به نظر مىرسد مهمترین عامل قوت مساجد، گستردگى فعالیتهاى آنهاست مساجدى موفق هستند و مىتوانند تعالیم و فرهنگ دینى و انقلابى را ترویج دهند که در زمینههاى مختلف فعالیت کنند و هر کدام از افراد جامعه را در ردههاى سنى و شخصیتى مختلف به نحوى به مسجد مربوط کنند و به این ترتیب زمینه رونق و شکوفایى مسجد ایجاد مىشود و افراد مسجدى افزایش پیدا مىکنند. نگارنده در ادامه مقاله انواع فعالیتهاى مسجد را در زمینههاى مختلف بررسى کرده است.
مقدمه
مسجدیکىازمهمترینپایگاههاىدینىاستکه در عرصههاى مختلف اجتماعى، فرهنگى و اقتصادى نقش دارد؛ لذا ضعف و قوت مسجد بر مسایل مختلف جامعه اثر مىگذارد.
به ویژه در شرایط فعلى که دشمنان انقلاب اسلامى مىکوشند تا ماهیت و ارزشهاى انقلاب را تضعیف کنند، مساجد به عنوان پایگاه ترویج و تعمیق تفکر اسلامى و انقلابى از اهمیت ویژهاى برخوردارند و ضعف و قوت آنها در آینده انقلاب مؤثر است.
مقالهاى که پیش رو دارید معیارها و مولفههاى ضعف یا قوت مساجد را با توجّه به شرایط و نیازهاى فعلى جامعه بررسى مىکند و در انتها به ویژگىهاى مسجد نمونه اشارت مىنماید. البته با توجّه به گوناگونى فرهنگها و موقعیت اجتماعى و اقتصادى، وضعیت مساجد در تمام نقاط کشور یکسان نیست. مثلا بررسىها نشان مىدهد که اقامه نماز جماعت در مساجد در شهرستانها به مراتب بیش از تهران رواج دارد.[1]
نقاط قوت مساجد
عوامل و مولفههاى قوت مساجد به شرح ذیل است:
1 . وسعت و گستردگى فعالیتها
به نظر مىرسد مهمترین عامل قوت مساجد، گستردگى فعالیتهاى آنهاست. مساجدى موفق هستند و مىتوانند تعالیم و فرهنگ دینى و انقلابى را ترویج دهند که در زمینههاى مختلف فعالیت کنند و هر کدام از افراد جامعه را در ردههاى سنى و شخصیتى مختلف به نحوى به مسجد مربوط کنند. به این ترتیب زمینه رونق و شکوفایى مسجد فراهم شده، افراد مسجدى افزایش پیدا مىکنند.
1 / 1 ـ عبادى:
مسجد ابعاد گوناگوى دارد که بعد عبادى آن مهمترین است. مسجد بهعنوان مکانى براى عبادت در تقویت جنبههاى عبادى جامعه اسلام مؤثر است. از این رو یکى از مهمترین فعالیتهاى مسجد که در تقویت مسجد بسیار کار آمد است، فعالیتهاى عبادى به شرح ذیل است:
الف) نماز جماعت:
نماز از مهمترین عبادات است که قبول شدن سایر اعمال به قبول آن بستگى دارد و با ارزشترین آن در شکل نماز جماعت ظهور دارد.
برگزارى نماز جماعت و پخش اذان، حداقل در دو نوبت ظهر و عصر و مغرب و عشاء از بارزترین فعالیتهاى مسجد است که در تقویت آن و افزایش افراد مسجدى بسیار مؤثر است. به این ترتیب بر پویایى مسجد افزوده مىشود.
ب) نیایش:
نیاش و نجواى با خداوند یکى از مهمترین جنبههاى شخصیتى انسان مومناست و مسجد به عنوان مکانى براى عبادت مىبایست در مورد نیایش نیز فعالیت داشته باشد. برگزارى مراسم دعاى توسل، کمیل، ندبه و سمات در طول هفته و زیارت عاشورا در محرم و دعاى عرفه در روز عرفه، علاوه بر این که روحیه نیایش را در افراد مسجدى افزایش مىدهد، سبب رونق مسجد و جلب افراد به مسجد مىشود.
البته در برگزارى مراسم نیایش، باید مسایلى از قبیل طولانى نشدن مجلس، عدم مزاحمت صوتى براى همسایگان مسجد و برگزارى نیایش با حال و هواى معنوى، مورد توجّه قرار گیرد، تا اثرات منفى ایجاد نگردد و برگزارى مراسم دعا و نیایش به نقطه ضعف مسجد تبدیل نگردد.
ج) گرامى داشتن مناسبات مذهبى:
تقویم عبادى، روزهایى را در بر دارد که گرامى داشتن آنها سبب گسترش فضایل اخلاقى و تربیت دینى مىشود. مسجد نیز به عنوان مکانى جهت تربیت دینى و اخلاقى، مىبایست مناسبتهاى دینى را گرامى داشته و با تعظیم شعائر الهى، از این فرصت براى بیان مفاهیم و معارف دینى استفاده نماید.
این امر نیز سبب قوت و شکوفایى مسجد شده و در جلب افراد مختلف به مسجد مؤثر است.
تولد و شهادت ائمه«علیهمالسلام»، ماه مبارک رمضان، مبعث و اعیاد اسلامى مثل اعیاد فطر، قربان و غدیر از مناسبتهاى مذهبى هستند که مسجد باید با اجراى برنامههاى مناسب و متعدد، آنها را گرامى بدارد.
سخنرانى دینى، بیان احکام فقهى، مدیحهسرایى، برگزارى جلسه قرآن نیز از فعالیتهاى عبادى مسجد محسوب مىشوند که انجام آنها در مناسبتهاى مذهبى در گرایش افراد جامعه به مسجد مؤثرند.
2 / 1 ـ اقتصادى:
مسجد پایگاه اجتماع مسلمانان است که ابعاد اقتصادى نیز دارد، ولى بسیارى از افراد جامعه با دیدى صرفا عبادى به مسجد مىنگرند و فکر مىکنند مسجد فقط براى نماز، نیاش و اعتکاف است و تنها افراد خشکمقدس و زاهدمسلکى در مسجد رفت و آمد مىکنند که با دنیاى روز فاصله زیادى دارند، لذا فعالیتهاى اقتصادى مسجد علاوه بر این که مىتواند این نگرش غلط و منفى را از بین ببرد، در جلب افراد مختلف جامعه به مسجد بسیار مؤثر است.
باید این حقیقت را پذیرفت که دیندارى همه افراد جامعه یکسان نیست و انگیزههاى معنوى برخى از افراد جامعه در حدى عمیق و قوى نیست که به تمامى اعمال و شعائر دینى به طور کامل احترام بگذارند. از این جهت فعالیتهاى اقتصادى مسجد بسیار قابل توجّه است.
یکى از جنبههاى اقتصادى مسجد، امکانات مادى و رفاهى آن است. مساجدى که از لحاظ اقتصادى قوى هستند و امکانات متعددى را تهیه مىکنند که بعضا برخى از آنها را در اختیار مردم نیز مىتوانند قرار دهند، مساجدى موفق و قوىتر هستند و در جذب و تربیت دینى مردم مؤثر و موفق هستند.
امکاناتى از قبیل فرش، جانماز (سجاده)، عبا، پشتى، آب سردکن، گلدان، تابلوى نقاشى طبیعت، ظروف آشپزى، امکانات ورزشى، کولر، بخارى و امکانات صوتى از نقاط قوت مساجد محسوب مىشوند.
ایجاد صندوق قرض الحسنه و اعطاى وام به نیازمندان، جمعآورى کمکهاى نقدى و جنسى جهت کمک به نیازمندان و محرومان، ایجاد فروشگاه و شرکت تعاونى مصرف در مسجد از سایر فعالیتهاى اقتصادى است که از نقاط قوت مساجد در جامعه امروز محسوب مىشود.
مسجد در صورتى مىتواند در تمامى ابعاد اثر گذار باشد که در صحنه زندگى باشد و جزیى از زندگى مردم به حساب آید و مشخص است که مسائل اقتصادى از مهمترین مسائل زندگى است.[2]
البته نباید فعالیتهاى اقتصادى مسجد به سمتى سوق پیدا کند که افراد جامعه فقط با انگیزههاى اقتصادى به مسجد بیایند و جنبههاى عبادى مسجد تضعیف گردد، بلکه برعکس باید انگیزههاى اقتصادى، زمینهاى را فراهم آورد که افراد به تدریج در سایه تعالیم عبادى مسجد، انگیزههاى الهى براى حضور آنان در مسجد افزایش یابد.
در صورتى که فعالیتهاى اقتصادى مسجد به خوبى هدایت شود، مىتوان از بهره و سود آن، سایر جنبههاى مسجد را تقویت نمود، به شکلى که این فعالیتها، منبع درآمدى براى مسجد باشد که با سرمایه اولیه مردم ایجاد شدهاند.
3 / 1 ـ فعالیتهاى فرهنگى:
مسجد علاوه بر جنبههاى عبادى، از لحاظ فرهنگى نیز قابل توجّه است. با توجّه به نظام ارزشى جامعه امروز و فرهنگ نوین اجتماعى، فعالیتهاى فرهنگى در افکار عمومى از وجهه مناسبى برخوردار است. این فعالیتها مىتواند به خوبى نگرش قشر تحصیلکرده و جوان جامعه را در مورد مسجد تغییر داده و آنها را به مسجد جذب کند.
ایجاد کانون فرهنگى، تهیّه و تنظیم مجلّه محلى، برگزارى مراسم شبى با شهداء یا شبى با قرآن، برگزارى مسابقات ورزشى و مذهبى و فرهنگى، سفرهاى زیارتى و سیاحتى، تبلیغات دینى هدفمند و جهتدار، تهیه پلاکارت با محتواى دینى به روش هنرى و نصب آن در مکانهاى مختلف و برگزارى کلاسهایى از قبیل نویسندگى، قصهنویسى، فیلمنامهنویسى و هنرهاى دستى، برخى از فعالیتهاى فرهنگى مسجد هستد که از نقاط مثبت آن محسوب مىشود.
4 / 1 ـ فعالیتهاى آموزشى:
از ابتداى ایجاد مسجد، جنبههاى آموزشى آن چهرهاى برجستهتر داشته است. در جهان امروز نیز آموزش یکى از مهمترین مراتب فرایند توسعه و رشد اجتماعى است. با توجّه به دیدگاهها و رویکرد افکار عمومى، مىتوان گفت، یکى از نقاط قوت مساجد که در افزایش افراد مسجدى مؤثر است، گسترش فعالیتهاى آموزشى مسجد در کنار فعالیتهاى عبادى آن است. ایجاد سالن مطالعه و کتابخانهاى که کتب کمک آموزشى نیز ارایه مىکند، برگزارى کلاسهاى کمک درسى[3] برگزارى دورههاى آموزشى و ورزشى، برگزارى کلاشهاى آموزش کامپیوتر و زبان خارجى، کلاس آموزش مداحى و هنرهاى سنتى مثل خطاطى از جمله فعالیتهاى آموزشى مسجد است که در جلب جوانان مؤثر است.
لازم به ذکر است که نیاز نیست، تمامى این کلاسها در مسجد برگزار شود، بلکه مىتوان کلاسهایى را که به امکانات کمترى نیاز دارد، مثل آموزش خطاطى در مسجد برگزار کرد و سایر کلاسها که به امکانات بیشترى نیاز دارند، مثل آموزش کامپیوتر، در خارج از مسجد برگزار شود، ولى برنامهریزى و ثبت نام آن از طرف مسجد باشد.
در مورد فعالیتهاى آموزشى، ارتباط مسجد و مدرسه قابل توجّه است. معلمان و مدیران مىتوانند برخى کلاسهاى جبرانى را که خارج از وقت آموزشى است، در مسجد محل برگزار کنند.
5 / 1 ـ فعالیتهاى سیاسى:
مسجد پایگاهى دینى است که در جنبههاى سیاسى نیز فعالیت دارد. در صدر اسلام نیز فعالیتهاى مسجد در ابعاد عبادى و حتى آموزشى محدود نبود و فعالیتهاى سیاسى از قبیل سخنرانى، تبلیغات، اعزام مبلغ، گفتگو با گروههاى گوناگون و تجهیز و آماده سازى نیرو جهت جنگ و جهاد با کفار در کارکرد مسجد وجود داشت.
امروزه اقدامات سیاسى دولتهاى استعمارگر جهت مبارزه با دین و مظاهر آن بسیار گسترده است به طورى که دفاع از ماهیت دین و تلاش در راه گسترش آن، بدون توجّه به فضاى سیاسى حاکم در فرهنگها و ملل گوناگون بسیار مشکل است؛ به گونهاى که سیاست، به شکل واضحى در حوزه دین وارد شده است و اکنون بسیارى از جریانات سیاسى، دینى است و مسجد نیز در این میان نقش خاصى بر عهده گرفته است؛ برخى از نهضتهاى انقلابى در سایه عدالتخواهى و روشنگرى مسجد علیه حکومتهاى ضد دینى رخ داده است.
در جامعه کنونى ما، با توجّه به طرز تفکر و افزایش سطح درک و شعور سیاسى افکار عمومى، فعالیتهاى سیاسى مسجد، سبب مىشود مردم مسجد را پایگاه دینى کارآمد و مطابق روز در نظر بگیرند و از بسیارى از شبهاتى که به سنتها و مظاهر دینى اشکال مىگیرند، صرف نظر نمایند. به این ترتیب فعالیتهاى سیاسى در افزایش افراد مسجدى مؤثر است و از نقاط مثبت مسجد محسوب مىشود.
برخى از فعالیتهاى سیاسى مسجد عبارتند از: سخنرانى شخصیتهاى سیاسى در مسجد، تبلیغات سیاسى و دینى، سازماندهى نیروها براى شرکت در فعالیتهاى سیاسى مثل نماز جمعه و راهپیمایى روز قدس و قرار دادن روزنامه در تابلو اعلانات.
2. مسایل مدیریتى
یکى از مهمترین مؤلفهها در تعیین نقاط ضعف و قوت مساجد، مسایل مدیریتى است. هیئت امنا و امام جماعت دو عنصر حساس و مؤثرى هستند که در مدیریت فعالیتهاى مسجد و ایجاد و چگونگى نگرش اهل محل نسبت به آن، نقش ویژهاى ایفا مىکنند.
امام جماعت آگاه و مدبّر که در برقرارى ارتباط با نمازگزاران و اهالى محل مهارت دارد و با مخاطبشناسى دقیق، به وسیله عمل، مردم را به مسجد فرا مىخواند، در افزایش افراد مسجدى مؤثر است.
هیئت امنا نیز با برنامهریزى فعالیتهاى عبادى، سیاسى، آموزشى و فرهنگى و اقتصادى در جذب مردم به مسجد بسیار مؤثر است.
3 . حضور جوانان
جوانان مهمترین قشر اثرگذار در آینده جامعه هستند که گرایش آنها به مسجد در تقویت هویت دینى و تربیت مذهبى نسل آینده انقلاب بسیار مؤثر است.
به عبارت دیگر، مسجد در مورد استقرار و گسترش دین و معنویت، رسالت ویژهاى بر دوش دارد که با جذب جوانان به خوبى مىتواند آن را انجام دهد. متأسفانه در حال حاضر، مسجد، در اجراى این رسالت عظیم با موانعى رو به روست که سبب شده در برخى موارد به جز چند پیرمرد، فردى در مسجد حضور نداشته باشد: جو خاص فرهنگى، بینش ارتجاعگونه افکار عمومى به مقدسات و نمادهاى دینى، روحیات خاص جوانى و وضعیت نامناسب مساجد، برخى از علل عدم حضور جوانان در مسجد هستند.
با این بیان مشخص شد که حضور جوانان در مسجد یکى از مهمترین نقاط قوت مساجد است که در تحقق رسالت عظیم دینى این پایگاه مذهبى بسیار مؤثر است.
4 . زیبایى ظاهر و نما (معمارى)
یکى از نقاط قوت مساجد که نوعى تبلیغات محسوب مىشود و در افزایش تعداد نمازگزاران بسیار مؤثر است، معمارى و طرز ساخت مساجد است. شکوه و وقار معمارى مساجد در برانگیختن شوق مذهبى بسیار مؤثر است.
موقعیت جغرافیایى مسجد، فضاى سبز، رنگ و پاکیزگى از شاخصههاى مهم در معمارى مسجد هستند که به کارگیرى آنها در تقویت ابعاد گوناگون مسجد نقش به سزایى دارد.
در جامعه کنونى ما بینش بسیارى از افکار عمومى در مورد دیندارى تغییر کرده و علاقه به نمادهاى فرهنگى افزایش یافته است. با توجّه به این نکته بهتر مشخص مىشود که چگونه معمارى مسجد از نقاط قوت آن محسوب مىشود.
5 . رعایت مسایل بهداشتى
یکى از نقاط قوت مساجد، رعایت مسایل بهداشتى است که در استقبال مردم به مسجد بىتأثیر نیست.
وضوخانه، حیاط و فضاى داخلى مسجد، باید کاملاً تمیز باشد تا فضایى آرام و مناسب جهت عبادت فراهم آید و زمینه آرامش روح فراهم گردد.
متأسفانه در برخى مساجد، مسایل بهداشتى به طور کامل رعایت نمىشود که یکى از علل آن مشکلات اقتصادى است.
در اسلام به بهداشت و نظافت توجّه خاصى شده و مسجد به عنوان خانه خدا به پاکیزگى و طهارت از هر مکان دیگر شایستهتر است، لذا در روایات ثواب زیادى براى نظافت مسجد بیان شده است.
پیامبر«صلىاللهعلیهوآله» در این باره مىفرماید: «کسى که مسجدى را جاروب کند خداوند براى او پاداش آزاد کردن بندهاى را منظور مىکند».[4]
با توجّه به ارتقاى فرهنگ عمومى و سطح بهداشت در جامعه، در تمام فعالیتها و ابعاد مسجد باید بهداشت رعایت شود.
در توالت و وضوخانه، صحن و شبستان، آبدارخانه و سفره پذیرایى باید بهداشت رعایت گردد و نمازگزاران نیز باید نسبت به بهداشت شخصى و رعایت آداب حضور در مسجد توجّه نمایند. چنان که در روایات توصیه شده مومنین هنگام ورود به مسجد، مراقبت لازم را به عمل آورند تا به هیچ عنوان آلودگىهاى محیط خارج مسجد را به داخل مسجد منتقل ننماید.[5]
جهت حفظ بهداشت، خوشبو کردن مساجد در هنگام نماز پیشنهاد مىشود.
نقاط ضعف مساجد
با ذکر نقاط قوت، فقدان هر یک از موارد فوق، نقطه ضعف مىباشد، بدینسان عدم گستردگى فعالیتها، فقدان مدیریت کارآمد، عدم حضور جوانان، فقدان زیبایى ظاهر و نما و عدم رعایت مسایل بهداشتى از نقاط ضعف مساجد محسوب مىشوند.
ویژگىهاى مسجد نمونه
پس از بیان شاخصهها و نقاط ضعف و قوت مساجد، ویژگىهاى مسجد نمونه را در ابعاد گوناگون روشن مىشود:
در بعد عبادى: مسجدى نمونه است که زمینه را براى عبادت پر حضور و خالصانه آماده نماید تا مؤمنان در آنجا با پرداختن به نماز و ذکر دعا، زنگار غفلت از دل و جان بشویند و با خداوند متعال به معناى واقعى کلمه انس بگیرند.
در بعد تربیتى: مسجدى نمونه است که با ایجاد فضاى معنوى و تقویت ارتباط با خدا، به آرامش روح و روان انسان کمک کند و مکانى جهت تمرین توجّه به خدا گردد و با ایجاد ارتباط و دوستى بین نمازگزاران، نقش دوست خوب را در شکلدهى شخصیت انسان تقویت نماید.
ایجاد و تقویت تعهد و دردمندى، پرورش روح جمعگرایى و تواضع و فروتنى، از دیگر ویژگىهاى مسجد نمونه در بعد تربیتى است.
در بعد فرهنگى و آموزشى: برگزارى جلسات پرسش و پاسخ، ایجاد کتابخانه و سالن مطالعه، طرح دانشهاى گوناگون به خصوص علوم قرآنى، ایجاد پایگاه فرهنگى، مسابقات و سرگرمىهاى مختلف مذهبى، برگزارى کلاسهاى آموزشى، برقرارى نمایشگاه در مناسبتهاى گوناگون، مسافرتهاى زیارتى و تفریحى و دعوت از شخصیتهاى علمى و فرهنگى از ویژگىهاى مسجد نمونه و ایدهآل است.
در بعد اجتماعى: تقویت فرهنگ مشورت و رایزنى، ایجاد روحیه تعاون اجتماعى، احیاى ارزشها، استقرار وحدت اجتماعى، ظلم ستیزى و عدالت پرورى، تقویت حکومت اسلامى و امر به معروف و نهى از منکر از کارکردهاى مسجد نمونه است.
در پایان لازم به ذکر است که جهت نمونه شدن مسجد عوامل گوناگونى مؤثرند که اجتماع، همکارى و هماهنگى آنها با هم، به ایجاد مسجد نمونه منجر مىگردد و بهطور اجمال مىتوان گفت بنیانگزاران مسجد، امام جماعت، اداره کنندگان آن، هیئت امنا، خدمتگزاران و نمازگزاران نقش مهمى در شایستگى، اصلاح و نمونه شدن مسجد دارند.
[1] . در تهران در پاسخ به این پرسش که تا چه حد براى انجام نماز جماعت به مسجد مىروید؟ 16% اظهار کردند که زیاد مىروند، 6/23% گاهى، 8/24% به ندرت، 6/34% اظهار داشتهاند که هرگز به مسجد نمىروند. جهت مطالعه بیشتر مراجعه کنید به بررسى آگاهىها، نگرشها و رفتارهاى اجتماعى و فرهنگى در تهران، دکتر منوچهر محسنى، ص 633 .
[2] . البته لازم نیست همه این موارد در مسجد انجام شود، بلکه مىتوان برنامهریزى و هماهنگى لازم را در مسجد انجام داد و در مکان دیگر اقدام به تشکیل فروشگاه و صندوق نمود.
[3] . مثلاً امام جماعت مىتواند کلاسهاى کمک آموزشى عربى، معارف اسلامى و قرآن برگزار کند. این کلاسها علاوه بر تقویت جنبه آموزشى مسجد در ایجاد ارتباط امام جماعت با جوانان و اهالى محل بسیار مؤثر است و با توجّه به نقش مؤثر و منحصر به فرد امام جماعت در تقویت مسجد، برگزارى کلاسها در پویایى مسجد بسیار مؤثرند. هم چنین در صورتى که برخى از نمازگزاران معلم باشند، مىتوان کلاسهاى متعدد کمک آموزشى را در ردههاى سنى و تحصیلى مختلف برگزار کرد.
[4] . وسایل الشیعه، ج 3، باب استحباب کنس المسجد و اخراج الکناسه.
[5] . همان، باب استحباب تعاهد النعلین عند باب المسجد و تحریم ادخال النجاسة المتعدیه الیه.