یکشنبه / ۳۰ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۷
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۴۳۴
گزارشگر : حجت الله ذاکر
پیام حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی

به ائمه جماعات حاضر در هجدهمین اجلاس روز جهانی مسجد

همه شما عهده دار یک وظیفه هستید و زیر چتر شما افرادی قرار دارند؛ لذا شما در قبال افرادی که زیر چتر شما هستند مسئولیت دارید ...

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، هجدهمین اجلاس روز جهانی مسجد، با پیامی از مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله نوری همدانی(دامت برکاته) و سخنرانی آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس محترم جمهور کشورمان و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسین محمدابراهیم رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و با حضور ائمه جماعات مساجد استان تهران، صبح امروز در حسینیه الزهرا(سلام الله علیها) در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در این مراسم، پیام ویدئویی حضرت آیت الله نوری همدانی(دامت برکاته) برای حاضرین پخش شد که در این گزارش، متن پیام و فیلم آن در ادامه تقدیم می گردد.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحمدلله رب العالمین

«الصلاةُ و السلامُ عَلیٰ البَشیرِ النَذیر و سِراجٌ منیر سیِّدُنا و نبیِّنا أبِی القاسمِ محمَّد و عَلی‌اهلِ بیتهِ الطَیِّبین الطاهرین، سِیَّما بقیة اللهِ فی الارضین»

«وَلتَکُن مِنکُم أُمَّةٌ یَدعونَ إِلَى الخَیرِ وَیَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَیَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ ۚ وَأُولٰئِکَ هُمُ المُفلِحونَ»

از اینکه در مجمع محترم علما صحبت می‌کنیم خداوند را شاکریم و این موضوع را برای خود توفیق تلقی می‌کنیم.

دین مقدس اسلام کادرهایی معین کرده است. این دین اجتماعی کادرهایی برای کارهای مهم لازم دارد. همچنین جایگاه‌هایی در نظر گرفته که آن جایگاه‌ها دارای عظمت هستند و هم یک سری افرادی را برای این کار را معین کرده است. یکی از جایگاه‌های بسیار مهم، مسجد است.

 مسجد در اسلام موقعیت مهمی دارد. زمان پیغمبر اسلام(صلی الله علیه وآله) مسجد مرکز اجتماع بوده است. قضاوت‌ها در مسجد صورت می گرفت و اجتماعات در مسجد تشکیل می شد. برای جبهه و جهاد نیز از مسجد می رفتند و به هنگام برگشتن هم به مسجد می‌آمدندخلاصه مسجد جایگاه بسیار بزرگی دارداین آیه مربوط به این موضوعی است که بایستی یک امتی، یک جامعه ‌ای و افرادی باشند که مردم را به خیر و صلاح دعوت کنند، به معروف امر و از منکر نهی کنند. و این‌قبیل افراد دارای فلاح و رستگاری خاصی می‌باشنداز این جهت که شما عزیزان این موضوع به عهده گرفته‌اید، یک کادری هستید که این کار شما، تداوم کار پیغمبران و اولیا خداست و قرار است ادامه داشته باشد.

حدیثی که قرار است بخوانیم، بسیار مهم است. این حدیث در جلد یازدهم «رسائل به معروف و نهی از منکر»، از حضرت باقر«علیه السلام» هفت موضوع را برای این برنامه معین می‌کند.

إمامُ الباقرُ علیه السلام : إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ سَبیلُ الأنبیاءِ ، و مِنهاجُ الصُّلَحاءِ ، فریضَةٌ عَظیمَةٌ بِها تُقامُ الفَرائضُ ، و تَأمَنُ المَذاهِبُ ، و تَحِلُّ المَکاسِبُ ، و تُرَدُّ المَظالِمُ ، و تَعمُرُ الأرضُ ، و یُنتَصَفُ مِنَ الأعداءِ ، و یَستَقیمُ الأمرُ

اول اینکه می‌فرماید در این کادر ... بها تقام الفرائض ... قوام فرائض و واجبات به این موضوع است ... و تَأمَنُ المَذاهِبُ ... تمام راههای زندگی امنیت پیدا می‌کنند ... و تَحِلُّ المَکاسِبُ ... و تمام کسب و کارها بدین ترتیب حلال می‌شوند ... و ترد مظالم ... حقوق افراد به آنها خواهد رسید ... و ترتل‌العدل ... عدالت برقرار می‌شود. دشمن کنار زده خواهد شد و کارها روبراه خواهد شد.

بنابراین امر به معروف و نهی از منکر به این طرز که گفته شد، در اینجا یک وظیفه ای است که باید این افراد به عهده بگیرند که آن هم علما هستند. بدین ترتیب که این ادامه کار پیامبران خدا است که بدین ترتیب بوجود آمده است.

چند نکته را هم درباره مسجد و امام جماعت مسجد عرض می کنم. اول اینکه باید بسیار و بسیار منظم باشیم. در هر کاری تا نظم نباشد توفیقی حاصل نمی‌شود و نتیجه گرفته نمی‌شود. اول مسئله نظم است. دوم این که امام جماعت باید برنامه داشته باشد نه اینکه فقط نماز بخواند و بروداو باید برنامه منظمی از قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه داشته باشد. اما نه خیلی خسته کننده! بلکه باید جذاب باشد! با ذوق و سلیقه خودش یک برنامه‌ای طراحی کند، که اشخاص بدانند این تاثیر گذار ولی جذاب استاین موضوعی است که باید برای بار آوردن افکار مردم و اشاعه معنویات اسلام، ادامه داشته باشد.

اما موضوع سوم که بسیار مهم است، این است که؛ امام جماعت در حومه خودش باید به افراد توجه داشته باشد. در میان افراد برخی‌ها فقیرند محروم هستند و مشکلاتی دارند. باید امام جماعت با کمال تواضع برخورد کند به طوریکه مردم او را یارو یاور خویش بدانندامام جماعت باید به مشکلات توجه کند و سعی کند تا آنها را حل کند. مردم را بشناسد و آنها هم او را به عظمت بشناسندچهارم اینکه؛ اقامه نماز جماعت فقط به وقت مغرب و عشا نباشدنماز صبح، نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشا باید به جماعت در مسجد اقامه شود.

باید شما بدانید که امام(ره) فرمودند و در ۱۰ جای صحیفه سجادیه آمده که؛ «کلکم راع و کلکم مسئول و عن رعیته...» همه شما عهده دار یک وظیفه هستید و زیر چتر شما افرادی قرار دارند. لذا شما در قبال افرادی که زیر چتر شما هستند مسئولیت دارید. این موضوع بسیار مهم است. چون امام جماعت مسئولیت مهمی دارد که البته ثواب بسیار زیادی هم داردامام جماعت باید در مراسم مردم شرکت کند. با مردم مهربان و متواضع بودن، در کنار مردم بودن یار و یاور مردم بودن، یکی از مزایایی است که بایستی علما اسلام از لحاظ اخلاق آن را در نظر بگیرند.

پنجاه نفر از علمای بزرگ دنیا کتابی به نام «ثورة الفقیه و دولته» نوشتند. یعنی اینکه یک فقیه چگونه قیام کرده، چه دولت و حکومتی را به وجود آورده است. هریک از این پنجاه نفر از یک زاویه خاص این انقلاب را مطالعه کردند و کار امام(ره) را بیان کردند که بسیار برجسته است. از جمله همین موضوع توجه به مردم. امر به معروف و نهی از منکر یکی از این زوایا استامام (رضوان الله تعالی علیه) به تمام مستضعفان جهان و به تمام مردم که هر شأنی از شئون را داشتند، توجه کردند که این خیلی مهم است. این یکی از موضوعاتی است که در باره انقلاب مطالعه شده استالبته رهبر معظم انقلاب(دامت برکاته) مانند امام به این موضوع خیلی توجه دارند.

حضرت امیر(علیه السلام) در آن نامه ای که به مالک اشتر در موقع اعزام برای اداره کشور مصر دادند، فرمودند که «إنّما عِمادُ الدِّینِ و جِماعُ المسلمینَ و العُدَّةُ للأعداءِ العامَّةُ مِنَ الاُمَّةِ ، فلیَکُن صَغْوُکَ لَهُم ، و مَیلُکَ علیهم»؛ مالک بدان که مردم ستون دین و اجتماع مسلمانان و سپر در برابر دشمن هستند.

چنانچه در جنگ تحمیلی دیده شد توجه به این مردم خیلی لازم است. این است که باید این نظامی که به وجود آمده به مردم خیلی توجه داشته باشد و اینکه هرکس به اندازه کار و همت خودش باید به مردم خدمت کند.

 در ضمن من از مسئولین محترمی که زحمت کشیدند و این مجموعه را برقرار ساختند، تشکر می کنم. از خداوند متعال مزید توفیقاتشان‌را خواستارممسئولین محترم نیز بایستی از امام جماعت پشتیبانی و احترام او را حفظ کنند. بالاخره کسی که در اینجا آن مدیریت اسلامی را بر عهده دارد، امام جماعت است. لذا ما بایستی تعظیم در برابر امام جماعت را در نظر بگیریم.

پیام ویدئویی حضرت آیت الله نوری همدانی(دامت برکاته) به اجلاس روز جهانی مسجد را در اینجا ببینید.

https://www.masjed.ir/u/ysl

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن