شهر قدس از جایگاه بزرگى نزد مسلمانان، مسیحیان و یهودیان برخوردار است؛ که قدس زادگاه ادیان سهگانه بوده و بسیارى از پیامبران و انبیا در قدس به سر مىبردند یا به نحوى با آن در ارتباط بودند.
این موضوع از حقایق تاریخى به شمار مىآید و داستانها و روایتهاى متعددى درباره آنها نقل شده و نمىتوان آن را با ادلّه تاریخى اثبات کرد؛ از جمله مىتوان به ارتباط حضرت ابراهیم، یعقوب، اسحاق، عیسى، یحیى، زکریا و صالح با بیتالمقدس اشاره کرد. روایتها و داستانهاى بسیارى درباره ارتباط میان قدس و خانه آدم و نوح و سام نقل شده است. در روایتى آمده است که حضرت آدم علیهالسلام در غارى بین قدس و مسجد حضرت ابراهیم به خاک سپرده شد. همچنین روایت شده که کشتى حضرت نوح پس از طى مسافتى بر بیتالمقدس رسید و به اذن خداوند زبان گشود و گفت: اى نوح! این بیتالمقدس و محل سکونت انبیا (و فرزندان تو) مىباشد. و آمده است که سام بن نوح این منطقه را ساخته و بر آن حکومت کرد و به «ملکى صادق» ملقّب گشت.
از عبداللّه بن عمر نیز روایت شده که انبیا بیتالمقدس را ساختند و در آن زیستند و یک وجب از آن نیست مگر اینکه پادشاهى بر روى آن سجده کرده باشد و مقاتل بن سلیمان نیز گفته هر وجب از آن، محل سجود انبیا و پیامبران و فرشتگان بوده است.
ایمان به پیامبران و رسالههاى آسمانى، از اصول عقیده اسلامى است. دین اسلام براى تصدیق ادیان آسمانى پیش از خود آمد. در آیه 3 و 4 سوره آلعمران آمده است: « نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتَـبَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ وَأَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِیلَ مِن قَبْلُ هُدىً ِلنَّاسِ وَأَنْزَلَ الْفُرْقَانَ» و در آیه 13 سوره شورى نیز آمده « شَرَعَ لَکُم مِنَ الدِّینِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحاً وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى وَعِیسَى أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَلاَ تَتَفَرَّقُوا فِیهِ» با توجه به این آیات مىتوان اماکن مقدس را به شرح ذیل معرفى کرد:
الف) مسجد الاقصى: دومین مسجدى است که حضرت ابراهیم بعد از کعبه آن را ساخت. الاقصى یعنى دورتر و بهمعناى دور از مکه و مسجدالحرام است.
ب) مسجد صخره: این مسجد داراى تاریخ قدیمى است. حضرت ابراهیم علیهالسلام این مکان را محل عبادت خود قرار داد.
حضرت یعقوب علیهالسلام پس از مشاهده نورى از نواحى آن، مسجدى در آن بنا کرد که به مسجد صخره معروف شد. یوشع علیهالسلام «قبه زمان» یا «خیمه اجتماع» را که قبلاً حضرت موسى علیهالسلام تأسیس کرده و محراب آن را حضرت داود ساخته بود، بنا کرد. حضرت سلیمان علیهالسلام نیز در زمان خود معبدى را که به نامش معروف شد در آنجا بنا نهاد و پیامبر اسلام در شب اسرا از بالاى آن به آسمان عروج کرد.
ج) دیوار براق: دیوارى است که ناحیه غربى اطراف مسجدالاقصى را احاطه کرده و جزئى از حرم به حساب مىآید.
پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله در شب اسرا و معراج، اسب براق خود را در همین مکان بسته بود. یهود آن را دیوار مبکى مىنامند. این دیوار از بقایاى (بت) قدیمى که هیرودوس آن را در سال 18 ق.م ساخته بود و تیتوس آن را در سال 70 درهم کوبید، مىباشد. از این رو، این مکان را مقدس دانسته و زیارت مىکنند.
اما از نظر مسیحیان، پس از اینکه رومها در اطراف مسجدالاقصى صلیبى را کشف کردند، در سال 335 به دستور ملکه هیلانا در همان مکان کلیسایى ساخته شد. آنان معتقدند این صلیب همان صلیبى است که حضرت عیسى علیهالسلام با آن بهدار آویخته شد و از مهمترین اماکن مقدس آنها بهشمار مىآید و در کنار دیوار براق واقع است.
هیکل سلیمان نیز از جمله اماکن مقدس یهودیان به شمار مىرود و صهیونیستها تا امروز آن هیکل را در ارتفاعات قدس و اطراف مسجدالاقصى جستجو مىکنند.