قرآن کریم مىفرماید: «... لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِیهِ فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَن یَتَطَهَّرُوا وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللّهِ وَرِضْوَانٍ خَیْرٌ...»؛ ...آن مسجدى که از روز نخست بر پایه تقوا بنا شده، شایستهتر است که در آن (به عبادت) بایستى، در آن مردانى هستند که دوست مىدارند پاکیزه باشند و خداوند پاکیزگان را دوست دارد. آیا کسى که شالوده آن را بر تقواى الهى و خشنودى او بنا کرده است، بهتر است یا...؟
مسجدسازى، عملى عبادى است و صرف ساختن بناى مسجد، بدون قصد قربت، مطلوب و مقبول درگاه الهى نیست. آیات و روایاتى که از ساختن و تعمیر مساجد به عنوان فضیلتى بزرگ یاد کردهاند، ناظر به مساجدى است که ساختن آنها برخاسته از انگیزههاى الهى باشد.
لازم است مسجد براساس تقوا و رضایت الهى بنا نهاده شود و اساساً در قاموس قرآن مجید آنچه که قابلیت عروج و صعود به درگاه الهى را داراست، همان تقوا و صاحبان آن، یعنى انسانهاى تقواپیشه است و نه صورت و ظاهر عمل. در روایات موجود (در کتب عامه و خاصه) تصریح شده که ثواب مسجدسازى از آن کسانى است که با انگیزههاى سالم اقدام به ساختن مساجد مىنمایند.
نبى مکرم اسلام صلىاللهعلیهوآله فرمود: «مَن بنى مسجداً لیذکر اللّهُ فیه بنى له بیتٌ فى الجنّه»؛ هر کس مسجدى را به قصد اینکه یاد خدا در آن بشود، بسازد، خانهاى در بهشت براى او ساخته مىشود.
در روایتى دیگر فرمود: «من بنى مسجداً للّه بنى اللّهُ له فى الجنّة مثلَهُ»؛ کسى که مسجدى را براى خدا بنا نماید، خداوند خانهاى مانند آن در بهشت براى وى بنا خواهد نمود.
در برخى روایات، از اینکه مسجدسازى از حالت عبادى خارج شود و به عنوان عملى که مایه فخر و مباهات افراد و جمعیتها نسبت به یکدیگر باشد، نهى شده است. پیامبر اکرم در مقام سرزنش و بیان انحراف امت و نشانههاى برپایى قیامت مىفرماید: «لاتقوم السّاعةُ حتّى یتباهى الناسُ بالمساجد»؛ از نشانههاى قیامت آن است که مردم، مسجد را وسیله فخرفروشى قرار مىدهند.
اساسا در روایات از ساختن هر بنایى به غیر از مسجد هم، در صورتى که با انگیزه فخر و مباهات باشد، نهى شده است. رسول خدا صلىاللهعلیهوآله فرمود: «... و من بنى بنیاناً ریاءً و سُمْعةً حَمَلهُ اللّهُ یوم القیامة من الارض السّابقه و هو نارٌ یشتعل منه ثم یطوقُ فى عنقه و یلقى فى النار فلایحبسه شىءٌ منها دون قعرها إلاّ أن یتوب. قیل: یا رسول اللّه! کیف یبنى ریاءً و سمعةً؟ فقال: یبنى فضلاً على ما یکفیه استطالهًبه على جیرانه و مباهاة لإخوانه»؛ کسى که بنایى را به منظور خودنمایى و به گوش دیگران رساندن بسازد، خداوند این بنا را تا زمین هفتم در حالى که به صورت آتشى در گردن اوست، بر وى حمل مىکند و او را در آتش مىافکند. چیزى این شخص را از سقوط به قعر جهنم حفظ نمىکند، مگر اینکه توبه کند. عرض شد: اى رسول خدا! از روى ریا و سمعه ساختن بنا به چیست؟ فرمود: اینکه انسان زاید بر نیاز خود و به قصد فخرفروشى بر همسایگان و مباهات نمودن به برادران خود، بنایى را بسازد.
اهمیت رعایت انگیزههاى الهى و اغراض صحیح در مسجدسازى تا به آنجاست که در برخى روایات، مساجدى که از روى انگیزههاى ناسالم بنا شده، مورد نکوهش قرار گرفتهاند. امام باقر علیهالسلام در مورد بعضى از مساجد کوفه مىفرماید: «جُدِّدت اربعة مساجد بالکوفه فرحاً لقتل الحسین علیهالسلام: مسجد الاشعث و مسجد جریر و مسجد سمّاک و مسجد شبث بن ربعىّ»؛ چهار مسجد در کوفه به انگیزه اظهار خوشحالى از شهادت امام حسین علیهالسلام، تجدید بنا شد: مسجد اشعث، مسجد جریر، مسجد سمّاک و مسجد شبث بن ربعى.
در روایت دیگرى از این مساجد که نه تنها تجدید بناى آن با انگیزهاى ناسالم صورت گرفته، بلکه اساساً بنیان اولیه آن با هدف تضعیف دین پىریزى شده است، به مساجد ملعونه تعبیر شده و ائمه علیهمالسلام از نماز گزاردن در آن نهى نمودهاند.