از نظر اسلام، مسجد مرکز عبادت و بندگى خدا و مرکز اجتماع فرهنگى مسلمانان است، از این رو، هم متولیان مسجد باید افراد صالح شایسته و مؤمن باشند و هم برنامههایى که در مسجد اجرا مىشود باید سازنده، رشد دهنده و آموزنده باشد. بنابراین، معماران و آبادکنندگان مساجد باید اهل ایمان و تقوا و پرهیزکارى باشند، نه کسانى که اعتقادى به خدا و قیامت ندارند. اهمیت مسجد به عنوان یک کانون حساس و مقدس، ایجاب مىکند تنها کسانى که از قضایل برجسته و شرایطى خاص برخوردارند، به تعمیر آن همت گمارند.
قرآن کریم مىفرماید: «ما کان للمشرکین ان یعمروا مساجد اللّه شاهدین على انفسهم بالکفر اولئک حبطت اعمالهم و فى النار هم خالدون، انّما یعمر مساجد اللّه من آمن باللّه و الیوم الآخر و اقام الصّلوة و آتى الزکوة ولم یخش الا اللّه فعسى اولئک ان یکونوا من المهتدین»؛ مشرکین ـ در حالى که خود بر کفر خویش گواهى مىدهند ـ شایسته آن نیستند که مساجد خدا را آباد کنند. اعمال آنها تباه و خود در آتش جاودانند. تنها کسانى مساجد خدا را آباد مىکنند که به خداوند و روز قیامت ایمان داشته و نماز به پاى دارند و زکات بدهند و تنها خشیت خداوند را در دل داشته باشند. چنین کسانى امید است که از هدایت یافتگان باشند.
از این آیات استفاده مىشود مشرکان و بیگانگان از دین اسلام، حقى در آبادى و تعمیر مساجد ندارند. معماران و متولیان مساجد باید داراى سه شرط باشند:
الف) از نظر اعتقادى، مؤمن به خدا و قیامت باشند.
ب) از جهت عملى، نماز را به پا دارند و اهل زکات باشند.
ج) از لحاظ روحى، شجاع و با صلابت باشند.
مشرکان تا پیش از نزول این آیه، در تعمیر مسجدالحرام شرکت جسته و با حضور خود در اطراف خانه خدا در ایام خاص و موسم حج و یا پرداخت کمکهاى مالى، خانه خدا را رونق صورى و ظاهرى مىبخشیدند، ولى این آیه شریفه، آنان را از تعمیر مساجد الهى منع نمود و مرزبندى جدیدى را میان شرک و کفر با تعمیر مساجد اعلام مىکرد.
بنابراین، مىتوان چنین نتیجهگیرى نمود که تأکید قرآن مجید بر وجود اوصاف و شرایطى خاص براى آبادکنندگان مساجد، در حقیقت داراى دو جنبه فردى و اجتماعى است: از جنبه فردى، شرایط مذکور از آن رو اهمیت پیدا مىکند که آباد کردن مسجد بدون آن ویژگىها، عملى بىروح و پیکرى بىجان است که در بارگاه ربوبى، بىارزش است و عامل را نفع و ثمرى نخواهد بخشید. از بعد اجتماعى نیز از آنجا که مسجد داراى نقشهاى مهم اجتماعى است، آبادکنندگان آن باید انسانهایى صالح و برگزیده باشند تا مسجد قادر به ایفاى نقش حیاتى خویش باشد.
در مورد کیفیت آباد کردن مساجد به روایتى از رسول اکرم صلىاللهعلیهوآله، در پاسخ سؤال ابوذر در این خصوص، اشاره مىشود: «لا ترفع فیه الاصوات و لایخاض فیها بالباطل ولا یشترى فیها ولا یباع واترک اللّغو مادمت فیها فإن لم تفعل فلا تلومنَّ یوم القیامة الاّ نفسک»؛ در آنها (مساجد) صدا بلند نشود، به سخنان و امور نادرست و بیهوده پرداخته نشود، در آنها خرید و فروش صورت نگیرد و تا زمانى که در مسجد هستى از کارهاى لغو و بیهوده دست بکش. اگر چنین نکنى، در روز قیامت نباید کسى جز
خودت را ملامت کنى.