یکشنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۰
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۸۷۵
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارشی از بازدیدهای رئیس مرکز از مساجد شاخص

«مساجد شاخص»، از ارزیابی تا معرفی

مساجد شاخص توسط نواحی هجده‌گانه مرکز رسیدگی به امور مساجد به «واحد سنجش و ارزیابی» این مرکز معرفی و پس از ارزیابی توسط این واحد، بازدیدی توسط ریاست، معاونان و مدیران «مرکز رسیدگی به امور مساجد» از این مساجد صورت می‌گیرد و در نهایت به عنوان مسجد شاخص معرفی می‌شود.

به گزارش سرویس مسجد خبر پایگاه تخصصی مسجد، استفاده از ایده‌ها و ظرفیت‌هایِ مساجدِ فعال و برخوردار یکی از اهداف شبکه «محله محور مسجد پایه» است. در واقع مسجدی که از ظرفیت ویژه‌ای به لحاظ ایده‌پردازی، تفکر جهادی و وجود نخبه‌ها برخوردار هستند، می‌توانند تجارب خود در اختیار مساجد دیگر بگذارند. این موضوع می‌تواند به معنویت جامعه و استفاده از همه‌ی کارکردهای مسجد بیانجامد. چرا که اهالی هر محله‌ای به فراخور بافت جمعیت و جغرافیای محله، خدمت متفاوتی از مسجدشان دریافت کنند. این موضوع و ایجاد شبکها‌ی مساجد فعال یکی از چشم اندازهای مرکز رسیدگی به امور مساجد است. در همین راستا، حجت‌الاسلام و المسلمین «حسین محمد ابراهیم» رئیس مرکز رسیدگی به امورمساجد به همراه تیم ارزیابی، معاونان و مدیران این مرکز بازدیدهایی از مساجد شاخصِ استان تهران انجام می‌دهند.

در این گزارش به مساجد شاخص و ملاک‌های «مرکز رسیدگی به امور مساجد» درباره‌ی آنها می‌پردازیم.

نحوه انتخاب مساجد شاخص

حجت‌الاسلام «حامد حیدری» رئیس «واحد سنجش و ارزیابیِ دفتر نظارت و ارزیابی مرکز رسیدگی به امور مساجد» درباره نحوه‌ی انتخاب «مساجد شاخص» به مسجدخبر گفت: مساجد شاخص توسط نواحی هجده‌گانه مرکز رسیدگی به امور مساجد به «واحد سنجش و ارزیابی» این مرکز معرفی می‌شوند. پس از ارزیابی توسط این واحد، بازدیدی توسط ریاست، معاونان و مدیران «مرکز رسیدگی به امور مساجد» از این مساجد صورت می‌گیرد و در نهایت مطالبات و چشم اندازی با حضور امام جماعت و دیگر ارکان آن مسجد و به عنوان سندی برای رسیدن به مسجد تراز و الگو تدوین می‌شود.

ملاک‌های ارزیابی مساجد شاخص

محوری بودن

رئیس واحد سنجش و ارزیابیِ درباره‌ی ملاک‌های ارزیابی این مساجد گفت: ملاک اول ارزیابی ما «محوری بودن» یک مسجد است.

امکانات و فضای مناسب
وی افزود: سپس، این «امکانات مسجد» است که اهمیت دارد. فضای شبستان و محوطه‌ی مسجد، مهم هستند، چراکه یک مسجد شاخص، باید توانایی برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی را داشته باشد.

امام جماعت فعال و همدلی ارکان مسجد با او

حیدری گفت: در مرحله بعد جهادی بودن امام مسجد و همدل و همراه بودن ارکان مسجد؛ اعضای هیئت امنا و فرمانده‌ی پایگاه بسیج، بسیار مهم است. آنها بازوان یک امامِ مسجد هستند. ممکن است یک امام جماعت از ایده های خوبی برخوردار باشد امام همراهی امنا و بسیج را نداشته باشد. همچنین ممکن است عکس این موضوع اتفاق بیافتد. همدلی ارکان مسجد با یکدیگر، ارتباط مستقیمی با پیشبرد اهداف فرهنگی و اجتماعی یک مسجد دارد.

کیفیت و کمیّت برنامه‌های فرهنگی

وی افزود: یکی دیگر از ملاک‌های ما در سنجش و ارزیابی مساجد، کیفیت و کمیّت برنامه‌های فرهنگی آنها است.

فعالیت های اجتماعی و تعامل با مساجد اطراف

رئیس واحد سنجش و ارزیابیِ مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: یکی از ملاک های ارزیابی ما میزان و نحوه تعامل یک مسجد با مدارس اطراف و حضور پرشور در نوجوانان در مسجد است. همچنین فعالیت‌های اجتماعی؛ امور خیرخواهانه و کمک‌های مومنانه از جمله مواردی هستند که مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

ترسیم چشم انداز 

حجت الاسلام حامد حیدری پس از معرفی ملاک‌های ارزیابی مساجد شاخص گفت: چنانچه یک مسجد این شاخصه‌ها را داشته باشد، می‌توان آن را به عنوان «مسجد شاخص» معرفی کرد. این مساجد از این جهت الگو محسوب می‌شوند تا مساجد دیگر بتوانند خود را نسبت به آن‌ها ارزیابی و با بهره‌گیری از تجارب مدیریتی آن‌ها، توانایی‌های خود را کشف و سطح برنامه‌هایشان را ارتقاء دهند.

وی افزود: در بررسی‌های صورت گرفته، گاهی شاهد هستیم؛ دو یا چند مسجد از ظرفیت تقریباً یکسانی برخوردار هستند. اما، در کیفیت و کمیت فعالیت‌ها با هم اختلاف قابل توجهی دارند.

رئیس «واحد سنجش و ارزیابیِ» مرکز رسیدگی به امور مساجد در پایان گفت: در مرحله‌ی بعد از سنجش و ارزیابی و معرفی یک مسجد به عنوان مسجد شاخص، رئیس به همراه تیم ارزیابی مرکز رسیدگی به امور مساجد در شورایی با حضور امام جماعت آن مسجد، چشم‌اندازی با در نظر گرفتن نتایج ارزیابی ترسیم و مطالباتی را بر اساس آن در نظر می‌گیرند. در نهایت سند چشم انداز و مطالبات تقریر و به امام مسجد تقدیم می‌شود.

گفتنی است: پس ارزیابیهای صورت گرفته در ماه‌های اخیر، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد ابراهیم رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، مسجد النبی‌صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در ولنجک، مسجد حضرت فاطمة‌الزهراسلام‌الله‌علیها درپاکدشت، مسجد جامع ابوذر در اتوبان محلاتی، مسجد امام علی ‌‌بن‌ موسی‌الرضا‌علیه‌السلام در پیشوا، مسجد امام حسن عسگری‌علیه‌السلام در خیابان ابوذر، مسجد روحانی در خیابان خراسان، مسجد حضرت باب‌الحوائج‌علیه‌السلام در کوهسار، مسجد امام جعفر صادق‌علیه‌السلام در ملارد و مسجد جامع امیرالمومنین ع در منطقه ۴ تهران را به عنوان «مساجد شاخص» معرفی نموده‌اند.

مسجدخبر در روزهای آینده گزارش‌های بیشتری از مساجد شاخص را تقدیم می‌نماید.

تصاویر مربوط به معرفی مساجد شاخص را  در آلبوم زیر ببینید.

https://www.masjed.ir/u/14hq
مسجد امام رضا(ع) در پیشوا
مسجد امام رضا(ع) در پیشوا
مسجد امام رضا(ع) در پیشوا
مسجد ابوذر در اتوبان محلاتی
مسجد ابوذر در اتوبان محلاتی
مسجد ابوذر در اتوبان محلاتی
مسجد باب الحوائج(ع) در شهرک کوهسار
مسجد باب الحوائج(ع) در شهرک کوهسار
مسجد باب الحوائج(ع) در شهرک کوهسار
مسجد باب الحوائج(ع) در شهرک کوهسار
صفحه ۱ از ۲

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری