نمایش صفحات

1 . 33 درصد از پاسخگویان در این بررسى اظهارنظر کرده‏اند که «اصلاً» برنامه‏هاى مذهبى را تماشا نمى‏کنند. 16 درصد از پاسخگویان «همیشه و اکثراوقات» و 51 درصد «گاهى اوقات و به ندرت» بیننده برنامه‏هاى مذهبى هستند.

2 . عمده‏ترین دلیل که پاسخگویان براى تماشا نکردن «برنامه‏هاى مذهبى» عنوان کرده‏اند نداشتن وقت (14 درصد) بوده است. علاقه نداشتن به برنامه‏هاى مذهبى، جذاب نبودن برنامه‏هاى مذهبى و تماشا نکردن تلویزیون در رتبه‏هاى بعدى جاى دارند.

3 . میزگردهاى مذهبى را 29 درصد افراد «گاهى اوقات»، 19 درصد «به ندرت»، 11 درصد «اکثر اوقات» و 3 درصد «همیشه» تماشا مى‏کنند. در ضمن 38 درصد نیز اظهارنظر کرده‏اند که «اصلاً» این نوع برنامه‏ها را تماشا نمى‏کنند.

4 . همچنین بین میزان تماشاى میزگردهاى مذهبى و سن، تحصیلات و وضعیت تأهل بینندگان برنامه‏هاى مذهبى رابطه معنادارى وجود دارد.

5 . میزان تماشاى سخنرانى‏هاى مذهبى به شرح زیر است: 38 درصد «گاهى اوقات»، 19 درصد «اکثر اوقات»، 17 درصد «به ندرت» و 5 درصد «همیشه» این نوع برنامه‏ها را تماشا مى‏کنند. گفتنى است که 21 درصد نیز «اصلاً» بیننده برنامه «سخنرانى مذهبى»
نیستند.

6 . دعا و نیایش پخش شده از تلویزیون را 37 درصد افراد «گاهى اوقات»، 33 درصد «اکثر اوقات»، 7 درصد «به ندرت»، 16درصد «همیشه»، تماشا مى‏کنند و 7 درصد نیز «اصلاً» بیننده چنین برنامه‏هایى نیستند.

7 . در این بررسى، 32 درصد «همیشه»، 31 درصد «اکثر اوقات»، 28 درصد «گاهى اوقات» و 4 درصد «به ندرت» ویژه برنامه‏هاى اذان را تماشا مى‏کنند و 5 درصد نیز گفته‏اند که اصلاً این ویژه برنامه‏ها را تماشا نمى‏کنند.

8 . ویژه برنامه‏هاى اعیاد مذهبى را 34 درصد «گاهى اوقات»، 30 درصد «اکثر اوقات»، 21 درصد «همیشه» و 5 درصد «به ندرت» تماشا مى‏کنند. 10 درصد نیز گفته‏اند «اصلاً» بیننده این نوع برنامه‏ها نیستند.

9 . میزان تماشاى ویژه برنامه‏هاى محرم و عزادارى‏ها به این صورت است که 35 درصد «همیشه»، 34 درصد افراد «اکثر اوقات» و 4 درصد «به ندرت» این برنامه‏ها را تماشا مى‏کنند و 4 درصد نیز گفته‏اند که «اصلاً» ویژه برنامه‏هاى محرم و عزادارى‏ها را تماشا نمى‏کنند.

10 . در مقایسه انواع برنامه‏هاى مذهبى، اکثر افراد (69 درصد) «همیشه و اکثر اوقات» ویژه برنامه‏هاى محرم و عزادارى‏ها را مى‏بینند و در مقابل، تنها 14 درصد «همیشه و اکثر اوقات» بیننده میزگردهاى مذهبى هستند.

آنچه از مطالعه و بررسى این یافته‏هاى پژوهشى به دست مى‏آید، نشان دهنده آن است که:

1 . نزدیک به 72 درصد پاسخگویان معتقدند رفتارهاى ناپسند در مقایسه با رفتارهاى پسندیده به یک اندازه یا بیشتر در جامعه رواج دارد.

2 . خانواده، همچنان تأثیرگذارترین نهاد در گسترش خوبى‏ها است و رتبه بعدى پس از آن به صدا و سیما اختصاص دارد.

3 . راستگویى، مهم‏ترین خصلت نیکویى است که در جامعه، کمتر به آن عمل مى‏شود.

4 . در گستره خصایل ناپسند و رذایل اخلاقى نکوهیده به ترتیب اختلاس، اعتیاد و رشوه بیشترین رواج را در جامعه دارند.

5 . در میان خصایل پسندیده و فضایل اخلاقى به ترتیب عبادت خداوند، احترام به والدین و کمک به هم نوع از رواج بیشترى در جامعه برخوردار است.

6 . تربیت خانوادگى، وضعیت اقتصادى و وضعیت اجتماعى به منزله مهم‏ترین عوامل در ارتکاب منکرات در جامعه هستند.

7 . در دیدگاه اکثر پاسخگویان، اجراى فریضه «امر به معروف و نهى از منکر» در جامعه بسیار ضرورى است.

8 . بیشتر پاسخگویان، مسئولان را بیش از مردم نیازمند «امر به معروف و نهى از منکر» دانسته‏اند.

9 . در نگاه بیشتر پرسش شوندگان، روش‏هاى موجود در اجراى این فریضه الهى، امر به معروف و نهى از منکر، ناکارآمد است.

10 . بیشتر پاسخ‏دهندگان مجموعه‏هاى داستانى را به عنوان بهترین مشوّق مردم به اعمال پسندیده مى‏دانند. این در حالى است که برخى دیگر با کمترین شمار، بحث و گفتگو را در این مقام در نظر مى‏گیرند.