این نوشتار پس از استقبال از نامگذارى و همایش هفته جهانى مساجد، مهمترین گام اولیه را بازشناسى و باز آفرینى نقش و کارکرد مساجد در کشور و تبیین جایگاه واقعى آن دانسته، آنگاه چالشهاى مساجد را در حوزههاى مدیریت و منابع نیروى انسانى، حوزه نرمافزارى و سختافزارى، کم و کیف و چگونگى انجام فعالیتها و اجراى برنامهها و نیز مشخص نبودن حدود و ثغور فعالان و نهادهاى ذیربط امر مسجد و چگونگى دخالت یا عدم دخالت دولت در مساجد، مطرح و در ادامه عدم برنامهریزى مناسب جهت نهایت استفاده مطلوب و بهینه از مساجد کشور، چگونگى و نحوه (دخالت) دولت در مساجد، عدم ساماندهى مناسب منابع نیروى انسانى مساجد، تعدد مراکز دخیل در امر مسجد(نهادها و سازمانهاى دولتى و غیر دولتى) عدم اجراى برنامههاى تبلیغى و فرهنگى مناسب جهت فرهنگ سازى و اطلاع رسانى صحیح در خصوص خدمت به مساجد، اجراى نامناسب و غیر کاربردى پروژههاى تحقیقاتى و پژوهشى، عدم استفاده از تجهیزات فرهنگى و هنرى رایانهاى و نرمافزارى روز، عدم تقویت و غنى سازى کتابخانههاى مساجد کشور نبود امکانات مناسب فرهنگى و رفاهى تاسیساتى و... در سطح مساجد کشور، ساخت مراکز متعدد فرهنگى هنرى به جاى تقویت و گسترش فضاى فرهنگى و هنرى مساجد، عدم استفاده از ابزار و زبان هنر در برنامههاى اجرایى در سطح مساجد، عدم وجود گروه کارشناسى قوى و کاردان جهت باز آفرینى نقشها و کارکردهاى مساجد و به روز کردن آن، عدم وجود یک مرکز قوى پژوهشى و تحقیقاتى، مختص مسجد، نبود اطلاعات جامع از وضعیت مساجدکشور، عدم تشکیل و راه اندازى یک نهاد غیر دولتى و مدنى منسجم و کار آمد و فراگیر از نیروهاى مساجد عدم تغذیه فکرى منابع نیروى انسانى را مهمترین چالشهاى فرا روى مساجد در کشور نام برده است.
مقدمه
یکى از پیشنهادهاى ارزندهاى که توسط جمهورى اسلامى ایران به سازمان کنفرانس اسلامى ارایه شده، نامگزارى هفته جهانى مسجد از 30 مرداد تا 5 شهریور (21 تا 28 آگوست) و اختصاص اولین روز این هفته به نام روز جهانى مسجد است که مصادف با به آتش کشیده شدن مسجد الاقصى توسط صهیونیستهاى افراطى مىباشد.
تصویب این پیشنهاد در اجلاس سىام وزراى امور خارجه کشورهاى اسلامى در تهران، نشان از اهمیت و توجّه جدىتر به مقوله مسجد با نگاه فراکشورى و جهان اسلامى مىباشد.
در قطعنامهاى که به این مناسب از سوى سازمان کنفرانس اسلامى صادر شد، از کشورهاى عضو خواسته شده است تا در راستاى تحکیم مساجد، در توسعه فرهنگ و ارزشهاى اسلامى در جهت تکریم و بزرگداشت هفته مذکور تلاش نمایند. آنچه که در این میان وظیفه جمهورى اسلامى را بیش از پیش سنگینتر مىکند، لزوم پرداختن عمیقتر و اهتمام ویژه به این امر بنا به دلایل زیر مىباشد:
1 . این پیشنهاد توسط ایران ارایه شده است با عنایت به جایگاه کشورمان بهعنوان ریاست اجلاس سىام وزراى امور خارجه کشورهاى اسلامى.
2 . داعیهدارى رهبرى جهان اسلام و ام القراى کشورهاى اسلامى توسط کشورمان.
3 . نقش محورى مساجد در تشکیل نظام اسلامى.
4 . وجود صدها اماکن مقدس بىبدیل و بىنظیر در گستره کشور که هر یک به تنهایى نمادى از هنر و معمارى و نیز تاریخ گویاى فرهنگ و تمدن اسلامى مىباشند.
با ملاحظه و عنایت به مطالب مطروحه فوق، قبل از هر چیز لازم است در کنار پیشنهاد نامگزارى هفته جهانى مسجد راهکارهاى عملى و طرحهاى هدفمند جهت تقویت و پشتیبانى از این ایده از طریق کاوشهاى علمى و پژوهشى و تحقیقاتى در نظر گرفته شود، تا جنبه کاربردى و اجرایى گرفته و در نهایت پایدارى و استمرار داشته باشد.
مهمترین گام اولیه در این مسیر بازشناسى و باز آفرینى نقش و کارکرد مساجد در کشور و تبیین جایگاه واقعى آن مىباشد. قبل از پرداختن به مقوله جهانى مسجد، ضرورى است رویکردى به وضعیت مساجد کشور و سیر تطور آن در ادوار گذشته به خصوص پس از پیروزى انقلاب اسلامى داشته باشیم؛ زیرا تا جایگاه و شأن مساجد، آن چنان که باید باشد (نه آن گونه که در حال حاضر است) به طور دقیق و کارشناسانه در داخل کشور تبیین و روشن نگردد، امید بستن به کسب موفقیت در این راه بسیار بعید و دور از ذهن و عقل به نظر مىرسد.
به علاوه به دنبال هر پیشنهاد، جهت دستیابى به اهداف عالیه آن، ارایه راهکارهاى عملى و پروسههاى اجرایى با ملاحظه جمیع شرایط و امکانات و بسترهاى موجود لازم مىباشد.
از سوى دیگر امروزه کشورهاى اسلامى منتظر اقدام بعدى ما به دنبال این پیشنهاد مبارک هستند، ولى با کمال تأسف تا کنون نتوانستهایم این انتظار به حق را بر آورده سازیم. شاید مهمترین دلیل آن عدم وجودسیاسیت مستقل، مدون، جامع الاطراف و در برگیرنده تمامى مسایل مبتلا به مساجد در داخل کشور بوده است، آرى تا در داخل کشور نتوانیم در خصوص مسجد به اتفاق نظر برسیم و تمامى شرایط و ابزار لازم جهت اعتلاء جایگاه مساجد را فراهم سازیم، نقصان و کاستىها را چه در حوزه سختافزارى مساجد و چه در حوزه نرمافزارى آن رفع ننماییم و روز به روز به ارتقاى سطح کمى و کیفى این پایگاه مقدس نپردازیم، نمىتوانیم براى استفاده مناسب از مسجد، الگوسازى نموده، به دیگر کشورها الگو ارایه کنیم.
مهمترین چالشهاى فرا روى مساجد
در حال حاضر چالشهاى زیادى در فرآروى مساجد وجود دارد و همین امر موجب شده است تا مساجد از جایگاه واقعى خود فاصله داشته باشند.
مهمترین چالشها در بحث مدیریت و منابع نیروى انسانى و حوزه نرم افزارى و سخت افزارى و نیز کم و کیف و چگونگى انجام فعالیتها و اجراى برنامهها و نیز مشخص نبودن حدود و ثغور فعالان و نهادهاى ذیربط امر مسجد و چگونگى دخالت یا عدم دخالت دولت در مساجد مىباشد. در این نوشتار به طور مختصر به مهمترین چالشهاى موجود پرداخته شود.
1 . عدم برنامهریزى مناسب براى استفاده کامل، مطلوب و بهینه از مساجد
طبق آمار رسمى موجود، مساجد با دارا بودن زیر بنایى به وسعت حدود 17 میلیون متر مربع و زمینى به وسعت حدود 36 میلیون متر مربع که با احتساب قیمت زمین، حداقل سرمایهاى به ارزش تقریبى چهل هزار میلیارد تومان (بر اساس آمار سال 1375) بر آورد مىشود و با حدود 70 هزار مسجد یعنى تقریبا براى هر 1000 نفر یک مسجد، بزرگترین و گستردهترین پایگاه تبلیغى و فرهنگى در سطح کشور مىباشد.
آمایش و نحوه استقرار آن در سراسر کشور به گونهاى است که هر جا جمعیت سکونت و تجمع پیدا کردهاند، این پایگاه نیز در آنجا استقرار یافته است. با وجود این متأسفانه در حال حاضر تنها کمتر از 50% از این مراکز دینى به طور نسبى استفاده مىشود. حدود نیمى از این مساجد به صورت نیمهفعال و یا بدون فعالیت هستند و اگر فعالیتى هم در آنها انجام مىپذیرد، در مواقع خاص و در مناسبتهاى مذهبى مىباشد، در صورتى که بر اساس آموزههاى دینى، مساجد باید در پنج نوبت جهت بر پایى نماز مهیا گردد.
دلایل و عوامل مختلفى در عدم استفاده مطلوب از مساجد دخیل مىباشند که هر یک نیاز به کاوش و بررسى مستقل و جداگانه دارد و در این مقال نیز فرصت پرداختن عمیقتر و دقیقتر آن وجود ندارد.
2 . فقدان استراتژى مصوب در مورد چگونگى حضور و دخالت دولت در مساجد
در ارتباط با چگونگى حضور یا عدم حضور دولت در مساجد دو نظریه کاملاً متفاوت وجود دارد:
1 . عدهاى معتقد بر عدم دخالت دولت در امر مسجد مىباشند و این حضور را زمینه روگردانى و کاهش استقبال مردم در مدیریت و مشارکت فعال در مساجد مىدانند.
دلایلى را که این گروه براى صحت و تأیید نظرات خویش مىآورند، به طور خلاصه مىتوان چنین برشمرد:
مسجد یک نهاد مدنى و غیر دولتى است و غالب مساجد کشور از صدر اسلام تا کنون توسط توسط مردم با شکلدهى کمکهاى نقدى و جنسى و جارى ساختن سنت حسنه وقف بنا شده است.
به علاوه در ادوار گذشته، این همه مساجد در نهایت زیبایى و ظرافت ساخت شده است. مردم تمامى ذوق و سلیقههاى خود را در مساجد به کار بردهاند و دولتها نقشى در ایجاد یا کمک به آن نداشتهاند و این ناشى از اهمیت و جایگاهى بود که مسجد در بین مردم دارا بود. (اگر چه مساجدى که در قالب مساجد سلطانیه یا ارگ و... مشهور بودهاند و توسط دولتها ساخته شدهاند و شاهان خواستند از طریق ساخت مساجد وانمود به تدین و دیندارى و استفاده از احساسات عام مردم نمایند).
وقتى مردم خودشان هزینه ساخت و نگهداشت مساجد را مىپردازند تمایلى ندارند که در زمان بهرهبردارى، نهادهاى دولتى و ... در مدیریت و اداره آن و چگونگى انتخاب ائمه جماعات و فعالیت و اجراى برنامههایش دخالت نماید، زیرا دخالت دولت موجب کممیلى و عدمرغبت در ساخت و تجهیز مساجد مىشود.
2 . عدهاى که موافق حضور دولت هستند، اعتقاد دارند مساجد با توجّه به گستردگى و وسعتى که در سطح کشور دارند، با توجّه به شرایط معیشتى و وضع اقتصادى موجود، در توان مردم نیست که بتوانند این حجم عظیم را ساخت و تجهیز و بازسازى نمایند؛ به همین خاطر ضرورى است دولت به کمک مساجد بشتابد.
به اعتقاد این گروه، مردمى اداره شدن مساجد، یعنى همه چیز مساجد یله و رها باشد، که در آن صورت، دولت نباید هیچ گونه کمکى به این پایگاههاى معنویت و انسانسازى بنماید.
به نظر مىرسد این دیدگاه اخیر نگرشى درست و عمیق به مقوله مسجد نیست. مگر دفاع مقدس ما مردمى نبود، آیا دولت نقشى در آن نداشت؟ مگر کشاورزى ما که مورد حمایت دولت است، مردمى نیست؟
همین دیدگاه سبب شده تا برخى شرکتهاى دولتى با مساجد، معامله تجارتى کرده و پول آب و برق آن را هم به قیمت تجارى محاسبه کنند. شاید جمع آورى کمکهاى نقدى روزانه در مساجد، آنها را به یاد تجارتخانه انداخته است؟!؟!
با عنایت به دو نظریه فوق، آن چه که در این میان بیش از همه لازم و ضرورى به نظر مىرسد، تعیین حدود و ثغور دخالت دولت در مساجد است. دولت نباید در حوزه مدیریت مسجد وارد شود و مدیریت و اداره مسجد باید به عهده خود مردم و از طریق مدیریت نمایندگان آنها که در هیئت امناى مسجد، تجلّى پیدا مىکنند، باشد.
دولت باید از طریق پشتیبانى غیر مستقیم در این حوزه وارد شود؛ دولت به جاى کمک مستقیم که بحث دخالت را تداعى مىکند، مىتواند از طریق تقبّل بعضى از هزینههاى جارى مسجد، به طور غیر مستقیم، کمک و پشتیبانى لازم را از مساجد به عمل آورد، مثلاً در خصوص دریافت پول آب، برق، گاز و ... با پرداخت وجه به شرکتهاى خدماتى مورد نظر، امکان فراغ بیشتر براى پرداختن به دیگر امور مسجد توسط هیئت امنا و مدیران آن را فراهم سازد یا طى یک بخشنامه رسمى با بخشودگى کامل، این معضل را حل کند یا از طریق شهردارىها که بخشى از بودجه آنها توسط دولت تأمین مىگردد، مساجد را همانند مکانهاى دیگر عمومى مثل بوستانها، فرهنگسراها، ترمینالها و ... در نظر گرفته، با گماردن افرادى خدماتى نسبت به نظافت و بهداشت آنها حداقل براى مساجد خیلى فعال همت گمارد.
با توجّه به این که یکى از معضلات کنونى مساجد، عدم رسیدگى جدى به بهداشت و نظافت آن مىباشد، این اقدام مىتواند گامى مهم در راستاى افزایش انگیزه حضور اقشار جامعه در مساجد باشد.
از دیگر زمینههاى دخالت غیر مستقیم دولت، ساماندهى و تفکیک وظایف نهادها و دستگاههاى درگیر در امر مساجد مىباشد که از این راهها مىتوان ضمن تعیین کانال مشخص کمکهاى بلاعوض، از تعدد ورودىها به مساجد جلوگیرى به عمل آورد.
از وظایف مسلّم دولت است که اعتبارهایى خاص جهت برنامههاى زیربنایى و ساخت و ساز آموزش نیروى انسانى و امکانات و تسهیلات لازم براى شهروندان متدین و دین باور فراهم آورد؛ این امر و نیز چگونگى انجام این امر نیاز به ساز و کار مناسب و مدون شده دارد که فرصت پرداختن به آن در این بحث نیست.
تذکّر این نکته لازم است که نوع کمک به مساجد باید از طریق نمایندگان واقعى مسجد باشد، به طورى که شائبه دولتى بودن را در اذهان به وجود نیاورد.
3 . تعدد مراکز دخیل در امر مسجد
وجود بیش از ده نهاد و سازمان دینى که به صورت پراکنده و منفک از هم و بدون هیچ هماهنگى در امر مسجد فعال مىباشند و این سازمانها متأسفانه بدون داشتن منابع مالى غنى و نیز پشتوانههاى پژوهشى و تحقیقى کاملاً علمى و شیوههاى اجرایى کارآمد که قدرت جذب جوانان و نوجوانان را در حد انتظار داشته باشند، موجب شده است که نه تنها قدمهایى اساسى و مثبت در جهت ارتقاء جایگاه مسجد برداشته نشود، بلکه کاملاً با تداخل برنامههاى غیر هماهنگ و تشابه فعالیتها، اسباب دلزدگى مردم را به وجود آوردهاند.
4 . عدم ساماندهى مناسب منابع نیروى انسانى مساجد
امام جماعت به عنوان نفر اول مسجد، از جایگاه ویژهاى برخوردار است و حضور او موجب روشنایى محفل مسجد و گرما بخشیدن به حضور دیگر اقشار جامعه مىشود.
متأسفانه در حال حاضر بیش از نیمى از مساجد کشور، فاقد امام جماعت مىباشند. این معضل موجب شده است که با عدم حضور یک نفر روحانى، مسجد کم رونق و از جمعیت خالى شود؛ زیرا یکى از مهمترین دلایل حضور مردم در مسجد، اقامه نماز جماعت مىباشد. وقتى امامى نیست، جماعتى نیز نخواهد بود، تا مردم به وى اقتدا کنند!
عدم توزیع و آمایش صحیح ائمه جماعات از دیگر معضلات در این زمینه مىباشد. در یک مسجد، امام جماعت با تعداد حداکثر 5 تا 10 نفر نماز اقامه مىکند، در حالى که در محلههاى پر جمعیت دیگر در صورت حضور آن امام جماعت در آن جا تعداد مأمومین، بر 100 نفر نیز بالغ خواهد شد.[1]
مهمترین بحث در ساماندهى منابع نیروى انسانى توجّه به وضعیت شغلى و معیشتى نیروى انسانى مساجد بویژه ائمه جماعات و خادمان مساجد، بهخصوص وضعیت بیمه آنان است زیرا نسبت به دیگر افراد، در مسجد، حضور بیشترى دارند.
نبود شرح وظایف مشخص و تعیین حدود و مسئولیت منابع انسانى از دیگر مسایل و مشکلات در این زمینه مىباشد.
یکى دیگر از موضوعات ساماندهى مساجد، توجّه جدّى به بحث آموزش نیروهاى انسانى؛ ائمه جماعات، خادمان، مدیران، و هیئت امنا مىباشد. در این راستا باید ضمن به روز کردن اطلاعات و دانش این افراد، زمنیه بهرهورى و استفاده مطلوبتر از آنان را در سطح مساجد فراهم نماییم.
بحث ساماندهى منابع نیروى انسانى از مهمترین مباحثى است که ضرورى است مورد عنایت جدى قرار گیرد. هدف ساماندهى، نظم بخشیدن به امور و استفاده مطلوب از امکانات موجود با نظارت مستمر و دائم به نحوه عملکرد و وظایف مىباشد. عدم ساماندهى موجب تشتت در آرا و تصمیم گیرى نادرست درخصوص فعالیتهاى مسجد و استقرار نامناسب نیروها در جایگاههاى اصلى مىباشد.
با ساماندهى مساجد مىتوانیم استفاده لازم رااز نیروهاى مسجدى ببریم. با ترغیب و تشویق، زمینه لازم را فراهم نماییم تا این عزیزان با تلاش مضاعف و دلگرمى بیشتر، امور محوله را به نحو احسن به انجام رسانند. مهمترین منابع نیروى انسانى در مساجد که به ترتیب اولویت باید ساماندهى شوند عبارتند از:
الف) امامان جماعت مسجد: شکلدهى به وضعیت شغلى و معیشتى، بیمه، ارتقاى سطح آگاهىها از طریق آموزش مستقیم و غیر مستقیم و... .
ب) خادمان مسجد: نحوه استقرار آنان در مساجد، بیمه، حق الزحمه، آموزش، بهداشت، کارت سلامتى و... .
ج) هیئت امناى مسجد: نحوه انتخاب، مدت مسئولیت، وظایف و... .
د) مدیریت مسجد: چگونگى انتخاب، حدود و توانایى انجام کارها، تعیین جایگاه آن در مسجد و... .
ه: ساماندهى رابطین فعّال فرهنگى مساجد.
مهمترین کارهایى که مىتوان در ساماندهى مساجد انجام داد، به قرار زیر مىباشند:
1 . ساماندهى ائمه جماعات مسجد.
الف: با عنایت به آن که وظیفه امام جماعت، تنها اقامه نماز جماعت نیست، بلکه رسیدگى به امور نمازگزاران، برگزارى جلسات، کلاسهاى آموزشى و دیگر امور مربوط به مساجد نیز مىباشد، مشکل روحانیونى که به دلیل کهولت سن و ناراحتى، قادر به انجام وظیفه سنگین هدایت مسجد نیستند، را با گماردن یک طلبه جوان در کنار ایشان که کارهاى فرهنگى و برنامهریزى و ... را انجام دهد، مىتوان حل نمود.
ب: برنامه ریزى جهت انتخاب امام جماعت براى کلیه مساجد غیر فعال یا نیمه فعال کشور.
2 . به کارگیرى خادمان تماموقت براى کلیه مساجد فعال و تأمین حداقل هزینههاى زندگى این عزیزان و جذب خادمان افتخارى براى خدمتگزارى در مساجد؛
سعى گردد خادمانى به کار گرفته شوند که از حسن برخورد و معاشرت نیکو با مراجعان به ویژه جوانان و نوجوانان برخوردار باشند.
استفاده از افراد پیر و عصبى از مشکلاتى است که بعضى از مساجد با آنان مواجه مىباشند. در صورت تهیه ساز و کار مناسب در زمینه معیشت خادمان، جوانان علاقمند زیادى وجود دارند که مىتوان آنها را جهت این امر جذب نمود.
3 . تعیین شرح وظایف یکسان براى کلیه نیروهاى فعال مساجد همچون هیئت امنا، مدیر، خادمان و... در کشور.
این امر ضمن تقسیم نمودن کارها، موجب خواهد شد حدود و شرح دقیق وظایف هر یک به روشنى تعیین که با عمل نمودن به آن، بهرهورى و راندمان کار افزایش یابد.
4 . تعیین مدیر مسجد که وظیفه اجرایى کلیّه امور مسجد را به عهده داشته، در کنار هیئت امنا و امام جماعت مسجد که نقش مشورتى و راهگشایى دارند، و تبیین جایگاه آن لازم و ضرورى است.
5 . اتخاذ ساز و کار مناسب جهت چگونگى انتخاب و نوع مسئولیت و نحوه فعالیت هیئت امناى مساجد کشور.
انجام این مهم مىتواند بخشى از خلا موجود را که هیئت امنا مسجد با آن درگیر مىباشند، را رفع نماید.
5 . عدم اجراى برنامههاى تبلیغى و فرهنگى مناسب و عدم فرهنگسازى و اطلاعرسانى
صحیح در مورد مساجد
یکى از افتخارات مسلمانان در ادوار گذشته، توجّه جدى به ساخت، تعمیر، مرمّت و تجهیز و زیبایى و ظرافت مساجد بوده است. این امر بدون هیچ تحکّم و اجبار، بلکه با عشق و علاقه از روى اعتقادات و آموزههاى دینى صورت مىگرفته است.
امروزه متأسفانه على رغم کمکهاى فراوان مردمى و مشارکت آنان در انجام این مهم، باز آن چنان که انتظار مىرود و شایسته و بایسته است توجّه و اهتمام جدى به مساجد صورت نمىگیرد.
اگر زمینهسازى لازم در افکار و اذهان جامعه، به ویژه براى قشر متمولین و خیّرین صورت پذیرد و کمک مستمر و دایمى به مساجد چه قبل از ساخت و چه بعد از ساخت و در اجراى برنامهها و فعالیتهاى روزانه نهادینه شود و ثواب و اجر و پاداشى که در این خصوص از سوى خداى متعالى در نظر گرفته شده براى آبادکنندگان مساجد تببین شود، البته با استناد به آیات و روایات به خصوص آیه شریفه «اِنَّما یَعْمُر مَساجِدَ اللّهِ ....» شاهد افزایش کمکهاى مردمى خواهیم بود.
6 . اجراى نامناسب و غیرکاربردى پروژههاى تحقیقاتى و پژوهشى
هر چند اعتباراتى که در زمینه مطالعات و پژوهشها در راستاى اعتلاى مساجد در نظر گرفته شده، بسیار اندک و جزیى مىباشد، ولى استفاده از همین مبالغ اندک پژوهشى نیز به صورت مناسب و اصولى نمىباشد و این امر موجب شده است تا دهها پروژه انجام شده در سطح کشور به دلیل عدم جوابگویى به مطالبات و نیازهاى واقعى، در کنج قفسهها و اتاقهاى بایگانى، خاکاندود شود.
مهمترین دلایل در این خصوص عبارتند از:
1 . عدم استفاده از محققان و کارشناسان برجسته در حوزه دین.
2 . عدم استفاده از پژوهشگران و مصاحبهگران کار آمد و کاردان که حداقل صلاحیتها و تجارب لازم را در این زمینه داشته باشند، و استفاده از دانشجویان و افراد کماطلاع به جهت کاهش هزینه در اجراى پروژه و افزایش در آمد حاصله.
3 . نفوذ انگیزههاى مادى در طراحى و اجراى پروژههاى کلان.
4 . عدم تعمقبخشى و عمیقنگرى به پژوهشها و تحقیقات اجرایى در حوزه دین.
5 . غالب بودن نگاه سطحى و آنى در هر چه سریعتر تمام کردن پروژهها براى دستیابى به منابع مالى قراردادها.
6 . عدم برخوردارى از نگاه آسیب شناسانه در برخورد با معضلات و مشکلات موجود.
7 . غیر علمى و کاربردى بودن غالب پروژههاى انجام شده.
7 . عدم استفاده از تجهیزات فرهنگى، هنرى، رایانهاى و نرمافزارى روز
با وجود گسترش روزافزون تکنولوژى اطلاعات در جامعه جهانى و بسط و گسترش این پدیده، ما نتوانستهایم یکى از کارکردهاى مهم مساجد را از گذشتههاى دور که اطلاعرسانى بوده است،[2] بازسازى و بازیابى کنیم.
ایجاد سازگارى مناسب جهت احیاى این کارکرد مهم مىتواند زمینهساز اطلاع سانى دقیق از برنامهها و فعالیتهاى دینى در ارتباط و تعامل بین مساجد کشور باشد.
اگرچه درحال حاضر طرحتجهیز هزار مسجد از مساجد کشور به رایانه و اینترنت، در حال انجام است، ولى با توجّه به گستردگى مساجد تسریع و بسط طرحهاى مشابه و حتى کاملتر از آن لازم مىباشد.
با توجّه به این که یکى از وظایف مساجد، تبلیغ و اطلاعرسانى امور دینى مىباشد، استفاده از تجهیزات نوین و فنآورى روز جهت کاربردى کردن این مهم ضرورى به نظر مىرسد.
8 . عدمتقویت و غنى سازى کتابخانههاى مساجد کشور
یکى از راههاى جذب اقشار تحصیلکرده و با سواد جامعه به سمت مساجد، غنىسازى کتابخانههاى مساجد با کتب تازه نشر یافته و متنوع مىباشد.
تنوّع در انتخاب کتاب، زمینهساز جذب افراد با تنوع آرا و نظرات مىشود.
متأسفانه در حال حاضر تنها زیر 5 درصد از مساجد کشور، داراى کتابخانه مىباشند و حدود 95 درصد مساجد فاقد آن مىباشند و همین تعداد اندک 5 درصد نیز از داشتن کتابهاى جدید و متنّوع خالى مىباشند.
اکثر کتابهاى موجود در مساجد، قدیمى، مستعمل و پاره و غیر جذّاب و غیرجوانپسند هستند، در حالى که اگر به صدر اسلام توجّه نماییم، درمىیابیم که کتابخانهها، ابتدا در مسجد شکل یافت و اولین کتابى که به کتابخانه مساجد وارد شد، قرآن کریم بوده است.
تهیّه جزوات کنکور دانشگاهى که از تنوع خاصى نیز برخوردار است، موجب حضور جوانان داوطلب کنکور و دبیرستانى مىشود که در واقع این کتابخانهّ نقش ارتباطى بین جامعه و مسجد را ایفا خواهد نمود.
9 . نبود امکانات مناسب فرهنگى، رفاهى، تأسیساتى و...
از تعداد قریب به هفتاد هزار مسجد کشور تنها تعداد اندکى و تقریبا 3% داراى امکانات فوق مىباشند. اکثریت قریب به اتفاق مساجد تنها داراى یک شبستان کوچک و سیستم نظافت و آبدارخانه مىباشند.
اگر نگاهى به آمار مراجعان به مساجدى که داراى امکانات فرهنگى، کتابخانه، سالن مطالعه، کانون فرهنگى و پارکینگ و سالن جلسات و کلاسهاى آموزشى و ... و دیگر مساجدى که فاقد آن باشند بیاندازیم، در خواهیم یافت که به طور قطع و یقین، مساجد فاقد امکانات، از استقبال کمترى برخوردار مىباشند و به همین دلیل شایسته است در طراحى جدید براى ساخت مساجد، امکانات جنبى مد نظر قرار گیرد.
10 . ساخت مراکز متعدد فرهنگى هنرى بهجاى تقویت و گسترش فضاى فرهنگى و هنرى مساجد
اگر نگاهى به عملکرد مسجد در صدر اسلام بیاندازیم، درمىبابیم که پیامبر گرامى اسلامى«صلىاللهعلیهوآله»، مسجد را محور بسیارى از کارهاى تبلیغى، فرهنگى، آموزشى، قضایى و... قرار داده بود. این اقدام به دلیل بیان اهمیت و نشان دادن جایگاه مسجد در بین مسلمانان بوده است. پیامبر«صلىاللهعلیهوآله»، مسجد را تنها به عنوان پدیده جغرافیایى و مکانى نمىنگریست، بلکه اندیشهاى بسیار فراتر و بالاتر به آن داشت.
در حال حاضر توسط نهادها و دستگاههاى اجرایى، مراکز متعددى از پایگاههاى فرهنگى و دینى در سطح کشور راهاندازى شده است که توجّه بسیارى از جوانان را به خود جلب نموده است. نمونه بارز آن فرهنگسراها، مجتمعهاى فرهنگى و هنرى و... است.
این مراکز به جاى آن که در حواشى و فضاى جنبى مساجد خلاصه شوند و وابسته به آن باشند یا در دل مساجد تعبیه و ساخته شوند، مساجد در داخل این اماکن، تعبیه و استقرار یافته است. بدین جهت این مراکز را رقیبى براى مسجد نموده است!!!
این مراکز با توجّه به امکانات و اعتبارات و نیروهاى انسانى آموزش دیدهاى که دارند به راحتى جاى مساجد را گرفتهاند.
در گذشته مراکز فرهنگى و آموزشى مثل کتابخانه، مدرسه، مکتب خانه، دانشگاه و... اول در مسجد شکل گرفته و ساماندهى مىشد. به محض این که مسجد بنا به دلایلى چون افزایش جمعیت و بیشتر شدن متقاضیان گنجایش آن را نیافت، در کنار مسجد به طور مستقل این مراکز فرهنگى و آموزشى ایجاد شد. در واقع مسجد پیشقراول و پیشتاز در تأسیس و راه اندازى مراکز فرهنگى و هنرى جدید بوده است و تمامى این مراکز مکمّل و اجزا و عناصر وابسته به مسجد محسوب مىشدند، نه این که مثل مراکز فرهنگى فعلى، مساجد وابسته به آن باشد.
11 . عدم استفاده از ابزار و زبان هنر در برنامههاى اجرایى
اگر نگاهى به سیر تطور و شکلگیرى مساجد بیاندازیم، مشاهده خواهیم کرد، هنر با مسجد توأم و عجین بوده است.
بسیارى از قالبهاى هنرى همچون خط، خوشنویسى، تذهیب، نقاشى، معمارى و... در مسجد شکل و نمو یافته است و مهمترین آثار هنرى ادوار گذشته که بیانگر تاریخ و تمدن و فرهنگ اقوام و ملل گذشته است، در مسجد به وجود آمده است.
استفاده از هنر باعث لطیفتر و جذابتر شدن آموزههاى دینى خواهد شد و عمق بخشى به مبانى دینى و اعتقادى از طریق هنر امکانپذیر مىباشد.
على رغم اذعان و اعتقاد به این مهم در حال حاضر کمتر از مقوله هنر در برنامهها و فعالیتهاى تدارک دیده شده، براى مساجد استفاده مىشود و یکى از عوامل گریز از فعالیتها و برنامههاى مساجد را در بین قشر جوان و نوجوان، عدم استفاده از فن هنر، چه در خطابه و وعظ، طراحى، نقاشى، خوشنویسى و .... مىتوان دانست.
به فرمایش مقام معظم رهبرى: «هیچ تفکرى در تاریخ ثبت نخواهد شد مگر آن که با هنر آمیخته شود».
بر این اساس تنها راه پایانى آموزههاى دینى و تعمیق افکار و اندیشههاى معرفتى، در هم آمیختن آن با فعالیتهاى هنرى مىباشد.
12 . عدم وجود یک مرکز قوى پژوهشى و تحقیقاتى ویژه مساجد
بزرگترین و گستردهترین پایگاه فرهنگى و دینى در گستره کشور اسلامى ما مساجد مىباشند و هر روزه شاهد برگزارى هزاران همایش معنوى و روحانى با حضور نماز گزاران در این اماکن مقدس مىباشیم.
از طرف دیگر بستر و زیر بناى انجام فعالیتهاى دینى و تبلیغى نیز همین مساجد مىباشند. حضور میلیونها نفر از اقشار جامعه جهت اعمال عبادى، سیاسى و... که داراى آرا و افکار و اندیشههاى متفاوت و متنوع مىباشند (ولى در کلمه توحید و یگانگى خداوند اشتراک نظر دارند)، چنین اقتضا مىکند که یک مرکز غنى و قوى از اندیشمندان و فرهیختگان و پژوهشگران گرد هم آیند تا ضمن ملحوظ داشتن آرا و افکار مختلف و توجّه به اقشار مختلف صنفى و شغلى و نیز در نظر گرفتن تحصیلات و... برنامههاى هدفمند و فراگیر و جامع الاطراف براى مساجد طراحى و برنامهریزى نمایند.
این پژوهشکده وظیفه تولید، ارزیابى فعالیتها و ارایه راهکارهاى عملى و اجرایى جهت هر چه با شکوهتر کردن برنامههاى مساجد را بر عهده خواهد داشت.
13 . عدم وجود گروه کارشناسى قوى و کاردان جهت بازآفرینى نقشها و کارکردهاى مساجد و به روز کردن آن
همچنان که ذکر شد، مسجد در ادوار گذشته به خصوص عصر حضرت رسول اکرم«صلىاللهعلیهوآله» على رغم عدم گستردگى دانش و تکنولوژى و عدم پیوستگى ارتباطات و محدود بودن رفت و آمدهاى بین المللى به دلیل نبود وسایل نقلیه ماشینى و استفاده از حیوانات، دامنه فعالیت و کارکرد و نقشى که داشته، بسیار فراگیرتر و بیشتر از عصر حاضر بوده است. (کارکردهاى عبادى، تبلیغى، فرهنگى و هنرى، سیاسى، اجتماعى، اقتصادى، اخلاقى، ارزشى، تربیتى، علمى، آموزشى، گفتمان و مشاوره، قضایى، بهداشتى، درمانى، نظامى، حکومتى و...).
با مطالعه در سیر نقشآفرینى مسجد در گذشته روشن مىشود، در هر دورهاى که به مساجد توجّه و عنایت ویژهاى شده، نقشها و کارکردهاى آن ضمن به روز شدن ارتقا یافته و هر دورهاى که توجّه کمترى به آن صورت گرفته است، شاهد کاهش نقشها بودهایم.
در حال حاضر با وجود همسویى اعتقادات دینى عامه مردم با نظام و نیز گستردگى و پیشرفت روز افزون در تمام زمینههاى حیات بشرى در بسیارى از این کارکردها از توان مساجد استفاده نمىشود.
بنا براین، بسیار ضرورى است که گروهى از کارشناسان قوى و مجرب جهت بازشناسى و بازآفرینى کارکردهاى مساجد و به روز کردن آنها اقدام نمایند.
اگر ما بتوانیم دوباره بسیارى از این کارکردها را در مساجد احیا کنیم مىتوانیم شاهد افزایش روز افزون و گسترده توجّه اقشار جامعه به مساجد و فراگیرتر شدن برنامههاى مساجد در کشور خود باشیم.
14 . نبود اطلاعات جامع از وضعیت مساجد کشور
یکى از لوازم ضرورى در برنامهریزى زیربنایى و اصولى جهت شناخت دقیق وضعیت نیروى انسانى و امکانات مساجد کشور، داشتن اطلاعات جامع و کامل از آن مىباشد.
از این رو باید ضمن تهیه شناسنامه کامل از کل مساجد کشور، تمامى محورهایى را که در هر برنامهریزى در اولویت قرار دارد، شناسایى کنیم. قبل از انجام هر نیازسنجى، باید به امکان سنجى پرداخت. آنگاه در صورت کمى و کاستى در امکانات موجود، بر اساس نیازهاى ضرورى به تهیه امکانات و طرحها پرداخت.
تشکیل بانک اطلاعات مساجد، این امکان را به ما مىدهد تا امکانسنجى دقیقى از مساجد کشور داشته باشیم.
اگر اطلاعات جامعى از پراکندگى مساجد در تمامى شهرها و روستاهاى کشور وجود داشت، امروز ما شاهد عدم استقرار حتى یک مسجد در منطقه وسیعى در شهرهاى بزرگ مثل تهران و... و در یک منطقه دیگر مسجد به تعداد بیشتر از نیاز نبودیم.
شناسایى، جمعآورى و تنظیم آمار دقیق و اطلاعات مربوط به مساجد موجب خواهد شد ضمن بهرهگیرى از تکنولوژى و ابزار نوین روز جهت برنامهریزى فعالیتهاى هدفمند، بسترهاى لازم را جهت توسعه و بسط مساجد فراهم آوریم.
ضرورىترین و بدیهىترین کار در این ارتباط، جمعآورى و پردازش دادههاى مربوط به وضعیت کنونى مساجد کشور مىباشد. متأسفانه در حال حاضر به دلیل فقدان چنین بانکى، تصمیمگیرى و برنامهریزى با هدف استفاده بهینه از امکانات مربوطه در مساجد در تمامى حوزههاى فرهنگى و هنرى، تبلیغى، مذهبى، هنرى، اجتماعى و... دچارمشکلشدهاست واینامر موجبکاهش بهرهگیرى از این مکان مقدس شده است.
15 . عدم تشکیل و راهاندازى یک نهاد مدنى کار آمد و فراگیر از نیروهاى مساجد
مىدانیم که مسجد یک نهاد غیر دولتى است و توسط مردم مدیریت و اداره مىشود. با این وجود، نهاد مساجد به این گستردگى، فاقد انسجام و تشکل خاصِ مرکزى جهت سازماندهى و ساماندهى مساجد مىباشد تا از طریق آن نظم و انضباط بر فعالیتها و برنامههاى مساجد سراسر کشور حاکم شود.
با کمال تأسف امروز ما شاهد پراکندگى و تشتت آرا و عدم انسجام در اجراى برنامههاى متنوع مساجد مىباشیم.
تأسیس نهاد مرکزى مساجد مىتواند کانال ورودى دیگر نهادهاى ذیربط دولتى و غیر دولتى بوده و از طریق این تشکل، ارتباط لازم صورت پذیرد. در صورت راهاندازى و تشکیل نهاد مرکزى مردمى مساجد انتظار مىرود که کارها از نظم و عمقنگرى بیشترى برخوردار گردد. حضرت على«علیهالسلام» مىفرماید: «اُوصیکُما وَ جَمیعَ ولَدى بِتَقْوَى اللّهِ وَ نَظْمِ اَمْرِکُمْ...».[3] مىبینیم که حضرت در کنار توصیه به تقوى الهى که پیش درآمد و از ضروریات کار افراد مسجد مىباشد، نظم بخشیدن به امور را سفارش مىکند.
16 . عدم تغذیه فکرى منابع نیروى انسانى
یکى از چالشهاى جدى که مساجد با آن مواجه مىباشند، عدم توجّه جدى و نپرداختن به مقوله تغذیه و تقویت فکرى نیروهاى انسانى مساجد مىباشد.
این کمتوجهى موجب شده است تا بسیارى از ائمه جماعات مساجد که در درجه اول منابع نیروى انسانى مساجد محسوب مىشوند، کاملاً در جریان مسایل روز جامعه نبوده و اطلاعات و اخبار و دانش ایشان بروز نباشد. همین مشکل در خصوص دیگر نیروهاى انسانى مساجد نیز کاملاً مشهود است.
به هر میزان ارتقاى سطح آگاهىهاى منابع انسانى مساجد را فراهم نماییم، مساجد از توان پاسخگویى بالاترى نسبت به سؤالات مطروحه اقشار مختلف جامعه به خصوص نسل جوان برخوردار خواهند بود. این امر زمینهساز حضور گستردهتر و استقبال بیشتر جامعه به سمت مساجد خواهد شد.
مهمترین جنبههاى آموزشى جهت منابع نیروى انسانى مساجد که مورد نیاز و لازم مىباشد را مىتوان در موارد مشروحه ذیل بر شمرد:
1 . ائمه جماعات:
الف) غیر مستقیم: ارسال جزوات آموزشى، دروس حوزوى، گزیده اخبار و رویدادهاى سیاسى روز همراه با تحلیل و تجزیه جامع، مجلات تخصصى فرهنگى دینى، و... کتابهاى مؤثر و مفید تازه نشر یافته، آموزش روشهاى علمى استنباط احکام و فقه، متون و کتابهاى روانشناسى و رفتارشناسى و تربیتى.
ب) مستقیم: برگزارى دورههاى آموزشى کوتاهمدت و بلندمدت تخصصى با حضور اساتید و مدرسان مجرب حوزه و دانشگاه.
2 . هیئت امنا:
ارسال جزوات و متون آموزشى و تخصصى ویژه هیئت امنا با هدف جهتدهى و ارایه راهکارهاى عملى و برنامههاى نوین قابل اجرا با هدف بهبودبخشى مناسبات و تعاملات موجود در بین آنها.
3 . مدیر مسجد:
الف) آموزش غیر مستقیم: ارسال مجلات و متون و کتاب ویژه مدیریت فرهنگى و تبلیغى و ارایه برنامهها و راهکارهاى جدید قابل بهرهبردارى و اجرا در مساجد. (سعى گردد جزوه آموزشى بیشتر در مباحث مدیریت و تبلیغ و فرهنگ باشد).
ب) آموزش مستقیم: برگزارى دورههاى آموزشى کوتاهمدت و بلندمدت با هدف ارتقاى سطح دانش مدیریتى و فرهنگى و تبلیغى با حضور اساتید مجرب و کاردان دانشگاه و حوزه.
4 . خدام:
با عنایت به این که بیشتر خدام مساجد از سطح سواد پایینى برخوردار مىباشند، برگزارى آموزشهاى حضورى و عملى به ویژه در زمینه بهداشت، برگزارى کلاسهاى اخلاق، رفتارشناسى و تربیتى از سوى مدرسان روانشناسى و اخلاق ضرورى است، زیرا خادمان نسبت به همه نیروهاى انسانى مساجد، بیشترین حضور را در مساجد دارند و به همین لحاظ بیشترین تماس با مردم از سوى آنها انجام مىگیرد. به همین دلیل برگزارى کلاس مردمدارى و برخورد صحیح و جذاب با جوانان و نوجوانان لازم به نظر مىرسد.
بر طبق یافتهها و تحقیقات به عمل آمده در خصوص علّت عدم استقبال نوجوانان از مساجد، در صدى از این رویگردانى به برخورد نامناسب خدام بر مىگردد، به همین جهت لازم است با آموزشهاى ویژه و کاربردى این معضل نیز رفع گردد.
[1] . بعضى از مساجد به دلیل دارا بودن متولیان خاص و نیز سرمایه غیر منقول و وقف با وجود این که از فضاى نسبتا مناسبى برخوردارند و ائمه جماعات خوبى را نیز جذب نمودهاند، به دلایل شرایط جغرافیایى و محیطى، کمتر شاهد حضور پر شور مردم هستند.
[2] . وجود مناره و مؤذن و گلدسته، مؤیّد این ادعاست.
[3] . نهجالبلاغه، نامه 47 .