سه شنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۸
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۴۸۷
گزارشگر : جلال حیران نیا
در نشست مشورتی سومین مهرواره هوای نو

مسجد و هیئت باید به هم بپیوندند

نخستین نشست شورای مشورتی سومین دوره مهرواره هوای نو برگزار و در آن بر موضوعاتی همچون پیوند دوباره مسجد و هیئت، مردمی ماندن هیأت و تبدیل شدن مهرواره به کانون جهاد تبیین، تأکید شد.

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد؛ به نقل از روابط عمومی هوای نو، اولین نشست شورای مشورتی سومین دوره مهرواره هوای نو با حضور اعضای ثابت خود متشکل از حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی و وحید ملتجی دبیر مهرواره و اعضای شورای مرکزی برگزار شد.

در این نشست محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر ادبیات عاشورایی، ولی‌الله کلامی زنجانی، شاعر و پیرغلام اهل‌بیت(ع)، مرتضی طاهری، پیشکسوت عرصه مداحی، حجت‌الاسلام علی سرلک، روحانی و محقق عاشورایی، حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌نژاد، مدیر هیأت انصار الولایه یزد، خانم گنجی، مشاور رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی کشور و خانم شریفی، مسئول امور بانوان سازمان هیأت و تشکل‌های دینی کشور به عنوان مهمان در این نشست مشورتی حضور پیدا کردند.

 

مسجد و هیئت باید به هم بپیوندند

 

در سومین دوره هوای نو باید به قله‌های جدیدتری دست پیدا کنیم

در ابتدای این جلسه حجت‌السلام باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی کشور با ارائه گزارشی از دو فصل پیشین، اظهار کرد: دوره‌های برگزار شده مهرواره به عنوان مقدمه و پیش‌درآمدی برای گردهم آمدن بزرگان و صاحب‌نظران در حوزه هیأت بوده و در سومین دوره ضروری است که با همفکری اصحاب هیأت، درگامی منسجم، قله‌های جدیدتری از موضوعات مرتبط با هیأت فتح شوند.

سومین دوره مهرواره هوای نو طراحی دقیق‌تری خواهد داشت

در بخش دیگری از این نشست، وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو با بیان اینکه آنچه در هوای نو مورد بحث و بررسی است، بیشتر ناظر بر آینده است تا گذشته، خاطرنشان کرد: عمده مطالب مطرح شده برای ساختن آینده است، با این پیش‌فرض که هیأت یکی از موتورهای پیشران انقلاب اسلامی در چهل سال دوم انقلاب اسلامی است. اگر اینگونه است، هیأت چقدر ظرفیت برای برداشتن این بار دارد؟ پس ضروری است تا نخست تصوری از این آینده موردنظر ترسیم کنیم و در گام بعدی، اصحاب هیأت آماده شده و به سمت این آینده حرکت داده شوند تا بتواند نقش‌آفرینی تاریخ‌ساز خود را انجام بدهند.

وی ادامه داد: آغاز این مسیر با موافق و مخالفانی روبه‌رو بود که هریک دلایل خود را داشتند و از این استدلال‌ها دفاع می‌کردند اما با وجود همه مخالفت‌ها و با کمک موافقان که در طراحی این مسیر کمک کردند، دو فصل از مهرواره برگزار شد. حالا در ابتدای فصل سوم این نیاز احساس می‌شود که به طراحی دقیق‌تر و با جزئیات بیشتری نیازمند هستیم تا این مسیر به شکل بهتری به حرکت خود ادامه بدهد.

دبیر سومین دوره مهرواره هوای نو در ادامه صحبت‌های خود، طرح کلی فصل سوم را برای حاضران در جلسه ارائه و در انتهای سخنان خود از حاضران در جلسه خواست نکات ارائه شده را مورد بررسی قرار داده و موارد قابل اصلاح یا از قلم افتاده را برای بهبود طرح حاضر بیان کنند.

ملتجی یادآور شد: در فصل سوم، آنچه در مدت چهارماه در جلسات شورای مرکزی صورت گرفته بود، در این جلسه عرضه و به اشتراک گذاشته شد تا عزیزان حاضر در جلسه، این مباحث را مورد بررسی قرار داده و نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کنند تا بتوانیم در همین ابتدای راه، قدم‌ها را درست‌تر و محکم‌تر برداریم. البته تمامی مباحث در جلسه شورای مرکزی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در جلسات بعدی نیز مجدد، سایر موضوعات در جلسه شورای مشورتی مطرح و برای بررسی دقیق‌تر ارائه می‌شود.

 

مسجد و هیئت باید به هم بپیوندند

هیأت مردمی است و باید مردمی بماند

حجت السلام علی سرلک روحانی و محقق عاشورایی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به کلام شهید حاج قاسم سلیمانی مبنی بر حرم بودن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: باید مراقب کارکرد دوگانه و این تیغ دو دم که الان داریم در مورد آن صحبت می‌کنیم، باشیم. پرداختن به چنین موضوعاتی بسیار خوب است اما باید مراقب این بود که به سمت کارکرد حکومتی بودن حرکت نکند. هیأت مردمی است و باید مردمی بماند. از طرفی پرداختن به هیأت بدون توسل و توکل عملاً کاری بیهوده است.

وی ادامه داد: فرم و شکل در هیأت مهم است اما هیأت باید عطر و طعم خودش را داشته باشد. اگر کارکرد هیأت تغییر کرد و به مجموعه آموزشی یا پژوهشی تبدیل شد، اصل کارکرد خود را از دست داده که این جای نگرانی دارد و باید ابراز شود. در واقع باید به این اقتضائات توجه جدی کرد.

مهرواره هوای نو باید به کانون جهاد تبیین بدل شود

در بخش دیگری از این نشست، حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد مدیر هیأت انصار الولایه یزد با بیان اینکه نقش رسانه در بازتاب مفهوم هیأت امر بسیار مهمی است، اظهار کرد: این بازتاب می‌تواند هیأت را صرفاً به عنوان یک محل برگزاری عزاداری معرفی کند یا می‌تواند سایر نقش‌های هیأت را نیز به بروز و ظهور برساند. در موضوع جهاد تببین که در طرح کلی فصل سوم به آن اشاره شده بود، باید نقش پررنگی برای هیأت‌ها در نظر گرفت. هیأت‌ها در این زمینه اگر ورود کنند، سیل عظیم فرهنگی به وجود خواهد آمد. یکی دیگر از این مسائل مهم در زمینه هیأت، توجه به نقش زنان و امور مرتبط با بانوان در هیأت است.

وی ادامه داد: مهروارههوای نو باید به کانون جهاد تبیین بدل شود و بر همین اساس باید تعداد هیأت‌ها را به دو برابر برساند. این امر ممکن نیست مگر با به صحنه آوردن سایر شهرها و شهرستان‌ها. بخش بین‌المللی هم با همکاری رایزن‌های فرهنگی در سفارت‌های ایران درخارج از کشور ممکن است.

مهدوی‌نژاد ابراز کرد: هوای نو باید به ویترین فعالیت‌های مذهبی و مسائل مربوط به هیأت تبدیل شود.

 

مسجد و هیئت باید به هم بپیوندند

هیأت نباید حکومتی شود

مرتضی طاهری مداح پیشکسوت اهل‌بیت(ع)نیز در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه هیات نباید حکومتی شود، گفت: هرچند اوایل انقلاب نیاز بود حکومت کمکی به هیأت‌ها کند اما حالا باید در پشت صحنه، کار دست خود مردم باشد تا نهادها. فلسفه هیأت پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر است. چیزی که حالا به آن می‌گوییم جهاد تببین. این موضوع خبر از نقش با ارزش هیأت‌ها می‌دهد که متاسفانه با کم شدن معنویات، از آن غافل شده‌ایم.

پیوند مسجد و هیأت را باید مجدد برقرار کنیم

در بخش دیگری از این نشست نوشاد نوشادی، رئیس شورای هیات‎ های مذهبی کشور در صحبت‌های خود به نقش و ارتباط هیأت و مسجد پرداخت و اظهار کرد: مساجد عملاً از جمعیت خالی شده و هیأت‌ها شلوغ است. از طرفی هیأت‌ها جایی برای عزاداری ندارند و به سمت ورزشگاه‌ها و جاهای دیگر سوق پیدا کرده‌اند که عملاً کارکرد دیگری دارند و ارتباطی با هیأت ندارد. این نشان می‌دهد که عملکرد دستگاه‌های فرهنگی به گونه‌ای بوده که مساجد از جوانان خالی شده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود به نقش و ارتباط هیأت و قرآن، هیأت و سخنورِ دانشمند و در نهایت به ارتباط هیأت و مدارس پرداخت.

توجه به جبهه مقاومت از مسائل مغفول مانده در مهرواره است

خانم شریفی مسئول امور بانوان سازمان هیأت و تشکل‌های دینی کشور در بخش دیگری از این نشست گفت: وقتی می‌گویید هیأت برای همه مردم است، پس باید به وجوه مشترک که مورد اتفاق همه مردم است، توجه ویژه شود. از طرفی به روز بودن هیأت‌ها و توجه به مسائل روز نیز یکی از نقش‌های هیأت است. توجه به جبهه مقاومت هم از مسائل مغفول در مهرواره است که احساس می‌کنم باید در سومین دوره توجه ویژه به آن شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود درباره جهاد تبیین سخن گفت و افزود: جهاد تبیین برای جایی است که شبهه‌ای وجود دارد نه اینکه تعدادی همفکر دور یک میز جمع شوند و درباره مسائل گفت‌وگو کنند. کسی که دارای ابهامات ذهنی و اعتقادی است، نیازمند تبیین آن هم از نوع جهادی آن است. در اصل باید تاریکی باشد تا نور معنا پیدا کند.

 

مسجد و هیئت باید به هم بپیوندند

هیأت باید از افرادی بهره ببرد که دارای سواد و علم باشند

در بخش دیگری از این نشست ولی‌الله کلامی زنجانی شاعر و مداح پیرغلام اهل‌بیت(ع) با بیان اینکه جهاد تببین یک کلام نورانی از مقام معظم رهبری است که به خوبی به آن عمل نمی‌شود، خاطرنشان کرد: ما یک یادگاری از پیش از انقلاب با خود آورده‌ایم و آن تمجید از یاران امام خمینی(ره) بود. اما عجیب است امروزه این نگاه در ما نیست و از یاران مقام معظم رهبری تمجید نمی‌کنیم. در کدام هیأت از سید مقاومت تمجید می‌شود؟

وی در ادامه به نقش شبهه‌افکن هیأت‌ها در میان مردم اشاره کرد و افزود: هیأت باید از افرادی بهره ببرد که دارای سواد و علم باشند تا بتوانند به شبهات مطرح شده پاسخ بدهند.

بگذاریم هیأت‌ها با هم حرف بزنند

محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهشگر ادبیات عاشورایی در بخش دیگری اظهارداشت: توجه به اجزای هیأت بسیار کلیدی است. آن هم به شکل فرآیندی و نه برآیندی. اینکه برخی هیأت‌ها سخنران را حذف می‌کنند، ما چه نقشی می‌توانیم در این بین ایفا کنیم؟ یا به عبارت دیگر اساساً در کجا و در کدام هیأت و در کدام فرآیند است که سخنران از هیأت حذف می‌شود؟ یا تعریف نقش‌های جدیدی که امروزه دارد در هیأت اضافه می‌شود. مثلاً پیش‌تر در تبلیغات محیطی فقط نام سخنران و مداح درج می‌شد و حالا نام شاعر هم درج می‌شود. این یعنی هیأت دارد هویت جدید پیدا می‌کند یا بهتر است بگویم پیدا کرده است. یا عناصر دیگری مثل مکان هیأت که در فضای مجازی، خانه، حسینیه و مسجد برگزار می‌شود یا بحث زمان هیأت که مانند قبل در ایام خاصی برگزار نمی‌شود و هر هیأت، زمان خاص خودش را برای برگزاری انتخاب کرده است. یا مناسبت‌های جدیدی که دارند تعریف می‌شوند. مخاطب، ابزار و ... سایر عناصری هستند که به‌مثابه سازه در تشکیلات هیأت وجود و نقش دارند که به هریک به شکل به روز باید توجه نشان داده شود.

سنگری در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: موضوع با اهمیت دیگر، میدان عمل هیأت است. در بحث کرونا دیدیم که هیأت چه نقشی ایفا کرد. اگر اینها را نگوییم، در آینده واژگون گفته خواهد شد. در زلزله، سیل و سایر حوادث، چه گروهی وارد شدند و کار پیش‌برنده انجام دادند. یا مثلا نقش اجتماعی و خانواده‌سازی که هیأت‌ها ایفا می‌کردند که متاسفانه نمی‌دانم چرا دیگر ادامه پیدا نکرد. آنچه به ذهنم می‌رسد این است که باید بگذاریم هیأت‌ها با هم حرف بزنند نه اینکه ما برای آنها حرف بزنیم. چون حرف زدن ما شائبه تصمیم‌گیری را برای هیأت‌ها پررنگ می‌کند. در حالیکه باید نقش درون‌گفت‌وگویی میان هیأت‌ها پررنگ شوند.

مهرواره هوای نو نیازمند بازبینی دائمی است

در بخش پایانی این نشست حجت الاسلام صادقی آرمان، عضو هیات اندیشه‌ورز مهرواره هوای نو با اشاره به این نکته که اگر هیأت امام حسین(ع) دست خود ایشان بود، چگونه آن را اداره می‌کرد؟، اظهار کرد: آیا آنقدر آن را گسترش می‌دادند؟ یا آیا در هر موضوعی ورود می‌کردند؟ به نظر من بله، این کار را می‌کردند و تمام این دستگاه تحت اختیار خود را فعال می‌کردند. آن هم در هجمه‌ای از فرهنگسراها، انجمن‌ها، نهادها و... .

وی ادامه داد: سوال دیگری که ذهن این حقیر را درگیر کرده، فلسفه وجودی مهرواره است. چرا عده‌ای دور هم جمع شدند تا چنین فعالیتی را آغاز کنند؟ یکی از عناصر مهم گویا همین عدم فرمان‌پذیری حکومتی هیأت است. هیأت باید مردمی باشد و مردمی اداره شود. هیأت امرپذیر نیست. اما لازم است تا برای مجموعه‌های ضعیف‌تر بشود الگو ارائه کرد تا اگر نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند، ببینند و به سراغ الگو و روش متناسب خود بروند نه اینکه کپی‌برداری کنند.

صادقی آرمان در پایان سخنان خود گفت: مهرواره هوای نو نیازمند بازبینی دائمی است، از این رو پس از دو سال داریم سند راهبردی را از نو بازبینی و تدوین می‌کنیم. لذا ضروری است صاحب نظران حاضر در جلسه در تدوین هرچه بهتر این سند، کمک حال ما باشند.

در پایان‌بخش این نشست، مرتضی طاهری به ذکر توسل اهل‌بیت علیهم السلام پرداخت.

https://www.masjed.ir/u/1chj

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد:
 
اهمیت شب‌های قدر در کلام رهبری