نمایش صفحات

اما به راستى چه باید کرد؟ و چه راهکارى باید اندیشید تا با گذر از آنچه امروز مى‏بینیم، به آنچه در فردا مى‏خواهم ببینیم، دست یابیم؟

از آن جا که روى سخن در این مقاله تحلیلى ـ پژوهشى به اندیشه در چگونگى ارتباط میان نهادهاى سنتى و نوین «مسجد» و «رسانه ملى» اختصاص دارد، تنها در چارچوب سخن اصلى به پاسخگویى بر مى‏خیزیم و عرصه‏هاى دیگر را به فرصت‏هاى دیگر وا مى‏گذاریم:

نگاهى گذرا به ساختار نهادهایى همچون «مسجد» و «رسانه»، گرچه نشانگر فاصله‏اى در ظاهر بعید به سبب دیرپایى مسجد و روزآمدى رسانه است، اما از سوى دیگر، به دلیل آنکه این دو نهاد بر پایه الگوهاى دیرین ارتباطات اجتماعى همچون فرستنده پیام، مجراى انتقال پیام و گیرنده پیام استوارند، مى‏توانیم با اندکى چشم‏پوشى مسجد را رسانه سنتى و رسانه ملى را رسانه نوین بنامیم.

بى‏تردید، با درک این نکته مسجد و رسانه ملى همانند سازمان‏هایى رسانه‏اى در معرض عوامل مؤثر بر اثرگذارى‏هاى اجتماعى و حتى فردى خود هستند؛ عواملى که مى‏توان آن‏ها را در الگو و نمودار ذیل جستجو کرد:

 

رسانه

 

نظام دولتى و حقوقى                         تخصص کارى، سازمانى و حرفه‏اى

 

 

فن‏آورى رسانه‏اى                                                            مخاطب

 

 

جهان واقعى و          سازمان‏هاى رقیب          مالکیّت و کنترل

محیط ایدئولوژیک                                   (نفوذ تجارى)

 

نگاهى کوتاه به این الگو و نمودار عوامل تأثیرگذار بر کارکرد رسانه، نشانه آن است که اگر رسانه‏اى در پى آن مى‏باشد تا دلایل موفقیت و عوامل ناکامى خویش را در میان گزاره‏هاى گوناگون و متنوع به کنکاش نشیند، لازم است در ابتدا، با توجه به آنچه در بالا بیان کردیم، به بررسى چنین عواملى در اثرگذارى رسانه‏اى خود دست زند، تا از این رهگذر با شناخت نقاط ضعف، به تقویت نقاط قوت بپردازد.

گرچه سخن گفتن از عوامل مزبور و بررسى جزء به جزء آن‏ها، فرصتى دیگر مى‏طلبد، اما گذرى بر دو پژوهش انجام شده درباره موضوع دینى «امر به معروف و نهى از منکر در جامعه» و «برنامه‏هاى مذهبى تلویزیون» مى‏تواند تا اندازه‏اى تصویرى کلى را از آنچه هست ارائه دهد:

نتایج نظرسنجى از مردم درباره امر به معروف و نهى از منکر در جامعه (اداره کل پژوهش‏هاى اجتماعى و سنجش برنامه‏اى، شماره 98، سال 1381):

1 . 37 درصد از پاسخگویان در مقایسه رفتارهاى ناپسند و پسندیده، معتقدند رفتارهاى ناپسند در جامعه رواج بیشترى دارد. 7/34 درصد میزان رواج رفتارهاى پسندیده و ناپسند را در جامعه مساوى مى‏دانند و 1/18 درصد معتقدند رفتارهاى پسندیده در جامعه بیشتر از رفتارهاى ناپسند است.

2 . در زمینه نقش نهادها و بخش‏هاى مختلف جامعه در گسترش خوبى‏ها، خانواده با 7/82 درصد و صدا و سیما با 5/73 درصد بیشترین اهمیت را نزد پاسخگویان داشته است.

همچنین روحانیان با 8/31 درصد از نظر پاسخگویان، کمترین نقش را در این زمینه دارا هستند.

3 . از نظر پاسخگویان، راستگویى (4/11 درصد) مهم‏ترین معروفى است که در جامعه کمتر به آن عمل مى‏شود.

4 . پاسخگویان معتقدند که از بین منکرات رایج در جامعه به ترتیب، اختلاس، اعتیاد، و رشوه بیشترین میزان رواج را در جامعه دارند.

5 . از نظر پاسخگویان، اعتیاد (27/1 درصد) بدترین منکرى است که در جامعه داراى بیشترین میزان رواج است. در ضمن، دروغگویى (7/7 درصد) و بى‏بند و بارى (4/7 درصد) در مراحل بعدى قرار دارند.

6 . پاسخگویان معتقدند از بین اعمال پسندیده به ترتیب عبادت خداوند، احترام به والدین و کمک به همنوع بیشترین رواج را در جامعه دارند.

7 . مهم‏ترین عامل ارتکاب منکرات در جامعه از نظر پاسخگویان به ترتیب عبارتند از: تربیت خانوادگى (9/32 درصد)، وضعیت اقتصادى (7/29 درصد) و وضعیت اجتماعى (1/81 درصد). در ضمن زنان عامل خانوادگى و مردان بیشتر وضعیت اقتصادى را مهم‏ترین عامل ارتکاب منکرات در جامعه دانسته‏اند.

8 . اکثر پاسخگویان (7/69 درصد) اجراى فریضه امر به معروف و نهى از منکر را در جامعه «ضرورى» و «کاملاً ضرورى» مى‏دانند؛ 7/15 درصد پاسخگویان اجراى این فریضه را «نسبتاً ضرورى» دانسته و 2/3 درصد پاسخگویان اصلاً ضرورى نمى‏دانند.

9 . از نظر 42 درصد پاسخگویان، مردم، امر به معروف و نهى از منکر را به میزان «کم» و «خیلى کم» داراى اهمیت مى‏دانند. 2/33 درصد پاسخگویان نیز بر این باورند که مردم «تا حدودى» این فریضه را مهم مى‏دانند و تنها 6/15 درصد پاسخگویان معتقدند که مردم فریضه امر به معروف و نهى از منکر را به میزان «خیلى زیاد»، «زیاد» و «کاملاً» داراى اهمیت مى‏دانند. به طور متوسط، پاسخگویان معتقدند مردم در حد «متوسط به بالا» به این فریضه اهمیت مى‏دهند.

10 . اکثر پاسخگویان (6/60 درصد) مسؤولان را بیشتر از مردم، نیازمند به امر معروف و نهى از منکر دانسته‏اند.

11 . 6/38 درصد پاسخگویان، روش‏هاى موجود درخصوص اجراى امر به معروف و نهى از منکر را «تا حدودى» 26 درصد
«کم و خیلى کم» و 4/20 درصد «نیاز، خیلى زیاد و کاملاً» مناسب دانسته‏اند. همچنین 11 درصد روش‏هاى موجود در خصوص اجراى این فریضه را اصلاً مناسب ندانسته‏اند به طور متوسط پاسخگویان روش‏هاى موجود در خصوص امر به معروف و نهى از منکر را حد «متوسط به پایین» دانسته‏اند.

12 . پاسخگویان به طور متوسط، موفقیت صدا و سیما را در خصوص معرفى فریضه امر به معروف و نهى از منکر را پایین‏تر از حد متوسط ارزیابى کرده‏اند. همچنین موفقیت صدا و سیما را در زمینه شناساندن رفتارهاى خوب و رفتارهاى بد به مخاطبان «تا حدودى» (1/38 درصد)، «کم و خیلى کم» (8/19 درصد) و «زیاد، خیلى زیاد و کاملاً» (2/36 درصد) ارزیابى کرده‏اند. 2/3 درصد پاسخگویان نیز سازمان را در این زمینه «اصلاً» موفق ندانسته‏اند.

13 . پاسخگویان میزان موفقیت صدا و سیما را در ترغیب مخاطبان به خوبى (متوسط به بالا) مى‏دانند. همچنین از نظر جنس،
مردان میزان موفقیت صدا و سیما را در این زمینه «متوسط» و زنان «متوسط به بالا» ارزیابى کرده‏اند. از نظر گروه‏هاى شغلى محصلان، بیکاران، خانه‏دارها و بازنشسته‏ها، میزان موفقیت صدا و سیما را در این زمینه «متوسط به بالا» و دانشجویان و شاغلان «متوسط به پایین» ارزیابى کرده‏اند.

14 . از نظر 8/33 درصد پاسخگویان، جوانان بیشتر از دیگران رفتارهاى خوب و بدشان را از صدا و سیما مى‏آموزند. همچنین 6/30 درصد پاسخگویان، نوجوانان و 5/25 درصد، کودکان را در این زمینه، بیشتر تحت تأثیر صدا و سیما دانسته‏اند.

15 . اکثر پاسخگویان (9/58 درصد) مجموعه‏هاى داستانى را بهترین مشوق مردم به اعمال پسندیده دانسته‏اند. برخى دیگر (1/14 درصد) بحث و گفتگو را مطرح کرده‏اند.