شنبه / ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۹
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۶۱۶
گزارشگر : جلال حیران نیا
رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه خبر داد؛

خدمات حقوقی رایگان به ۲۸۵۰۰ نفر در مساجد

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه گفت: در طرح ملی وکلا در مساجد با مشارکت ۳ هزار و ۸۰۰ نفر از اعضای مرکز، به تعداد ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر در یک هزار و ۵۳۰ مسجد، خدمات حقوقی رایگان تا حصول نتیجه ارائه شده است.

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد به نقل از تسنیم؛ همایش پاسداشت 17 فروردین، سالروز تاسیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، روز ملی پاسداشت حقوق عامه، عصر امروز شنبه 18 فروردین با حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی ‌و نیز مسئولین قضائی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد‌.
 
حسن عبدلیان‌پور؛ رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با بیان سخنانی در این همایش اظهار کرد: امروز سالروز مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه است، نهادی که 24 سال قبل تاسیس شد و امروز روز پاسداشت حقوق عامه را جشن می‌گیریم، بر اساس قانون دو وظیفه بر این مرکز بار شده که یکی آن حفظ و احیای حقوق عامه است. اقدامات زیادی در مرکز وکلا برای احیای حقوق عامه صورت گرفته است.
 
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته طی دو سال اخیر در مرکز وکلای قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در 2 سال اخیر معادل 53 درصد کل اعضای مرکز در 20 سال گذشته کارآموز وکالت و کارشناسی رسمی جذب مرکز شده است.
 
رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه بیان کرد: در راستای تمرکز بر موضوع وکالت تخصصی با برگزاری 13 دوره آموزشی برای 2 هزار وکیل در 37 رشته و اعطای گواهینامه آموزشی صلاحیت حرفه‌ای برای جلوگیری از اتلاف هزینه‌ها و اطاله دادرسی در دستور کار قرار گرفته است. 
 
عبدلیان‌پور در مورد گسترش خدمات معاضدت قضایی گفت: ما در ارتقای نظام کارشناسی رسمی که منجر به رشد 24 درصدی درخواست‌های کارشناسی رسمی نسبت به سال گذشته شده است رشد چشم‌گیری داشته‌ایم.
 
وی افزود: همچنین در حوزه توسعه خدمات مشاوره خانواده با راه‌اندازی و استقرار سامانه مسیر و آغاز فرایند ارجاع پرونده به مراکز مشاوره خانواده از طریق تعامل با دادگستری‌ها تعاملات بسیار خوبی صورت گرفته است.
 
رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه با تاکید بر ارتقای سلامت و شفافیت در نظام خدمات حقوقی گفت: اقداماتی همچون نظارت و بازرسی از عملکرد 24 مرکز استانی وکلا و کارشناسان رسمی کشور، اصلاح و پالایش 72 هزار رکورد صلاحیت اعطا شده به یک هزار و 100 عنوان صلاحیت در رشته‌های کارشناسی، صدور برخط گواهی مفاصاحساب مالیاتی با مشارکت سازمان امور مالیاتی، اتصال فرایندهای مرکز به وب سرویس درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، دریافت مجوز سکوهای نرم‌افزاری ارائه دهنده خدمات حقوقی و تأسیس مؤسسات حقوقی و مشاوره خانواده صورت گرفته است.
 
وی در مورد عملکرد مرکز در حوزه دادسرا و محاکم انتظامی نیز گفت: از مجموع 5 هزار و 360 شکایت سیستمی در دادسراهای انتظامی کشور، تعداد 4 هزار و 579 پرونده معادل 85 درصد رسیدگی شده است. 
 
عبدلیان‌پور گفت: همچنین از مجموع 2هزار و 354 پرونده وارده در محاکم بدوی و تجدیدنظر، تعداد 2 هزار و 112 پرونده معادل 89 درصد منجر به صدور حکم شده است.
 
وی به عملکرد هیئت تعیین صلاحیت اشاره کرد و گفت: تعداد 12 هزار و 370 پرونده بررسی و بیش از 98 درصد آن تأیید صلاحیت شده است.
 
رئیس مرکز وکلا، کاشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با اشاره به توانمندسازی و ارتقای مهارت ارائه‌دهندگان خدمات حقوقی گفت: پیاده‌سازی مدل‌های آموزشی نوین درقالب برگزاری دادگاه‌های شبیه‌سازی شده و تولیدآثار هنری اعم از تئاتر و سریال بر اساس پرونده‌های واقعی و برای دستیابی به اهداف ذیل در دستور کار مرکز قرار گرفته است.
 
وی گفت: فراهم ساختن محیط کسب تجربه با توجه به افزایش کارآموزان و محدودیت حضور در محاکم، آگاهی‌بخشی به عموم مردم، برگزاری اولین مدرسه حقوق بین‌الملل با موضوع قراردادنویسی داخلی و بین‌الملل، تألیف و چاپ 21 جلد کتاب و 23 مقاله در حوزه‌های حقوقی و کارشناسی و برگزاری دوره‌های آموزشی و دانش‌افزایی کارآموزان وکالت و کارشناسی رسمی از جمله اقدامات صورت گرفته است.
 
عبدلیان‌پور با تاکید بر توسعه فرهنگ حقوقی و نقش‌آفرینی اجتماعی گفت: ما در راستای تحقق این هدف و برای افزایش سطح آگاهی حقوقی و حل مشکلات مردم، اقدامات ویژه‌ای صورت گرفته است؛ از جمله مشارکت 3 هزار و 800 نفر از اعضای مرکز در طرح ملی وکلا در مساجد و ارائه خدمات حقوقی رایگان تا حصول نتیجه به تعداد 28 هزار و 500 نفر در یک هزار و 530 مسجد.
 
وی با اشاره به رشد 117 درصدی خدمات حقوقی معاضدتی به جامعه هدف نسبت به سال گذشته گفت: برپایی غرفه و ارائه میز خدمات حقوقی رایگان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی مرکز است.
 
رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه خاطرنشان کرد: مرکز در توسعه زیرساخت و خرید املاک در دو سال اخیر با اعتباری بالغ بر 110 میلیارد تومان اقدام به خرید 5 هزار و 682 متر عرصه و 5 هزار و 242 متر اعیان کرده است.
 
وی ادامه داد: همچنین با برآورد و تصویب 150 میلیارد تومان اعتبار ساخت 8 هزار متر بنای مفید اداری در سطح کشور در حال انجام است.
 
انتهای پیام/
https://www.masjed.ir/u/1cCQ

ارسال نظر

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

سایر اخبار

پیام تسلیت رئیس مرکز درپی درگذشت آیت‌الله نجفی
 
همزمان با شب رحلت حضرت سیدالکریم(ع) انجام می شود:
 
در بیانیه تقدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده؛
 
شارح و مترجم نهج‌البلاغه مطرح کرد: