پنج شنبه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ / ۲۳:۳۵
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۱۷۹
گزارشگر : جلال حیران نیا
امام جمعه پیشوا اعلام کرد؛

برنامه‌های ویژه شصتمین سالگرد قیام ۱۵ خرداد

امام جمعه شهرستان پیشوای استان تهران گفت: در ایام ۱۵ خرداد و با هدف گرامیداشت شصتمین سالگرد این رویداد ملی، سران سه قوه به شهرستان پیشوا سفر می‌کنند.

به گزارش مسجدخبر، حجت الاسلام روح الله باقری در گفتگو با خبرگزاری بسیج با اشاره به دیدار ستاد برگزاری شصتمین سالگرد ۱۵ خرداد ۴۲ با سران قوا تصریح کرد: در این دیدار، رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه با طرح نکاتی برای بهتر برگزار شدن این روز تاریخی قول دادند که در این ایام، سفری به این شهرستان داشته باشند.

وی همچنین درباره برنامه‌های مختلف گرامیداشت شصتمین سالگرد ۱۵ خرداد ۴۲ افزود: چهارشنبه شب ۱۰ خرداد، کنگره ملی ۱۵ خرداد در امامزاده جعفر (ع) پیشوا و با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با تجلیل از خانواده شهدا و اجرای برنامه‌های دیگر برگزار می‌شود.

امام جمعه شهرستان پیشوا گفت: ۵ شنبه ۱۱ خرداد، اختتامیه رویداد ملی شعر ۱۵ خرداد، با بررسی بیش از ۲۰۰ اثر از بیش از ۲۰ استان برگزار می‌شود همچنین پنجشنبه شب، رویداد "ماه" که برنامه‌ای ماهانه است برگزار و از شبکه ۲ تلویزیون پخش می‌شود.

وی افزود: جمعه ۱۲ خرداد بعد از نماز مغرب و عشا برنامه شب خاطره که مربوط به خاطرات ایام ۱۵خرداد است در صحن امامزاده جعفر (ع) برگزار می‌شود که این برنامه هم از تلویزیون پخش خواهد شد.

امام جمعه شهرستان پیشوا همچنین گفت: ۱۳ خرداد در شب رحلت حضرت امام خمینی (ره) در مسجد امام خمینی پیشوا، برنامه ویژه‌ای برگزار خواهیم کرد و در روز ۱۴ خرداد، همزمان با سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی، جمعی از مردم پیشوا به مرقد مطهر امام راحل (ره) اعزام و علاوه بر شرکت در مراسم رحلت، از بیانات رهبر معظم انقلاب نیز بهره مند می‌شوند.

برنامه‌های ویژه شصتمین سالگرد قیام ۱۵ خرداد/داستان کفن پوشان پیشوا از چه قرار بود؟

وی افزد: در روز ۱۵ خرداد از ساعت ۱۰ صبح مراسم راهپیمایی از مسجد امام تا صحن امامزاده جعفر (ع) برگزار می‌شود و در پایان شرکت کنندگان از سخنان سردار رادان فرمانده فراجا بهره‌مند خواهند شد.

باقری همچنین تصریح کرد: ۱۵ خرداد یکی از هویت‌های بومی و منطقه‌ای شهرستان پیشوا است و این شهرستان با ۳ شاخصه امامزاده جعفرعلیه السلام، شهدای شاخص و روز ۱۵ خرداد سال ۴۲ شناخته می‌شود.

وی درباره چگونگی شکل گیری این روز تاریخی گفت: در روز ۱۵ خرداد که مصادف با سومین روز پس از عاشورای حسینی (ع) بود مردم پس از برگزاری برنامه روز بنی اسد که به مدت حدود ۵۰۰ سال است که هرساله در این روز در امامزاده جعفر (ع) برگزار می‌شود متوجه شدند دستگاه پهلوی، مرجع شیعیان را دستگیر کرده است لذا در بعد از ظهر این روز با جمعیتی حدود ۵ هزار نفر در مسیری در حدود ۲۰ کیلومتر به سمت تهران حرکت کردند و در محل پل باقرآباد قرچک در حالی که تعدادی از آن‌ها کفن پوش بودند و در حال دادن شعار‌هایی مثل یا مرگ، یا خمینی بودند با گارد شاهنشاهی برخورد کردند که در این مواجهه تعداد زیادی از مردم شهید، زخمی و یا بازداشت شدند.

امام جمعه شهرستان پیشوا تصریح کرد: آمار دقیقی از شهدای آن روز در دست نیست، اما بین ۷۰ تا ۱۰۰ نفر برآورد می‌شود، چون در آن ایام به علت جو خفقان دوران پهلوی، خیلی از افراد جرعت نمی‌کردند که آمار شهدا و مجروحان خود را اعلام کنند.

روح الله باقری همچنین گفت: این جمعیت، رهبر و هدایت گر خاصی نداشت و کامل، خودجوش و مردمی برگزار شد.

پایان پیام/
https://www.masjed.ir/u/19e9

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری
 
بازخوانی بیانات امام خامنه‌ای درباره انس با قرآن