شهر کوفه در سال هفدهم هجرى در جایى بین حیره و فرات که آب و هواى برى و بحرى داشت به عنوان دارالهجره و منزل الجهاد احداث گردید. منظور از عمران این شهر آن بود که محلى دایمى براى اقامت رزمندگان اسلام، که مشغول فتوحات شرقى بودند، فراهم آید.
اولین بناى کوفه مسجد آن بود که توسط مهندسى ایرانى بهنام روزبه طراحى شد. وى براى این مکان طرحى ریخت که شامل دو قسمت مىشد؛ در بخش اول، مسجد وسیعى قرار مىگرفت که رواقى به مساحت دویست ذراع با ستونهاى مرمر و سقفى هموار داشت. خندقى اطراف مسجد حفر نمودند تا مردم در داخل و نیز در حریم آن بنایى نسازند. در سطح شهر پانزده راه اصلى ساخته شد که تمامى آنها به کانون مهم شهر، یعنى مسجد، ختم مىگردید. پنج معبر از پشت صحن مسجد، چهار معبر از سوى قبله، سه معبر از سمت شرق و سه معبر از مغرب مسجد عبور داده شد. اطراف این معابر اصلى را براساس اهمیتى که برایشان قایل بودند، ناحیهبندى کردند. آنگاه بر حسب اهمیت، مشخصات و موقعیت اجتماعى قبایل براى خانهسازى میان سکنه کوفه تقسیم گردید. طبرى مىنویسد: هنگامى که اراده ساختن شهر کوفه را کردند، اولین چیزى که نقشه آن ترسیم و بنا گردید مسجد بود. مردى در وسط ایستاد و از چهار طرف تیرى پرتاب کرد تا حدود چهارگانه مسجد تعیین گردید. مسجد در زمین چهارگوشى بود که از هر طرف کشیده بودند و در جلو آن رواقى ساخته شد. همین اعتقاد به بناى مشخصى براى عبادت، اثرى ژرف در طرح و نقشه کوفه گذاشت. از این رو، محلهها، بخشها و اجزاى شهر در بافتى یگانه با مسجد جامع پیوستگى و پیوند تنگاتنگى برقرار نمودند. حتى در گسترش و توسعه شهر و انتقال پارهاى از نقشهاى چندگانه مسجد به خارج از آن، باز هم در جایگزینى فضایى و تعیین مقر این نهادها، سهولت ارتباط با مسجد همواره از اولویت کامل برخوردار بوده است. عنصرى که به فضاى مرکزى شهر شکل مىداد «رحبه» بود. این واژه وسعت را تداعى مىکند؛ مىدانى در گستره شهر که جز در مواردى خاص به اشغال در نمىآید. این فضا در جنوب غربى مسجد قرار داشت. در منابع روایى شیعه، میدان مذکور با نام حضرت على علیهالسلام همراه است؛ زیرا وقتى کوفه را به عنوان مرکز حکومت برگزید، در گوشهاى از این فضا خانهاى محقر بنا نمود و از اقامت در مقر شهر اجتناب کرد. رحبه نقش مهمى براى مراسم اجتماعى ـ سیاسى و آماده باش نظامى داشته و بیشتر به مسجد تعلق دارد و جزئى از آن محسوب مىشود. در قرن اول و دوم این فضا در مجاورت مساجد قابل مشاهده بوده است. در سال 145 هـ به هنگام قیام شیعیان در مدینه، حاکم وقت به مردان مسلحى که به یارىاش آمده بودند فرمان داد تا زمان سرکوبى مخالفان، در رحبه اقامت نمایند. این منطقه که در برزخ بین مسجد و محلات مسکونى قرار داشته، مظهر تعمیم یافته ساختار شهرى بوده است؛ جایى که همه سنتهاى ویژه در آن به یکدیگر پیوند مىخوردند. آنچه مسلم است این که طرح اولیه کوفه که از نظمى خاص پیروى مىکرده، مىتوانسته به ایجاد شهرى بزرگ داراى فضاى باز و هندسى بینجامد. توسعه آن دایم تحت کنترل بوده و براى جلوگیرى از فشردگى، از جهت طولى به پیشرفت ادامه مىداده است. اما در دهههاى بعد، کوفه از این ساختار فاصله گرفت و روندى معکوس و در هم ریخته را پیش گرفت. گستره مرکزى شهر که خندقى آن را محدود مىکرد و منطقهاى ممنوعه بود که کسى حق ساختن خانه در آن را نداشت، به زودى توسط مالکان خصوصى، که غالبا از افراد اموى و از نزدیکان حاکم و در واقع، معاون زیاد و فرزندش عبیداللّه بودند، مورد دستاندازى قرار گرفت و به این وسیله مقدمات برهم خوردن سیماى شهرى کوفه، که تا پیش از آن نظم و انسجام خود را بر حول محور مسجد حفظ مىکرد، فراهم آمد.
مساحت کنونى مسجد کوفه بالغ بر 40000 متر مربع مىباشد و ساختمان آن شمالى جنوبى است و به مرور ایام تغییرات مهمى در شکل ظاهر و وسعت مسجد صورت گرفته است. از نخستین روز تأسیس این بنا، مسجد کوفه داراى اهمیتى زایدالوصف در زمینههاى عبادى، فرهنگى، سیاسى و اجتماعى بوده است. موقعیت خاص حکومتها همچنان که سرنوشت کوفه را دگرگون مىساخت، در درجه اهمیت مسجد اثر مىگذاشت. اوج توجه به آن در ابعاد گوناگون در زمان خلافت حضرت على علیهالسلام بود. این مسجد همچون مسجدالنبى رفته رفته به صورت مرکز علمى و فرهنگى پرجوش و فعالى در آمد و جایگاه بحث و تدریس هزاران جوینده دانش گردید و در آن دهها حلقه درس تشکیل مىشد. مسجد کوفه از نظر اجتماعى و سیاسى اغلب پایگاه قدرتنمایى موافقان و مخالفان دستگاه حکومت به شمار مىرفته است و به دلیل نزدیک بودن به دارالاماره، والى شهر نسبت به آن حساسیت ویژهاى داشت.
در شرافت و مقام بالاى مسجد کوفه همین بس که یکى از چهار مسجدى است که طبق دستورات اسلامى به مؤمنان توصیه شده است تا هجرت کنند و خود را به این چهار مسجد برسانند. این مساجد عبارتند از: مسجدالحرام، مسجدالنبى، مسجدالاقصى و مسجد کوفه. بنا به روایات مستند، در مکان کنونى مسجد کوفه پیش از خلقت آدم، فرشتگان عبادت مىکردهاند و محلى است که مشمول برکت خداوند شده و جایگاه عبادت آدم و سایر انبیا، اولیا و صادقین بوده است. منابع روایى تأکید کردهاند وقتى حضرت مهدى علیهالسلام قیام کند کوفه را مقر حکومت خود قرار داده و پرچم حق و عدالت را در این دیار به اهتزاز در مىآورد. امام صادق علیهالسلام نیز فرمودهاند نماز خود را در مسجدالحرام، مسجدالرسول، مسجد کوفه و حرم امام حسین تمام بخوانید. براى مسجد کوفه فضایل و اعمالى ذکر شده که در کتب ادعیه چگونگى آنها ذکر گردیده است.