سه شنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۹
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۱۷۱
گزارشگر : جلال حیران نیا
حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد؛

ظرفیت مسجد در امیدآفرینی را نادیده نگیریم

یک استاد خارج فقه و اصول با بیان اینکه آیات قرآن انسان را از یأس و ناامیدی پرهیز داده‌اند، گفت: وقتی انسان با موجودی بی‌نهایت در جایی که متعلق به او است مرتبط شد، روح امید در او زنده می‌شود مسجد بهترین جا برای این ارتباط و امیدآفرینی است.

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد؛ حجت الاسلام والمسلمین «علی نظری‌منفرد» در گفتگو با خبرگزاری شبستان درباره چرایی شهرت امام رضا(ع) به امام رئوف، اظهار کرد: رأفت و رحمت هر دو تعابیر قرآنی هستند: «إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِیمٌ» و از اوصاف حضرت حق محسوب می شوند؛ بین این دو تفاوت هست رحمت زمانی اعمال می شود که انسان در معرض تهدید و آسیب قرار دارد و لذا می گویند به فلانی رحم کنید و اجازه ندهید به وی آسیب برسد اما رأفت بالاتر از آن است و نه تنها مانع آسیب رساندن است بلکه نفع هم در پی دارد.
 
این خطیب و کارشناس مذهبی ادامه داد: اگرچه همه ائمه(ع) در برخورداری از رأفت اشتراک دارند اما این وصف در سیره امام رضا(ع) مشهودتر است و جلوه های خاص تری دارد چنان که رأفت رضوی حتی شامل حال حیوانات هم شده است و امروز هم مزار مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) در مشهد مقدس پناه و مأمن شیعیان ایشان است و جلوه های رافت رضوی را تجلی بخشیده است. 
 
حجت الاسلام نظری‌منفرد با بیان اینکه ما امروز به جهاد تبیین درباره این آموزه ها و ظرفیت های اخلاقی‌شان نیاز دارد، گفت: جهاد مصادیق مختلف دارد جهاد با مال، جهاد با جان و ... اگر بتوانیم حقایق عالم و حقانیت مکتب اهل بیت(ع) را به عموم مردم عرضه کنیم، بسیاری از مطالبی که باعث وهن و ابتذال جامعه می شود، برطرف و خنثی خواهد شد.
 
این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه با اشاره به شعار دهه کرامت ۱۴۰۲ یعنی «خدمت کریمانه؛ همدلی، امیدآفرینی» بیان کرد: انسان اساساً به امید زنده است در آیات قرآن نیز به امیدبخشی تصریح و تأکید شده انسان نباید از رحمت خدا مأیوس شود و یأس جزء کبائر برشمرده شده است چنان که در آیه ۸۷ سوره مبارکه یوسف از لسان حضرت یعقوب(ع) به فرزندانش می فرماید: «یَا بَنِیَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَأَخِیهِ وَلَا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ؛ ای فرزندان من، بروید (به ملک مصر) و از حال یوسف و برادرش تحقیق کرده و جویا شوید و از رحمت خدا نومید مباشید که هرگز جز کافران هیچ کس از رحمت خدا نومید نیست».
 
مولف «قصه کربلا» در ادامه ابراز کرد: آیات قرآن همچنین انسان را از ناامیدی و یأس نسبت به رحمت خدا نهی می کنند «یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ» این آیه و آیاه های مشابه روح امید را در انسان زنده می کند؛ ائمه نیز به عنوان قرآن ناطق چنین بوده و با اوصاف و سیره خود روح امید را در جامعه ایجاد و تقویت می کردند امروز هم بازخوانی و عملی کردن سیره امام رضا(ع) به ویژه در فرصت هایی همچون دهه کرامت به گسترش روح امید در جامعه کمک می کند. 
 
عضو هیئت امنای بیناد هدایت با بیان اینکه مسجد بهترین ظرفیت برای ایجاد و تقویت روح کرامت و امید در افراد و جامعه است، گفت: وقتی انسان با موجودی بی نهایت آن هم در جایی که متعلق به او است ارتباط برقرار کرد، روح امید در او زنده می شود مسجد بهترین جا برای این ارتباط و امیدآفرینی است.
 
وی ادامه داد: قرآن در آیه ۱۰۸ سوره مبارکه توبه می فرماید: «لَا تَقُمْ فِیهِ أَبَدًا لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِیهِ فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ؛ تو (ای رسول ما) هرگز در مسجد آنها (به نماز) نایست که همان مسجد (قبا) که بنیانش از اول بر پایه تقوای محکم بنا گردیده سزاوارتر است به اینکه در آن اقامه نماز کنی، که در آن مسجد مردان پاکی که مشتاق تهذیب نفوس خودند درآیند، و خدا مردان پاک مهذّب را دوست می‌دارد». یعنی مسجد محل تربیت انسان های مهذب و طاهر است.
 
حجت الاسلام نظری‌منفرد در پایان خاطرنشان کرد: انسان وقتی در این مکان خاص که متعلق به خدا و بیت‌الله است با این کارکردها و با رعایت احکام آن حضور پیدا کرد و به خدایی که بی نهایت است و نقصی در او راه ندارد و دائم الفضل است، متصل شد، در سایه بندگی روح امید در او زنده می شود.
 
پایان پیام/
https://www.masjed.ir/u/19cx

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن