نمایش صفحات

در آیین دینى ما بعضى از رفتارها و اعمال در درون مسجد مورد نهى قرار گرفته است. اگر به‏صورت دقیق و منصفانه آن‏ها را ارزیابى کنیم درمى‏یابیم که بهترین آسیب‏شناسى پیرامون مسجد، در روایات ائمه علیهم‏السلام نهفته است. با این توضیح که اصل در مسجد، حضور مؤمنان و تجمع آنان و تشکیل صفوف جماعت براى قرب به‏حق از راه راز و نیاز و دعا و عبادت است. هر چیزى که این تجمع و جایگاه را تهدید و تضعیف کند مورد نهى اسلام ـ بعضى به‏صورت حرام و بعضى به‏صورت کراهت ـ  قرار گرفته است. در اینجا به چند نمونه اشاره مى‏شود.

 

مباهات و مفاخره

در دین مبین اسلام هیچ وجه تمایزى بین انسان‏ها از هر قوم و قبیله و رنگ و نژاد که باشند مشاهده نمى‏شود. تنها عنصر امتیاز در اسلام داشتن تقوا، یعنى مهار نفس و بنده صالح بودن است: «ان اکرمکم عنداللّه‏ اتقیکم» از این‏رو، هر نوع برتربینى و خودبزرگ‏بینى و توجه به امتیازات ظاهرى نهى شده است. خصوصا آنکه بعضى ویژگى‏هاى منفى نظیر مباهات و مفاخره از جمله عوامل رنجش مؤمنان و موجب جدایى و تفرقه است؛ چرا که مباهات موجب تحقیر و تحریک احساسات و عواطف دیگران است و آثار منفى و زیانبارى دارد. از این‏رو، پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آلهفرمود: «نهى ان یتباهى الناس فى المساجد»؛ یعنى از مباهات و مفاخره مردم به یکدیگر در مساجد نهى شده است.

 

پرداختن به کارهاى دنیوى

چون مسجد مرکز توجه به خدا و معنویت است باید حریم آن از کارهاى دنیوى و نزاع برانگیز محفوظ بماند. پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله مى‏فرماید: صدایتان را در آن‏ها (مساجد) جز به ذکر خداى تعالى بلند نکنید، از خرید و فروش و حمل جنگ‏افزار در آن‏ها خوددارى نمایید.

آنچه مسلم است خرید و فروش علاوه بر آنکه امر دنیوى است، یکى از عوامل نزاع و اختلاف نیز محسوب مى‏گردد و اشتغال به آن خودبه‏خود امر معنوى را به فراموشى مى‏سپارد. همچنین کشیده شدن بازار به مسجد موجب تنزل جایگاه مسجد و ارزش آن خواهد شد. از این‏رو، هر نوع رفتارى که موجب فراموشى جایگاه مسجد و تنزل آن گردد، از جمله داد و فریاد و صداى بلند براى هر امرى غیر از ذکر الهى، مانند خرید و فروش، حمل جنگ‏افزار و تعمیر آن، مورد نهى پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آلهقرار گرفته است.

 

عدم رعایت نظافت

یکى از عوامل حفظ مسجد رعایت نظافت و پرهیز از هر بى‏نظافتى در آن است. در روایتى پیامبر اکرم  صلى‏الله‏علیه‏و‏آله مى‏فرماید: آب دهان ریختن در مسجد گناه است. و نیز فرمود: در پیش درِ مسجد کفش‏هایتان را (نسبت به آلودگى) بررسى کنید. همچنین آن حضرت فرمود: مساجد را از نجاسات دور نگه دارید.

محل تجمع مؤمنان باید پاک و تمیز و با رعایت نظافت و بهداشت باشد. تأکید بر نظافت در هر هفته و خوشبو کردن مساجد براى آن است که مسجد هیچ‏گاه جاذبه ظاهرى خود را از دست ندهد. البته ناگفته نماند پیامبر اسلام صلى‏الله‏علیه‏و‏آله علاوه بر تأکید بر رعایت نظافت و طهارت ظاهرى، بر طهارت معنوى نیز تأکید مى‏نماید. از امیرالمؤمنین على  علیه‏السلام نقل شده است که فرمود: رسول اکرم  صلى‏الله‏علیه‏و‏آله نشستن جنب درِ مسجد را نهى فرموده است.

 

لحن ناروا

زبان ابزارى است  براى سخن گفتن؛ و سخن گفتن یا واجب است و یا لازم و در بعضى مواقع یا حرام است یا مکروه و یا غیر لازم. تردیدى از نهى سخنى که موجب حرمت مى‏شود نیست، اما چون مسجد جایگاه خاص عبادت است از سخن‏هاى غیرلازم و مکروه نیز نهى شده است؛ چرا که پیامبر اکرم  صلى‏الله‏علیه‏و‏آله مى‏فرماید: در مسجد گفت هر سخنى لغو و بیهوده است به جز خواندن قرآن و ذکر خدا کردن و در امور خیریه سؤال و پرسش نمودن و عطا کردن خیر. از این‏رو، سخنى که خارج از این امور باشد لغو و بیهوده شمرده شده است. پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله روایتى دیگر مى‏فرماید: لحن ناروا در مسجد حسنات انسان را از بین مى‏برد. آن حضرت همچنین قسم خوردن در مسجد را یکى از آفت‏هاى مسجد نام بردند وفرمودند: هر چیزى آفتى دارد و آفت مسجد قسم خوردن در آن است.

چون زبان ابزار گزنده و از طرفى موجب شکاف و اختلاف است، حتى صحبت‏هاى معمولى که حاصلى جز غفلت ندارد در حریم مسجدنهى شده است؛ چرا که اصل در مسجد ذکر است. رسول اکرم  صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در روایتى مى‏فرماید: هر کسى که در مسجد شعرى مى‏خواند بگویید: خدا دهانت را بشکند، مساجد را براى خواندن قرآن برپا کرده‏اند.

نباید حریم امن معنوى اسلام با سخنان بى‏حاصل و پوچ دستخوش ناملایمات قرار گیرد؛ چرا که این فضاى معنوى باید حفظ بماند تا همگان از آن بهره‏مند شوند.

 

دهان بدبو

با مطالعه روایات این نتیجه به‏دست مى‏آید که اسلام عزیز با هر چیزى که موجب اختلاف و پراکندگى مؤمنان و یا رنجش خاطر و آزردگى آنان گردد مخالف است. شخصى با ایمانى که لسان خود را کنترل مى‏کند و از تقواى الهى بهره‏مند است، اگر با بى‏دقتى یا به هر علت دیگرى دهانش بدبو باشد از حضور در مسجد که مکان جمعى است نهى شده است.

پیامبر گرانقدر اسلام صلى‏الله‏علیه‏و‏آله مى‏فرماید: هر کسى این سبزى بدبو (سیر) را بخورد به مجالس وارد نشود؛ زیرا فرشتگان از هر چه مسلمانان را بیازارد آزرده مى‏شوند.

امام على  علیه‏السلام در این زمینه مى‏فرماید: هر کس چیز بودارى (مثل سیر) بخورد که موجب آزار مردم گردد به مسجد وارد نشود.

ابوبصیر گوید از امام صادق  علیه‏السلام در مورد خوردن سیر، پیاز و تره سؤال کردم، امام فرمود: خوردن آن‏ها به صورت خام یا پخته اشکال ندارد، همچنین معالجه بیمارى با سیر اشکال ندارد، اما اگر کسى آن‏ها را خورد (قبل از برطرف کردن بوى آن) به مسجد نرود.

 

رعایت شأن مسجد

در بعضى روایات بر حفظ احترام و حرمت مسجد شده تأکید است. نهى بعضى از رفتارها براى حفظ و تکریم جایگاه مساجد است. براى مثال، امام صادق علیه‏السلامفرمود: کراهت دارم که سواره وارد مسجد (کوفه) شوم. این به جهت رعایت جایگاه رفیع مسجد است تا دیگران با تأسى بر ائمه علیهم‏السلام حفظ و حرمت مسجد را نگه دارند.

در روایت دیگراز پیامبر گرامى اسلام صلى‏الله‏علیه‏و‏آله آمده است: نمایاندن ناف، ران و زانو در مسجد مانند کشف عورت است. این روایت مبیّن این نکته اساسى است که مسجد با خانه و مکان‏هاى دیگر اجتماعى فرق دارد حریم مسجد باید با آداب و رعایت اخلاق دینى حفظ شود و دستخوش بى‏حرمتى و رفتارهاى موهن قرار نگیرد.

امام صادق  علیه‏السلام در زمینه احترام به مسجد مى‏فرماید: از رحمت خدا به دور است کسى که به مسجد احترام نگذارد. نکته دیگر، نهى از آوردن دیوانگان و کودکان به مسجد است. پیامبر گرامى اسلام صلى‏الله‏علیه‏و‏آله مى‏فرماید: مساجد خود را از دیوانگان و کودکان دور نگه دارید. با توجه به جایگاه معنوى و اجتماعى مساجد پذیرش این نکته امرى بدیهى و ضرورى مى‏نماید؛ چرا که دیوانگان وکودکان تسلطى بر خویش ندارند و هرگونه رفتار غیرطبیعى از آنان طبیعى است. از این‏رو، با توجه به جایگاه و منزلت مسجد و حفظ شأن و مراتب آن باید از آوردن دیوانگان و کودکان اجتناب کرد. با تصور این مطلب که اگر هر کسى کودک خود را به مسجد بیاورد فضایى حاکم مى‏شود که در این فضا امکان بهره‏بردارى مناسب (با توجه به فلسفه وجودى مساجد) فراهم نمى‏شود، صحت، درستى، دوراندیشى و حکمت سخن پیامبر گرامى اسلام صلى‏الله‏علیه‏و‏آله هویدا مى‏شود. اگر اصول مطرح شده در کلام
ائمه اطهار علیهم‏السلام در حفظ و نگه‏دارى مساجد عمل شود و جایگاه ذکر، عبادت و بهره‏گیرى از دانش در مساجد مورد توجه قرار گیرد، قطعا مساجد بهترین و قوى‏ترین پایگاه مسلمانان به شمار خواهند آمد.