شنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۵
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۱۹۲
گزارشگر : جلال حیران نیا
امام جمعه موقت تهران تأکید کرد

آبادی مسجد به امام‌جماعت است

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان اینکه آبادی مسجد به ظاهر و بنای آن نیست، بلکه به امام جماعت است، گفت: تربیت ائمه‌جماعت کارآمد که همانند پدر اهالی به ویژه جوانان محله را راهبری و جذب مسجد کند، باید اولویت حوزه‌های علمیه باشد.

به گزارش مسجدخبر؛ حجت الاسلام و المسلمین «کاظم صدیقی» در گفت و گو با خبرگزاری شبستان با اشاره به ضرورت اهتمام به نهضت بازگشت به مسجد به ویژه در مقابله با جریان نفوذ و جنگ نرم، اظهار کرد: یکی از پایگاه هایی که قرآن برای حفظ آن اجازه بذل جان می دهد، مسجد است.
 
امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیه «دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا؛ اگر خدا دفع شر بعضی از مردم را به بعض دیگر نکند، همانا صومعه‌ها، دیرها و مساجدی که در آن ذکر خدا بسیار می‌شود همه خراب و ویران شود» (حج، ۴۰)، بیان کرد: یکی از اهداف مدافعان حرم و شهدا این بود که مساجد حفظ شوند، چراکه مسجد مجاهدپرور است، قهرمان تربیت و به علم، دانش و پیشرفت تشویق می کند و مردم را به مسیر عزت خواهی و استقلال سوق می دهد.
 
مساجد؛ پناهگاه فکری، عاطفی، سیاسی و فرهنگی
 
وی با بیان اینکه برای آثار و برکات مسجد بدیلی وجود ندارد، تصریح کرد: تعبیر مسجد به خانه خدا حقیقی است چنان که خدای متعال می فرماید:«أَلاَ إِنَّ بُیُوتِی فِی اَلْأَرْضِ اَلْمَسَاجِدُ؛ خانه های خدا در روی زمین مساجد هستند». هر کس که می خواهد به خدا پناه ببرد، به خانه های خدا در زمین مراجعه می کند. بنابراین مساجد پناهگاه فکری، عاطفی، سیاسی و فرهنگی محسوب می شوند.
 
مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) افزود: اگر مساجد آن گونه که اسلام برایشان هدف گذاری کرده است، برنامه ریزی کنند، همه مشکلات جامعه رفع می شود، امام خمینی(ره) فرمودند: مساجد سنگرند، بی توجهی به جایگاه و کارکرد خانه های خدا موجب بی پناهی مردم می شود؛ ضرورت دارد صاحبان تربیون به ویژه اهالی منبر و دلسوزان جبهه فرهنگی انقلاب به صورت منسجم و با فرماندهی واحد برای رونق مساجد برنامه داشته باشند به ویژه که این رونق دشمنان را مأیوس می کند.
 
آبادی مسجد در گرو امام جماعت فعال و به‌روز
 
حجت الاسلام‌والمسلمین صدیقی با بیان اینکه آبادی مسجد در گروه داشتن امام جماعت فعال و به‌روز است، گفت: آبادی مسجد به ظاهر و بنای آن نیست، بلکه به امام جماعت است، هر چه امام جماعت به‌روزتر بوده و ابتکار عمل داشته باشد و با مدارس و اهالی محله ارتباط و تعامل برقرار کند، در پررنگ کردن حضور اقشار مختلف مردم به مسجد موفق‌تر عمل می کند.
 
امام جمعه موقت تهران در ادامه ابراز کرد: امام جماعتی که با مدارس و دانشگاه ها همفکری و تعامل برقرار کند، می تواند مسجد را رونق ببخشد و خانه خدا را آباد کند.
 
نقش حوزه در تربیت امام مسجد 
 
وی نقش حوزه های علمیه در تربیت امام جماعت تراز را راهبردی دانست و خاطرنشان کرد: تربیت ائمه جماعت کارآمد که همانند پدر بتواند اهالی به ویژه جوانان محله را راهبری و جذب مسجد کند، باید اولویت حوزه های علمیه باشد.
 
پایان پیام/
https://www.masjed.ir/u/1alm

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری