نمایش صفحات

ترکمن‏ها یا عثمانى‏ها که از ایران آمده بودند، پیش از نفوذ در بخش ترکیه اروپایى و حضور در قسطنطنیه، در سال 1453 میلادى در آناطولى یا آسیاى صغیر ظاهر شدند. در آناطولى آن‏ها نخستین عناصر هنرى خود را به‏ویژه در بناهاى شهر قونیه عرضه داشتند. در مساجد سبک عثمانى، چهارگوشى وسیع با گنبدى کم‏خیز را مى‏توان دید. دو سوى این فضا به شکل دو تالار نیمه مدوّر که با نیم گنبدها پوشیده شده‏اند گسترش یافته است و دو سوى دیگر با قوس‏هاى بزرگ به پشتیبان‏هاى ستبر متصل شده‏اند. البته به‏تدریج در این معمارى تغییراتى پدید آمد. مهم‏ترین نیازهاى هنر اسلامى عثمانى عبارتند از: مسجد بایزید در قسطنطنیه که قدیمى‏ترین بناى این سبک به شمار مى‏رود، مسجد سلیمانیه و مسجد احمد اول. مسجد ملکه صفیه اصیل‏ترین مسجد عثمانى در قاهره است که اقتباسى از بناهاى مذهبى استانبول به‏خصوص مسجد جراح پاشا و ادرنه مى‏باشد. مسجدالجدید (مسجد ماهیگیران) که در سال 1071 هـ به ابتکار مبارزان الجزایرى ساخته شده به سبک گنبد مرکزى و چهارگنبد کنارى آن، سیمایى عثمانى دارد. محمد بن ابوذهب، که در مصر به قدرت رسید، اگرچه در آرزوى سلطه کامل به این دیار و استقلال از قدرت عثمانى بود، اما خود را براى پذیرش اطاعتى ظاهرى از باب عالى آماده کرد. ساختن مسجدى به سبک عثمانى در محیطى مهم و معتبر، به مثابه اثبات آشکار وفادارى به سلطان بود. مسجد تربت در تونس نیز تأثیر پذیرفته از فضاهاى مسجد امپراتورى عثمانى مى‏باشد؛ زیرا مناره آن با چهارگوش و مقطع هشت گوش مناره‏هاى عثمانى را به خاطر مى‏آورد، اگرچه شکل گلدسته یا مأذن آن اصیل است. تمامى این بناهاى مقدس در سیماى عمومى شهرها هویتى مستقل، تعیین‏کننده و فرازمند داشته‏اند و بناهاى دیگر از این کانون به سوى دیگر نقاط شهر شکل مى‏گرفته‏اند. دیوید تالبوت رایس مى‏نویسد: مشهورترین و قشنگ‏ترین این مساجد، مسجد سلطان سلیمان در قسطنطنیه است که در موضعى بلند و مسلط بر شاخ طلایى ساخته شده است. گنبد عظیم آن را چهار ستون مربع نگاه داشته، چهار مناره دارد، دو تا پهلوى درِ ورودى و دو تا در دو انتهاى حیاط جلو. در کنار این مسجد شمار زیادى بناهاى فرعى ساخته بودند؛ زیرا در بیشتر موارد مدرسه‏اى به زیربناى مسجد افزوده مى‏شد و حجره‏هاى گوناگون براى زندگى طلاب و خدّام مساجد نیز در نظر گرفته  مى‏شده است. بر مساجد بزرگتر بازارچه‏اى مى‏افزودند و در نزدیکى آن‏ها آرامگاه‏هاى با شکوه مى‏ساختند و بدین‏گونه مسجد کانون مهمى براى شهرها به شمار مى‏آمد.

سلجوقیان با اینکه قومى بیابان‏گرد بودند، همین که با فرهنگ اسلامى آشنا شدند، حمایت از آن را وجهه همت خویش قرار دادند و در گسترش بناهاى مذهبى تا آنجا پیش رفتند که به معمارى ایران با تأثیرپذیرى از ارزش‏هاى دینى شکوه ویژه‏اى بخشیدند. آنان وقتى اصفهان را مرکز حکومت قرار دادند. در این شهر مسجدى ساختند که پایه‏اى براى ساختمان دیگر مساجد ایران گردید. اگرچه این مکان مقدس به دست نسل‏هاى بسیارى از هنرمندان و معماران در اعصار بعد دگرگون و تعبیر شده است، ولى براى دیدن هنرمندى سلجوقیان باید به سوى قبله رفت و از ایوان جنوبى گذشت و به شبستان پشت آن گام نهاد، در این حال، بر فرازمان گنبدى استوار و نیرومند قرار دارد که زبردستى معمار را در بنا نهادن آن بر سطحى چهارگوش مى‏توان دریافت. این گنبد که در چشم‏انداز عمومى اصفهان برجستگى دارد، در سال 473 هـ ساخته شده است.

پدیده اصلى معمارى ایران در عصر سلجوقى، سبکى چهار ایوانى در احداث مساجد است که کامل‏ترین آن را مى‏توان در مسجد جامع ورامین مشاهده کرد. سلجوقیان در اصفهان، گلپایگان، برسیان، اردستان و زواره مساجد تازه‏اى برآوردند که همه آن‏ها به قدر کافى داراى ویژگى‏هاى مشترک در سبک و نقشه هستند. این بناها اگرچه به لحاظ مذهبى از قداست ویژه‏اى برخوردار شدند، در هویت فرهنگى و اقتدار اجتماعى این شهرها مؤثر بودند و در سیماى شهر، توسعه آبادى‏ها و رشد و گسترش برخى مشاغل و شکل واحدهاى مسکونى حضور با صلابت خویش را بروز دادند و چنین ویژگى به حدى قوى است که هنوز مى‏توان آن را مشاهده نمود.

در عهد صفویه سبک قدیم معمارى ایران در احداث بناهاى مذهبى تجدید شد و در طرح بناها، شکل و مصالح جاى خود را باز کرد.  اما استفاده از کاشى معرق و هفت رنگ براى تزیین رونق فراوان یافت، به گونه‏اى که ساختمان‏هایى همچون مساجد و مدارس از گنبد، ایوان، طاق‏نما، سر در ورودى، و حتى مناره‏ها با کاشى آراسته شد. در این عصر همزمان با ظهور کاشى‏کارى، که با استقبال عموم مردم روبه‏رو شد، راه حل جدیدى براى سقف گنبدى پدیدار گردید و آن عبارت بود از تبدیل طرح چهارگوشه زیربنا به طرح مدوّر گنبد که هم ساده‏تر و هم عاقلانه‏تر به نظر مى‏رسد. در مسجد شیخ لطف‏اللّه‏ و مسجد امام خمینى (مسجد شاه) اصفهان گنبدها بر گردن بلند استوانه‏اى شکل نهاده شده‏اند که دایره پیرامونى آن با نوک چهار سر طاق ساخته شده بر زوایاى محوطه زیرگنبد و چهار سر طاق دیگر، مماس مى‏باشد. معمارى عصر صفوى زیبایى ویژه‏اى به مساجد داد و مردم نیز به زودى در ساخت مساکن و سایر اماکن این سبک را مورد توجه قرار دادند و نوعى معمارى ملهم از مساجد به محلات مسکونى سرایت پیدا کرد، اما هیچ کدام از این بناها نتوانستند از شکوه و صلابت مسجد پیشى گیرند. گنبد مسجد امام خمینى بر فراز بناهایى که آن را احاطه کرده‏اند سر به آسمان کشیده است. گنبدى که توسط طبقه‏اى هشت ضلعى با طاق نماهاى زیبا کاملاً به بناهاى اطراف اتصال دارد، در عین حال، شکوه خود را در فضاى شهر به طور مستقل بروز مى‏دهد و هنوز هم با وجود گسترش بناهاى چند طبقه  یمانى در شهر اصفهان، جلوه پراهمیت مساجد مذکور زیبایى و آراستگى خود را حفظ کرده که موجب مباهات معمارى اسلامى است.

در طول زمان در بسیارى از شهرهاى ایران بناهایى مجموعه‏اى ساخته شده که گروه ویژه‏اى را در معمارى تشکیل مى‏دهند. معمولاً این مجموعه‏ها با یک مسجد شروع مى‏شوند و در طول زمان با اضافه کردن بناهاى دیگر همچون مدرسه، کتابخانه، آب انبار، خانقاه، زائر سرا و کاروان سرا به یک مجموعه بسیار زیبا و با شکوه تبدیل مى‏شود.