ملت فلسطین همچنان که تاکنون نشان داده به هیچ وجه طالب جنگ و خونریزى نیست و با آگاهى ازآموزه انسان دوستانه اسلام، طالب آرامش و زندگى توأم با امنیت در سرزمین مقدس فلسطین است. اما همچنان نشان داده است که بیدادگرى و بىعدالتى را هرگز برنخواهد تابید و براى رسیدن به حقوق حقه خود خواهد جنگید.
قدس و فلسطین، سرزمینى است براى پیروان هر سه دین؛ در آن، نمادهاى تعلق بسیار است که این خود علقه شدیدى را نسبت به قدس ایجاد کرده است. همچنین حرمدارى قدس شریف خاص فلسطینیان است که در آنجا حق آب و گل دارند. حکومت فلسطین باید از طریق رفراندوم شکل گیرد، آنهم رفراندومى حقیقى و دور از هرگونه خدعه و تهدید؛ به این صورت که تمامى فلسطینیان، اعم از آنانى که اکنون در سرزمین فلسطین زندگى نمىکنند و به جبر از خانه و کاشانه رانده شدهاند و آنان که در این سرزمین نسلاندر نسل بسر برده و مىبرند، در این همهپرسى شرکت کنند. بدین ترتیب، شکل حکومت فلسطین مشخص خواهد شد.
وقتى صحبت از ملت فلسطین مىشود، یعنى تمام فلسطینیان اعم از یهودى و مسلمان و مسیحى و نیز هر غیرفلسطینى که ملت فلسطین او را به عنوان یک فلسطینى در سرزمین خود بپذیرد. سخن بر سر این نیست که حرمدارى قدس و سرزمینهاى مقدس با پیروان کدام دین است، بلکه پیش از آن سخن بر سر آن است که فلسطین متعلق به تمامى پیروان ادیان ابراهیمى است و تنها در مالکیت فلسطین است و این مردم فلسطیناند که مىبایست حرمدارى اماکن متبرکه را در دست بگیرند و صهیونیسم نسبت به فلسطین به دلیل فقدان شخصیت حقیقى هیچگونه تعلقى ندارد و محو سازمان صهیونیسم ارمغانى براى پیروان سه دین، بخصوص یهودیان عالم است.
در نهایت، بر یهودیان، مسیحیان و مسلمانان واجب است که افزون بر گفتمان در حوزه نظر و اندیشه، کارى کنند تا نتایج گفتمانها در حوزه انگیزه و عمل نیز متبلور گردد و جهان شاهد امنیت و آرامش و عدل و انصاف در سرزمین فلسطین باشد. به امید آن روز!