نمایش صفحات

الحمداللّه‏ رب العالمین و صلى‏اللّه‏ على سیدنا محمّد نبیه و آله: «انما یعمر مساجد اللّه‏ من آمن باللّه‏ و الیوم الاخر واقام الصلوه و أتوا الزکوة و لم یخش الاّ اللّه‏ فعسى اولئک ان یکونوا  من المهتدین».[1]

ضمن عرض سلام به پیشگاه ولى عصر عجل اللّه‏ تعالى فرجه الشریف، روح مبارک امام قدس‏سره، شهداى گرانقدر اسلام به پیشگاه مقام معظم رهبرى و تمامى بزرگوارانى که شرف حضور در محضرشان را پیدا کردم، اساتید گرانقدر بحمداللّه‏ از صبح مطالبى که مى بایست گفته بشود. گفته شد و همه به فیض کامل که  رسیدیم و استفاده کردیم، از محضر بزرگواران، بنده خیلى مُصّدع اوقات نخواهم شد، فقط به عنوان کسى که به شرف خدمتگزارى ملت در مجلس شوراى اسلامى نائل شدم، در جمع خواهران گرانقدرى که سنگربانان اسلام هستند و در محضر اساتید بزرگوار شرکت کردم.

در آیه شریفه‏اى که تلاوت شد، مطالبى نهفته است که خواهر عزیزمان به آن اشاره کردند، من به جنبه‏هاى دیگرى مى‏خواهم، اشاره کنم و برداشت دیگرى دارم، یعنى اولاً ببینیم کسانى که مى‏خواهند حافظ مساجد باشند، متولیان امور مساجد باشند، چه کسانى باید باشند؟ آیا هر کسى به این مقام والا مى‏تواند دست پیدا کند یا باید ویژگى‏هایى داشته باشد؟ این آیه شریفه مى فرماید: کسى که مى خواهد عهده‏دار این مقام والا باشد، کسى که مى‏خواهد پاسدار و نگهبان خانه خدا باشد، باید رنگ خدایى داشته باشد، باید کسى باشد که خود در اجراى احکام الهى پیشتاز باشد یعنى در واقع، مصداق فرمایش معصومین«علیهم‏السلام» باشد که «کونوا دعاة النّاس بغیر السنتکم»؛ کسى که ایمان به خدا دارد، کسى که اقامه نماز مى‏کند، به قیامت عقیده دارد، خود او در مورد امور مالى، بویژه زکات به هر حال پیشگام است و تنها از خدا مى‏ترسد، چنین کسى که این شرایط را داشته باشد، باید امید داشته باشد که خداوند دست او را بگیرد و هدایت کند و به آنجایى برساند که ان‏شاءاللّه‏ او هم بتواند هدایتگر باشد.

در آیات دیگر مى‏بینیم که حتى در ساخت مسجد، باید نیت خالص باشد، «لمسجد اسس على التقوى من اول یوم احق ان تقوم فیه، فیه رجال یحبّون ان یتطهروا، واللّه‏ یحبّ المطهرین»[2]، یعنى توکه پیامبر هستى با این مقام بالایى که دارى، در هر مسجد نباید وارد شوى و نباید در آنجا اقامه نماز داشته باشى در ساخت مسجد نیّت باید لحاظ شود؛ مسجدى که براساس تقوى ساخته شده باشد، آن‏جا صلاحیت این را دارد که انسان در آنجا حاضر شود، چرا؟ چون در این‏گونه مساجد است که حاضران در آن، همه نیّت الهى دارند، کسانى هستند که رجالٌ یُحبّون اَن یتطهروا، کسانى که با نیت پاک شدن در آن حاضر مى‏شوند، افراد شرکت‏کننده در این مساجد، هم با اخلاص آمده‏اند. خوب در مقابل این یعنى در قبل از این آیه که در سوره مبارکه توبه آمده، ویژگى مساجدى که از جنبه‏هاى منفى برخور دارند، لحاظ شده است؛ مسجد ضرار بهترین نمونه «و الذین اتخذوا مسجدا ضرارا و کفرا و تفریقا بین المؤمنین و ارصادا لمن حارب اللّه‏ و رسوله»[3] که خداوند آن ویژگى‏ها را مى‏فرماید؛ این مسجد مى‏شود، مسجد ضرار، مسجدى که با نیت زیان زدن و آسیب رسانیدن به اسلام بنا شده یعنى نیت، نیت صحیحى در بناى مسجد نبوده، مسجدى بوده که در مقابل مسجد نبى، مى‏خواسته ساخته شود، در مقابل مسجدى که پایگاه مسلمین بود، این مسجد صلاحیت ندارد که مسجد باشد، اگرچه که به اسم خانه خدا باشد، این مسجد، مسجدى است که سنگرى و پناهگاهى شده براى کسانى که به جنگ با خدا و رسول برخاستند، این مسجد باعث اشاعه مطالبى است که  به سود کفر است چنین مسجدى صلاحیت برپا بودن را ندارد و باید خراب شود که پیامبر فرمان دادند به امر خداوند که این مسجد باید از بین برود و سوزانیده بشود؛ این هست که ما امروز مى بینیم کسانى که مى خواهند متولى مسجد باشند، خواهران عزیز، بزرگوارانى که در خدمتشان هستم، بحمداللّه‏ همه این ویژگى را دارند و به وظایف خود آگاه هستند و جاى تذکّر نیست که واقعا باید همین طور باشد یعنى با هوشیارى، مساجدى داشته باشیم که تا حدودى هم همین است و ان‏شاءاللّه‏ باید ما در همان محدوده امکاناتى که مى‏توانیم داشته باشیم، حمایتى کنیم در مجلس شوراى اسلامى، کمک کنیم که ان‏شاءاللّه‏ مشکلات مساجد رفع شود و به آن مرحله و جایگاهى که باید برسد.

جایگاهى که مساجد در صدر اسلام داشتند، یعنى کعبه آمال مردم بودند، پناهگاه مردم بودند، مکان اعزام رزمندگان اسلام بودند، مکان برآوردن حاجات محتاجان، نیازمندان و فقرا بودند، مکان آموزش و تعلیم و تعلم بودند، مکان حفظ قرآن و فراگیرى آیات الهى بودند، ما مى‏بینیم مساجد بسیارى در صدر اسلام هست که این مساجد جایى بودند که در جاى جاى آن، افراد زیادى، گروه گروه نشسته بودند به حفظ قرآن و به فراگیرى احکام الهى مى‏پرداختند. مساجد جاى تعلیم و تعلم بود، مساجد جاىِ دادن وام به فقرا و نیازمندان بود، مساجد جاى قضاوت بود، حتى بهترین محل براى اجتماع مردم بود، هر زمان که مشکلى پیش مى‏آمد، مردم همه با یک فراخوان خیلى عادى و ساده جمع مى‏شدند و در آنجا مى‏بینیم زهرا«علیهاالسلام» زیباترین، بلیغ‏ترین، آموزنده‏ترین خطبه‏اى که بیان شده از ایشان و نقل شده در مسجد بیان مى‏کنند در مسجد است که ایشان حاضر مى‏شوند در جمع تمام کسانى که بودند، کسانى که دست یارى از مقام ولایت و جانشینى پیامبر اکرم کشیده بودند، کنار کسانى که حاضر نشدند از مقام ولایت حمایت کنند، زهرا«علیهاالسلام» در بین این‏ها حاضر مى‏شوند، ایشان یک زن هستند، ولى نقش خودشان را خوب شناخته‏اند، مى‏دانند این‏جا جایى هست که هرچند تمام مردان عاجز ماندند ولى ایشان که یک زن هستند باید آن وظیفه‏ى خود را ایفا کنند، زهرا«علیهاالسلام»با آن همه آسیب‏هاى روحى و جسمى که بر ایشان وارد شده بود؛ فقدان پیامبر، بى‏مهرى مردم و در خطر قرار گرفتن ولایت، با همه این مشکلات، شجاعانه در مسجد حاضر مى‏شوند و آن خطبه زیبا را بیان مى‏کنند، خطبه‏اى که باید سرمشق ما باشد، خطبه‏اى که باید جزو سرفصل‏هاى اصلى دروس دانشگاهى ما باشد و در جاى دیگرى حضرت زینب«علیهاالسلام» را مى‏بینیم که در مسجد خطبه‏اى دارند، سخنانى و در زمان‏هاى دیگر هم همین طور، در زمان صادقین«علیهماالسلام» مساجد از دانشگاه‏هاى ما پربارتر بود، یعنى اگر کسى چه مسلمان و چه غیرمسلمان از جاى جاى این کره خاکى خدمت امام مى‏رسید و در محضر حضرت حاضر مى‏شدند و از ایشان مى‏خواستند که مثلاً از ملحدین، بودند مى‏خواستند که به هر حال آنها را قانع کنند، آنها را مى‏فرستادند، خدمت شاگردانشان، مردم دیگرى که بودند مى‏فرستادند، خدمت شاگردان‏شان اگر مسئله کلامى داشتند نزد یکى از شاگردان، یعنى مسجدها پاسخگو بودند، هر کسى مى‏توانست خواسته‏ى خودش را درمساجد برطرف بکند و آن را بدست آورد، الان هم مساجد باید همین طور باشد؛ یعنى در واقع مساجد باید نیاز سنجى کنند، نیاز جامعه ما چى هست؟ مخصوصا خانم‏هاى ما چون ما مى‏دانیم نقش آنها در هدایت‏گرى یک جامعه خیلى مهم است.

الان جامعه ما، جوانان ما، از یک بحران هویت رنج مى‏برند، یعنى تبلیغاتى که از یک طرف مى‏شود امکاناتى در اختیار آنها هست ولى ازطرف دیگر ما تقریبا آن طور که باید و شاید به آنها چیزى ندادیم، مساجد باید جایى باشد که این جوان هر چقدر که از طرف بیگانگان، تحت القائاتى قرار گرفت از طریق رسانه‏ها، تحت القائات باطل قرار گرفت در مساجد سئوالات خودش را بتواند جواب بگیرد، شبهاتش بتواند در مساجد برطرف شود. الان در بعضى مساجد این کارها انجام مى‏گیرد، ولى واقعا باید طورى باشد که این جوان به عنوان یک پناهگاه از آسیب دشمنان بتواند فرار کند و به مساجد پناه ببرد، تمام شبهاتش در آنجا باید مطرح شود و حل بشود جواب بگیرد، همان‏طور که در زمان اهل‏بیت«علیهم‏السلام» بود، ما مى بینیم که مساجد، کلاس‏هایى دارند بحمداللّه‏ از نمایشگاهى که در اینجا برگزار شده بود، به همت خواهران عزیز، نمایشگاه خیلى خوبى بود و دیدن کردیم و واقعا خوب بود، ولى جاى دارد که هم ما حمایت بیشترى بتوانیم ان‏شاءاللّه‏ بکنیم، موانع را از سر راه مساجد برداریم و متولیان مساجد و هم بزرگواران دقت بیشترى داشته باشند، ببینید در فرهنگ ما حالا ما همه آمدیم براى رفع مشکلات، در فرهنگ جامعه ما طورى شده که اگر مشکلى از مشکلات خانم‏ها حل مى‏شود، فرض بفرمایید مشکل مهریه حل مى‏شود به نحوى، که بتوانند آنها به مهریه خودشان برسند ولى چون فرهنگ‏سازى نشده، همی ابزارى مى‏شود براى از هم پاشیدن خانواده‏ها، به نظر بنده یکى از بهترین مکان‏هایى که مى‏تواند فرهنگ‏سازى کند، یعنى به خانم بفهماند که شما اصلاً اگر مهریه براى شما قرار داده شده براى چیست؟ آیا براى این است رقابت با دیگران و اطرافیان کنید؟ آیا براى این است که به دیگران بگویید: به هر حال من خواهان گرفتن نیستم؟ فقط خواهان این عنوان هستم و جایى براى چشم و هم چشمى باشد یا این‏که این مهریه وسیله‏اى بشود که شما به اجرا بگذارید و همان روزهاى اوّل زندگى، باعث فروپاشى این زندگى‏ها بشود که ما در بازدیدى که از دادگاه‏هایى داشتیم که در مورد خانواده بود، مشکلات آنها را که چه است، با آنها صحبت مى‏کردیم، یا پرونده‏هاى آنها را که بررسى مى‏کردیم، مى‏دیدیم که متأسفانه خانمهاى ما در خیلى از موارد، رشد کردند از برکت جمهورى اسلامى، ولى هنوز نسبت به حقوق خودشان و مسؤولیت‏هاى خودشان آن آگاهى کامل را ندارند و من در همین جا خواهش دارم از خانم‏هاى عزیزى که در خدمت‏شان هستیم، بزرگوارانى که این شرافت را خداوند نصیب‏شان کرده که توانستند بحمداللّه‏ این مسؤولیت مهم را به عهده بگیرند، و در این راه هم موفق بودند این کار عظیم را هم بر عهده بگیرند، یعنى واقعا مساجد براى خانم‏ها، اقلاً پایگاهى براى ترویج فرهنگ فاطمى باشد در مساجد، کلاس‏هایى برگزار مى‏شود، حالا کلاس‏هاى که براى پر کردن اوقات فراغت است یا کلاس‏هاى دیگرى که هست کلاس‏هاى آموزش پیش از ازدواج، خانم بداند که اگر او ازدواج مى‏کند، فاطمه الزهرا«علیهاالسلام» با چه شرایطى ازدواج کردند و این خانم کجا هست؟ و همه آرزو دارند که الگوى آنها حضرت فاطمه«علیهاالسلام»باشد ولى آیا در عمل هم همین کار را مى‏کنند؟ آیا عمل ما عمل فاطمى است؟ مورد رضایت حضرت است؟ مورد رضایت فرزندش هست؟ فکر نمى‏کنم خیلى وقت‏ها چنین چیزى باشد و این بیشتر نشأت مى‏گیرد از این‏که ما آگاهى کامل را از زندگى اهل‏بیت«علیهم‏السلام»نداریم، خیلى نمى‏دانیم که آنها چه کار مى‏کردند و در ریز زندگى آنها وارد نشدیم و اگر هم وارد شدیم، فقط فکر کردیم آن مطالبى که مى‏دانیم فقط فکر کردیم براى تاریخ هست، در حالى که الگو باید در مقابل ما باشد در پیش روى ما باشد و ما باید هر گامى که برمى‏داریم، خودمان را با آنها بسنجیم، ببینیم که چقدر فاصله داریم و سعى کنیم فاصله‏ها کم بشود، ازدواج‏هاى ساده باید از مساجد فرهنگ‏سازى بشود، بزرگترها باید بالاخره امکاناتى را فراهم کنند که جوانان ما بتوانند راح‏تر ازدواج کنند، یک مقدار به قدیم برگردیم، نمى‏خواهیم بگوییم خیلى قدیمى بشویم ولى یک مقدار سعه صدر پیدا کنیم بزرگترها، جوانان را در کنار خودشان بپذیرند، جوانان ما فرهنگى پیدا کنند که بدانند آن‏طور استقلالى که باعث نابودى آنهاست، طالب آن نباشند، ما هر روز با مشکلات زیادى از طرف خانواده‏ها روبرو هستیم، بسیارى از خانواده‏ها به خاطر مشکلات اقتصادى، در حال از هم پاشیدن هستند، هر هفته در ملاقات مردمى در مجلس، اشک‏هاى زیادى مى‏بینیم و احساس مى‏کنیم که اگر فرهنگ ما اصلاح شود، بسیارى از مشکلات ما حل مى‏شود، اگر ما آموزش قبل از ازدواج داشته باشیم، آموزشى که خانم بداند چه مسؤولیت‏هایى دارد، الان در قبال همسر، در قبال این زندگى جدید، که مى‏خواهد شروع کند، او چه وظایفى را دارد؟ در برابر جامعه خود چه وظایفى دارد؟ در برابر خداوند چه وظایفى دارد؟

از طرف دیگر چه قوانینى براى او هست؟ چه حقوقى به او داده شده؟ اگر حقى به عنوان مهریه به او داده شده، در گرفتن آن به چه قیمتى آن را بگیرد؟ پسران ما بدانند، وقتى مى خواهند ازدواج بکنند، جوان‏هاى ما بدانند که مهریه باید پرداخت شود و این را واقعا باید بدانند؛ این فرهنگ‏سازى شود، ما مى‏دانیم که در اسلام براى تمام لحظات زندگى یک فرد برنامه‏ریزى شده است، پس چه بهتر که جوان‏هاى ما در کلاس‏هاى اوقات فراغتى که در مساجد گذاشته مى‏شود، در کنار کلاس‏هاى هنرى، کلاس‏هاى علمى و کلاس‏هاى دیگر، کلاس‏هاى آشنایى با فرهنگ و معارف اسلامى داشته باشند، این که یک وظیفه مادر چه هست؟ قبل از ازدواج و بعد از ازدواج و این‏که آنها بدانند مادرى یک وظیفه‏اى است که اگر بتوانند آن‏طور که خدا مى‏خواهد و آن‏طور که زهرا«علیهاالسلام»به آن اهتمام داشتند، با افتخار بپذیرند این دوران را و به پایان برسانند، آنها کسانى هستند که اصلاً گناهان آنها تماما آمرزیده شده است.

وقتى دختر جوان ما این‏ها را دید دیگر تحت تأثیر تبلیغاتى فمینیستى که در جامعه اسلامى ما متأسفانه کم هم مطرح نمى‏شود و کلاس‏هایى با عناوین مختلف در راه گسترش این فرهنگ فمینستى و دفاع از حقوق در واقع ناعادلانه خانم‏ها هم کم برگزار نمى‏شود، تحت تأثیر این‏ها قرار نمى‏گیرد، فیلم‏ساز جوان ما دیگر نمى‏آید کارى کند که در فیلمى که مى‏گذارد، نقش زن ایرانى نقش کسى باشد که فقط یک زن پرخاشگر است و کسى است که اگر به او فرصتى داده بشود، حقوق همه را زیر پا مى‏گذارد، نه مى‏داند کجا باید برود، به هر حال اگر این کارها انجام گیرد، در واقع در رأس تعلیماتى که در مساجد ما هست، گسترش فرهنگ اهل‏بیت«علیهم‏السلام» و انجام و برگزارى کلاس‏ها اخلاق اسلامى، اخلاق عملى این‏ها باشد.

جامعه ما با این حال که جامعه پیشرفته و اسلامى است در بعضى موارد خلأهاى زیادى در این مورد احساس مى‏شود و جایى باشد براى گسترش کلام اهل بیت، ترویج کلام اهل‏بیت و از سوى دیگر مسجد ما مرکزى باشد براى سنجیدن و لیست کردن نیازهاى مردم و تلاش براى رفع این نیازها، البته ما هم در کمیسیون فرهنگى به عنوان کسانى که به هر حال امور مساجد به نحوى بر عهده ما هست و بعضى از رفع مشکلات آنها درپى آن هستیم که ان‏شاءاللّه‏ تلاش کنیم و مطرح شده، همین مطالب که براى امام جماعات یک جایگاه ویژه‏اى مطرح بشود، براى آقایى که خدمتگزار مسجد است، خدمتگزار مسجد، کم مقامى نیست؛ مقامى است که مادر مریم وقتى که در ابتداى باردارى است، نیت مى‏کند که خداوند اگر فرزندى به او عطا کرد، او را خدمتگزار مسجد بگذارند این خدمتگزاران مسجد، هم باید بالاخره آن منافع آنها مورد حمایت باشد از طرف ما، کسانى که در مساجد زحمت مى‏کشند، بهر حال وظیفه ماست که تا آنجایى که مى‏توانیم در رفع نقایصى که اگر در قانون هست، کوتاهى‏هایى که هست یا مشکلاتى که هست، بکوشیم تا آن طورى که باید از این مراکز و از این سنگرهاى انقلاب، حمایت بکنیم و خواهان این هستیم.

ان شاءاللّه‏ مسؤولین محترم، بزرگواران، بیشتر با ما در ارتباط باشند، مشکلات را تا حدود زیادى درک مى‏کنیم ولى بیشتر بیان بفرمایند و ما هم تلاش مى‏کنیم که ان‏شاءاللّه‏ برطرف کنیم و همه دست به دست بدهیم، مساجد را ببریم به آن جایگاه والایى که باید داشته باشند که بحمداللّه‏ تا آنجا فکر نمى‏کنم راه زیادى مانده باشد، جایى براى پاسخگویى به مشکلات مردم و پاسخگویى به شبهات جوانان ما و جایى براى رفع نیازها جامعه و سنجش نیازها. ان‏شاءاللّه‏ که خداوند این توفیق را بدهد تا این مساجد پایگاهایى باشند، زمینه‏سازان ظهور حضرت مهدى «عج» و حامیان ولایت در قبل از ظهور ایشان. والسلام علیکم و رحمه‏اللّه‏ وبرکاته

 

لازم به توضیح است که چون متن سخنرانى حجج اسلام آقایان تقوى، سعیدى و دعاگو به‏صورت کامل در اختیار ما قرار نگرفت و در عین حال از نکات بسیار ارزشمندى برخوردار بود، چکیده‏اى از بیانات ایشان را آورده‏ایم.

 



[1]  . مساجد خدا را تنها کسانى آباد مى‏کنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده ونماز بر پا داشته و زکات داده و جز از خدا نترسیده‏اند؛ توبه، آیه 18 .

[2] .  مسجدى که از روز نخستین بر پایه تقوا بنا شده سزاوارتر است که در آن به نماز ایستى و در آن مردانى‏اند که دوست دارند خود را پاک سازند و خدا کسانى را که خواهان پاکى‏اند دوست مى‏دارد؛ توبه، آیه 108 .

[3]  . آنهایى که مسجدى اختیار کردند که مایه زیان و کفر و پراکندگى میان مؤمنان است و نیز کمینگاهى است براى کسى که قبلاً با خدا و پیامبر او به جنگ برخاسته بود و سخت سوگند یاد مى‏کنند که جز نیکى قصدى نداشتیم ولى خدا گواهى مى‏دهد که آنان قطعا دروغگو هستند؛ توبه،  آیه 107 .