌اید؛ از همین رو است که قلب تپنده مسجد امام جماعت است

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد همایش ائمه جماعات «شبکه محله محور مسجد پایه» با عنوان «هادیان محرم» صبح روز پنجشنبه ششم مردادماه در تالار شیخ صدوق حرم عبدالعظیم(علیه‌السلام) برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین حسین محمد ابراهیم رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد و حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه به سخنرانی پرداختند.

مسجد پایگاه همه کارهای نیک

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در این مراسم گفت: جایگاه رفیع و بلندمرتبه مسجد به گونه‌ای است که اداره مسجد برای ما توفیق بزرگی محسوب می‌شود.

وی افزود: پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) با بنا نهادن مسجد یک ابتکار عظیم الهی انجام دادند. یکی از اولین کارهای ایشان به محض رسیدن به مدینه بنا نهادن مسجدی در محله قبا بود. با وجود اقامت کم ایشان در این محله، پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) اولین کاری را که انجام دادند ساختن مسجد بود. این امر نشان می‌دهد، که در حکومت اسلامی مسجد از جایگاه رفیع، حساس و اساسی برخوردار است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب پیرامون مسجد گفت:مسجد، مرکز همه خدمات است. مقام معظم رهبری در تعابیر خود، مسجد را پایگاه همه کارهای نیک و مرکز همه کارهای خیر معرفی می‌کنند. هر کار خیری که در جامعه اسلامی انجام می‌شود باید با مرکزیت مسجد باشد.

امام جماعت، قلب تپنده مسجد

وی ادامه داد: لذا این توفیقی است که خداوند نصیب شما نموده و در رأس این پایگاه قرار گرفته‌اید. از همین رو است که قلب تپنده مسجد امام جماعت است؛ شایسته است که علاوه بر شکرگزاری به درگاه خداوند، این توفیق را حفظ نمایید.

حجت الاسلام محمدابراهیم در ادامه سخنانش گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد تاکنون سه برنامه راهبردی خود را به اتمام رسانده و اکنون در سال جدید در حال اجرای برنامه راهبردی چهارم خودش است. یکی از عرصه های برنامه راهبردی چهارم عرصه شبکه‌سازی مساجد است.

شناسایی آسیب‌های محلات

وی در همین رابطه گفت: حدود ۵۰۰ محله در تهران شناسایی و در هر محله یک مسجد محوری نیز انتخاب شده است. مساجد محوری به صورت شبکه های به یکدیگر متصل شده اند و یکی از مهمترین وظایف آنها راهبری سایر مساجد محله است. این مساجد باید از فرصت هایی که در محله ها وجود دارد برای رفع آسیب‌ها استفاده نمایند.

وی گفت: یکی از کارهایی که «شبکه محله محور مسجد پایه» باید انجام دهد این است که سایر مساجد را فعال نمایند.

مسجد برقرار

حجت الاسلام محمد ابراهیم ضمن تقدیر از ائمه جماعات فعال مساجد گفت: یکی از مطالبات اصلی مقام معظم رهبری از مساجد و مرکز رسیدگی به امور مساجد، «مسجد برقرار» است تعبیر «مسجد برقرار» هم از تعابیر ارزشمند مقام معظم رهبری است: یکی از ویژگیهای «مسجد برقرار» باز بودن درب آن و استفاده مردم در طول روز از آنها است.

سلوک مردمی

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با ائمه جمعه کشور گفت: رهبر معظم انقلاب خطاب به ائمه جمعه فرمودند؛ «امام جمعه‌ی یک شهر امام جمعه‌ی همه شهر است». این فرمایش رهبر انقلاب نسبت به ائمه جماعات نیز صادق است امام جماعت یک مسجد امام جماعت همه اهل محل است. بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری «سلوک مردمی» از امام جماعت مورد انتظار است.

وی افزود: وقتی امام جماعت در دل مردم حضور داشته باشد و ارتباط و همکاری جدی با اهل محل و نمازگزاران داشته باشد قطعاً موفق خواهد شد.

ارتباط با جوان‌ها

حجت الاسلام محمد ابراهیم گفت: در ارتباط با نمازگزاران و اهالی آنچه که بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد ارتباط با جوان‌ها است. امام جماعت باید در جمع جوان‌ها حاضر شود و در حلقه های صالحین بسیج شرکت کند. همراهی ائمه جماعات با جوانها باعث می شود امام جماعت یک مدیر موفق در مسجد شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد یادآور شد: با ارتباط نزدیک با اهالی و جوانان می‌توانیم رسالت خود را بهتر انجام دهیم.

گفتنی است: در این مراسم بسته محتوایی حاوی کتاب «حسین پیروزترین رهبر جهان» و منابعی برای استفاده در منابر ماه محرم به ائمه جماعت شرکت کننده در این همایش تقدیم شد.

https://www.masjed.ir/u/yl5
هادیان محرم 1444
هادیان محرم 1444
هادیان محرم 1444
هادیان محرم 1444
هادیان محرم 1444
هادیان محرم 1444
هادیان محرم 1444
هادیان محرم 1444
هادیان محرم 1444

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری