قرآن کریم مىفرماید: «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللّهِ أَنْ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِی خَرَابِهَا»؛ کیست ستمکارتر از آن کس که از بردن نام خدا در مساجد او جلوگیرى کرد و سعى در ویرانى آنها نمود؟
اینکه قرآن کریم مىفرماید: «کسى که تلاش در تخریب و ویرانى مساجد (از یاد خدا در مساجد جلوگیرى) مىکند، ظالمترین انسان است، به قرینه تقابل روشن مىشود کسى که در عمران و آبادى مساجد تلاش مىکند، در بهترین وضعیت ایمانى به سر مىبرد».
خرابى و ویرانى مسجد، منحصر به تخریب فیزیکى نیست که مسجدى را خراب کنند و به جاى آن منزل یا مغازه بسازند، بلکه هر برنامهاى که از رونق مسجد بکاهد، تلاش در ویرانى مسجد محسوب مىشود.
از این آیه شریفه، نتیجه مىگیریم ظالمترین فرد، کسى است که نه خود به مسجد مىرود و نه مىگذارد دیگران به مسجد روند یقیناً اینگونه افراد یا منافق هستند یا مشرک یا کافر، چون از رونق انداختن مسجد ـ به علت تجمع مسلمانان در آن به منظور اتحاد، نیایش، تصمیمگیرى در راستاى اهداف دین مبین اسلام، بسیج نیروها و رفع مشکلات و منازعات و ایفا نمودن نقش محورى و مؤثر در جامعه اسلامى ـ آرمان پلید آنان را زودتر به منصه ظهور و عمل مىرساند.
هشدارهاى اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام، نقش مسجد را گوشزد نموده است. امام صادق علیهالسلام فرمود: «شکتِ المساجدُ الى اللّه تعالى الذین لایشهدونها من جیرانها فأوحى اللّه عزّوجلّ الیها: و عزّتى و جلالى لاقبلْتُ لهم صلاةً واحدةً ولا اظهرتُ لهم فى الناس عدالةً ولا مالتهم رحمتى ولا جاورونى فى جنتّى»؛ مسجدها از حاضر نشدن همسایگان در خود به درگاه خداى تعالى شکایت کردند، خداوند عزّوجلّ به آنها وحى فرمود: «به عزّت و جلالم سوگند! که حتى یک نماز از آنان نپذیرم و عدالتى از آنان در میان مردم آشکار نکنم و رحمت من به آنان نرسد و همسایه من در بهشت نشوند».
در روایتى دیگر از آن حضرت نقل شده است: «ثلاثةٌ یشکون الى اللّه عزّوجلّ: مسجدٌ خرابٌ لا یصلى فیه اهلُه و عالمٌ بین جهال و مصحفٌ معلّقٌ قد وقع علیه غبارٌ لا یقرأ منه»؛ سه چیز نزد خداى عزوجل، شکایت مىکنند: مسجد خرابى که اهالى آن در آن نماز نخوانند و دانشمندى که در میان عدّهاى نادان قرار گرفته باشد و قرآنى که در کنار طاقچهها گذاشته شده و غبار رویش را گرفته باشد و کسى آن را نخواند.