حوادث تاریخى قدس با نام متعدد آن شهر مقدس در کتابهاى تاریخى ذکر شده است. عرب کنعانى 5000 سال پیش قدس را بازسازى کرد و آن را «اورسالم» نامید. سالم منسوب به سالم یا شالم به معناى صلح است و «اور» واژهاى سومرى است که بهمعناى شهر مىباشد. این نام به امتهاى دیگر نیز منتقل شد و نزد یهود به «یروشالایم» و فراعنه به «شوامام» و یونان و روم به «هیروسولیما» و نزد غربىها به «جروسالم» شهرت یافت.
در قرن دوازده پیش از میلاد، بنىاسراییل به سرزمین کنعانیان هجوم آوردند. قبیله عربى کنعانى که از همان آغاز در شهر قدس و کوههاى اطراف آن مستقر شده بودند، با بنىاسراییل جنگیدند. در آن زمان شهر قدس به شهر «یبوس» معروف شده بود. این نام را، که نام رییس قبیله کنعان بود، یوشع، رهبر بنىاسراییل، انتخاب کرد. وقتى که یهود درسال 997 پیش ازمیلاد بهفرماندهى حضرت داود علیهالسلاموارد شهر شدند، این شهر به شهر داود معروف شد و داود آن را به عنوان پایتخت حکومت خود برگزید.
نام «داود» که بر شهر قدس اطلاق شده بود، دوام زیادى نیاورد؛ چرا که نام اورشلیم جایگزین آن شد و حتى پس از پایان حکومت یهود که 73 سال طول کشید، این نام همچنان نزد فارسها، یونانىها و رومىها، که به ترتیب بر این منطقه حکومت کردند، رواج داشت. این نام همانگونه که قبلاً ذکر گردید، تحریف شده اورسالم ـ اورشالیم عربى است.
در سال 135 میلادى امپراتور روم این شهر را ویران و ساکنانش را آواره کرد و نام آن را به «ایلیا کابیتولینا» به معناى خانه خدا تغییر داد. با وجود اینکه کنستانتین، امپراتور روم، نام قدیمى این شهر را دوباره زنده کرد، عربها آن را با نام قدس شریف، یعنى مکان مقدس و پاک از هر گناه و شرک، مىشناسند. و این نامها در قرآن و سنت ذکر شدهاند.