شنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۶
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۱۸۴
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارش

خدمات ارزشمند آیت‌الله میردامادی در سنگر مسجد

آیت‌الله میردامادی که حدود ۴۰ سال امامت جماعت مسجد جامع امام رضا(ع) در خیابان خاوران را بر عهده داشت، همزمان با سالروز ولادت حضرت ثامن‌الحجج(ع) به دیار باقی شتافت. سیره مسجدی‌آن مرحوم درس‌آموز و الگوبخش است.

به گزارش مسجدخبر به نقل از شبستان، آیت الله سیدمحمدباقر میردامادی که حدود ۴۰ سال امامت مسجد جامع امام رضا(ع) واقع در خیابان خاوران را بر عهده داشت، چهارشنبه، ۱۰ خرداد ماه همزمان با سالروز ولادت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

 

آن مرحوم فرزند سیدحسین بن میرسیدجعفر، از علما و فضلای معاصر در سال ۱۳۱۵ در خمینی‌شهر اصفهان متولد شد. پس از تحصیل علوم ابتدایی وارد حوزه علمیه اصفهان شد و از محضر علمایی همچون شیخ حیدرعلی صلواتی، سیّدمیرزاهاشمی، شیخ عباسعلی ادیب، شیخ محمّدحسن عالم نجف آبادی، سیدحسین خادمی، سیّدمصطفی مهدوی و شیخ‌احمد فیاض بهره گرفت.

 

سپس در قم ادامه تحصیل داده و از درس آیات عظام گلپایگانی، مرعشی نجفی، شاهرودی، شیخ عبدالجواد اصفهانی و سیدمحمدباقر سلطانی شرکت نمود. وی در سال ۱۳۴۷ پس از وفات پدر به اصفهان آمده و در مدرسه صدر به تدریس پرداخت و در درس خارج حضرات آیات میرسیدعلی بهبهانی، حاج آقا رحیم ارباب و سیدمحمدرضا خراسانی حضور یافت. همچنین، در خمینی شهر به اقامه جماعت و تبلیغ دین و ارشاد مردم مشغول شد.

 

ایشان در خمینی شهر خدمات اجتماعی فراوانی را انجام داد از جمله تأسیس مؤسسات خیریه و صندوق قرض الحسنه، بازسازی و احداث مساجد و حسینیه‌ها.

 

ایشان از سال ۱۳۵۷ شمسی به تهران مراجعت کرد و به اقامه نماز جماعت ترویج دین و حلّ مشکلات مردم پرداخت. بعد از پیروزی انقلاب در نهاد نمایندگی ولی فقیه و سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع به تدریس، سخنرانی و اقامه جماعت اهتمام ورزید. وی سال ها امام جماعت مسجد جامع امام رضا(ع) در خیابان خاوران تهران بود.

 

این عالم ربانی شامگاه ۱۰ خرداد ماه بر اثر کهولت سن در اصفهان دار فانی را وداع گفت.

 

کتب پیام عاشورا در ۲ جلد، تقریرات فقهی درس آیت اللَّه مرعشی (کتاب الطهّاره)، خمینی شهر شهری که از نو باید شناخت، علی (علیه‌السّلام) در بستر شهادت در ۲جلد، قبل از حج بخوانید، مواعظ المعصومین علیهم‌السلام در ۴جلد، ویژگی‌های فرماندهان و مدیران از دیدگاه اسلام از جمله تالیفات این عالم جلیل القدر است که در طول عمر با برکت خود بر جای گذاشت.

 

در ادامه یکی از مصاحبه های این عالم ربانی با گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان را می خوانید:

 

احیای مسجد تنها مجهز کردن مسجد به امکانات سخت افزاری نیست


آیت الله سید محمدباقر آیت میردامادی، نماینده حضرات آیات عظام نوری همدانی و مرعشی نجفی در تهران و امام جماعت مساجد همدانی ها و امام رضا (ع)، با اشاره به اینکه احیای کردن مسجد نوعی عبادت به شمار می آید، به خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، گفت:  احیای مسجد هم نباید تنها به احیای ظاهر مسجد معطوف شود، بلکه باطن، کارکرد و اهداف مسجد نیز باید احیا شود.

 

وی بیان کرد: احیای مسجد تنها به این نیست که مسجدی ساخته و یا مسجدی مجهز به امکانات سخت افزاری شود. مجهز شدن مسجد به امکانات روز، عامل جاذبه مندی مسجد است اما احیای باطنی مسجد به وجود سخنران، خادم خوب و نمازگزار در مسجد است. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ»، برخی تصور می کنند کلمه «یعمر» به معنای توجه به گنبد، مناره و بنای مسجد است در حالی که عمران مسجد یعنی اینکه به عمران معنوی مسجد هم توجه شود.

 

آیت الله میردامادی ارتباط صمیمی و نزدیک ائمه جماعات با مردم و بخصوص جوان را یکی از موثرترین راه‌ها برای جذب و حفظ افراد در مساجد دانست و تصریح کرد: امام جماعت می‌تواند با ایجاد ارتباط صمیمی و نزدیک با اهالی محل، به عنوان معلم پرورشی و تربیتی در مسیر زندگی افراد تأثیرگذار باشد.

 

وی تأکید کرد: مساجد نخستین مکان برای برپایی نشست های مختلف مذهبی و فرهنگی هستند و حضور قشرهای مختلف جامعه در این مکان مقدس ظرفیتی است که می بایست با برنامه ریزی دقیق از این ظرفیت بهره گرفت.

 

آیت الله آیت میردامادی خاطرنشان کرد: مسجد مکانی است که از نظر فقهی احکام متعددی برای آن وجود دارد همچنین از نظر معنوی در شاکله دین مبین اسلام از مقام و جایگاه والایی برخوردار است و از این جهت است که در دین و تمدن اسلامی جایگاه مهمی دارد و از همان صدر اسلام به عنوان اصلی ترین محور مرکز برای مسلمین محسوب می شد. از این رو با انجام فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی در مساجد، علاوه بر جذب جوانان، به دلیل روح حاکم بر مسجد و قداست آن، تا حد زیادی از انحراف افراد جلوگیری به عمل خواهد آمد.

 

پایان پیام/

https://www.masjed.ir/u/1ahW

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری