«انما یعمر مساجد اللّه من آمن باللّه و الیوم الآخر»[1]
خیر مقدم خدمت همهى سروران، علماء، ائمه جماعات، شخصیتهاى فرهنگى و فعالان مساجد.
در طى یک سال و اندى، تغییراتى در مرکز به وجود آمده و البته کارهایى هم قبلاً شده بود که تشکر مىکنیم و از آقایان که اسباب آبروى مسجد را فراهم کردند و به نمایشگاه انتقال یافت، تشکر مىکنیم.
امیدواریم تحولى که به وجود آمده، به بار بنشیند، کار فرهنگى دیر به ثمر مىرسد، در مساجد کارهاى اساسى پایهریزى شده، در مرحلهى اول ساخت و ساز و تعمیر مساجد آغاز شد و 800 مسجد تجهیز شد، از شوراى شهر و شهردارى کمک شد، مجمع خیّرین مسجدساز بر محوریت آیتاللّه غیورى تشکیل شد. صندوق
قرضالحسنه فعالان مسجد به کمک مراجع عظام در حال تشکیل است. کلاسهاى خوب براى ارتقاى کمى و کیفى فعالان مساجد و همچنین جلسات حوزهها در مناطق. یکى از کارهاى پربرکت در مسجد مجد تشکیل شد و ائمه جماعات، دورهى فشردهاى را طى مىکنند، در قم هم مرکزى تشکیل شد که مطالعات مسجد انجام مىشود، و صدها مقالهى علمى با موضوعات ساماندهى مسجد براى مرکز رسیده است.
تشکیل شوراى جوانان که خواهران براى تشکیل آن فعالیت خوبى داشتند و از آنان نیز تشکر مىشود.
اینک لازم است مسأله ساماندهى مساجد بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد؛ دو چیز را باید براى براى خودمان روشن کنیم:
اوّل. وضعیت فعلى را که مىدانیم.
دوّم. وضعیت مطلوب را که آن را هم مىدانیم.
براین اساس مطالب خود را در قالب تذکرات ذیل تقدیم مىکنم:
1 . اولین نکته این است که اکنون ما کمک دولتمردان را مىخواهیم تا به مطلوب برسیم؛ اگر بودجهاى به مساجد داده شود، مظاهر فساد از بین مىرود و قابل پیشگیرى است، هر کجا مساجد، فعالیت کامل و با محوریت عمل کرده، نتایج خوبى داشته است.
از جناب آقاى هاشمى رفسنجانى متشکریم در دولت ایشان آئیننامهى مساجد تصویب شد، که معتقدیم اگر دقیق عمل شده بود، مشکلات ما حل مىشد، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که برویم و حداقل دنبال اجراى مصوبه برق و گاز و آب رایگان باشیم، اگر همان هم عمل شود، خوب است.
مشکلات بیمه خدام که سازمان بیمه مىگوید: باید سازمان برنامهریزى پول بدهد و استاندار محترم تهران، امسال را قبول کردند تا راه بیفتد، تا انشاءاللّه بعد حل بشود و در نهایت دولت توجه بیشترى به حوزهى دین داشته باشد، اگر مساجد محور قرارگیرد، دیگر کسى نمىتواند به حرم علىبن ابیطالب توهین کند، مساجد باید محلى باشد، براى تشکّل یک پارچه مسلمین، دولت نباید بىتفاوت باشد، قرآن مىگوید: «الذین ان مکنّاهم فى الارض اقام الصلاة...».[2]
امام جماعت که امکاناتى ندارد، هرچه داریم امکانات مردمى است، دولت امکانات دارد، مخاطب این آیه دولت است، امام که توانست چنین نهضتى را سامان دهد، از مساجد شروع کرد، مساجد را پایگاه قرار داد.
چند لحظهاى نکاتى را عرض مىکنم: نکته اوّل اینکه فرصت گرانبهایى بهبرکت انقلاب عزیز و عظیم اسلامى به وجود آمده که خداى تبارک و تعالى اساس خوبى را براى انسانهاى مؤمن مخلص فراهم نموده و این فرصت را ما انسانها نمىدانیم چقدرش به دست خود ماست؛ یعنى اگر خوب استفاده کردیم خوب بهرهبردارى کردیم و از این فرصتهاى پیش آمده بهره لازم را بردیم طبعا خداى تبارک و تعالى به ما لطف مىکند و یک نعمتى را که به نام انقلاب به ما عنایت کرده حفظ مىکند و اگر قدردانى نکردیم مثل خیلى از گذشتگان فرصتهایى برایشان پیش آمده، از فرصت استفاده نشد، نعمتها از آنها سلب شد، لذا امروزه به ویژه براى خانمها فرصتى بود که بابهایى در حوزه دین پیش آمده، خوشبختانه بهبرکت نظام یک حرکتى است که اگر ما داراى برنامه باشیم، از ما حمایت مىکند.
2 . باید بپذیریم که مساجد ما براى نیازهاى فعلى نظام درست نشده، ما حقیقتا مشکل داریم؛ زیرا مساجد ما فقط یک شبستان دارد، فقط براى نماز! عمدتا فضاى لازم را براى کار در بخشى از مساجد داریم، اما در بخش زیادى ما این امکانات را نداریم و بایستى تلاش بکنیم با رویکردى که مردم و جامعه دارند، طبعا فضاهاى فرهنگى، فضاهاى خدماتى، فضاهاى علمى آموزشى، فضاهاى ارزندهاى که بتواند مشکلات اجتماعى مردم را تا حدودى بتواند حل کند اینها چیزى است که جایش در مساجد تا حدودى خالى است؛ لذا باید تلاش کنیم اینها را ایجاد کنیم.
همه مساجد باید داراى صندوق قرضالحسنه بشوند، همه مساجد بایستى داراى تعاونىهاى مصرفى که کالاهاى ضرورى مردم را با قیمت پایینتر به دست مردم برساند، این امکانات باشند. مساجد ما بتوانند به بینوایان کمک کنند به جوان چه دختر و چه پسر براى ازدواج و تهیه و فراهم کردن مقدمات زندگى آنها را فراهم کند، از نظر فکرى و سیاسى مساجد ما باید ایفاى نقش بکند، لذا کار سنگین است و مسؤولیت زیاد است.
خوشبختانه رویکرد مردم به مساجد، یک رویکرد زیبا و عالى است نسل جوان مشتاقانه به مسجد روى آوردهاند؛ ایام البیض همه معتکفین قریب به اتفاق جوانند چه دختر و چه پسر، این رویکرد مبارک هست، لکن لازم هست که در مساجد ما امکانات لازم را براى پذیرایى از معتکفین داشته باشیم، از آنهایى که به مسجد مراجعه مىکنند، ما اسباب لازم را داشته باشیم که انشاءاللّه با این حرکتى که شروع شده، ما آینده را آینده خوبى مىبینیم و اگر بخواهد مساجد در جهان اسلام بدرخشد، مسجد فقط جاى نماز نیست، باید نماز اقامه شود، مسجد فقط جاى دعا نیست، دعا هم باید خوانده شود، اما ظرفیت مسجد، هدف مسجد و آرمان پیامبر«صلىاللهعلیهوآله» و اهلبیت«علیهمالسلام» و امام والامقام و مقام معظم رهبرى این نیست که فقط یک نمازى خوانده شود، مسجد مرجع است، پایگاه است، مرکز است براى انجام همه امور مسلمین؛ همانطور که در صدر اسلام بوده، چند سال اول انقلاب این بخش در مساجد بود، ما باید دو مرتبه آن چه را از ما گرفتهاند، و در مساجد نیست، همه را به مساجد برگردانیم. ساخت فرهنگ عمومى وظیفه ما است، محبّت فکرى جامعه از آنِ ماست حرکتهاى فرهنگى گسترده براى ماست؛ بیان معارف دین مسؤولیت ماست، خلاصه اداره صحیحِ مرکزِ تصفیه و تهذیب نفس کار ماست. تعلیم و تعلم از آنِ ماست دو مرتبه باید مساجد تبدیل شود به یک مرکز دینى به معنى عام یعنى همه امور باید از مساجد الهام بگیرد، دولت ما دولت مسجدى، نمایندگان ما مسجدى، مسؤولین اجرایى و قضایى همه و همه بایستى با الهامگیرى از مسجد یعنى هر کارى مىکنند، عبادت باشد و اگر بخواهند عبادت باشد، مىفرمایند عملى که با قصد قربت باشد، براى خدا انجام بدهد، چه نماز، چه زکات، چه خمس، چه کمک به بینوایان، چه عیادت از مریضان، چه تشییع جنازه مؤمنین و مؤمنات، چه حضور در صحنههاى فرهنگى، همه مىشوند عبادت؛ چه عبادتى بالاتر از این که آدم بتواند زیر بغل یک درمانده را بگیرد؟ چه عبادتى بالاتر از این که بتواند مراکز مشاورهاى در مساجد ایجاد شود؟ یک عده از مردم حقوقشان ضایع مىشود، اما بلد نیستند استیفاى حق بکنند، اینها را راهنمایى بکنند. چه عبادتى بالاتر از این که مسجد مکانى براى مشاوره خانوادهها باشد؟ چه عبادتى بالاتر از اینکه بچههاى مؤمنین و عزیزان ما که الان نیاز به کلاس کنکور دارند، نیاز به کلاسهاى تقویتى دارند و آموزشگاهها مطالبه پول زیادى را مىکنند، در مساجد اینها برگزار شود تا بچه مسلمانها خوب درست بخوانند به دانشگاه راه پیدا کنند تا آینده از آن نیروهاى مؤمن و مخلص باشد؟ از همه اینها عبادت هست و الان در بخشى از مساجد انجام مىشود اینها بخش کوچکى از کارکرد مساجد است.
کارکرد و خدمات مساجد بیشتر از اینهاست. منتها ما زبان گزارشنویسى را هنوز در مساجد بلد نیستیم، براى انعکاس تلاشهایمان تمرین و آموزش لازم هست.
اینها را باید بلد باشیم، کارى که مىکنند بتواند منعکس شود. این انعکاس قلب همه مؤمنین را شاد مىکند و دل همه مخالفین را مىلرزاند، لذا لازم است ما براى سالهاى آینده در این قسمتها آموزش بدهیم که چگونه کارکردهاى مساجد را منعکس کنیم، چگونه کارهاى خوبى که در مساجد مىشود به دیگران نشان بدهیم تا الگو شود، دیگران هم انجام بدهند.
انشاءاللّه این نمایشگاه تبدیل شود به نمایشگاهى که در آینده چندین کیلومتر را زیر پوشش خود قرار بدهد و طرف وقتى وارد نمایشگاه شود حیران شود که از چه غرفه و از چه کارهایى دیدن بکند، چون تنوّع کار در مساجد خیلى زیاد هست ولى انعکاس آن بسیار کم است؛ از سوى دیگر باید توجه داشت که برخى از امور مساجد را نمىتوان به خوبى انعکاس و گزارش نمود؛ چه کسى مىتواند ارتباط عاطفى بین مسجد را با مسجد دیگر به صورت گزارش ارایه کند؟ چگونه کسى مىتواند محبّت بین مسجدىها را منعکس کند؟ چه کسى مىتواند برادرى و خواهرى که در مساجد حاکم است، این را به تصویر بکشد یا به رشته تحریر دربیاورد؟ قادر نیستند این طور چیزها را فقط خود مسجدىها مىدانند، چه روابط خوبى و ارتباط ارزشمندى بین مسجدىها وجود دارد.
3 . لازم است توجه کنیم که مساجد به عنوان یک تشکل عظیم اسلامى، در سراسر جهان اسلام حضور دارند. ما از این تشکل مهم، بیشتر از هفتاد هزار یا صد هزار مسجد در سرتاسر کشور داریم، این مساجد ما همهاش دربش باز است، برق دارد، آب دارد، گاز دارد، تلفن دارد، خادم دارد، امام جماعت دارد، هیئت امنا دارد، اگر ما یک روزى بتوانیم هفتاد یا صد هزار مسجد را با هم گره بزنیم، اینها مراکز را با هم مرتبط بکنیم، این تشکّل را محکم بکنیم ضدانقلاب غلط مىکند بخواهد در کشور ما نفس بکشد، اگر این تشکّل قوى شود، یعنى خانمهاى مسجدى تشکلشان قوى شود، یعنى گسترش بدهند و یکدیگر را بشناسند، آقایان مسجدى هم تشکلشان را گسترش بدهند، یکدیگر را بشناسند؛ در هر مسجدى حداقل هیئت امنا 5 نفر هستند، این طورى شما صدهزار را ضرب در 5 کنید چند تا مىشود 500 هزار، شما بیائید این 500 هزار را در بخش خواهران هم اضافه کنید، یک عدد چند میلیونى آن هم از انسانهایى که با یکدیگر ارتباط اعتقادى دارند، ارتباط دینى دارند، ارتباط عاطفى دارند، با چنین تشکّل منسجمى چه کسى مىتواند مبارزه کند؟ اگر مساجد داخل، ارتباط دینىشان را محکم بکنند آن وقت مساجد همه کشورهاى اسلامى نیز از طریق سازمان کنفرانس اسلامى که هفته گرامیداشت مساجد به تصویب آنان رسیده است اگر اینها با هم گره بخورند، به نظر شما چه اتفاقى مىافتد؟ چه کارى در جهان اسلام مىشود؟ آن وقت دیگر کسى جرأت نمىکند به نجف حمله کند به حرم حضرت امیرالمؤمنین«علیهالسلام»حمله کند! کسى نمىتواند مسجدالاقصى را به آتش بکشد! اصلاً و ابدا همه آنها ساقط مىشوند. امام عزیز فرمودند:
اگر مسلمانها با هم متحد شوند هر کدام یک سطل آب برداشته و بریزند تبدیل به یک سیل مىشود که اسرائیل را آب مىبرد.
اگر همه مساجد با هم شوند، هیچ حزبى هیچ تشکلى به اندازه این حزب بزرگ اسلامى که بنیانگذار آن خود خداست و رئیس این حزب هم خود خداست، قدرت و توانایى ندارد. حزبى که خود خدا بنیانگزارش باشد، شکست ندارد. خود خداوند این حزب را بنیانگذارى کرده، خود خدا این پایگاه را درست کرده، بعد هم از مرکز مکه، مسجدالنبى، مسجدالاقصى، مسجد کوفه، مساجد دیگر اینها را اگر با هم گره بزنیم، در نهایت سر رشته به دست مسجد بهعنوان مرکز علم و عمل باشد؛ یعنى مرکز ولایت اللّه، مرکز انوار حقّ الهى، شما فکر بکنید در عالم اسلام چه اتفاقى مىافتد؟ همه مشکلات حل مىشود.
وقتى هم که آقا امام زمان ظهور مىکنند، طبق روایات ما مکه محل ظهور آقا امام زمان هست؛ شما سربازان امام زمان هستید، قدر خودتان را بدانید، این پایگاه را حفظ کنید، مقدس است، بمانید و تلاش کنید.
در زمان غیبت آقا امام زمان، نائب امام زمان، مقام معظم رهبرى سردمدار است؛ اکنون همه رشتهها به مقام معظم رهبرى وصل مىشود، یعنى مرکز ولایت یعنى آنجایى که هر چیز به خداى تبارک و تعالى وصل هست.
4 . انجام امر به معروف و نهى از منکر از طریق مسجد است؛ امر به معروف و نهى از منکر، دو فریضهى الهى است که آن قدر اهمیت دارد که سایر معارف دینى به وسیلهى این دو امر مهم، اقامه مىشود. اکنون پرسش مهم آن است که چه کنیم تا تأثیرگذار باشیم؟ چه کنیم تا سخن ما با عمل ما، روش ما، منش ما، و متد ما هماهنگ باشد؟ چگونه باشد که ما بتوانیم تأثیر بگذاریم؟
در باب تبلیغ که حرکتى در راستاى امر به معروف و نهى از منکر است، مىفرمایند: بهترین روش، روش ابلاغى است یعنى آدم، طرف مورد تذکّر را قانع کند؛ لذا مىفرمایند: پیام تأثیرگذار پیامى است که هم استدلال لازم را با خودش داشته باشد و هم حامل آن پیام، بایستى شرایط لازم براى کسب محبوبیت اجتماعى از سوى مخاطب را داشته باشد؛ به طور مثال وقتى مرجع تقلید حرف مىزند همه تسلیماند، یک عالم و فقیه که خود را تزکیه کرده، وقتى سخن مىگوید، همه سخن او را مىپذیرند، لذا علاوه بر استدلال لازم، محبوبیت هم شرط است.
روش دیگر روش غیرمستقیم است؛ امام صادق«علیهالسلام» یک فردى را مىدانستند مشروب مىخورد و او را در دربار منصور مىبرند، چشمهایش کور شده بود، خوب چشمهایش نمىدید، منصور به همه هدایایى اهدا کرد، او هم مىخواست هدیهاش را بگیرد، امام هدیهاش را گرفت، آورد و به دستش داد، بعد خواست امر به معروف و نهى از منکر کند این بیان را عنایت بکنید؛ امام صادق«علیهالسلام»چه کرد؟ فرمود: «ان الحسن لکل احد حسن و منک احسن لمکانک منّا» پدر تو در خانواده ما بوده هر کس کار بد انجام دهد، بد است، اما از تو بدتر است! هر کس کار خوب بکند، خوب است، اما از تو خوبتر است؛ چون تو پیش ما آبرو دارى، حیثیت دارى![3] مىگویند: بعد از این تذکر، دیگر دیده نشد که او چنین عملى را انجام دهد. امام او را احترام کردند، شخصیت او را حفظ نمودند و نگفتند: چنین مىکنى! با کنایه فرمودند؛ زیرا تبلیغ غیرمستقیم تأثیرش بیشتر است. حفظ شخصیت مردم بسیار مهم هست و سخن در آنها تأثیر مىگذارد؛ لذا باید آنها را با این روش امر به معروف و نهى از منکر کرد؛ شهید مطهرى مىفرمایند: امر به معروف و نهى از منکر دو قسم هست: یک قسم آن براى همه مردم به صورت عامه است، همه باید امر به معروف و نهى از منکر کنند. براساس فرمودهى مقام معظم رهبرى یکى بگوید، دومى هم بگوید، سومى هم بگوید، دهمى هم بگوید، حتى خبر کند، همه بگویند، همه بگویند، این مهم هست!
قسم دویم: امر به معروف ونهى از منکر خاص و ویژه است؛ یک جمعى در بین شما باشد و اینها امر به معروف و نهى از منکر کنند؛ از این مطلب مىشود این نتیجه را گرفت که ما بایستى علاوه بر انجام کار خود، امر به معروف و نهى از منکر را تکثیر بکنیم، بعضى جاها خیلى جاها مردم تودهى مردم باید حضور یابند در برخى موارد کار تخصصى هست شبهاتى هست یا بحث کلامى است گاهى ممکن است مسایل تخصصى باشد، مثل مفاسد اقتصادى که الان در جامعه هست در برابر مفاسد اقتصادى کى الان مىتواند امر به معروف و نهى از منکر کند؟ در مسایل سیاسى کى مىتواند؟ کسى که سیاست را بفهمد، اقتصاد را بفهمد، مفاسد ادارى را که الان وجود دارد، بسیار تخصصى است کار هر کسى نیست. لذا حتما اینها تخصصى است حضرت آیتاللّه شاهرودى ریاست محترم قوه قضائیه نقطه ظریفى را اینجا گفتند، فرمودند: در یکى از استانها، میان دادگسترى، بسیج و ائمه جمعه و جماعات هماهنگى بوجود آمده و روشی را براى امر به معروف و نهى از منکر طراحى کرده اند، لذا باید در این زمینه کار کرد.
قرآن مىفرماید: «لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتب و المیزان لیقوم الناس بالقسط و انزلنا الحدید فیه بأس شدید و منافع للناس و لیعلم اللّه من ینصره و رسله بالغیب ان اللّه قوى عزیز».[4]
منتها برنامه مىخواهد، حساب مىخواهد، متد مىخواهد، با یک روش منطقى و صحیح بروید بالا؛ یک جایى هم مىرسد به قوه قهریه و الا امکان ندارد ما فقط بگوییم این کارها را نکن، نه که نمىکند.
یک بیانى هست دوست دارم این بیان را خدمت شما عرض کنم و ختم کلام کنم، حضرت فرمود: «فاعل الخیر خیر منه». خیلى زیباست امر به معروف خوب است اما آمر به معروف و ناهى از منکر، از خود امر به معروف و نهى از منکر مهمتر است! علم خیلى خوب است، اما عمل کننده به علم از عالم بالاتره و از خود علم هم بهتر است! زیبایى خوب است اما بیانگر زیبایى از خود زیبایى هم بهتر است!
از شماهایى که این مسؤولیت را پذیرفتهاید، اگر امر به معروف و نهى از منکر داراى ارزشى هست، شماهایى که این کار را انجام مىدهید، ارزش شماها از این کار بالاتر است. لذا قدر خودتان را بدانید.
در نهایت هم عرض مىکنم متأسفانه حاکمیت ما، دولت ما در مقابل این مسایل بىتفاوت است، در حوزه دین، دولت و برنامهریزان ما بىتفاوت شدهاند؛ بودجههایى که در اختیار اینها هست همه جا خرج مىکنند الا در حوزهى دین!
من از بعضىشان سؤال کردم: شما این پولها را کجا خرج مىکنید؟ جواب یکى از آنها که اگر اسم ببرم، خیلى رسوایى راه مىافتد، این بود که آقاى مثلاً صدمیلیارد تومانى یا دویست میلیارد تومانى! جالب این که یکى از اینها گفتند: ما مىدهیم به ارشاد! گفتم: دیگر بدتر، دیگر بدتر از این نمىشود، بودجه دولتىها رو آدم بدهد به ارشاد که این کار را بکن! حوزه دین ثقلش در مساجد است، ثقلش در حوزههاى علمیه هست، ثقلش علمایى هستند که شب و روز کار دیگرى انجام نمىدهند. اما از این بودجهها به هیچ وجه صرف مساجد و علما نمىشود! اشتباها به جاهاى دیگر سرازیر است! اما آیا همیشه اشتباها به سمت و سوى جاهاى دیگر سرازیر مىشود؟
متأسفانه دولتمردان ما به این امر بىتفاوتند؛ اگر هم درد دین دارند، حداقل اگر هم در دل دارند، ما نمىفهمیم! اگر یک وقتى هم مىآیند به سمت ما حواستان جمع باشد از وجود ما استفاده ابزارى نکنند! مواظب باشید تا به حال، قصد قربت را ما ندیدهایم! دولتمردان ما براى خدا، قصد قربت کنند، حوزه دین را تقویت کنند، در حالى که همهاشان از پلکان دین بالا رفتهاند؛ همهشان به وسیله همین علمایى که در مساجد جمع شدهاند، همین ائمه جمعه، همین خطبا، همین گویندگان، همین ائمه جماعات، همین آدمهاى بىتوقعى که دور و بر ما هستند، همین بسیجىها، آدمهاى مخلصى که در مساجد جمع شدهاند، از راه این منش و رفتار اینها به مقامات رسیدهاند امّا وقتى رفتند، انصافا توقع داریم این آیه شریفه: «الذین ان مکنّاهم فى الارض اقام الصلاة و اتواالزکاة».[5] را اجرا کنند. مخاطب این آیه کیست؟ من امام جماعت؟! مخاطب کیست؟ خطاب به آنهایى است که «ان مکناهم ...» مکنّا چیست؟ پول، ثروت، دولت الذین مکناهم است. لااقل اگر براى ما خیر مادى نداشتهاید، زیر بغل ما را نگرفتهاید، دردى از ما درمان نکردید، لااقل درد سر هم درست نکنید؛ لذا در پایان، یک عبارت عرض کنم، انشاءاللّه در هفتهى دولت گزارشى به ما بدهند در بارهى خدماتى که به دین کردند. خوشبختانه روز گرامیداشت جهانى مساجد امسال به نحو قوىتر، گستردهتر و راحتتر از سال گذشته برگزار مىشود. ما مىبینیم خیلى از عزیزان، ما را تشویق مىکنند؛ از این خدمات تقدیر مىکنند؛ از ریاست مجلس گرفته تا سایر عزیزان، ریاست محترم قوهى قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر دلسوزان، همه تلاش مىکنیم مشکلات را برطرف کنیم و مساجد موانع از سر راهش برداشته شود، خدا به همه توفیق بدهد، که در این راه گام برداریم.
تشکر از همه عزیزانى که شرکت کردند سخن گفتند، حضور خوب شما در نمایشگاه، حضور خوبتان در همه جلساتى که در این هفته برگزار شد، همه و همه قابل تقدیر است. والسلام علیکم و رحمه اللّه و برکاته
[1] . مساجد خدا را تنها کسانى آباد مىکنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آوردهاند؛ توبه، آیه 18 .
[2] . همان کسانى که چون در زمین به آنان توانایى دهیم، نماز بر پا مىدارند و زکات مىدهند و به کارهاى پسندیده وا مىدارند و از کارهاى ناپسند باز مىدارند و فرجام همه کارها از آن خداست؛ حج، آیه 41 .
[3] . بحار، ج 47 ، ص 349 .
[4] . به راستى ما پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف بر خیزند و آهن را که در آن براى مردم خطرى سخت و سودهایى است پدید آوردیم تا خدا معلوم بدارد چه کسى در نهان او و پیامبرانش را یارى مىکند. آرى، خدا نیرومند شکست ناپذیر است؛ حدید، آیه 25 .
[5] . همان کسانى که چون در زمین به آنان توانایى دهیم، نماز بر پا مىدارند و زکات مىدهند و به کارهاى پسندیده وا مىدارند و از کارهاى ناپسند باز مىدارند و فرجام همه کارها از آن خداست؛ حج، آیه 41 .