در سخنان معصومان علیهمالسلام نیز به پیروى از قرآن کریم بر جنبههاى عبادى مسجد، فراوان تأکید شده است: دقّت در عمل به احکام و آداب مسجد نشان مىدهد که پیشوایان دین برآنند تا مسجد جایگاهى مناسب براى ذکر و یاد حقتعالى باشد و مؤمنان بتوانند در آنجا با حضور قلب خداى را پرستش کنند. آنان بر همین پایه، از انجام هر کارى که ممکن است مسجد را از ایفاى
چنین نقشى باز دارد، نهى نمودهاند.
آراستن مساجد با طلا، نقاشى کردن مسجد، خرید و فروش، قضاوت کردن و اقامه حدود در مسجد، راه دادن دیوانگان و خردسالان به مسجد، بلند کردن صدا و به زبان آوردن سخنان بیهوده، اعلام اشیاى گمشده و پیدا شده در مسجد و امورى از این دست، هر کدام مىتواند انسان را از توجه شایسته به نماز و عبادت مسجد باز دارد.
گاه اتفاق مىافتد رفتار دیوانهاى در مسجد یا کارهاى بچّهگانه کودک خردسال افکار نمازگزاران را پریشان کند. اعلام چیزى پیدا یا گم شده، جمعى را از توجّه به نماز و عبادت باز مىدارد. بیرون آوردن شمشیر از غلاف یا آویزان نمودن آن در سمت قبله مسجد ممکن است براى نمازگزار یا کسى که به قرائت قرآن یا ذکر و دعا مشغول است، ایجاد هراس و وحشت نماید و او را از عبادت باز دارد. تأکید بر حضور در مسجد با حالت طهارت و پاکیزگى، ترغیب نمازگزاران نسبت به آراستن خویش و استفاده از عطر و بوى خوش و برطرف نمودن بوى بد دهان و بدن به هنگام حضور در مسجد نیز بر همین پایه است. گاه دیده مىشود بوى ناخوشایند بدن کسى در مسجد فضا را براى جمعى از نمازگزاران غیرقابل تحمّل مىکند و در نتیجه، آنان را از عبادت توجّه شایسته به خداوند باز مىدارد. سخن گفتن درباره امور دنیوى نیز با محیط عبادت و یاد خداوند تناسبى ندارد؛ گفتگوى دو یا چند نفر پیرامون امور دنیوى، زمینه مساعدى را براى تشویش افکار ذاکران و نمازگزاران فراهم مىنماید.
پیشوایان دین افزون بر بیان چنین احکام و دستورهایى، در سخنان خویش با تعبیرهاى گوناگون بر این نکته که مسجد اساساً براى عبادت و یاد خدا بنا شده، پاى فشردهاند. پیامبر صلىاللهعلیهوآله خطاب به شخصى که در مسجد اعلام مىکرد چیزى را گم کرده است و هم خطاب به کسى که در مسجد به تراشیدن تیر مشغول بود، فرمودند: «...إنّها لغیر هذا بُنِیُت»؛...مسجد را براى چنینکارهایى نساختهاند.
از چنین سخنانى به روشنى استفاده مىشود که مسجد در اسلام، محلّى براى عبادت و یاد خداست. لحن این گفتارها نشان مىدهد این نکته که مسجد به عنوان مرکز عبادت و بندگى خداست، آنچنان در باور و اندیشه مسلمانان مسألهاى روشن بوده است که پیامبر صلىاللهعلیهوآله تنها به بیان اینکه «مسجد را براى این کارها نساختهاند» اکتفا نمودهاند. گرچه در مواردى، براى بیدار نمودن غافلان، به نقش و رسالت اوّلیه مسجد تشریع شده است. پیامبر صلىاللهعلیهوآله خطاب به کسى که در مسجد شعر مىسرود، فرمودند: «... انّما نُصِبَتِ الْمساجدُ للقرآن»؛ ... مساجد را براى قرآن خواندن ساختهاند.
در مقام بیان فضیلت مسجدسازى مىفرمایند: «مَنْ بَنى مسجدا لیُذکر اللّهُ فیه بُنى له بیتٌ فى الجنَّة»؛ کسى که مسجدى را به این انگیزه که یاد خدا در آن شود، بنا نهد، خانهاى در بهشت براى او ساخته مىشود.
چنین سخنانى به روشنى رسالت اولیه مسجد را، که پرستشگاه بودن آن است، بیان مىکند.