نمایش صفحات

یکى از راه‏هاى شناخت اهمیت موضوعات در اسلام، قرآن کریم است. این کتاب آسمانى با نگرشى جامع و کامل به هر موضوعى فراخور حال و اهمیت آن، پرداخته است. نوع عبارت و تأکید و مقدار مطالب پرداخته شده براى هر موضوع، بیان‏گر اهمیت و جایگاه آن در قرآن کریم است.

«مسجد» و «مساجد» از جمله واژگانى است که در قرآن کریم به آن توجه شده و در 28 مورد به آن اشاره شده است.  

نوع عبارات و تأکید بر جایگاه الهى مسجد و نفى هر آلودگى ظاهرى و باطنى از آن، اهمیت جایگاه مساجد را بیان مى‏کند.

 

نفى شرک و نفاق از حریم مسجد

قرآن کریم در سوره توبه مباحث بسیار مهم و زیربنایى را در تأسیس و تعمیر مسجد بیان مى‏کند؛ در آیه 17 نقش مشرکان را در بناى مسجد نفى کرده و نیت آنان را در تأسیس مسجد برملا مى‏سازد و در آیه 107 نیز نیت منافقان را در بناى مسجد هویدا و مقاصد شوم آنان را براى مؤمنان روشن مى‏کند. آنچه که در این دو آیه مورد توجه قرار مى‏گیرد این است که شرک و نفاق دو لبه یک قیچى براى مبارزه با اسلام و پیامبر عظیم‏الشان اسلام مى‏باشند. پیش از آنکه جایگاه مسجد و نقش مؤمنان در آن را بیان نماید، نقش شرک و نفاق را در تخریب وحدت و حقیقت مسجد گوشزد مى‏کند.

بسیار روشن است که بپا کردن بنایى به‏نام مسجد هدف و انگیزه نیست، بلکه مقاصدى که موجب پدید آمدن مسجد مى‏شود حایز اهمیت است؛ یعنى اساساً مسجد از ابتدا باید بر محور توحید و اتحاد و همدلى مؤمنان باشد و اساس آن تقوا و ایمان به خدا و اقامه نماز قرار گیرد.

در آیه 17 و 18 سوره توبه آمده است:  « مَا کَانَ لِلْمُشْرِکِینَ أَن یَعْمُرُوا مَسَاجِدَ اللّهِ شَاهِدِینَ عَلَى أَنْفُسِهِم بِالْکُفْرِ أُولئِکَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَفِی النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ إِنَّمَا  یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُولئِکَ أَن یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ»؛ مشرکان را نرسد که مساجد خدا را بنیاد کنند، با آنکه خود شاهد کفر خویشتن‏اند؛ چه ایشان اعمالشان بى‏اجر و باطل است و خود در جهنم جاودانند. مسجدهاى خدا را تنها کسى بنا مى‏کند که به خدا و روز جزا ایمان داشته باشد. نماز بپا دارد، زکات بدهد، و جز از خدا نترسد، باشد که آنان از هدایت‏یافتگان باشند.

آیات مزبور پس از نفى نقش مشرکان در ایجاد بناى مسجد، تعمیر مسجد را مخصوص اهل ایمان مى‏داند و سپس صفاتى را که نشانه صلاحیت و لیاقت بناکننده مسجد است را ذکر کرده و مى‏فرماید: اهل نماز و پرداخت زکات باشد و از کسى جز خدا نترسد. اگر اهل ایمان این سه شاخصه اساسى را دارا بود، اهل بنا و ساخت مسجد به شمار مى‏آید. بیان این اوصاف براى بنا کننده مسجد، گویاى این است که مسجد به عنوان جایگاه عبادت و هدایت الهى ارزش و اعتبار فراوانى از دیدگاه قرآن دارد.

          همچنین در آیه 107 و 108 سوره توبه مى‏خوانیم: « وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِرَاراً وَکُفْراً وَتَفْرِیقاً بَیْنَ الْمُؤْمِنِینَ وَإِرْصَاداً لِمَنْ حَارَبَ اللّهَ وَرَسُولَهُ مِن قَبْلُ وَلَیَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلاَّ الْحُسْنَى وَاللّهُ یَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ لاَتَقُمْ فِیهِ أَبَداً لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِیهِ فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَن یَتَطَهَّرُوا وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ»؛ منافقان کسانى هستند که مسجدى ساختند به قصد زیان رساندن و کفر و تفرقه‏افکنى میان مؤمنان و کمینگاه براى کسى که از پیش با خدا و پیامبرش مبارزه کرده بود. آن‏ها سوگند یاد مى‏کنند که «جز نیکى نظرى نداشته‏ایم» اما خداوند گواهى مى‏دهد که آن‏ها دروغگو هستند. هرگز در آن نایست، آن مسجدى که از روز نخست بر پایه تقوى بنا شده شایسته‏تر است که در آن بایستى، در آن مردانى هستند که دوست مى‏دارند پاکیزه باشند و خداوند پاکیزگان را دوست دارد.

آیات فوق ابتدا خطر جریان نفاق را برملا مى‏سازد و سپس نقشه شوم آنان را در بهره‏بردارى از عنوان مسجد براى ضربه زدن
به پیامبر عظیم‏الشأن و وحدت مؤمنان بازگو مى‏کند.

این هشدار نشان مى‏دهد کسانى که اهل طهارت درونى نیستند و قلوب آنان مالامال از نفاق و دورویى است از عناوین و اعتبارات مقدسى نظیر «مسجد» براى ضربه زدن به اسلام عزیز استفاده مى‏کنند. از این‏رو، مسجد مورد توجه خداى متعال با معیار (1) اسس على التقوى و (2) اقامه نماز و علاقه به طهارت ظاهرى و باطنى آن سنجیده شده است.

نکته حایز اهمیت اینکه، پرداختن شدن قرآن به جزئیات مطالب مربوط به مسجد، گواه دیگرى بر ارزش والا و گران‏بهاى مسجد است. همچنین تأکید قرآن کریم در آیات مختلف مانند:ـ « قُلْ أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ وَأَقِیمُوا وُجُوهَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ»؛ بگو پروردگارم امر به عدالت کرده است و توجه خویش را در هر مسجدى به سوى او کنید.

ـ «یَا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ»؛ اى فرزند آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود بردارید.

ـ «وَ أَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلاَ تَدْعُوا مَعَ  اللَّهِ أَحَداً»؛ مساجد از آن خداست پس باید احدى جز او را نخوانید.

همگى دال بر اهمیت جایگاه مسجد در قرآن کریم مى‏باشد؛ زیرا تأکید و بیان قرآن کریم به‏عنوان حکمت مطلق بهترین مؤید ارزش و اعتبار الهى این پایگاه معنویت و هدایت مى‏باشد.