دوشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۱ / ۰۸:۳۰
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۵۳۴
گزارشگر : جلال حیران نیا
رئیس مرکز ارتباطات دولت با حوزه و روحانیت:

دغدغه مسئولان محوریت مساجد باشد

حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌ابوالقاسم در دیدار با رئیس ستاد هماهنگی هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: محوریت مساجد در فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی باید دغدغه مسئولان باشد.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان قم: حجت الاسلام و المسلمین «محمد حاج ابوالقاسم»، عصر شنبه9  مهرماه طی سخنانی در دیدار رئیس و جمعی از مسئولان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و اعضای ستاد برگزاری پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی «مدهامّتان» طی سخنانی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های جدی در دولت سیزدهم ناظر به مباحث فرهنگی و قرآنی با رویکرد مساجد است، اظهار کرد: به لطف الهی و توجه رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و  دیگر مسئولان دولت که به مباحث مرتبط با مساجد اهتمام و توجه لازم را دارند از هیچ تلاشی فروگذاری نشده است و بنده نیز به عنوان یک طلبه و همچنین مسئول دفتر ارتباطات دولت با حوزه و روحانیت در این راستا دغدغه‌ مند بوده و تمامی تلاش خود را در راستای تحقق مضاعف فعالیت و موضوعات قرآنی، فرهنگی و مسجدی خواهم داشت.

رئیس مرکز ارتباطات دولت با حوزه و روحانیت با تأکید بر این که برای رونق مساجد باید از ظرفیت روحانیت به درستی استفاده کنیم، افزود: متأسفانه در حال حاضر مساجد بسیاری در کشور فاقد امام جماعت هستند و نماز جماعت در این مساجد برقرار نیست و از سوی دیگر مظلوم ترین نهاد در کشور همین مساجد هستند که بعضاً اصلاً مشخص نیست چه کسی متولی مساجد به شمار می رود.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین خاطرنشان کرد: بی‌شک روز قیامت در رابطه با مساجد از ما سوال می‌شود و ما باید در پیشگاه الهی پاسخ گو باشیم، باید توجه داشته باشیم که عمران و آبادانی مسجد در معنای دقیق کلمه به اقامه نماز و فعالیت آن ها وابستگی دارد و این که مساجد قابل توجهی در کشور عملاً تعطیل هستند باید بررسی شود و لذا نیاز به همت و تلاش هایی داریم که مساجد رونق پیدا کنند.

وی افزود: گاهی اوقات دیده می‌شود که اعتبارات قابل توجهی در مواردی خارج از مساجد هزینه می‌شود اما وقتی به مساجد می رسیم این بحث مطرح می‌شود که فقط مردم باید هزینه ها را تأمین کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین بر لزوم تقویت کارکردهای مختلف مساجد در شرایط کنونی تأکید کرد و گفت: آن چه مهم است این که باید زمینه‌ای فراهم کنیم که جوانان به حضور در مسجد رغبت پیدا کنند و تنها مسجد به عنوان نمازخانه مطرح نباشد و به خصوص فعالیت‌های قرآنی با محوریت مساجد صورت گیرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نباید به عنوان کانون‌های مساجد به برگزاری مسابقات فرهنگی و قرآنی اکتفا کرد بلکه عرصه‌های مهم دیگری نیز وجود دارد که باید در زمینه کارهای فرهنگی به این ها توجه صورت گیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم یادآور شد: باید در برخی برنامه‌ها و کارها یک تجدیدنظری صورت گیرد و محوریت مساجد در برنامه‌ها پررنگ شود، به عنوان مثال اگر قرار است بحث کتابخانه‌ها توسعه یابد باید این مهم نیز با محوریت مساجد انجام شود.

وی با تأکید بر این که باید برنامه ریزی‌های ما به نحوی باشد که به احیای مساجد و رونق آن‌ها منجر شود، افزود: نکته حائز اهمیت دیگر این که باید نگاهی جامع به مسجد داشته باشیم و از ظرفیت نهادهای دولتی برای حمایت و پشتیبانی از مساجد به شکل صحیحی استفاده شود.

رئیس مرکز ارتباطات دولت با حوزه و روحانیت همچنین گفت: همت و تلاش شما در راستای برگزاری مسابقات قرآنی مدهامّتان ارزشمند است اما می‌توان از ظرفیت امامزادگان و بقاع متبرکه و همچنین هیئات مذهبی نیز استفاده کرد تا یک مسابقات فراگیر قرآنی را در کشور شاهد باشیم

وی خواستار بهره گیری حداکثری از ظرفیت عظیم مردم در راستای رونق مساجد شد و افزود: باید مساجد محور فعالیت‌ها باشند و در این خصوص مسئولان چنین دغدغه‌ای داشته باشند و در این باب به خصوص به تدریج برگزاری مسابقات و رویدادهای فرهنگی و قرآنی به مساجد سپرده شود.

انتهای پیام

https://www.masjed.ir/u/Ptu

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن