«انما یعمر مساجد اللّه من آمن باللّه و الیوم الآخر»[1]
ولادت با سعادت امام باقر «علیهالسلام»همانشخصیت ممتازى که در بین اهلبیت«علیهمالسلام»جایگاه خاص داشتند و بنیانگذار مکتب علمى بودند، را به همهى عزیزان تبریک مىگویم.
براساس حدیثى از امام باقر«علیهالسلام»از پدران بزرگوارش و در نهایت از رسول خدا«صلىاللهعلیهوآله» و از جبرئیل که آن همه مواهب براى حضور در مسجد ارایه شده است، اولین مصداق این روایت شریف، فعالان مساجد است که نزد خداوند متعال، محبوبترین افرادند.
وزراى خارجه کشورهاى اسلامى به پیشنهاد ایران، ظاهرا در سال 1381، هفتهى بزرگداشت جهانى مساجد را تصویب کردند؛ که یک وسیلهاى شد براى مطرح کردن مساجد و ما پیشنهاد کردیم به شوراى انقلاب فرهنگى، این روز، یعنى روز 31 خرداد در تقویمها هم درج شده است و بحمداللّه والمنه فاز وسیعى پیدا شد.
نکتهاى که مىخواهم عرض کنم آن که خداوند خواسته این بیت و یا بیوت، داراى رفعت و منزلت عظیم و ارزش و اهمیت باشد، ما اهتمام داشته باشیم تا انشاءاللّه این جایگاه رفیع و منیع بیت الهى حفظ بشود.
امام، این انقلاب را وقتى به وجود آورد که در دنیا دو قطب متکبر وجود داشت: یکى غرب و یکى شرق و هر کدام در رابطه با دین، تفکر خود را داشتند؛ در غرب صرفا یک سرى مراسم و مناسک و عبادت ویژهاى در کلیسا برگزار مىشد و به سیاست، جامعه و سرنوشت مردم کارى نداشت و موفق شده بودند و دین را از صحنه، خارج کرده بودند، دین در جامعه حضور نداشت.
شاه اگر چه در ایران اسلامى حکومت مىکرد، در اینجا حاکم بود، ولى چون تحت سلطهى غربىها بود، آنچه در ایران هم واقع شده بود، این بود که دین را از صحنه جامعه حذف کرده بودند، حتى در ماه رمضان چند روز مانده، هیئت امناء، امام جماعت را به کلانترى مىفرستاد، در کلانترى تعهد مىگرفتند، حرف سیاسى نزنیم و ما هم بحمداللّه کم پیمانشکنى نکردیم! لذا مکرر تعهد دادیم، اما تکلیف شرعىمان را انجام دادیم! این وضعیت آن روز بود در کشور ما!
در آن زمان که شرق آنطور و غرب اینطور، این عالم بزرگوار و شخصیت عظیمالشأن؛ امام والا مقام در برابر این دو جریان فکرى شرق و غرب که علیه دین به وجود آمده بودند و داشتند عمل مىکردند، امام با چه سبک و سیاقى وارد شد، و دو مرتبه دین را زنده کرد. آیا جاى آن نیست که ما امروز به آن روح بلند درود بفرستیم در حقیقت امام محیى دین بود، احیا کنندهى دین بود، مردى که توانست یک تنه آن چنان زیبا در پیکر جامعه 36 میلیونى آن زمان بدمد و از اسکلتهاى بىجان، آتشفشانهاى اسلامى درست بکند، این امام بود، کارى بزرگ انجام داد؛ سپس باید به نقش حوزههاى علمیه، به عنوان نیروها و سربازها و ایثارگران مخلص و بىتوقع اشاره کرد.
امام همیشه تأکید داشت، و توصیه مىنمود که چون انقلاب از مسجد به وجود آمد و در سنگر مسجد، مردم سینهى دشمن را هدف گرفتند، و بحمداللّه و المنه طاغوت را براى همیشه بساطش را جمع کردند، و جُل و پوستینش را از این کشور بیرون انداختند، امام مىفرماید: «این مساجد است که این بساط را درست کرد. این مساجد است که نهضت را درست کرد». بیان حضرت امام رضوان اللّه است. بعد مىفرماید: «تکلیف است براى مسلمانها حفظ مساجد». دید امام یک دید جهانى است، دید امام دید انقلاب اسلامى است.
آرى نهضت و انقلاب، جهانى است، روى این دو نکته حضرت امام تأکید داشتند. لذا فرمودند: «انقلاب ما انفجار نور بود.» خیلى این کلمات زیباست، انقلاب ما انفجار نور بود، نور در هیچ کجا حبس نمىشود، زندانى نمىشود، زندان ندارد، ادیسون برق را اختراع کرد، لامپها که در بعضى کشورها روشن شد، یک عده گفتند: این شیطان است! و لذا سنگ برداشتند و لامپها را شکستند ولى ادیسون و کسانى که او را درک مىکردند، به شکستن لامپها خندیدند، گفتند: مگر مىشود جلوى نور را گرفت؟
غرب دیر یا زود انشاءاللّه از نورانیت اسلام برخوردار خواهد شد؛ اسلام چیزى نیست که کسى او را نپذیرد. «فأقم وجهک للدین حنیفا فطرة اللّه التى فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق اللّه ذلک دین القیم»[2] دین به اعماق جان افراد خواهد رفت، این دست و پا زدن آمریکا در افغانستان یا در عراق این بیراهه رفتن است، اینها خواستند جلوى انقلاب را بگیرند، اما با دست خودشان مروّج انقلاب شدند، هیچ کس اسلام را اینطور نمىشناخت، هیچ کس تفکّر شیعى را نمىدانست، اما به دست خود اینها تفکّر اسلامى و شیعى در دنیا ترویج شد، مردم دنیا آشنا شدند، این همه دست و پا زدن به خاطر این است که آنها از کنار خانههاى خودشان مىترسند؛ و این آمریکا خواهد بود که مىترسند که در دل آنها، خانههاى مسلمانان بیرون بیاید!
همان دیدى که پیامبر«صلىاللهعلیهوآله» داشت، پیامبر«صلىاللهعلیهوآله» در مدینه محاصره بود، داشت دور مدینه خندق مىکند، کلنگ خورد به سنگ، از برخورد کلنگ به سنگ، برقى جهید، پیامبر«صلىاللهعلیهوآله»از خندق بیرون آمد و فرمود: مسلمانها! بشارت! گفتند: یا رسولاللّه چیست؟ فرمود: بشارت مىدهم من در میان برقى که از اصطکاک کلنگ و سنگ پیدا شد، قصور شامات و ایران را مشاهده کردم؛ یعنى همه آنها، تحت حاکمیت اسلام در مىآیند! مؤمنین امیدوار شدند، منافقان خندیدند، اما همان شد که رسول خدا«صلىاللهعلیهوآله»فرمود. امروز هم همین اتفاق بهدست خود آمریکایىها دارد، مىافتد؛ آمریکا ان شاءاللّه در اختیار اسلام قرار خواهد گرفت، مردم که مطیع بوش و امثال اینها نیستند، مردم فطرت دارند و فطرتها، ریشهاش به دست خالق است؛ آینده از آن ماست، منتها باید حواسمان جمع باشد، بدون کار و تلاش هیچ کس به جایى نمىرسد: «من طلب العلا سحّر اللیالى».[3] «ان الذین قالوا ربنا اللّه ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکة ان لاتخافوا و لاتحزنوا وابشروا بالجنة».[4] «و لا تهنوا و لاتحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین».[5] براساس این گونه آیات و روایات راه مشخص شده است.
در سالروز ولادت امام باقر«علیهالسلام» در کنار مرقد مطهر امام خمینى به عنوان رهبرى لایق و شایسته تفکر شیعى که برخواسته از مکتب ائمه معصومین«علیهمالسلام»است و خود امام تربیت شدهى اینمکتباست و هر چه داشت از اهلبیت«علیهمالسلام»داشت،حضور یافتهایم.
عملکرد امام در مقطعى که غرب این طور و شرق آن طور در نهایتِ مخالفت با دین بودند، اما امام و حرکت امام، دین را زنده کرد، پایگاه دین را مسجد قرار داد، امام با آنان که ظاهرا سنگ دین را به سینه مىزدند، مبارزه کرد؛ همان کارى که در طول تاریخ کردند، با شعارحمایت ازرسولخدا«صلىاللهعلیهوآله» دختر رسولخدا را بین در و دیوار قرار دادند، با شعار حمایت از دین، فرزند رسول خدا را در کربلا کشتند، اسیر کردند و هر یک از آنها تکبیر مىگفتند، این طورى نبود که یک مشت آدمهایى آمده باشند از غیر حریم دین تا دین را از بین ببرند!
این دوره دروهى بینش، دورهى هشیارى، دورهى آگاهى، دورهى دیدِ تیز است هر کسى که به سمت ما مىآید، مواظب باشید؛ حضرت على «علیهالسلام» مىفرماید: اگر دیدید در یک زمانه، مردم صادق هستند تا ناصالحى را ندیدید، افراد را به غیر صالح بودن متهم نکنید، اما اگر دیدید مکر و حیله بین جامعه است، دقت کن تا آدم صالح پیدا کنى، آن وقت اعتماد کن![6]
مواظب باشید، امروز جامعهى ما، جامعهاى است که شیطان در آن زیاد است؛ مبادا بیاید از پشت یک لگد بزند، وقتى چشمهایتان را باز کنید که درون چاله افتاده باشید! این کارها از این به بعد هم با پول صورت مىگیرد هم با تطمیع هم با تهدید! لذا علتى که این آیه را انتخاب کردم از روى عنایت است: «انما یعمر مساجداللّه من آمن باللّه و الیوم الآخرو اقام الصلوة و اتى الزکوة و لم یخش الا اللّه».[7]
پنج تا قسمت دارد؛ دو تا ایمان:
1 . آمن باللّه .
2 . و الیوم الآخر .
3 . و اقام الصلاة .
4 . و آتى الزکاة .
5 . ولم یخش الا اللّه. از غیر خدا نباید بترسید.
با ایمان به خدا و روز قیامت، دستش در دست مردم است؛ خدا را دارد و مردم را هم دارد! بعلاوه کسانى که مسجد دارید، مردانگى هم مىخواهد، مسجددارى، نترسى هم مىخواهد، تهدید مىکنند، تطمیع مىکنند:
«الذین یبلغون رسالاة اللّه و یخشونه ولا یخشون احدا الا اللّه و کفى باللّه حسیبا».[8] مبلغان رسالت الهى کسانى هستند که این خصلت برایشان بیان شده است.
لذا امیرالمؤمنین«علیهالسلام» مورد عنایت رسول خدا«صلىاللهعلیهوآله» بود؛ پیامبر«صلىاللهعلیهوآله» آدم خیلى فرستاد، براى فتح خیبر، رفتند و برگشتند، فرمودند: فردا صبح پرچم را به دست کسى مىدهم که حملهکنندهاى است که هیچ هراسى در وجود او راه ندارد، پرچم را به دست کسى مىدهم که او خدا را دوست دارد و خدا هم او را دوست دارد.
یک عده آدمهاى بزدل که آنجا وجود داشتند، گفتند: ممکن است یک معجزه اتفاق بیفتد و این افتخار نصیب ما بشود، همه آمدند به تظاهر براى آمادگى، پیامبر«صلىاللهعلیهوآله» فرمود: على کجاست؟ گفتند: درد چشم دارد! پیامبر«صلىاللهعلیهوآله»فرمود: هیچ وقت چشم تو درد نکند، آنگاه آب دهان مالیدند به چشمان على«علیهالسلام»، چشم خوب شد و تا آخر عمر هم نور چشم کم نشد، پرچم را که دادند، دستش! وقتى در خیبر را کند، آنها هم بر على«علیهالسلام» سلام کردند. امام فرمود: اگر عرب و عجم پشت به پشت هم کنند من از آنها نمىترسم و پشت نمىکنم! ما براى خدا حرکت کردیم و هر که بود، کشتیم، حتى اگر بستگان ما بودند!
ما نیز تا مسجدداریم، جاى حضرتزکریا«علیهالسلام» راگرفتهایم، جاى حضرتابراهیم«علیهالسلام» را گرفتهایم. خداوند ما در زمرهى مسجدداران واقعى قراربدهد، این سنگرها را حفظ کنیم؛ امروز جوانهاى ما دچار شبهات زیادى هستند، ائمه جماعات باید مسلط به همه رشتههاى روز باشند، گر چه مساجد براى انقلاب و امروز ساخته نشدند، مساجد ما براى یک کشور سکولار ساخته شد، اما مسجد امروز باید همه چیز داشته باشد؛ فضا را با وسعت نظر بگیریم، عدهاى مسجد مىساختند؛ پیامبر«صلىاللهعلیهوآله»فرمود: با وسعت بسازید، وسیع الان یعنى؛ هم سالن، هم کلاس، هم شبستان، هم درمانگاه، هم امور خدماتى دیگر؛ حضرت امام فرمودند: «مسجد باید همانند صدر اسلام در او بیماران درمان شود مشکلات مستضعفان حل شود مسجد محل مراجعه همهى درماندگان فکرى و مالى شود». والسلام علیکم و رحمهاللّه و برکاته.
[1] . مساجد خدا را تنها کسانى آباد مىکنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آوردهاند؛ توبه، آیه 18.
[2] . پس روى خود را با گرایش تمام به حق به سوى این دین کن، با همان سرشتى که خدا مردم را بر آن سرشته است آفرینش خداى تغییر پذیر نیست این است همان دین پایدار ولى بیشتر مردم نمىدانند؛ روم، آیه 30 .
[3] . هر کس والایى را جستجو مىکند، مىبایست سحرگاهان برخیزد.
[4] . در حقیقت کسانى که گفتند: پرورگار ما خداست سپس ایستادگى کردند، فرشتگان بر آنان فرود مىآیند و مىگویند: هان، بیم مدارید و غمگین مباشید و به بهشتى که وعده یافته بودید شاد باشید؛ فصلت، آیه 30 .
[5] . سستى نکنید و غمگین مشوید که شما برترید اگر مؤمن باشید؛ آلعمران، آیه 139 .
[6] . نهجالبلاغه، حکمت 114 .
[7] . مساجد خدا را تنها کسانى آباد مىکنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده ونماز بر پا داشته و زکات داده و جز از خدا نترسیدهاند؛ توبه، آیه 18 .
[8] . همان کسانى پیامهاى خدا را ابلاغ مىکنند و از او مىترسند و از هیج کس جز خدا بیم ندارند و خدا براى حسابرسى کفایت مىکند؛ احزاب، آیه 39 .