نمایش صفحات

«انما یعمر مساجد اللّه‏ من آمن باللّه‏ و الیوم الآخر»[1]

ولادت با سعادت امام باقر «علیه‏السلام»همان‏شخصیت ممتازى که در بین اهل‏بیت«علیهم‏السلام»جایگاه خاص داشتند و بنیانگذار مکتب علمى بودند، را به همه‏ى عزیزان تبریک مى‏گویم.

براساس حدیثى از امام باقر«علیه‏السلام»از پدران بزرگوارش و در نهایت از رسول خدا«صلى‏الله‏علیه‏و‏آله» و از جبرئیل که آن همه مواهب براى حضور در مسجد ارایه شده است، اولین مصداق این روایت شریف، فعالان مساجد است که نزد خداوند متعال، محبوب‏ترین افرادند.

وزراى خارجه کشورهاى اسلامى به پیشنهاد ایران، ظاهرا در سال 1381، هفته‏ى بزرگداشت جهانى مساجد را تصویب کردند؛ که یک وسیله‏اى شد براى مطرح کردن مساجد و ما پیشنهاد کردیم به شوراى انقلاب فرهنگى، این روز، یعنى روز 31 خرداد در تقویم‏ها هم درج شده است و بحمداللّه‏ والمنه فاز وسیعى پیدا شد.

نکته‏اى که مى‏خواهم عرض کنم آن که خداوند خواسته این بیت و یا بیوت، داراى رفعت و منزلت عظیم و ارزش و اهمیت باشد، ما اهتمام داشته باشیم تا ان‏شاءاللّه‏ این جایگاه رفیع و منیع بیت الهى حفظ بشود.

امام، این انقلاب را وقتى به وجود آورد که در دنیا دو قطب متکبر وجود داشت: یکى غرب و یکى شرق و هر کدام در رابطه با دین، تفکر خود را داشتند؛ در غرب صرفا یک سرى مراسم و مناسک و عبادت ویژه‏اى در کلیسا برگزار مى‏شد و به سیاست، جامعه و سرنوشت مردم کارى نداشت و موفق شده بودند و دین را از صحنه، خارج کرده بودند، دین در جامعه حضور نداشت.

شاه اگر چه در ایران اسلامى حکومت مى‏کرد، در اینجا حاکم بود، ولى چون تحت سلطه‏ى غربى‏ها بود، آنچه در ایران هم واقع شده بود، این بود که دین را از صحنه جامعه حذف کرده بودند، حتى در ماه رمضان چند روز مانده، هیئت امناء، امام جماعت را به کلانترى مى‏فرستاد، در کلانترى تعهد مى‏گرفتند، حرف سیاسى نزنیم و ما هم بحمداللّه‏ کم پیمان‏شکنى نکردیم! لذا مکرر تعهد دادیم، اما تکلیف شرعى‏مان را انجام دادیم! این وضعیت آن روز بود در کشور ما!

در آن زمان که شرق آن‏طور و غرب این‏طور، این عالم بزرگوار و شخصیت عظیم‏الشأن؛ امام والا مقام در برابر این دو جریان فکرى شرق و غرب که علیه دین به وجود آمده بودند و داشتند عمل مى‏کردند، امام با چه سبک و سیاقى وارد شد، و دو مرتبه دین را زنده کرد. آیا جاى آن نیست که ما امروز به آن روح بلند درود بفرستیم در حقیقت امام محیى دین بود، احیا کننده‏ى دین بود، مردى که توانست یک تنه آن چنان زیبا در پیکر جامعه 36 میلیونى آن زمان بدمد و از اسکلت‏هاى بى‏جان، آتشفشان‏هاى اسلامى درست بکند، این امام بود، کارى بزرگ انجام داد؛ سپس باید به نقش حوزه‏هاى علمیه، به عنوان نیروها و سربازها و ایثارگران مخلص و بى‏توقع اشاره کرد.

امام همیشه تأکید داشت، و توصیه مى‏نمود که چون انقلاب از مسجد به وجود آمد و در سنگر مسجد، مردم سینه‏ى دشمن را هدف گرفتند، و بحمداللّه‏ و المنه طاغوت را براى همیشه بساطش را جمع کردند، و جُل و پوستینش را از این کشور بیرون انداختند، امام مى‏فرماید: «این مساجد است که این بساط را درست کرد. این مساجد است که نهضت را درست کرد». بیان حضرت امام رضوان اللّه‏ است. بعد مى‏فرماید: «تکلیف است براى مسلمان‏ها حفظ مساجد». دید امام یک دید جهانى است، دید امام دید انقلاب اسلامى است.

آرى نهضت و انقلاب، جهانى است، روى این دو نکته حضرت امام تأکید داشتند. لذا فرمودند: «انقلاب ما انفجار نور بود.» خیلى این کلمات زیباست، انقلاب ما انفجار نور بود، نور در هیچ کجا حبس نمى‏شود، زندانى نمى‏شود، زندان ندارد، ادیسون برق را اختراع کرد، لامپ‏ها که در بعضى کشورها روشن شد، یک عده گفتند: این شیطان است! و لذا سنگ برداشتند و لامپ‏ها را شکستند ولى ادیسون و کسانى که او را درک مى‏کردند، به شکستن لامپ‏ها خندیدند، گفتند: مگر مى‏شود جلوى نور را گرفت؟

غرب دیر یا زود ان‏شاءاللّه‏ از نورانیت اسلام برخوردار خواهد شد؛ اسلام چیزى نیست که کسى او را نپذیرد. «فأقم وجهک للدین حنیفا فطرة اللّه‏ التى فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق اللّه‏ ذلک دین القیم»[2] دین به اعماق جان افراد خواهد رفت، این دست و پا زدن آمریکا در افغانستان یا در عراق این بیراهه رفتن است، این‏ها خواستند جلوى انقلاب را بگیرند، اما با دست خودشان مروّج انقلاب شدند، هیچ کس اسلام را این‏طور نمى‏شناخت، هیچ کس تفکّر شیعى را نمى‏دانست، اما به دست خود اینها تفکّر اسلامى و شیعى در دنیا ترویج شد، مردم دنیا آشنا شدند، این همه دست و پا زدن به خاطر این است که آن‏ها از کنار خانه‏هاى خودشان مى‏ترسند؛ و این آمریکا خواهد بود که مى‏ترسند که در دل آنها، خانه‏هاى مسلمانان بیرون بیاید!

همان دیدى که پیامبر«صلى‏الله‏علیه‏و‏آله» داشت، پیامبر«صلى‏الله‏علیه‏و‏آله» در مدینه محاصره بود، داشت دور مدینه خندق مى‏کند، کلنگ خورد به سنگ، از برخورد کلنگ به سنگ، برقى جهید، پیامبر«صلى‏الله‏علیه‏و‏آله»از خندق بیرون آمد و فرمود: مسلمان‏ها! بشارت! گفتند: یا رسول‏اللّه‏ چیست؟ فرمود: بشارت مى‏دهم من در میان برقى که از اصطکاک کلنگ و سنگ پیدا شد، قصور شامات و ایران را مشاهده کردم؛ یعنى همه آن‏ها، تحت حاکمیت اسلام در مى‏آیند! مؤمنین امیدوار شدند، منافقان خندیدند، اما همان شد که رسول خدا«صلى‏الله‏علیه‏و‏آله»فرمود. امروز هم همین اتفاق به‏دست خود آمریکایى‏ها دارد، مى‏افتد؛ آمریکا ان شاءاللّه‏ در اختیار اسلام قرار خواهد گرفت، مردم که مطیع بوش و امثال این‏ها نیستند، مردم فطرت دارند و فطرت‏ها، ریشه‏اش به دست خالق است؛ آینده از آن ماست، منتها باید حواسمان جمع باشد، بدون کار و تلاش هیچ کس به جایى نمى‏رسد: «من طلب العلا سحّر اللیالى».[3] «ان الذین قالوا ربنا اللّه‏ ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکة ان لاتخافوا و لاتحزنوا وابشروا بالجنة».[4] «و لا تهنوا و لاتحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین».[5] براساس این گونه آیات و روایات راه مشخص شده است.

در سالروز ولادت امام باقر«علیه‏السلام» در کنار مرقد مطهر امام خمینى به عنوان رهبرى لایق و شایسته تفکر شیعى که برخواسته از مکتب ائمه معصومین«علیهم‏السلام»است و خود امام تربیت شده‏ى این‏مکتب‏است و هر چه داشت از اهل‏بیت«علیهم‏السلام»داشت،حضور یافته‏ایم.

عملکرد امام در مقطعى که غرب این طور و شرق آن طور در نهایتِ مخالفت با دین بودند، اما امام و حرکت امام، دین را زنده کرد، پایگاه دین را مسجد قرار داد، امام با آنان که ظاهرا سنگ دین را به سینه مى‏زدند، مبارزه کرد؛ همان کارى که در طول تاریخ کردند، با شعارحمایت ازرسول‏خدا«صلى‏الله‏علیه‏و‏آله» دختر رسول‏خدا را بین در و دیوار قرار دادند، با شعار حمایت از دین، فرزند رسول خدا را در کربلا کشتند، اسیر کردند و هر یک از آنها تکبیر مى‏گفتند، این طورى نبود که یک مشت آدم‏هایى آمده باشند از غیر حریم دین تا دین را از بین ببرند!

این دوره دروه‏ى بینش، دوره‏ى هشیارى، دوره‏ى آگاهى، دوره‏ى دیدِ تیز است هر کسى که به سمت ما مى‏آید، مواظب باشید؛ حضرت على «علیه‏السلام» مى‏فرماید: اگر دیدید در یک زمانه، مردم صادق هستند تا ناصالحى را ندیدید، افراد را به غیر صالح بودن متهم نکنید، اما اگر دیدید مکر و حیله بین جامعه است، دقت کن تا آدم صالح پیدا کنى، آن وقت اعتماد کن![6]

مواظب باشید، امروز جامعه‏ى ما، جامعه‏اى است که شیطان در آن زیاد است؛ مبادا بیاید از پشت یک لگد بزند، وقتى چشم‏هایتان را باز کنید که درون چاله افتاده باشید! این کارها از این به بعد هم با پول صورت مى‏گیرد هم با تطمیع هم با تهدید! لذا علتى که این آیه را انتخاب کردم از روى عنایت است: «انما یعمر مساجداللّه‏ من آمن باللّه‏ و الیوم الآخرو اقام الصلوة و اتى الزکوة و لم یخش الا اللّه‏».[7]

پنج تا قسمت دارد؛ دو تا ایمان:

1 . آمن باللّه‏ .

2 . و الیوم الآخر .

3 . و اقام الصلاة .

4 . و آتى الزکاة .

5 . ولم یخش الا اللّه‏. از غیر خدا نباید بترسید.

با ایمان به خدا و روز قیامت، دستش در دست مردم است؛ خدا را دارد و مردم را هم دارد! بعلاوه کسانى که مسجد دارید، مردانگى هم مى‏خواهد، مسجددارى، نترسى هم مى‏خواهد، تهدید مى‏کنند، تطمیع مى‏کنند:

«الذین یبلغون رسالاة اللّه‏ و یخشونه ولا یخشون احدا الا اللّه‏ و کفى باللّه‏ حسیبا».[8] مبلغان رسالت الهى کسانى هستند که این خصلت برایشان بیان شده است.

لذا امیرالمؤمنین«علیه‏السلام» مورد عنایت رسول خدا«صلى‏الله‏علیه‏و‏آله» بود؛ پیامبر«صلى‏الله‏علیه‏و‏آله» آدم خیلى فرستاد، براى فتح خیبر، رفتند و برگشتند، فرمودند: فردا صبح پرچم را به دست کسى مى‏دهم که حمله‏کننده‏اى است که هیچ هراسى در وجود او راه ندارد، پرچم را به دست کسى مى‏دهم که او خدا را دوست دارد و خدا هم او را دوست دارد.

یک عده آدم‏هاى بزدل که آنجا وجود داشتند، گفتند: ممکن است یک معجزه اتفاق بیفتد و این افتخار نصیب ما بشود، همه آمدند به تظاهر براى آمادگى، پیامبر«صلى‏الله‏علیه‏و‏آله» فرمود: على کجاست؟ گفتند: درد چشم دارد! پیامبر«صلى‏الله‏علیه‏و‏آله»فرمود: هیچ وقت چشم تو درد نکند، آنگاه آب دهان مالیدند به چشمان على«علیه‏السلام»، چشم خوب شد و تا آخر عمر هم نور چشم کم نشد، پرچم را که دادند، دستش! وقتى در خیبر را کند، آنها هم بر على«علیه‏السلام» سلام کردند. امام فرمود: اگر عرب و عجم پشت به پشت هم کنند من از آنها نمى‏ترسم و پشت نمى‏کنم! ما براى خدا حرکت کردیم و هر که بود، کشتیم، حتى اگر بستگان ما بودند!

ما نیز تا مسجدداریم، جاى حضرت‏زکریا«علیه‏السلام» راگرفته‏ایم، جاى حضرت‏ابراهیم«علیه‏السلام» را گرفته‏ایم. خداوند ما در زمره‏ى مسجدداران واقعى قراربدهد، این سنگرها را حفظ کنیم؛ امروز جوان‏هاى ما دچار شبهات زیادى هستند، ائمه جماعات باید مسلط به همه رشته‏هاى روز باشند، گر چه مساجد براى انقلاب و امروز ساخته نشدند، مساجد ما براى یک کشور سکولار ساخته شد، اما مسجد امروز باید همه چیز داشته باشد؛ فضا را با وسعت نظر بگیریم، عده‏اى مسجد مى‏ساختند؛ پیامبر«صلى‏الله‏علیه‏و‏آله»فرمود: با وسعت بسازید، وسیع الان یعنى؛ هم سالن، هم کلاس، هم شبستان، هم درمانگاه، هم امور خدماتى دیگر؛ حضرت امام فرمودند: «مسجد باید همانند صدر اسلام در او بیماران درمان شود مشکلات مستضعفان حل شود مسجد محل مراجعه همه‏ى درماندگان فکرى و مالى شود». والسلام علیکم و رحمه‏اللّه‏ و برکاته.



[1] .  مساجد خدا را تنها کسانى آباد مى‏کنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده‏اند؛ توبه، آیه 18.

[2] .  پس روى خود را با گرایش تمام به حق به سوى این دین کن، با همان سرشتى که خدا مردم را بر آن سرشته است آفرینش خداى تغییر پذیر نیست این است همان دین پایدار ولى بیشتر مردم نمى‏دانند؛ روم، آیه 30 .

[3]  . هر کس والایى را جستجو مى‏کند، مى‏بایست سحرگاهان برخیزد.

[4] .  در حقیقت کسانى که گفتند: پرورگار ما خداست سپس ایستادگى کردند، فرشتگان بر آنان فرود مى‏آیند و مى‏گویند: هان، بیم مدارید و غمگین مباشید و به بهشتى که وعده یافته بودید شاد باشید؛ فصلت، آیه 30 .

[5] .  سستى نکنید و غمگین مشوید که شما برترید اگر مؤمن باشید؛ آل‏عمران، آیه 139 .

[6]  .  نهج‏البلاغه، حکمت 114  .

[7] .  مساجد خدا را تنها کسانى آباد مى‏کنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده ونماز بر پا داشته و زکات داده و جز از خدا نترسیده‏اند؛ توبه، آیه 18 .

[8]  . همان کسانى پیام‏هاى خدا را ابلاغ مى‏کنند و از او مى‏ترسند و از هیج کس جز خدا بیم ندارند و خدا براى حسابرسى کفایت مى‏کند؛ احزاب، آیه 39 .