نمایش صفحات

آنچه که مکّه و مدینه را مکمل هم مى‏کند این است که مکه یک جهت و مرکز حج و زیارت به سوى مکانى بالاتر است و مدینه جاگاه مسجدى است که خاتم رسولان آن را بنیان نهاد. این شهر مرکز حکومت اسلامى و کانون تلاش‏هاى فرهنگى ـ اجتماعى پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله گشت. این مکان با ورود پیامبر بدان، از یثرب به شهر پیامبر تغییر نام یافت و با اشتیاق تمام به آن حضرت و اصحابش (مهاجرین) پناه داد.انتخاب این محل براى اقامت و هجرت بدان سوى از سوى رسول‏اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله، یک تصمیم شخصى نبود، بلکه به مشیت الهى وابسته بود. اولین تلاش آن مصطفاى پیامبران در مدینه، ساختن یک مسجد بود. در نخستین سال هجرت، بناى مسجدالنبى با سنگ و گل آغاز شد و در نهایت سادگى احداث گردید. ستون‏هایش تنه درخت خرما و سقف آن از شاخه‏ها و برگ‏هاى گیاهان پوشیده شده بود. کف آن با حصیر مفروش و بدون هرگونه آلایشى براى عبادت پیامبر و یاران و اصحابش آماده شد. در ادوار گوناگون، خلفا و امیران مسلمان بر توسعه و تأسیسات مسجدالنبى افزودند تا به تدریج شکل کنونى را به دست آورد که شامل دو قسمت قدیم و جدید مى‏باشد. این بناى مقدس به همراه بارگاه مطهر حضرت نبى اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله بر سیماى شهرى و معابر و فرایندهاى اجتماعى ـ فرهنگى مدینه اثرى قابل ملاحظه گذاشته است. مدینه به برکت چنین بناهاى مبارک و مساجد و اماکن مذهبى دیگر، حرمت فوق‏العاده‏اى به دست آورده است. به همین دلیل، شکار، قطع اشجار و کندن بوته در این ناحیه و حوالى آن، همچون مکّه، حرام است و رسول خدا فرموده‏اند: «حضرت ابراهیم مکّه را حریم قرار داد و براى مردمش دعا کرد. من نیز مدینه را حرم امن قرار دادم».

بهترین خیابان‏هاى مدینه و طولانى‏ترین آن‏ها در غرب مسجدالنبى قرار دارد که بناهاى با شکوهى را در خود جاى داده است. خیابان‏ها و کوچه مهم دیگرى از مسجدالنبى با سایر معابر و مناطق مسکونى تجارى مدینه ارتباط مى‏یابد و گویى تابش درخشان این فضاى مقدس مدینه را در موجى از ابهت، صلابت، معنویت و مباهات قرار مى‏دهد.

نکته جالب این است که حضرت رسول اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله براى آنکه آمیختگى مسجد را با زندگى اجتماعى مردم نشان دهد، خانه و مسجد را در یک واحد معمارى برپا کرد و خانه‏هاى صحابه و مهاجرین و انصار در اطراف آن استقرار یافت. تعداد بسیارى از مسلمانان زاهد و اهل تعبّد تحت عنوان «اهل صفه» در حوالى مسجد مى‏خوابیدند. در کنار مسجد خیمه‏اى به عنوان بیمارستان برپا شد و مکانى به امور نظامى اختصاص داشت؛ زیرا دین مبین اسلام تمامى ابعاد زندگى بشر را در برمى‏گیرد و از این روست که تمامى ساختمان‏هاى مهم اجتماعى و عمومى و حیاتى در اطراف مسجدالنبى تمرکز مى‏یابند. در جاى جاى مدینه مساجدى پر خاطره، تاریخى و مهم وجود دارد که در تعدادى از آن‏ها پیامبر نماز گزارده‏اند، اما متأسفانه از میان آن‏ها مساجدى همچون مسجدالزهرا (فاطمه علیهاالسلام)، المنارتین، المائده و الثنایا توسط گروهى جهالت پیشه و داراى افکار منحط تخریب گردیده‏اند. در هر حالى که پاسدارى از اصالت هر امتى از رهگذر حفظ هویت فرهنگى آن امکان‏پذیر مى‏باشد و امت مسلمان به وسیله دستاوردهاى فرهنگى خویش از دیگر ملت‏ها باز شناخته مى‏شود و تداوم استقلال جامعه اسلامى در پرتو نگاهدارى آگاهانه از آثار ارزشمند تاریخى، بخصوص مساجد و مکان‏هاى مقدس آن هم در حرمین شریفین مى‏باشد و هرگونه مسامحه در حفظ این سرمایه‏هاى گرانبها، اصالت و هویت مذهبى و ارزشى را در معرض خطر و خدشه قرار مى‏دهد، وجود چنین آثارى نسل‏هاى آینده را به ژرفاى
تاریخى خود رهنمون مى‏سازد.