چهارشنبه / ۹ آذر ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۵
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۷۱۲
گزارشگر : حجت الله ذاکر
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد:

پایگاه تخصصی مسجد دایره المعارف مسجد است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدابراهیم با بیان اینکه قالب و سرویس‌های جدید پایگاه تخصصی مسجد به نوعی دائرة‌المعارف مسجدی هستند، گفت: شیوه‌نامه مسجد برقرار تدوین و به نواحی هجده‌گانه مرکز رسیدگی به امور مساجد ابلاغ شده‌است.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ آئین رونمایی از قالب جدید و سرویس های تخصصی «پایگاه تخصصی مسجد» و تقدیر از خبرنگاران فعال حوزه‌ی مسجد خبرگزاری‌ها، صبح روز چهارشنبه، ۸ آذرماه، با حضور حجت الاسلام و المسلمین «حسین محمد ابراهیم»، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و معاونان و مدیران این مرکز برگزار شد.

 پایگاه تخصصی مسجد یک دائره‌العارف مسجدی است

در این آیین با بیان اینکه پایگاه تخصصی مسجد محلی برای بهره مندی و حضور کنشگران فعال مسجدی است، اظهار کرد: همه اطلاعات اعم از پژوهش ها، فعالیت ها و دیگر موارد مرتبط با مسجد باید در این پایگاه عرضه شود اساسا نگاه ما به این پایگاه دائره‌العارف مسجدی است. پایگاه تخصصی مسجد، شناسنامه مسجد است، ما در همه دنیا چنین پایگاهی نداریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ابراهیم با بیان اینکه مسجد خانه خدا و مهمترین پایگاه در نظام اسلامی است، عنوان کرد: پایگاه تخصصی مسجد شناسنامه مساجد است که باید توسعه پیدا کند، همه باید در راه استفاده بیشتر از این پایگاه تخصصی مجاهدت کنیم.

وی ادامه داد: هر کس بخواهد به یک دائره المعارف تخصصی درباره مسجد مراجعه کند، پایگاه تخصصی مسجد پاسخگوی او است. همه اقشار جامعه باید از این پایگاه تخصصی اطلاع داشته و از آن استفاده لازم را ببرند.

رئیس امور مساجد با تاکید بر اینکه ما باید این پایگاه را معرفی کنیم که همه استفاده حداکثری از آن را ببرند، اظهار کرد: مستند نگاری مساجد باید انجام بگیرد که هر کس می‌خواهد به متون و هر اتفاقی در مسجد رخ می‌دهد دست یابد. استفاده از این پایگاه مورد تاکید است به خصوص متخصصان و کنش‌گران مسجدی باید از این پایگاه اطلاع داشته باشند. هر امام جماعتی باید هر روز به این پایگاه مراجعه کرده و اطلاعات لازم را به دست بیاورد.

حجت‌الاسلام محمد ابراهیم گفت:: فرهنگ مراجعه به پایگاه تخصصی مسجد باید نهادینه شود. همه و به خصوص رسانه‌ها باید در بارور کردن و معرفی پایگاه تخصصی مسجد مشارکت داشته باشند.

پایگاه تخصصی مسجد وسیله ارتباطی بین مرکز رسیدگی به امور مساجد و کنش‌گران مسجدی

وی افزودد: پایگاه تخصصی مسجد وسیله ارتباطی بین ما و کنش‌گران مسجدی، امام جماعت، اعضای هیأت امنا، فعالان بسیج و اهالی مسجد خواهد بود.

حجت‌الاسلام محمد ابراهیم ادامه داد: پایگاه تخصصی مسجد طی چندین سال مشغول به فعالیت است و اقدامات خوبی انجام شده اخیراً بخش‌های جدیدی به آن افزوده شده که ارتباط ما با مخاطبان بیشتر شود و هر کس هر سوالی دارد یا به اخبار و اطلاعاتی نیاز دارد از آن بهره ببرد. راه‌های ارتباطی در مرکز برای ارتباطات و کسب شکایات مردمی متعدد است یکی از از همین مسیرها پایگاه تخصصی مسجد است که انتقادات و پیشنهادات از این طریق دریافت می‌شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه بخشی با عنوان مسجد برقرار در پایگاه تخصصی مسجد فعال می شود، تاکید کرد: مسجد برقرار از مطالبات رهبر معظم انقلاب است که بارها مطالبه کردند مسجد همواره باز باشند و مردم مراجعه داشته باشند. این امر در دستور کار قرار گرفته، شیوه نامه‌ای هم تهیه و به مساجد ارسال شده است. البته همه مساجد ظرفیت برقرار شدن را ندارند، مساجد در محلات تجاری و محل‌هایی با عبور و مرور زیاد این امکان را دارا هستند. تاکنون درصدی از مساجد ما برقرار شده است.

این گزارش می افزاید: در ادامه این نشست، با حضور حجج اسلام والمسلمین حسین محمدابراهیم و حجت‌اله ذاکر، رئیس و معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد از پایگاه تخصصی مسجد و سرویس های جدید آن رونمایی شد.  

 پایگاه تخصصی مسجد ارتباط دو سویه مسجدی‌ها را فراهم می‌کند

 در حاشیه این نشست، حجت‌الاسلام محمدابراهیم در نشست خبری با حضور خبرنگاران اظهار داشت: پایگاه تخصصی مسجد وسیله ارتباطی ما با مخاطبان اعم از کنگشران مسجدی، امام جماعت، هیأت امنا، فعالان بسیج، اهالی مسجد و ... است. این پایگاه دایرةالمعارف مسجد خواهد بود که از چند سال گذشته هم فعال بوده است.

وی افزود: در رویکرد جدید، متخصصان امر طراحی جدیدی داشتند و بخش‌های بیش‌تری نیز اضافه شده است تا در فضای مجازی و سایبری ارتباط بیش‌تری با افراد داشته باشیم. افراد می‌توانند سوالات خود را در این سایت پاسخ بگیرند و اطلاعات لازم را دریافت کنند.

 مردم شکایات خود از مساجد را در پایگاه تخصصی مسجد ثبت کنند

 محمدابراهیم تصریح کرد: ائمه جماعت مساجد هم می‌توانند مطالب و محتواهای خود را از این پایگاه دریافت کنند.

 رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با اشاره به راه‌های ارتباطی مردم با این مرکز برای ارائه گزارش و انتقاد تصریح کرد: راه‌های متعددی در این زمینه پیش‌بینی شده که یکی از آن‌ها همین پایگاه تخصصی است. در این پایگاه مردم می‌توانند شکایت‌ها، پیشنهادها و انتقادات خود را مطرح کنند و حتی ایده‌های خود برای بهبود امور را هم قرار دهند.

طرح «مسجدبرقرار» برای فعالیت ۲۴ ساعته مساجد

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص طرح و برنامه این مرکز برای فعالیت مساجد در ساعت بیش‌تری از روز گفت: در این خصوص طرح «مسجدبرقرار» براساس یک مطالبه مقام معظم رهبری در دستور کار است که ایشان فرمودند مساجد باید برقرار باشند؛ به این معنا که مسجد دائماً باز باشد و مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

محمدابراهیم ادامه داد: رویکرد طرح «مسجدبرقرار» این است که قبل از اذان ظهر مسجد باز شود و بعد از نماز ظهر تا بعد از نماز عشاء باز باشد؛ زیرا این بازه، زمان مشترک است. این طرح در دستور کار است و شیوه‌‌نامه‌ای برای آن طراحی و به نواحی ۱۸ گانه و مساجد ارسال شده است. در نواحی، یکی از کارویژه‌ها «مسجدبرقرار» است. همه مساجد امکان برقرار بودن ندارند زیرا مثلاً مسجدی در محل سکونت مردم است و انتظار ندارند که مسجد باز باشد اما برخی مساجد در مکان‌های تجاری و رفت و آمد مردم است که بنا داریم آن‌ها برقرار باشند.

 
https://www.masjed.ir/u/Toz
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
صفحه ۱ از ۲

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرد
 
امام مسجد «شهدای پانزده خرداد» قرچک گفت:
 
در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب
 
حجت الاسلام یاسینی مطرح کرد: