معمولاً در قرآن کریم، هر جا سخن از مسجد به میان آمده، جنبههاى عبادى آن در اولویت قرار گرفته و به عنوان نقش اولیه و بنیادین این جایگاه مقدس به شمار رفته است.
در آیههاى متعددى، مسجد جایگاه عبادت و یاد خداوند جلّ و علا شناخته شده است. قرآن کریم در جایى مىفرماید: «و أنَّ المساجد للّه فلا تدعوا مع اللّه احدا».
در تفسیر «مجمعالبیان» درباره کلمه مساجد در آیه مزبور، چهار معنا از مفسّران نقل شده است. برخى برآنند که مراد از آن اعضاى هفتگانه است که انسان باید در هنگام سجده آنها را بر زمین گذارد.
از امام محمد تقى علیهالسلام نیز روایتى نقل شده که ایشان در جواب معتصم، آیه شریفه را همین گونه تفسیر نمودهاند. برخى از مفسّران برآنند که مقصود از «مساجد» در این آیه، همه زمین است؛ زیرا همانگونه که ذکر گردید، در آیین محمّدى صلىاللهعلیهوآله همه
زمین مسجد و پرستشگاه است. بر اساس معناى سوم، این کلمه در معناى نماز بکار رفته است، زیرا مسجد به مفهوم سجده است و مراد از سجده نیز تمامى نماز است. سرانجام، معناى چهارم آن است که منظور از مساجد، مکان عبادت مسلمانان مىباشد؛ همان مفهومى کهاى بسا ذهن هر مسلمانى با شنیدن واژه مسجد آن را به یاد مىآورد. شاید بتوان گفت: روشنترین معنا براى آیه مورد بحث، همین معناى اخیر است که بر پایه آن، مساجد به معبد و پرستشگاه مسلمانان تفسیر شده است. این مفهوم با آنچه که از امام جواد علیهالسلامنیز درباره این آیه نقل شده است منافات ندارد، بلکه با این سخن ایشان پرده از معناى باطن و پنهان آیه برداشتهاند؛ زیرا خود فرمودهاند: قرآن گاه داراى معانى مختلف هفتادگانه است.
خداوند متعال در آیه دیگرى از قرآن کریم مىفرماید: « وَ أَقِیمُوا وُجُوهَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ». در مورد معناى کلمه «مسجد» در این آیه نیز مباحثى شبیه آنچه در آیه قبل گذشت، مطرح شده است.
چنانچه واژه مسجد را به معبد و پرستشگاه مسلمانان تفسیر کنیم، از این آیه استفاده مىشود که مسجد، جایگاه دعا و عبادت خالصانه است؛ زیرا خداوند ابتدا انسان را فرمان مىدهد که در مسجد حضور یابد، آنگاه از او مىخواهد که دعا و عبادت خویش را با اخلاص کامل انجام دهد و این آیه به روشنى مفهوم فوق را نمایان مىسازد.