نمایش صفحات

قرآن کریم در جایى دیگر، صریحاً مسجد را جایگاه ذکر و یاد خداوند متعال معرفى مى‏نماید؛ آنجا که مى‏فرماید: « أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ  الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِن دِیَارِهِم بِغَیْرِ حَقٍّ إِلاَّ أَن یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلاَ دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیراً». در ارتباط با این آیات چند نکته درخور توجه است:

1 . بر پایه سخن مفسّران، این آیات اولین فرمانى است که در زمینه تشریع «جهاد» نازل گشته است. این آیات، اولین پیام آسمانى است که به مسلمانان اجازه مى‏دهد در برابر تجاوز و آزارهاى مشرکان قریش و هر متجاوز دیگرى به دفاع از خویش برخیزند. تا پیش از نزول این فرمان، مسلمانان بارها از سوى مشرکان مورد آزار و اذیت قرار مى‏گرفتند و به همین منظور نزد پیامبر  صلى‏الله‏علیه‏و‏آله مى‏آمدند و از ستم و آزار قریش گلایه مى‏کردند. ولى پیامبر  صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در پاسخ آنان مى‏فرمود: هنوز خداوند متعال مرا
به جنگیدن فرمان نداده است.

2 . در فرمانى که از سوى سخنورى حکیم صادر مى‏شود، چنانچه بنا باشد علّت و راز صدور آن نیز بیان شود، مهم‏ترین انگیزه‏اى که در صدور آن نقش داشته مطرح خواهد شد. خداوند متعال در آیات یاد شده در بیان رمز و راز تشریع جهاد مى‏فرماید: اگر در ادیان الهى جهاد و مبارزه تشریع نمى‏شد و در نتیجه، مؤمنان چیره و دشمنان دین مغلوب نمى‏شدند؛ معابد و پرستشگاه‏ها به ویرانى مى‏گرایید. این نکته از یک سو، نشان اهمّیّت ویژه و جایگاه والاى مسجد در مجموعه دین است و از سوى دیگر، اشاره به این موضوع دارد که مسجد، پرچم دین و نشان و مظهر اسلام و مسلمانى است. پیام دیگر آیات یاد شده در این نکته آن است که یکى از اهداف جهادگران مسلمان، تلاش براى رونق بخشیدن به مساجد و جلوگیرى از خرابى و رکود آن‏هاست. این مسأله به عنوان آرمانى مقدّس، آرزوى همه مسلمانانى است که صادقانه در جهت برپایى حکومت حق و عدل تلاش مى‏کنند. این موضوع در آیه بعدى به شکلى صریح و روشن بیان شده است:« الَّذِینَ إِن مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلاَةَ».

پس آرمان اساسى آنان که براى برپایى حکومت الهى تلاش و مبارزه مى‏کنند، آن است که مظاهر پرستش و بندگى خداوند در زمین، یعنى مساجد، آباد و پررونق باشد؛ زیرا اگرچه «نماز» باید تمامى تار و پود یک جامعه اسلامى را فرا گیرد و در همه جا به معناى حقیقى کلمه برپا شود. اما جایگاه اصلى نماز، «مسجد» است. بنابراین، تلاش و کوشش براى گسترش فرهنگ نماز در جامعه، از تلاش در راه گرمى و توسعه مساجد جدا نیست.

3 . خداوند در بیان وصفى از اوصاف مسجد مى‏فرماید: «در این مکان یاد خدا فراوان مى‏شود.» مى‏دانیم که سخنور حکیم هر گاه در صدد توصیف چیزى برآید، به ذکر وصف یا اوصافى از آن مى‏پردازد که در نظر وى داراى برجستگى و اهمّیّت ویژه‏اى باشد. به طور طبیعى، کسانى که مخاطب چنین سخنى قرار مى‏گیرند نیز باید آن ویژگى را مورد توجّه بیشترى قرار دهند. خداوند متعال در مقام توصیف و بیان ویژگى مسجد، از این مکان مقدس به عنوان محلّى که «نام خداوند در آن فراوان برده مى‏شود» یاد فرموده است. این امر صریحاً مشخّص مى‏نماید که نقش اوّلیه و بنیادین مسجد در اسلام آن است که جایگاه ذکر و یاد حق تعالى
باشد و مؤمنان در آنجا با نام‏هاى نیکوى خداوند، او را بخوانند و در این جایگاه مقدّس است که بشر بر پایه فطرت خود، توحید و یگانگى خداوند را درک مى‏کند و با یاد دایمى او خود را از امواج دغدغه‏ها و اضطراب‏ها دور مى‏نماید و به ساحل آرامش و اطمینان مى‏رساند.