این نکته که مسجد جایگاه حضور مؤمنان براى ذکر و تسبیح خداست، در آیهاى دیگر از قرآن کریم مورد تأکید قرار گرفته است. خداوند متعال مىفرماید: « فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ رِجَالٌ لاَّ تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلاَ بَیْعٌ عَن ذِکْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلاَةِ وَإِیتَاءِ الزَّکَاةِ یَخَافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ». علامه بزرگوار، عارف باللّه سید محمدحسین طباطبایى ـ رضوان اللّه علیه ـ در تفسیر این آیه سخنانى دارند که حاصل آن چنین است:
مقصود از «رفع» در این آیه، بالا بردن قدر و منزلت مسجد، یعنى تعظیم و بزرگداشت آن است. اساساً عظمت و بزرگى از آن خداوند است. هر کس به همان میزانى که با خداوند پیوند و نسبت دارد، در عظمت و بزرگى با وى شریک است. پس اگر خداوند به بزرگداشت چیزى اذن مىدهد، در واقع با توجه به پیوند و ارتباطى است که آن چیز با خداوند متعال پیدا کرده است. از آنچه ذکر گردید روشن مىشود که راز تعظیم مسجد صفتى است که پس از کلمه «مسجد» ذکر گردیده و آن «بردن نام خداوند در مسجد» است... .
در باره کلمه بیوت نیز ایشان مىفرماید: «قدر مسلّم از معناى آن، همان مساجد است که جایگاهى ویژه براى ذکر نام خداست و به همین منظور بنا شده». ایشان به هنگام بحث از روایتهایى که پیرامون این آیات وجود دارد نیز با ذکر روایتى مىفرماید: «خانههاى پیامبران و ائمه علیهمالسلام نیز از مصادیق کلمه بیوت است».
همانگونه که ملاحظه مىشود در این آیه نیز وصفى که براى مسجد ذکر شده آن است که در مساجد نام خداوند برده مىشود و مردان خدا براى تسبیح حقتعالى در صبح و شام بدان روى مىآورند و این نکته به روشنى آشکار مىکند که رسالت اوّلیه و اساسى مسجد در اسلام، کانون عبادت، ذکر و تسبیح خداوند متعال بودن آن مىباشد.