شنبه / ۲۲ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۶
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۴۱۲
گزارشگر : جلال حیران نیا
جزییات مهرواره «بانور» در گفتگو با قائم مقام بنیاد هدایت:

مهرواره‌ای برای بانوان کنشگر مسجدی

«بنیادهدایت» بعد از برگزاری موفق 2 مهرواره«محله همدل» و «اوج»، در نظر دارد مهرواره«بانور» را در سطح ملی مختص بانوان«شرکه الامام» و بانوان کنشگر با محوریت مسجد برگزار کند.

 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از نهضت، این مهرواره، اولین مهرواره تخصصی بانوان و تلاش بانوان محله ، برای حل مسائل خانواده وجمعیت در محلات، با محوریت مسجد است.

مهرواره بانور، ۴ محور اساسی « ازدواج آسان، سبک زندگی اسلامی، پیشگیری ازطلاق و  فرزندآوری» دارد. همزمان قرار است بانوان در حین حل مسئله‌ها، خاطراتی که ضمن تلاش برای حل مسائل برایشان اتفاق می‌افتد را روایت کنند و در پایان مهرواره، این خاطرات جمع آوری شده و به صورت کتاب در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.
 
این روزها در حالی که قرار است در دهه ولایت (عیدقربان تا غدیر) از پوستر مهرواره«بانور» رونمایی رسمی شود و مهرواره تا ۱۷ ربیع‌الاول ادامه یابد با حجت الاسلام «رضا غلامی»- قائم مقام بنیاد هدایت- به گفتگو نشسته ایم تا ایشان جزئیات مهرواره «بانور» را تشریح کند.
 
در مهرواره «بانور» باید منتظر چه اتفاق جدیدی  باشیم؟
مهرواره بانور، تلاش بانوان محله است  برای حل مسائل «خانواده وجمعیت» که در محلات وجود دارد. قرار است این مهرواره، ظرفیت‌های بانوان را برای حل مسائل خانواده و جمعیت به میدان بیاورد. در مهرواره بانور، بانوان محله ضمن انتخاب مسئله‌هایی که مرتبط با خانواده و جمعیت در محله شان، تلاش می‌کنند با محوریت مسجد و مردم محله، مسائل را حل کنند و حل مسائل  به رقابت گذاشته می‌شود. همزمان قرار است بانوان ضمن حل مسئله‌ها، «خاطراتی» که ضمن تلاش برای حل مسائل برایشان اتفاق می‌افتد را روایت کنند و به مخاطب برسانند. آنچه در این مهرواره رقم خواهد خورد توانمندسازی فعالان محله و بانوان برای حل مسئله هاست. همچنین قرار است و شبکه کنشگران بانوان در یک کار جمعی و در قالب این رویداد، کار موثری را در حوزه جمعیت و خانواده در محله رقم بزنند.  این رویداد در مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار شده و در آخر کار، از بر‌ترین‌ها تجلیل می‌شود. برای برگزیدگان این مهرواره، جوایزی را در نظر گرفته ایم که انشاالله در فرایند اطلاع رسانی مهرواره، اطلاعات دقیق جوایز اعلام خواهد شد. توانمندسازی کنشگران و فعالان خانواده در این رویداد، یکی از برنامه هاست. افرادی که برای حل مسئله اعلام آمادگی کرده اند در فرایند رویداد مهرواره توانمند می‌شوند. در این رویداد تلاش کردیم خود بانوان را - که موثر‌ترین قشر جامعه در نهاد خانواده هستند - به میدان بیاوریم و در یک کار جمعی حل مسئله‌های حوزه خانواده و تعالی، آن را رقم بزنند.
 
مهرواره از چه زمانی شروع و چه زمانی به پایان می‌رسد؟
پوستر مهرواره از دهه ولایت (عیدقربان تا غدیر) به طور رسمی رونمایی خواهد شد و ایام دهه ولایت، زمان رسمی آغاز مهرواره است و بنا داریم تا هفدهم ربیع الاول این رویداد ادامه داشته باشد.
 
این مهرواره همه بانوان را شامل می‌شود یا طیف خاصی مد نظر شماست؟
این مهرواره در ۲ بخش برگزار خواهد شد، بخش اول مربوط می شود به «شریکه الامام»‌هایی که در مساجد حضور دارند و نقش کنشگری و به میدان آوردن ظرفیت‌ها و انسجام آن را انجام می‌دهند و لایه دوم  مربوط است به مخاطب عمومی و بانوانی که در محله حضور دارند و می‌توانند با محوریت مسجد و مشارکت شریکه الامام، پای کار بیایند.
 
برای شرکت در این مهرواره چه مسائلی را بیشتر مدنظر شماست؟
ما ۴ محور اساسی را برای مهرواره در نظر داریم بحث «ازدواج آسان»، «سبک زندگی مبتنی بر زندگی اسلامی»، «پیشگیری از طلاق» و «بحث فرزند آوری و جمعیت».
 
دلیل نام گذاری «بانور» را برای این مهرواره بفرمایید؟
 بحث جمعیت و جوانی جمعیت، مصوب مجلس شورای اسلامی است که وظایف و کارویژه‌هایی به سازمان تبلیغات محول شده و از طرفی هم موضوع خانواده دغدغه جدی سازمان و مدیران ارشد آن است، بنابراین ما بحث خانواده را در مهرواره به عنوان مسئله جدی و رویکرد مهرواره قرار دادیم و اسمش را مهرواره «بانور» یعنی «بانوی نور» گذاشتیم.
مهرواره بانور را حول محور بانوان طراحی کردیم، یعنی هر ۴ موضوع بخش جدی اش زنانه است، ازدواج که یک کفه اش بانوان هستند و در سبک زندگی هم مدیریت خانه عملا با خانم‌ها است که سبک زندگی را مدیریت می‌کنند و در طلاق بخش عمده اش به بانوان و نوع نگاهشان به زندگی و صبرشان در مشکلات زندگی و اینکه تلاش کنند خانواده را قوام ببخشند برمی گردد. در حوزه رشد جمعیت هم بانوان و نوع نگاهشان به جمعیت و نگاه اقتصادی از لحاظ فرزندآوری  مهم است که کنشگر جدی این چهار مسئله بانوان هستند ودر این مهرواره سعی کردیم خود بانوان را پای کار بیاوریم.
 
در بخش روایت خاطرات قرار است چه اتفاقی بیفتد؟
یک بخش جدی مهرواره بانور، بحث ثبت خاطراتی است که درمیدان اتفاق می‌افتد، در حقیقت، می‌تواند برای خانم‌ها  جذاب و به نوعی ثبت تجربه باشد، این بخش، شامل اتفاقات خوبی است که درخانواده و زندگی‌ها رخ می‌دهد، روایت و بیان آن خاطرات می‌تواند جذاب و درس آموز باشد. همچنین می‌تواند الگو و ایده خوبی برای حل تعارضات باشد؛ بنابراین یکی از بخش‌های مهرواره بانور را بخش خاطرات قرار دادیم. درصدصد هستیم کنشگران را آموزش دهیم که چه سوژه‌ای انتخاب کنند، چطور پرورش دهند و چطور بیان و روایت کنند. البته این بخش، قسمت پایانی هم دارد که کتاب خاطرات است. تلاش داریم این خاطرات را به عنوان کتاب خاطرات ،همزمان که این خاطرات به صورت خرد خرد در سایت بارگذاری می‌شود جمع آوری و به صورت کتاب خاطرات منتشر کنیم تا برای خانواده‌های دیگر هم قابل استفاده باشد.
 
مهرواره بانور سومین مهرواره‌ای است که بنیاد هدایت برگزار می‌کند، برای استفاده از تجربیات مهرواره های قبلی چه تلاشی صورت گرفته است؟
تجربه اول ما مهرواره همدل بود و در فضای شاد و با نشاط یک حرکت جمعی، توسط خود مردم رقم خورد. بیش از ۴۳ هزار محله پای کار آمدند و۵۷هزار مسئله ثبت شد. تنوع مسائلی که در محله همدل طرح و حل شد و تنوع جغرافیایی و زیست بوم ، اتفاق مبارکی بود و باعث شد ما شبکه‌های میدانی و کنشگر‌ها را شناسایی کنیم. در مهرواره اوج که یک مهرواره تخصصی مسجد و امامان محله بود به دنبال شبکه تخصصی مسجد و امامان مسجد بودیم. برای لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب که فرمودند: نهضت خدمت رسانی اجتماعی باید بامحوریت مسجد باشد. در آنجا اتفاقات خوبی رخ داد اولا اطلاعات ۵۲ هزار مسجد را جمع آوری کردیم و الگوی حل مسئله را با امامان مسجد به اشتراک گذاشتیم. امسال به جز مهرواره تخصصی «بانور»، مهرواره «همدل ۲» را در دستور کار داریم که نسخه دوم مهرواره همدل است و قرار است که هم مطالبه کنشگران اجتماعی و هم مدیران و تصمیم گیران سازمان و فعالان اجتماعی باشد. برای اینکه تداخلات میدانی صورت نگیرد و بتوانیم یک مدیریت درستی انجام دهیم، ابتدا مهرواره بانور را برگزار می‌کنیم و بعد از مراسم پایانی و تجلیل از برگزیدگان؛ مهرواره همدل ۲ با استفاده از تجربیات ۳ مهرواره قبلی آغاز خواهد شد. سعی داریم از تجربیات مهرواره‌های گذشته در برگزاری مهرواره‌های جدید استفاده بهینه کنیم و با هم افزایی کنشگران و ظرفیت‌هایی که سازمان شناسایی کرده است بتوانیم اتفاقی خوبی را رقم بزنیم.
 
به نظرتان نقاط ضعف وقوت مهرواره‌های قبلی چه بوده است؟
شاید بزرگترین نقطه ضعف مهرواره‌های قبلی،« عدم روایت گری» بود که لازم است در برگزاری مهرواره‌های جدید بیشتر تقویت شود. در مهرواره اوج و همدل سعی کردیم اتفاق‌های مبارک میدان را روایت کنیم، اما توفیق جدی به دست نیاوردیم. نتوانستیم کار‌های موفقی که درمیدان انجام شد را آنطوری که شایسته بود، روایت کنیم. در این دو مهرواره ، توجه جدی به همان تعبیری کردیم که رهبر معظم انقلاب فرمودند: کاش امثال آوینی بودند تا این جهاد عظیم را روایت می‌کردند؛ ما این مسئله را بسیار جدی گرفته ایم و برای رسیدن به این هدف از مجموعه روابط عمومی سازمان واز تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای برای این روایتگری درخواست کمک می‌کنیم.
 
یک انتقادی که وجود دارد این است که  برگزیدگان مهرواره همدل، با تمام شدن مهرواره به نوعی رها شدند، تا چه حد این موضوع را درست می دانید؟
اتفاقا بعد از اتمام مهرواره همدل، شروع به ارتباط مجدد با برترین‌ها کردیم، اخبار فعالیت هایشان را درنشریات، رسانه ملی و مجموعه‌های خدمت رسان باز نشر دادیم. در بعضی از نشست‌ها از آن‌ها دعوت و از تجربیاتشان استفاده کردیم. از آنجا که یک کنشگر اجتماعی تنها یکبار کار انجام نمی‌دهد بلکه در این عرصه فعال است ، مجددا با آن‌ها ارتباط برقرار کردیم و بررسی کردیم که مشغول چه کار و فعالیتی هستند و اخبارشان را در سایت مهرواره باز نشر کردیم. این بحث که این دوستان رها شدند صحیح نیست و تعامل جدی وجود دارد.

https://www.masjed.ir/u/yqb

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: