قرآن کریم علّت نامگذارى «مسجد» را چنین مىداند:
مسجد را «مسجد» گویند؛ زیرا محلّ سجده و مقرّ تواضع در پیشگاه خداوند متعال است. سجده مظهر بندگى و تعظیم در برابر حق تعالى مىباشد و در میان تمامى عبادتها حتّى نسبت به دیگر اجزاى نماز نیز از شرافت و برترى ویژهاى برخوردار است. بنابراین، مسجد به معنى محلّ سجده و نماز و در واقع، به مفهوم جایگاه عبادت و یاد خداوند متعال مىباشد.
در قرآن کریم از مسجد به عنوان «بیتاللّه» نیز یاد مىشود. راز این نامگذارى آن است که مردم در این مکان به سوى خداوند متعال تقرّب مىجویند و با عبادت خالصانه و پرحضور به سوى او ره مىسپارند. همانگونه که انسان براى یافتن کسى او را در خانهاش مىجوید، براى بار یافتن در محضر خاص پروردگار و ملاقات با وى نیز باید به مسجد که منزلگه اوست بشتابد. پس خانه خدا در حقیقت، خانه مردم و محل گرد آمدن آنان براى پرستش و بندگى حقتعالى است.
قرآن همچنین کعبه را که برترین خانه خدا روى زمین است، خانهاى براى مردم به شمار آورده و مىفرماید: « إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ».