چهارشنبه / ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۶:۳۳
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۸۹۵
گزارشگر : جلال حیران نیا
با شهدا

تنها شهید ۱۲ بهمن سال ۵۷ که بود؟

شهید کربلایی قربانعلی داودی تنها شهید انقلاب در ۱۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ است که در شهر فارسان استان چهارمحال و بختیاری به دست عوامل رژیم طاغوت به شهادت رسید.

به گزارش مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد؛ شهید قربانعلی داودی متولد ۱۳۰۸ شهر فارسان بود که در تاریخ ۱۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ در سن ۴۹ سالگی توسط سرسپردگان رژیم پهلوی به شهادت رسید.
 
شهید داودی در فعالیت های سیاسی علیه رژیم پهلوی حضوری فعال داشت و بازاریان شهر فارسان را علیه رژیم منحوس پهلوی دعوت به مبارزه می کرد.
 

این شهید بزرگوار با شروع انقلاب اسلامی در سال۱۳۵۷ مبارزات شدیدتری را علیه رژیم طاغوت آغاز و به علت همین فعالیت ها و نصب تصویر حضرت امام خمینی رحمت‌الله‌علیه بر درب مغازه خود چماقداران و ضد انقلابیون چندین مرتبه به مغازه وی حمله و شیشه های مغازه وی را می شکنند، اما او از آرمان انقلابی و اسلامی خود دست بردار نبود.

 
در عاشورای سال ۵۷ عناصر ضد انقلابی با حمله به مغازه شهید داودی، وی را زخمی می کنند.
 
در روز ۱۲ بهمن ماه سال ۵۷ مصادف با ورود حضرت امام خمینی رحمت‌الله‌علیه به ایران در راهپیمایی که به همین مناسبت تدارک دیده شده بود به عنوان یکی از عوامل اصلی راهپیمایی شرکت می‌کند که در مسیر حرکت از مسجد جامع فارسان به سمت سه راهی باباحیدر حین راهپیمایی، چماقداران رژیم شاهنشاهی و ضد انقلابیون به تظاهر کنندگان حمله ور شدند که در این میان عده ای زخمی و عده ای هم پا به فرار گذاشتند.
 
شهید قربانعلی داودی بر اثر ضرباتی که سرسپردگان رژیم طاغوت بر سرش وارد کردند، دچار آسیب مغزی شد و بعد از انتقال به بیمارستان آیت الله کاشانی اصفهان دعوت حق را لبیک و به درجه رفیع شهادت نایل می آید.
 
پیکر این مبارز انقلابی شهید که در انتظار طلوع خورشید انقلاب اسلامی در کشور بود، در روز جمعه ۱۳ بهمن یعنی قبل از پیروزی انقلاب، با حضور پرشور مردم نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری، در شهر فارسان تشییع و خاکسپاری شد.
 
گفتنی است: شهید قربانعلی داودی فارسانی، تنها شهید روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ در کشور می‌باشد و روز ۱۲ بهمن به مناسبت شهادت وی، به عنوان روز شهرستان فارسان نامگذاری شده است.
 
همچنین از آنجا که این شهید بزرگوار، جزو اصناف و بازاریان بود، به عنوان شهید شاخص بسیج اصناف کشور معرفی گردید.

 

شهرستان فارسان در ۳۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.
 

پایان پیام/

https://www.masjed.ir/u/162p

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن