شنبه / ۲ مهر ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۱
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۵۱۸
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارش از مسجد پنبه‌چی

مسجدی که پایگاه اعزامِ رزمنده‌ها در امیریه بود

مسجد پنبه‌چی در سال ۱۳۳۷ در محله امیریه تهران، خیابان ولیعصر(عج) تاسیس شد. این مسجد وقایع تاریخی مختلفی را در سیر جریان قبل و پس از انقلاب اسلامی شاهد بوده و در دوران دفاع مقدس نیز قریب ۱۰۰ شهید را تقدیم وطن و نظام کرده است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، مسجد پنبه‌چی در سال ۱۳۳۷ در محله امیریه تهران،خیابان ولیعصر(عج) تاسیس شد.این مسجد که به همت تعدادی از مومنان و بانیان و خیرین محله امیریه تهران پایه گذاری شد وقایع تاریخی مختلفی را در سیر جریان قبل و پس از انقلاب اسلامی شاهد بوده است.

روند ساخت این مسجد از آغاز به کار ساخت و ساز بنا تا زمان بهره برداری کامل نزدیک به یکسال زمان برد. نهایتا این مسجد در سال ۱۳۳۸ به دستور آیت‌الله بروجردی دارای امام جماعت شد و آیت‌الله نخعی به محله امیریه آمد و امامت جماعت این مسجد را بر عهده گرفت.

بنابر، تقاضای عده ای از مومنین تهران از آیت الله بروجردی خواسته شده بود که فردی را برای اقامه نماز جماعت و تبلیغ و ارشاد به مسجد پنبه چی بفرستند، آن مرحوم نیز آیت الله نخعی را به این مسجد فرستاد و در نامه ای خطاب به مردم آن جا نوشت: «من آقای نخعی را که مورد اعتماد من است، برای امامت جماعت و تبلیغ و رسیدگی به امور محل ، بسوی شما فرستادم و…» مرحوم نخعی تا سال ۱۳۷۰ امام جماعت مسجد بود و پس از درگذشت ایشان، به ترتیب حجج اسلام سید علی نجفی، سید مهدی جعفریان، سید عبدالمهدی هاشمی در محراب این مسجد اقامه نماز کرده اند.

در طول سال های گذشته به دلیل کمبود فضای فیزیکی این مسجد چند بار توسط خیرین و مومنین مورد تعمیرات ساختمانی قرار گرفت و نهایتا در سال  ۱۳۹۲ با توجه به بررسی های صورت گرفته توسط نمایندگان مرکز رسیدگی به امور مساجد، بسیج و مهندسین و کارشناسان مربوطه ساختمان قدیمی مسجد تخریب و با کمک  های مردمی و خیرین نوسازی و در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد.

مسجد پنبه‌چی، در جریان مبارزات مردمی برای پیروزی انقلاب اسلامی حضور پررنگ و فعالی داشت به گونه ای که مرکز اصلی فعالیت‌های ضدطاغوتی محله امیریه محسوب شده و در زمان جنگ تحمیلی نیز بسیاری از جوانان این مسجد به سوی جبهه‌های نبرد رفتند و به شهادت رسیدند. یکی از مراسم‌های پرآوازه مسجد پنبه‌چی، یادواره شهدای عملیات کربلای ۵ است که از سال ۱۳۶۶تا کنون بدون وقفه در این مسجد برگزار شده است.

حجت الاسلام «مرتضی عباسیان»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مسجد پنبه چی در دوران دفاع مقدس پایگاهی برای اعزام جوانان به جبهه ها و پشتیبانی از رزمندگان دفاع مقدس بود، اظهار کرد: مسجد پنبه چی یکی از مساجد فعال در دوران دفاع مقدس بود، طوری که بیشتر جوانان محله امیریه از این مسجد به جبهه های حق علیه باطل اعزام می شدند و قریب ۱۰۰ جوان اعزامی به جبهه ها از این مسجد در دوران دفاع مقدس شهید شدند و می توان گفت که این مسجد یکی از مساجدی است که شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب کرده است.

امام جماعت مسجد پنبه چی (واقع در محله امیریه) با اشاره به پشتیبانی این مسجد از رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس بیان کرد: تهیه و بسته بندی مواد غذایی، ارسال کمک های مردمی به رزمندگان از جمله کمک هایی بوده است که توسط مردم جمع آوری و به جبهه ها ارسال  می شد. ضمن اینکه با بخشی از کمک های که از سوی مردم جمع آوری می شد،یک ماشین نظامی  که مورد استفاده رزمندگان بود، خریداری و به مناطق جنگی ارسال شد.

حجت الاسلام عباسیان با بیان اینکه برخی از بچه های این مسجد که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند از اعضای هیئت امنا و شورای مسجد بودند، گفت: عملیات کربلای ۵‌ که یکی از بزرگترین عملیات‌های رزمندگان در طول جنگ تحمیلی بود،  دی‌ماه سال ۱۳۶۵ با رمز مبارک‌ «یازهرا(ع)» در منطقه‌ شلمچه‌ و شرق بصره‌ آغاز شد و با توجه به اینکه بسیاری از جوانان این مسجد در عملیات کربلای ۵ به شهادت رسیدند، به همین جهت بیش از ۳۵ سال است که یادواره شهدای عملیات کربلای ۵ در این مسجد در دی ماه با حضور مسئولین کشوری، لشکری و خانواده شهدا برگزار می شود و امسال نیز سی و ششمین دوره آن را برگزار می کنیم.

وی با اشاره به خدمات این مسجد در دوران کرونا گفت: در اوج بحران کرونا که مردم با کمبود ماسک مواجه بودند، بیش از ۱۲ هزار ماسک و گان توسط بچه های این مسجد تولید و توزیع و به همت بچه های مسجد آبمیوه تهیه و به بیمارستان ها برای کادر درمان و بیماران ارسال شد.

امام جماعت مسجد پنبه چی واقع در محله امیریه حمایت از اقشار محروم را یکی دیگر از برنامه های این مسجد معرفی و تصریح کرد: بیش از ۵۰ خانواده نیازمند تحت پوشش این مسجد هستند که تلاش کردیم به صورت ماهیانه به آنها بسته های معیشتی اهدا کنیم، ضمن اینکه بسته های گوشت قربانی نیز میان آنها توزیع می شود. همچنین مسجد پنبه چی در راستای تحقق تاکیدات مقام معظم مبنی بر اهتمام به رزمایش مواسات و همدلی درچند مرحله،  کارت هدیه نیز میان نیازمندان توزیع کرد.

انتهای پیام/

 

https://www.masjed.ir/u/Mrq

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن