شنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۵
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۷۱۳
گزارشگر : جلال حیران نیا
مدیر پایگاه تخصصی مسجد:

هدف ما تخصصی شدن محتوای مسجدی‌ست

«حمیدرضا حیدری»: بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب، فضای پایگاه تخصصی مسجد را به سمتِ نام آن و تخصصی شدن سوق دادیم و برای تولید محتوای متنوع زیر سرویس‌های تخصصی را برای این پایگاه تعریف نمودیم.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ آئین رونمایی از قالب جدید و سرویس‌های تخصصی این پایگاه و تقدیر از خبرنگاران فعال حوزه‌ی مسجد خبرگزاری‌ها، صبح روز چهارشنبه، ۸ آذرماه در مجتمع فرهنگی و آموزشی محراب برگزار شد.

«حمیدرضا حیدری» مدیر «پایگاه تخصصی مسجد» درباره‌ی لزوم ایجاد سرویس‌های تخصصی این پایگاه گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و جمله کلیدی ایشان که می فرمایند: «امروز قوّت در فضای مجازی حیاتی است.»، رویکرد پایگاه تخصصی مسجد را از سال ۹۸ بر این گذاشتیم که با «قوت» در فضای مجازی و سایبری فعال باشیم. بر همین اساس فضای پایگاه تخصصی مسجد را به سمتِ نام آن و تخصصی شدن سوق دادیم. بر همین اساس برای تولید محتوای متنوع زیر سرویس‌هایی را برای این پایگاه تعریف نمودیم. از جمله می‌توان به «مسجد خبر»، «مسجد نماوا»، «مسجد ایده» و «مسجد فرهنگ» نام برد.

مسجد خبر، رسانه‌ی مساجد

وی افزود: در بخش «مسجد خبر»، پوشش کامل اخبار مساجد، اخبار مسجدی و همچنین اخبار مرکز رسیدگی به امور مساجد منتشر می‌شود. لذا، در سرویس های دیگر ما بخشی به نام «خبر» نداریم و اصولاً محتوای آنها خبری نیست. در سرویس های دیگر ما فقط رویدادها را داریم.

مسجد فرهنگ، رسانه‌ی محراب

حیدری در ادامه گفت: در سرویس «مسجد فرهنگ» زیر صفحه‌های مسجد ایده، ویژه نامه‌های چندرسانه‌ای، عملیات محله محور، باشگاه های مجازی و ستارگان محراب را ایجاد نموده‌ایم. در بخش «مسجد ایده» ایده های مسجدی را دریافت و فرآوری می‌نمائیم و در اختیار مساجد قرار می‌دهیم.

مسجد نماوا، محتوای صوتی و بصری 

وی با اشاره به اینکه اکنون محتوای بصری از اهمیت ویژه‌ای در فضای مجازی برخوردار است، گفت: در سرویس تخصصی «مسجد نماوا»، تولیدات بصری مرکز رسیدگی به امور مساجد در مناسبت های مختلف، مستند‌هایی از ائمه جماعات، مساجد و همچنین تولیدات مسجدی سایر نهادها بارگذاری شده است. در گام بعدی، بخش آوایی آن راه اندازی خواهد شد.

مسجد نگار، آلبوم مساجد

مدیر پایگاه تخصصی مسجد با بیان اینکه امکان ارسال تصاویر مساجد برای انتشار در این پایگاه وجود دارد، گفت: سرویسی برای انتشار گزارش های تصویری مساجد با عنوان «مسجد نگار» ایجاد نموده ایم که ضمن انتشار گزارش، محتوای تولیدی این پایگاه را برای استفاده در شبکه های اجتماعی مساجد در اختیار علاقمندان می‌گذارد. در سرویس «مسجد نگار» این امکان وجود دارد که مساجد به طور مستقیم گزارشهای تصویری خود را برای انتشار ارسال نمایند.

مسجد آموز، سرویس تخصصی آموزش

حیدری در ادامه گفت: یکی دیگر از سرویس‌های ایجاد شده در پایگاه تخصصی مسجد، سرویس «مسجد آموز» است. این سرویس به طور تخصصی به محتوای آموزشی مورد استفاده‌ی ائمه محترم جماعت و سایر ارکان مسجد ایجاد شده است. مدیریت آموزش معاونت جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد در این سال‌ها تولیدات بسیار خوبی منتشر نموده که از این پس از طریق این سرویس می‌توان آنها را مطالعه و یا دریافت نمود. همچنین محتوای کارگاه‌ها و کنفرانس‌های معاونت جذب و آموزش در این سرویس قرار می‌گیرد.

وی افزود: در فاز بعد آزمون ها و آموزش های آنلاین نیز از طریق این سرویس صورت می گیرد.

مسجد پژوه، سرویس ویژه‌ی پژوهشگران مسجدی

مدیر پایگاه تخصصی مسجد در ادامه گفت: این پایگاه برای پژوهشگران مسجدی هم زیر سرویس ویژه ای را در نظر گرفته است که با نام «مسجد پژوه» محتوای مطالعاتی و پژوهشی حوزه‌ی مسجد را در اختیار پژوهشگران قرار می دهد. همچنین پژوهشهای صورت گرفته، مقالات، یادداشت‌ها، کتاب‌های مسجدی و همچنین سوژه‌های سخن(فیش‌منبر) را به فراخور مناسبت، در این سرویس بارگذاری نموده‌ایم.

وی در ادامه گفت: در آینده‌ی نزدیک سه سرویس و پنج بخش ویژه را در پایگاه تخصصی مسجد راه‌اندازی خواهیم نمود. یکی از سرویس هایی که در آینده ایجاد می‌شود، مسجد نهاد است که به تمامی ادارات مرکز رسیدگی به امور مساجد امکان انتشار اطلاعات و محتوای مورد نظرشان را می‌دهد.

حیدری افزود: یکی از تاکیدهای مقام معظم رهبری مستند نمودن سرگذشت  مساجد است. پایگاه تخصصی مسجد در آینده سرویسی را به نام «مسجد شناخت» راه اندازی می کند که به طور تخصصی به این موضوع می‌پردازد. بخش ویژه‌ی «سامانه‌ی مساجد» را که در واقع سامانه تعاملی پایگاه تخصصی مسجد با ائمه جماعات است هم به زودی فعال می‌شود.

وی گفت: بخش بعدی که در آینده فعال می ‌شود، «تالار گفتگو»ی مساجد است. اکنون بسیاری از مساجد میز مشاوره دارند که در آینده این تالار می‌تواند امکان دریافت مشاوره را برای عموم فراهم نماید.

مدیر پایگاه تخصصی مسجد گفت: بعد از کرونا جلسات آنلاین و ویدئو کنفرانس ها مورد استقبال قرار گرفته است و مرکز رسیدگی به امور مساجد هم بسیاری از جلسات آموزشی و مناسبتی خود را در فضای مجازی برگزار کرده است. این جلسات عموما در فضای ادوبی کانکت برگزار شده اند اما پایگاه تخصصی مسجد پیش بینی نموده که در آینده‌ی نزدیک نشست ها و جلسات از طریق دامنه پایگاه تخصصی مسجد انجام شود.

وی‌افزود: همچنین آدرس دامنه‌ی masjed_ir@  آدرس کانال‌های پایگاه تخصصی مسجد در شبکه اجتماعی «ایتا» و «بله» است که به زودی با همین شناسه در سایر نرم افزارهای ایرانی در دسترس خواهد بود.

حمیدرضا حیدری در پایان گفت: پایگاه تخصصی مسجد این قابلیت را دارد که برای مساجد پست الکترونیکی با دامنه‌ی مسجد ایجاد نماید. ائمه محترم جماعات می‌توانند از این پایگاه «پست الکترونیکی مستقل» دریافت نمایند.

 پایان پیام/

https://www.masjed.ir/u/Tq5
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
صفحه ۱ از ۲

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن