نمایش صفحات

در شهر تاریخى نیشابور از اوایل قرون هجرى تا قرن ششم و یا حتى پیش از حملات ویرانگر اقوام بیابانگرد مغول، مساجدى فعال و متعدد وجود داشته‏اند که از جمله مى‏توان به مسجد جامع منیعى، مسجد جامع عتیق، مسجد خان الفرس، مسجد خبازى، مسجد الصرافین (اصفهانى)،  مسجد عقیل و مسجد نوقانى اشاره نمود. با بررسى تاریخ نیشابور، به نقش این مساجد علاوه بر یک پایگاه عبادى و معنوى پى مى‏بریم. در اینجا به سه مورد از مهم‏ترین آنها اشاره مى‏شود:

 

2.مسجد عتیق یا مسجد جامع نیشابور

این بنا که در حال حاضر هیچ اثرى از آن در دست نیست، توسط ابومسلم خراسانى ساخته شده و تاریخ‏نگاران بسیارى از این جامع یاد کرده‏اند. براساس این نوشته‏ها، جامع بسیار بزرگى بوده که در سى هزار متر زمین با هزار ستون ساخته شده و در میانه سرا داراى حوض و یخچال بوده است. همچنین در آن بناى کوچک‏ترى با دوازده ستون و پایه بوده که شش ستون آن، مرمرى، دو ستون آن چوبى و چهار تاى دیگر، آجرى بوده است. این بخش داراى گنبدى مُذهب به بیست هزار مثقال طلا بوده است. این مسجد داراى منارى کوتاه بوده که در زمان منصور بن طلحة بن طاهر، برادرزاده عبداللّه‏ بن طاهر (حاکم نیشابور) منار قوى‏تر و بلندترى جایگزین آن شده است. عمرولیث صفارى، در زمان حکومت خود منار را برانداخت و منار دیگرى جایگزین آن کرد و نام و لقب خود بر آن نگاشت. سپس خمارتگین، بر جاى مناره‏هاى مزبور، منارى ساخت که نظیر نداشت. این منار چنان بلند بود که با قوه باد تکان مى‏خورد، بدون آن که آجرى از آن بیفتد. این مسجد همچنین داراى منبرى بسیار بلند و باشکوه بود.

مسجد مذکور نقش عمده‏اى در گسترش علوم اسلامى ایفا کرده و به عنوان کانونى برجسته در شرق اسلامى تا قرن پنجم محسوب شده است، به طورى که مؤلف تاریخ نیشابور نام بسیارى از افراد مبرز را که در این مسجد تحصیل کرده و یا تدریس نموده و یا در آن مجلس وعظ و خطابه داشته‏اند ذکر کرده است، از جمله: ابوالحسن الاسماعیلى السراج، ابو حامد الکرابیسى القاضى (متوفى 474 ه ق)، ابوبکر بن خلف شیرازى (متوفى 487 ه ق)، ابومحمد الحیرى البزاز (متوفى 473 ه ق)، اسماعیل بن احمد الکرمانى، ابوابراهیم‏سراجى(متوفى485 هق)، شعیب‏ بن‏ محمد بن‏ عفر حنیفى‏ واعظ، ابومحمد المطوعى، عبداللّه‏ بن ابى‏سهل قارى مؤذن، عبدالرحمن بن حمدان بن محمد بن حمدان نصروى (متوفى 433 ه ق)، عبدالرحمن بن جنید ابونصر حاکم حنیفى، عمر بن محمد بن احمد بن جعفر ابوعبدالرحمن بحیرى (متوفى 456 ه ق) و نیز خانمى به‏نام نمار دختر ابى‏حسین احمد بن عبدالرحمن کیال.

جامع نیشابور کتابخانه ارزشمندى داشته است. یاقوت حموى در این باره آورده است: در جامع قدیم نیشابور کتابخانه‏اى موقوفه مخصوص مسلمانان وجود داشت که در قرن پنجم فراهم آمده بود. وى کتاب‏هاى کتابخانه این مسجد را نفیس و نادر توصیف نموده است. گزارش یاقوت پیش از ورود مغولان به این شهر و ویرانى آن به دست این قوم مهاجم بوده است.

همچنین مؤلف معجم الادباء در شرح حال محمد بن اسحاق بن على بن داود زوزنى (متوفى 463 ه ق) به نقل از عبدالغافر بن اسماعیل بن عبدالغافر فارسى (متوفى 529 ه ق) که کارش استنساخ کتاب بوده و مطالب نسخه‏اى را که از روى کتاب غریب الحدیث خطابى نوشته بود، براى جدش عبدالغافر فارسى و الحاکم قرائت کرده تا آنان بشنوند و به تصحیح و تدقیق آن بپردازند، چنین نوشته است: «سوگند مى‏خورم به خدا که از کتاب غریب الحدیث نسخه‏اى روشن‏تر و جالب‏تر از نسخه عبدالغافر باقى نمانده است. این نسخه هم‏اکنون در اختیار گنجینه کتب موجود در مسجد جامع قدیمى شهر قرار گرفته تا وقف بر مسلمین باشد و کسانى که بخواهند به درستى ادعاى من پى ببرند باید به تحقیق و بررسى در مورد آن بپردازند. با توجه به گزارش یاقوت، عظمت و غناى فرهنگى جامع عتیق نیشابور در آن زمان بر ما آشکار مى‏شود.

 

2. مسجد جامع عقیل

از دیگر مساجد نیشابور که در قرون اولیه اسلامى علاوه بر اینکه مرکز مهم عبادى این شهر بود، از جمله نهادهاى آموزشى هم به حساب مى‏آمد، مسجد جامع معروف به عقیل بود که بعدها جایگاهى به‏نام مدرس و مدرسه به آن افزوده شد و شخصى به نام مسعود بن ناصر شجرى (متوفى 477 ه ق) بنیان این مرکز علمى را گذاشت و کتابخانه‏اى نیز در آنجا بنیاد نهاد. تعداد دانش‏آموختگان و مدرسان این مسجد کم نبوده است و مسلماً از مناطق مختلف جهان اسلام هم در آن آمد و شد نموده و به فراگیرى، املاء و استماع مسایل، احکام و اخبار روى مى‏آورده‏اند. در المنتخب من سیاق تاریخ نیشابور نام برخى افرادى که در این  مسجد تعلیم دیده و یا تعلیم داده‏اند آمده است؛ از جمله محمد بن احمد بن محمد بن جعفر الفامى شادیاخى (از مشایخ علماى نیشابور)، ابراهیم بن محمد بن ابراهیم بن مهران معروف به امام ابواسحاق اسفراینى، اسماعیل بن عبدالغافر بن محمد فارس معروف به ابوعبداللّه‏ فارسى، حسین بن محمد بن محمود مشهور به ابوسعید بن سوره، عبدالقاهر بن طاهر بن محمد معروف به ابومنصور بغدادى (از علماى مبرز در علوم مختلف مانند فقه، اصول، ادبیات و حساب) و همچنین مصنف کتاب تاریخ نیشابور یعنى الشیخ امام الحافظ مجدالدین ابوالحسن عبدالغافر بن اسماعیل فارسى (متوفى 529 ه ق).

در منابع متعددى از کتابخانه عظیم این مسجد نام برده شده است. بانى کتابخانه مسجد عقیل مسعود بن ناصر بن ابى‏زید شجرى (سجزى) مکنى به ابوسعید، محدث و جهانگرد شهیر اهل سیستان بوده است. این مرد مدتى در بغداد ساکن بوده و نزد شیوخ حدیث تلمذ کرده و نیز براى اخذ حدیث به واسط، هرات، نیشابور، سیستان و برخى نقاط دیگر مسافرت نموده است. ابن‏جوزى در المنتظم درباره وقف کتابخانه این شخص به مسجد عقیل نیشابور آورده است:

 [مسعود بن ناصر] کتاب‏هاى زیادى و نسخه‏هاى نفیسى را گردآورى کرده، وى خوشنویس و در نقل مطالب امین بود، حافظ حدیث و کاتبى مورد اعتماد و کثیرالضبط بود. نظام الملک وى را براى مدتى در ناحیه بیهق نگه داشت و سپس براى استفاده علمى از وى، او را به طوس برده و بعد در آخر عمرش به نیشابور نقل مکان کرد و در آنجا سکونت گزید. وى کتاب‏هایش را در آنجا وقف مسجد عقیل نمود.

متأسفانه کتابخانه عظیم این مسجد در فتنه نیشابور نابود شد و به تاراج رفت. در این باره آمده است: پس از آن همه کشتار و خرابى ناشى از حمله غزان، بین علویان و شافعیه چنان فتنه عظیمى بروز کرد که بسیارى از شافعیه کشته شدند، خانه امام‏الحرمین و بازارها و مساجد بسیار طعمه حریق گردید و دروس شافعى در نیشابور تعطیل شد. پس از آن «مؤید آى به» در ربیع‏الاخر 556 ه ق به نیشابور تاخت و جمعى از اهل فساد و کسانى را که مرتکب غارت و تخریب شده بودند بکشت. در این وقایع نیشابور بکلى ویران گردید و مسجد عقیل که مجمع اهل علم بود با کتابخانه معظم آن و هشت مدرسه از حنفیه و هفده مدرسه از شافعیه بکلى خراب شده، پنج کتابخانه به تاراج رفت و کتاب‏هاى آن به ناچیزترین بها به فروش رسید.

 

3. مسجد جامع منیعى

از دیگر پایگاه‏هاى علمى مطرح در خراسان و نیشابور مسجد جامع منیعى بوده است. در این نهاد عبادى مجالس درس و بحث و حلقه‏هاى علمى که در آن استاد و شاگرد به تدریس و تحقیق و تعلیم و تعلم مشغول بوده‏اند رواج و رونق داشته است. این مسجد را که در مقابل جامع عتیق، جامع جدید هم نامیده‏اند، بعید نیست که جایگاه آن همین مسجد جامع فعلى نیشابور باشد که بعدها در سال 899 ه ق توسط پهلوان على بن بایزید معاصر سلطان حسین بایقرا مجدداً ساخته شده است. به هر حال، در قرن پنجم و ششم نیز این جامع به عنوان یک کانون برجسته و فعال علمى و آموزشى به حساب آمده است. استاد جلال‏الدین همایى، جامع منیعى راازبناهاى ابوعلى حسان بن سعد نیشابورى متوفى 463 ه ق مى‏داند.

برخى‏عالمان‏ومتعلمان‏جامع منیعى عبارتند از: محمد بن عبدالجبار بن على معروف به امام ابوالقاسم الاسکاف اسفراینى، محمد بن اسماعیل بن احمد حسنویه معروف به ابوعبداللّه‏ مقرى (متوفى 486 ه ق)، محمد بن عبدالرحمن ابوالفضل ‏العمید الخشاب (متوفى493 ه ق)، محمد بن عبداللّه‏ بن طاهر الروقى طوسى، احمد بن محمد بن اسماعیل مشهور به‏ابوالحسن شجاعى(متوفى490 ه ق)،اسماعیل‏بن عمر بن محمد معروف به‏ابوسعید بحیرى، اسحاق بن ابوسعید بن حمود صوفى مشهور به ابوالقاسم مقرى، اسعد بن حمود بن على عتبى کاتب، حسان بن سعید مشهور به ابوعلى منیعى، عبداللّه‏ بن احمد شافعى سمسار معروف به ابومحمد مصاحفى جامعى و تعداد قابل توجه دیگرى که نام و نسب و موقعیت علمى آن‏ها در برخى منابع مانند تاریخ نیشابور ذکر شده است و در حقیقت، مبین جایگاه والاى نهاد علمى و عبادى منیعى در آن روزگار خراسان و نیشابور است.