یکى دیگر از زیباترین و شکوهمندترین جلوههاى وحدت و همگرایى مسلمانان برپایى نماز جماعت در مسجد است که در فرهنگ اسلام چیزى از آن بالاتر و با اهمیتتر نیست.
نماز جماعت که عبادت دستهجمعى است، نمایشگر شکوه و اقتدار و تجلى وحدت و هیبت مسلمانان مىباشد. مسلمانان در اجراى فرمان پروردگار عالم صرفنظر از تفاوتهاى سیاسى، اجتماعى، فرهنگى و اقتصادى در صفوفى متحد و بههم فشرده، در کنار یکدیگر در پیشگاه حضرت بارى تعالى، به عبادت و نیایش مىپردازند. این عبادت جمعى پیراسته از شائبه فاصلههاى طبقاتى و امتیازات نژادى و رنگ و زبان به حدى ارزشمند و پرفضیلت است که مقدار ثواب آن قابل احصاء نمىباشد! چنانکه به روایت ابىسعید خدرى در حدیثى نسبتاً مفصل از رسول خدا صلىاللهعلیهوآله نقل شده که پیامبر فرمود: پس از نماز ظهر، جبرییل با هفتاد هزار فرشته نزد من آمد و گفت: اى محمد صلىاللهعلیهوآلهپروردگارت به تو سلام مىرساند و دو هدیه که آنها را به هیچیک از پیامبران قبل از تو نداده، براى شما فرستاده است.
پیامبر صلىاللهعلیهوآله فرمود: آن دو هدیه چیست؟ جبرییل گفت: سه رکعت در نماز شب (دو رکعت شفع و یک رکعت وتر) و نمازهاى پنجگانه را به جماعت خواندن. پیامبر صلىاللهعلیهوآله به جبرئیل فرمود: خداوند چه پاداشى براى امت من در نماز جماعت قرار داده است؟جبرئیل گفت: «اذا کانا اثنین کتب اللّه لکلّ واحد بکل رکعه مائه و خمسین صلاة، و اذا کانوا ثلاثه کتب اللّه لکل منهم بکل رکعه ستمائه صلاة، و اذا کانوا اربعه کتب اللّه لکل واحد بکل رکعه الفا و مائتى صلاة، و اذا کانوا خمسه کتب اللّه لکل واحد بکل رکعه الفین و اربعمائه صلاة. و اذا کانوا سته کتب اللّه لکل واحد منهم بکل رکعه اربعه آلاف و ثمانمائه صلاه. و اذا کانوا سبعه کتب اللّه لکل واحد منهم بکل رکعه تسعه عشر آلالف و ستمائه صلاة، و اذا کانوا ثمانیه کتب اللّه لکل واحد منهم بکل رکعه تسعه عشرالفا و مائتى صلاة، و اذا کانوا تسعة کتب اللّه تعالى لکل واحد منهم بکل رکعه سته و ثلاثین الفا و اربعمائه صلاة، و اذا کانوا عشر کتب اللّه تعالى لکل واحد بکل رکعة سبعین الفا والفین و ثمانمائه صلاة فان زادوا على العشره فلو صارت السماوات والارض کلها قرطاسا و البحار مدادا، و الاشجار اقلاما، و الثقلان مع الملائکه کتابا، لم یقدروا ان یکتبوا ثواب رکعه واحده».
اگر در نماز جماعت، نمازگزاران دو نفر باشند، خداوند براى هر کدام از آنان در هر رکعت ثواب یکصد و پنجاه نماز مىنویسد، و اگر سه نفر بودند، براى هر یک رکعت ثواب 600 رکعت نماز، و اگر چهار نفر بودند، یک هزار و دویست نماز، و اگر پنج نفر بودند، دو هزار و چهارصد و اگر شش نفر بودند، چهار هزار و هشتصد نماز و اگر هفت نفر بودند، نه هزار و ششصد نماز، و اگر هشت نفر بودند، نوزده هزار و دویست، و اگر نه نفر بودند پاداش سى و شش هزار و چهارصد نماز (در نامه اعمال آنان) نوشته و ثبت مىکند، پس اگر تعداد نمازگزاران به جماعت از مرز ده نفر بگذرد، اگر همه آسمان و زمین کاغذ شوند و همه دریاها مرکب شده و درختان قلم شوند و جن و انس و فرشتگان نویسنده گردند، هرگز قادر نخواهند بود ثواب یک رکعت از نماز جماعت را بنویسند.
جالب است که حتى اگر نماز به جماعت، در منزل اقامه شود و افراد به دلیل بىرغبتى به مسجد و بىاعتنایى به اجتماع مسلمانان، بدون هیچگونه عذر موجهى از شرکت در مسجد خوددارى ورزیده باشند، نماز جماعتشان ارزشى نخواهد داشت، چنانکه از امام هشتم علیهالسلام نقل شده که فرمود: «من صلى فى بیته رغبه من المسجد فلا صلوة له ولا لمن صلى معه الامن عله تمنع من المسجد». کسى که در خانهاش نماز بگذارد و به نماز جماعت در مسجد به خاطر بىمیلى نسبت به مسجد شرکت نکند، نمازش نماز نیست و نماز کسانى هم که به او اقتدا کردهاند ارزشى ندارد، مگر آنکه نیامدشان به مسجد به دلیل موجهى باشد که از رفتنشان به مسجد منعشان نموده باشد.