سه شنبه / ۲۵ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۰۸:۱۷
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۴۱۸
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امام مسجد الزهرا(س)شهرک قدس:

استفاده از ظرفیت محله یعنی؛ موفقیت مسجد

حجت الاسلام علی نوری سلطان معتقد است: اینکه؛ یک امام محله تا چه حد بتواند از ظرفیت مسجد و اهالی(نیروی انسانی) در محله بهره ببرد و انگیزه لازم را در آنها برانگیزد، در موفقیتش اثر خواهد گذاشت.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، تجربه نشان داده است که مساجد می‌توانند در جبران آسیب‌های اجتماعی مؤثر بوده و در زمان بروز حوادث غیرمترقبه در کشور، مهم‌ترین نقش را داشته باشند. همچنین ائمه مساجد با تدوین اهدف و چشم انداز برای مسجد و محله می‌توانند علاوه بر ارتقاءِ سطح فرهنگ دینی، کمک و نوع دوستی، یک نسل انقلابی هم تربیت کنند. حجت‌الاسلام «علی نوری سلطان» امام جماعت «مسجد الزهرا(سلام‌الله‌علیها)» در شهرک قدس(غرب) تهران، توانسته در فعالیت‌های مختلف مسجدش اهالی را متحد کند و با بهره گرفتن از تجارب و نظرات آنها سند و چشم اندازی برای مسجد و محله تدوین نماید. امام جوان مسجد الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برهمکاری اهل محل تاکید دارد و استفاده‌ی صحیح از ظرفیت نیروی انسانیِ محله را دلیل اصلی موفقیت یک امام جماعت و مسجد می‌داند.

در ادامه گفت و گوی پایگاه تخحصصی مسجد را حجت‌الاسلام «علی نوری سلطان» می‌خوانید.

به نظر حضرتعالی یک امام جماعت موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

درباره ویژگی‌های امام جماعت باید گفت: این ویژگی‌ها به دو دسته فردی و مدیریتی تقسیم می شود‌. طبعاً راجع به ویژگی‌های فردی یک امام جماعت بیشتر بحث شده است.

ویژگی‌های مثل نظم، تقوا در امور، علمیت و سایر ویژگیهای فردی، اما در حوزه راهبری و پیشبرد اهداف مسجد، امام جماعت باید یک طرح و برنامه مشخص داشته باشد. از طرفی قدرت همراه کردن مردم را با خود داشته باشد. البته این ویژگی دارای مباحث متعددی می‌باشد. اما آنچه که قابل توجه است این است که صرفاً نباید موفقیت یک امام جماعت را براساس ویژگی‌های شخصی وی بررسی کرد. اینکه؛ یک امام محله تا چه حد بتواند از ظرفیت‌های مسجد، به خصوص ظرفیت اهالی، نیروی انسانی، در محله بهره ببرد و انگیزه لازم را در آنها برانگیزد، در موفقیتش اثرگذار خواهد شد.

وجود ویژگی‌های شخصی و ظهور و بروز آن، همچنین مطالعه مدیریت های موفق و اکتساب علم و تجربه در این حوزه مهم است، اما از همه اینها مهمتر داشتن غایت، طرح و هدف است. همچنین محاسبه میزان پیشرفت در رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده‌اش نیز بسیار مهم است.

از فعالیت های شاخص مسجد الزهرا(سلام الله علیها) هم برای ما بگویید.

علاوه بر فعالیت هایی که همه مساجد آنها را انجام می دهند و به خصوص فعالیتهای شبکه مساجد عملیات محله محور، ما ارتباط وثیقی با مساجد اطراف خود داریم که می‌تواند بسیار پیش‌برنده باشد.

اما در جواب سوال شما باید بگویم؛ یکی از مهمترین کارهایی که در مسجد الزهرا(سلام الله علیها) انجام شد، این بود که؛ سند فرهنگی مسجد را با همراهی اهالی مسجد تدوین نمودیم. توانستیم با شناسایی افرادی که هم تجارب علمی و هم تجارب اجرایی داشتند، این سند را که ناظر بر پیشرفت همه جانبه مسجد و محله و یک پیشرفت جامع است، تدوین نماییم. در حقیقت در همه امور شئون مسجد، یک سند متقن تهیه شد که بر اساس آن هر کسی با هر سلیقه‌ای و هر موقعیتی برای همکاری و پیشرفتِ اهداف مسجد می‌تواند فعالیت نماید.

نگاه جامع ما این بود که هیچکس در مسجد بی استفاده نیست و می‌تواند در راستای هدف متعالی مسجد همکاری کند.

ما در ایام غدیر با همین نگاهی که عرض کردم، با شناخت ظرفیت‌ها، علاوه بر اینکه خود مسجد یک جشن معظم داشت و تعداد قابل توجهی از اهالی در این جشن حضور داشتند، نقش هدایت و راهنمایی را در محله انجام دادیم.

 مسابقات متنوعی در محله و حتی در سطح منطقه برگزار نمودیم. پویش های متنوعی نیز برای آن ایام مثل پویش #هرـ خانه ـ یک ـ پرچم راه انداختیم. مسابقات کیک‌پزی و شیرینی‌پزی برای غدیر و مسابقات فرهنگی از این دست به غیر از فعالیتهای مستقلی که خود مسجد داشت برگزار شد.

 در ماه محرم نیز با همین کیفیت و با همین نگاه، علاوه بر فعالیت های مرسوم مساجد در ایام سوگواری محرم، با هماهنگی مساجد اطراف نماز ظهر تاسوعا و عاشورا برگزار می‌کنیم. در واقع این سال سومی است که این اتفاق رخ می‌دهد. از ابتدای همه گیری کرونا نماز تاسوعا و عاشورا در فضای باز و با هماهنگی مساجد محله اقامه می‌کنیم. قابل ذکر است که در این مراسم جمعیت چندین هزار نفری حاضر می‌شوند.

در رابطه با لزوم «جهاد تبیین» در مساجد و اینکه مساجد چگونه می‌توانند در این جهاد بزرگ شرکت کنند نظر و یا تجربه خود را بگویید.

وقتی از «جهاد تبیین» صحبت می شود، علی‌القاعده به یکی از پیچیده ترین جنگ‌های هیبریدی و یا ترکیبی باید توجه داشت. لذا در اینجا ما با یک دشمن ترکیبی که اهداف خود را روز‌آمد نموده، طرف هستیم. دشمنی که به انحاءِ مختلف کشور ما را مورد هجمه قرار می‌دهد.

حالا صرف نظر از اینکه جهاد تبیین چه اجزاء ، فصول و اصولی دارد و چه مقدمات، موخرات و جزییاتی دارد، مسجد باید سعی کند مرجعیت سیاسی و فکری خودش را برای حضور در این جهاد کسب کند. کسی در مسجد می‌تواند جهاد تبیین کند که یک مرجعیتی داشته باشد و جایگاه سخنگو و بیّن بودن را احیاء کند. یکی از مقدماتی که مساجد باید به آن خیلی دقت داشته باشند(البته در این زمینه کارگروه‌هایی وجود دارد)، این است که مسجد در مقوله‌های اجتماعی در محلات و مناطق به یک مرجعیت فکری برسد.

البته ما این مرجعیت را در برخی موارد از دست داده‌ایم. با این حال، به نظر من؛ اگر مرجعیت فکری برای یک مسجد به دست نیاید نمی‌تواند در این مسیر گام بردارد.

https://www.masjed.ir/u/yr8
مسجدالزهرا(س) شهرک قدس
مسجدالزهرا(س) شهرک قدس
مسجدالزهرا(س) شهرک قدس
مسجدالزهرا(س) شهرک قدس
مسجدالزهرا(س) شهرک قدس
مسجدالزهرا(س) شهرک قدس
مسجدالزهرا(س) شهرک قدس
مسجدالزهرا(س) شهرک قدس
مسجدالزهرا(س) شهرک قدس
مسجدالزهرا(س) شهرک قدس
صفحه ۱ از ۲

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: