مساجد نقش فوق العادهاى در تحکیم معاشرتها و انتخاب دوستان اصلح داشتهاند و این امر در روانشناسى تکیهگاه عظیمى در کاستن از آلام و افسردگىها و استرسها به حساب میآید و از نظر جامعه شناسى گروهها در نظام اجتماعى نقش تعیین کنندهاى دارد. مسجد محل باز آموزى آداب اجتماعى است؛ افزون بر آن گرهکشاترین و مؤثرترین نقش در رفع و حل معضلات اجتماعى را داراست. از جمله مسائلى که در مساجد از دیر باز مورد عنایت بوده خدمت رسانى و تعاون اجتماعى مىباشد در واقع مشکلات عدیده اقتصادى و اجتماع انسانها از کانال مساجد حل مىشده است و همین امر موجب نوعى تعاون و یارى رسانى همگانى و متقابل گردیده است امروزه نیز مىتوان مساجد را در زمینه خدمت رسانى به دیگران، بیشتر و بهتر تجهیز کرد. اکنون احیاى خدمت رسانى از طریق ارائه آموزههاى دینى، تشویق ثروتمندان متدین مسجدى، ایجاد صندوقهاى قرضالحسنه در مساجد، سرمایهگذارى غیر مستقیم و هدایت نذورات و زکوات به مساجد، تشویق اهداى هدیه به ایتام مستمندان از سوى مسجد، اسکان در راه ماندگان و پرداخت هزینه بازگشت به آنان، ارایه احسان به دوستان در مساجد، کمک به مظلومان از طریق اقدام جمعى مسجدیان، عیادت مریضان توسط اهل مسجد، ارایه
خوش رفتارى و شنیدن درد دل دیگران، تکریم تازه واردها و ایجاد شادى و سرور، برآوردن حاجات انسانها، اطعام، اصلاح ذات البین، ایجاد ستاد مشورت و ستاد پرداخت بدهى بدهکاران رهنمایى گمشدگاه، حفظ مال و امانت دارى، ایجاد امنیت از طریق بسیج مساجد، امکان پذیر مىباشد و چه نیکوست که این نقش در سطح متناسب و مقبول اجتماعى جامه عمل بپوشد.
مقدمه
از دیر باز در مساجد نهضت خدمترسانى و تعاون اجتماعى مورد عنایت بوده است. کارکرد مساجد در ابعاد سیاسى، اجتماعى، فرهنگى و ... در گذشته یک واقعیت غیرقابلانکار است و از نظر رفع حاجات و حل دعاوى و برطرف ساختن مشکلات عدیده، مساجد نقش اول را ایفا مىکردهاند؛ و حتى اصحاب صفه در مساجد سکنى داشتهاند. در واقع مشکلات عدیده اقتصادى و اجتماعى انسانها از کانال مساجد حل مىشده است و همین امر موجب نوعى تعاون و یارى رسانى همگانى و متقابل گردیده است.
امروزه نیز مىتوان مساجد را در زمینه خدمترسانى به دیگران که در آیات و روایات از اهمیت خاصى برخوردار است، بیشتر و بهتر تجهیز کرد. بدین منظور اصل خدمترسانى و رابطه آن با مساجد را امرى مسلّم مىگیریم زیرا در طول تاریخ مساجد، بزرگترین خدمت رسانىها از کانال مساجد صورت گرفته است.
تبیین اهمیت و ثواب خدمت رسانى، استفاده به جا و اصولى از ثروتمندان حاضر در مساجد، ایجاد صندوقهاى قرضالحسنه، سرمایهگذارىهاى غیر مستقیم، تشویق و اهداى هدیه به ایتام، مستمندان و فقیران از طریق مسجد، اسکان در راهماندگان در مساجد با یک برنامهریزى اصولى و... از جمله راههاى اساسى خدمترسانى در مساجد است.
یکى از سنگرهاى اساسى و استراتژیک به منظور انتقال پیام و تبیین ارزشهاى دینى، مساجد مىباشد. مسجد اگر چه در بررسى لغوى مىتواند مکان و یا جایگاه سجده به حساب آید، ولى در اصطلاح جایگاهى است با ویژگىهاى بسیار ممتاز و برخوردار از ارزش و قداست. در این جایگاه که به شکل یک مجموعه کامل اداره مىشود، مىتوان به اهداف مختلف کوتاه و دراز مدت دست یافت. استفاده چند منظوره از مسجد یکى از
نکات قوتى است که خداوند در این مکان مقدس به ودیعت نهاده است. بسیارى از مفاهیم علمى اعم از روان شناسى، علوم اجتماعى، سیاسى و مبانى علم ارتباطات در مسجد، مىتواند به نحو احسن مورد تحقق قرار گیرد.
مساجد نقش فوقالعادهاى در تحکیم ارتباطات، معاشرتها و انتخاب دوستان اصلح داشتنهاند و این امر در علم روانشناسى، تکیهگاه عظیمى در کاستن از آلام و افسردگىها و استرسها به حساب مىآید و از نظر جامعهشناسى گروهها، در نظام اجتماعى، نقش تعیینکنندهاى داشتهاند و این امر را مىتوان در قالب گروههاى بسیار نزدیک و صمیمى در مساجد پیدا کرد.
نظامهاى آموزشى و پرورشى هر کشورى درصدد انجام بهینه امر تعلیم و تربیت بر مبناى تقویت اراده و شوق آدمیان مىباشند و این مهم در مساجد به نحو احسن و اکمل خود اتفاق مىافتد. کلاسهایى که در مساجد تشکیل مىگردد، معمولاً بر چند مبنا استوار است:
1 . هدف قرب الهى در آن منظور شده و از مادیات صرف خارج مىگردد.
2 . در نهایت سادگى و بدون تکلّف تشکیل مىشود.
3 . حضور در آن جنبه الزامى نداشته و بر مبناى علاقه و شوق صورت مىپذیرد.
4 . معمولاً قرین به دیدار دوستان و برادران دینى گردیده و متعلم را از غربت و تنهایى نجات مىدهد.
ویژگىهاى فوق در هیچ مؤسسه یا کلاس درسى تحقق نمىیابد و لذا بازدهى کلاسهاى مسجد به مراتب از سایر کلاسها بیشتر است.
مسجد محل باز آموزى آداب اجتماعى است و لذا خلاصه و چکیده اندیشه علماى اخلاق در مسجد خود به خود جامه عمل مىپوشد.
آموزش نظامى در مساجد با محراب که محل حرب و جایگاه جهاد امام است، پیوند مىخورد و از آموختن آن براى کسى که علاقمند به فنون نظامى است، جنبه قداست و حرمت پیدا مىکند.
در مساجد، متدینین با رسانه مقدس منبر مواجه هستند که با القاى اندیشه و تفکرات صحیح، در قلوب تأثیر عمیق و دراز مدت مىگذارد، بدینسان فراگیرى مبانى علمى ایمان به خدا، موجب تقویت اعتقادات و استماع آیات و روایات عامل جلا و صفا یافتن دلها و شستن زنگار قلبها مىشود. منبرها از مخاطبین خود اشک مىگیرند، آنها را به جبههها مىفرستند و یا تشویق مىکنند که نسبت به فقرا و ایتام و ضعفاى آل محمد«صلىاللهعلیهوآله»بىتفاوت نباشند!!
آرى مساجد، ویژگىهایى دارند که مىتوانند بخشى از خلأهاى فکرى و روانى و اجتماعى را پر کرده و منشأ خیرات فراوان در جامعه گردد.
یکى از این ویژگىها که در حد خود گرهگشاترین ویژگى و مؤثرترین پارامتر در رفع و حل معضلات اجتماعى است، امر خدمترسانى است که از طریق مساجد به نحو درستى انجام خواهد پذیرفت. مساجد با نهضت خدمترسانى و تعاون اجتماعى، پیوند عمیق و ژرف و ناگسستنى دارند. در طول تاریخ مساجد، خدمتهاى مختلف و متعدد و یارىرسانى به نهادهاى اجتماعى و توده مردم داشته و این کار از طریق مساجد به سهولت و سرعت انجام مىپذیرفته است و این مهم توانسته سابقه مساجد را بهعنوان نهادهاى خدمتگذار، همواره روشن و درخشان و تابنده نگه دارد.
ضرورت خدمترسانى و تعاون اجتماعى
اگرچه نهضت خدمترسانى و تعاون اجتماعى مىتواند از منظر مکتبهاى مختلف، تفاسیر مختلفى داشته باشد ولى نمىتواند منشأیى جز خداپرستى و انگیزه الهى داشته باشد؛ زیرا عقل حسابگر، مردمگرایى و مردمسالارى از دیدگاه مکاتب غربى، به گونهاى معنى مىشود که بار مسئولیت یک فرد در مقابل دیگران را از دوش او برمىدارد. به عنوان مثال در لیبرالیسم، مارکسیسم و دیگر مکاتب مادى، جاى مناسبى براى خدمترسانى به دیگران نخواهیم یافت. آرى در خارج از اندیشههاى الهى، وجهى براى خدمترسانى و دلیلى به منظور آن وجود ندارد و حتى این امر مضحک مىنماید ولى ضرورت خدمترسانى در تفکر مذهبى و به ویژه در مبانى اندیشههاى اسلامى یک واجب و ضرورت است.
تعاون اجتماعى نیز از همین ضرورت، ناشى شده و معلول طبیعى خدمترسانى مىباشد.
در تفکر اسلامى، رسول آن حَریصٌ عَلَیْکُم[1] و شعارش سَیِّدُ الْقَوْمِ خادِمُهُم[2]
و عملش صرف ساعتها وقت براى محرومین و سائلین بوده است.
در این مکتب که اساس آن بر تربیت انسانها نهفته است، صدها آیه و حدیث در ثواب خدمت به دیگران وارد شده و سیره عملى معصومین«علیهمالسلام» نیز سرشار از آن است.
فرمان ورود على بن یقطین به دربار سلطان جور، جهت برآوردن حاجت مردم به فرمان امام زمان خود، یکى از هزاران موردى است که در سیره معصومین«علیهمالسلام» به منظور خدمت به دیگران، صورت گرفته است.
شیوههاى تحقق خدمترسانى در مساجد
انجام خدمترسانى و تعاون اجتماعى از طریق مساجد، امرى است که از بدو بهوجود آمدن مساجد وجود داشته و با توجّه به اسناد تاریخى آن، کسى را یاراى انکار آن نیست و قطعا هم اکنون نیز باید این مهم از کانال طبیعى خود یعنى مساجد صورت گیرد.
آن چه اهمیت زیادى دارد، توجّه به شیوهها و راهکردهایى است که در این مسیر اعمال مىشود. باید دید چگونه مىتوان امر خدمترسانى را با تمام ابعاد آن از طریق مساجد احیا کرد و شیوههاى تحقق عملى آن چیست؟
1 . خدمترسانى از طریق آموزههاى دینى
تعلیموتعلم در مساجد به شکل سنتى خود اعم از سخنرانى و کلاس و نشستهاى جمعى، امرى متداول بوده است. مفاد و موادى که از طریق تبلیغات در مساجد به صورت یک فرایند پیامرسانى به مخاطبین القاء و عرضه مىگردیده، معمولاً همراه با نوعى تکلیف و نگرش اخروى بوده است. این نگاه همواره انسانها را مکلّف و مسؤول بار آورده و آنان را در قبال پدیدههاى اجتماعى، مسئول مىدانسته است.
خدمترسانى با پشتوانه فوق العاده دینى مىتواند در منابر به عنوان بهترین و عالىترین وسیله انتقال پیامهاى دینى، مورد تأکید قرار گیرد. این تأکید اگر به جا، مناسب و با هنرنمایى لازم صورت گیرد، خدمترسانى و تعاون اجتماعى را به یک فریضه همگانى بدل خواهد ساخت.
2 . ترغیب ثروتمندان متدین به نهضت خدمترسانى
مسجد مکانى است عمومى و همگانى؛ در این مکان مقدس، افراد مختلف با تفاوتهاى سنى، فکرى، مالى و جسمى و اختلاف جنسیت حضور یافته و از برنامههاى مذهبى بهره مىبرند.
قشرى از نمازگزاران مساجد، افراد ثروتمندى هستند که با جذب و توضیح ثواب خدمترسانى و اهمیت تعاون اجتماعى، مىتوان از آنان در راه ارایه خدمات بهینه به شهروندان استفاده کرد.
در این زمینه لازم است به نحو انسانى و معقول و اسلامى عمل شود. اصرار براى کمک به فقرا به ثروتمندان متدین، همچون تواضع و ذلت در قبال آنان به خاطر دارایى آنها نامناسب است. لذا با یک برنامه توجیهى و اسلامى مىتوان، ثروتمندانى که در مسجد حضور مىیابند را در ارایه خدمات به خلق خدا ترغیب نمود.
3 . صندوقهاى قرضالحسنه در مساجد
با توجّه به ثوابى که در قرضالحسنه نهفته است، صندوقهاى قرضالحسنه در هر جایى باشند، منشأ خیر و برکات هستند، ولى وجود چنین صندوقهایى در مساجد، از ضریب اطمینان بالاترى برخوردار است. علاوه بر آن که صندوق قرضالحسنه مساجد جنبه قدسى و دینى داشته و اذهان همگان را به یک تعاون اجتماعى اسلامى منصرف مىسازد. با برنامهریزى کلان در مورد این صندوق ها، مىتوان زمینه را به منظور خدمترسانى و تبدیل آن به نهضت و نوعى تعاون اجتماعى فراگیر فراهم ساخت.
4 . سرمایه گذارى غیر مستقیم در مساجد
نهضت خدمترسانى حداقل در بخشى از تحقق عملى خود، نیاز به ابزارها، امکانات و وسایل اقتصادى دارد. سازماندهى اموالى که امکان هدایت شدن به مساجد را دارند، یکى از راههاى اصولى در برنامهریزى به منظور خدمترسانى مىباشد.
با هدایت بخشى به نذورات و این که در راه خیر رسانى به دیگران هم نذر امکانپذیر است و یا افرادى که موقوفاتى دارند و یا رساندن اطلاعات به افرادى که قصد وقف دارند ونیز تشویق بهپرداخت زکاتوتوضیح اینمطلب که ممکن است از زکات در راهخیر هماستفادهکرد، مىتوان مسیر رابراىوصول به هدف تعاون اجتماعى هموار کرد.
تبلیغ امور نذر، وقف، زکات و کاربرى اجتماعى آن به سهولت از طریق مساجد و رسانه منبر و یا به وسیله نشر مقالات، مجلات و کتب از کانال مساجد، امکانپذیر و تأثیر گذار خواهد بود.
5 . اهداى هدایا به ایتام، مستمندان و فقیران
بخشى از نهضت خدمترسانى شامل اهداى هدایا به ایتام، مستمندان و فقیران مىباشد. با تحقق اهدا در مقام عمل، مىتوان داعیه انجام خدمتى را داشت و آن را به عنوان عمل صالح نزد حضرت احدیت عرضه کرد.
مىتوان اهمیت این هدایا و تناسب آن با کرامت انسانى ایتام و مستمندان را از طریق مسجد تبیین کرده، توضیح داد. از طرفى مىتوان در قالب یک گروه خوشذوق و علاقمند از طرف مسجد به شناسایى این قشر محروم پرداخت و طرح مناسبى به منظور ارایه هدایا به آنان جستجو کرد.
دعوت از این قشر در محافلى که از سوى مسجد برگزار مىگردد و حتى در مسابقات و برنامههاى شاد و متنوّع مسجد، گوشهاى از شیوههاى تبلور عملى خدمترسانى را به منصه ظهور خواهد رساند.
6 . اسکان در راهماندگان
خدمت به در راهماندگان که ممکن است انسانهاى فقیر و یا متمولّى باشند، ولى در هر صورت در شهر غریبى با بنبست و مشکل مواجه شده و توانایى اقتصادى خود را به منظور ادامه مسیر از دست دادهاند، از مصادیق نهضت خدمترسانى و تعاون اجتماعى است.
با در نظر گرفتن محل اسکان و مخارج راه از طریق مساجد و استفاده از کارشناس خبره جهت تمییز صحت قول مدعیان در راهماندگى به راحتى مىتوان، مساجد را در مسیر سرویسدهى به آنان مجهّز ساخت.
7 . احسان به دوستان
چنان که در احادیث و روایات ما آمده است، احسان به دوستان، از جمله موارد خدمترسانى تلقى مىگردد؛ این عمل انسانى مىتواند از طریق مساجد به بهترین وجه و به صورت صحیح عملى شود زیرا در مساجد علاوه بر انجام امور عبادى، مؤمنین و اخیار با یکدیگر ملاقات مىکنند آنان مىتوانند ضمن بیان مشکلات و درد دل خود یا شنیدن درد دل و مشکلات دیگران، با یکدیگر ابراز همدردرى کرده و گاهى در مقام عمل جهت رفع مشکل و برآوردن حاجت برادر دینى خود اعلام آمادگى نموده، وارد عمل شوند. در این رابطه مسجد محل آموزش ارتباطات صحیح انسانى و تبادل عواطف و احساسات به حساب مىآید. این گونه خدمترسانى در نوع خود بىنظیر بوده و در هیچ مکانى همچون مسجد عملى نخواهد گردید.
8 . یارى مظلوم از طریق افشاگرى و اقدام جمعى
گاهى فردى از ناحیه ظالمى، تحت ستم قرار گرفته است. افشاگرى در صفوف نماز جماعت، حرکت دسته جمعى به منظور حمایت از مظلوم از سوى نمازگزاران، اقدام امام جماعت در راه ارشاد و نصح و خیرخواهى ظالم و روشهاى مشابه درصدد احقاق حق مظلوم، از جمله مصادیق خدمترسانى و تقویت این نهضت است که خود به خود فرهنگسازى کرده و نوعى تعاون اجتماعى را موجب خواهد گردید.
9 . بازدید و عیادت از بیماران و گرفتاران
روش بیشتر نمازگزاران مساجد این است که در مواقع لزوم از جمله مریضى و یا تصادف و حوادثى از این قبیل که براى افراد نمازگزار یا همسایه مساجد پیش مىآید با تهیه هدیهاى مشترک به منزل او رفته و از او عیادت مىکنند. بدون شک اینگونه عیادتها در شادابى، شادکامى و حتى رفع مشکلات مادى و اقتصادى آنان مؤثر است. از طرفى این کار را مىتوان یکى از مصادیق بسیار مناسب نهضت خدمترسانى و یکى از طرح هاى تکمیلى تعاون اجتماعى به حساب آورد.
10 . خوشرفتارى و گشادهرویى به عنوان خدمت
خدمترسانى به دیگران، گاه مادى و گاه معنوى است. خدمترسانى معنوى از نوع غیر ملموس و در عین حال بسیار تأثیر گذاراست. خوشرفتارى با دیگران، در واقع، محیط را براى آنان شاد و روحیه آنان را تقویت مىکند. استرسها و فشارهاى زیادى با همین گشادهرویى از بین مىرود؛ به همین جهت خدمت به دیگران تلقى مىگردد و شاید این نوع خدمت در نوع خود بىنظیر باشد.
اهالى مسجد و متدینین، معمولاً از این شادى و سرور که ریشه در اعتقادات قلبى و خرمى آنان به ذکر یار دارد، برخوردارند. آنان این شادى را در مسجد، محیط خانواده و خارج از خود بروز داده و عالىترین شکل خدمترسانى را انجام مىدهند.
11 . شنیدن درد دل دیگران
توجه و گوش دادن به درد دل و شکواییه دیگران، یک عمل انسانى بهحساب آمده، از مصادیق بارز خدمترسانى به دیگران است و در تقویت تعاون اجتماعى مؤثر است.
این عمل انسانى و موقر، از نظر روانشناسى به نحو فوقالعادهاى در تسکین آلام مؤثر است. گاه با استماع درد دل یک فرد او آن قدر سبک مىشود که گویا آن غصه در دل او نبوده است.
اگر بتوانیم پس از گوش دادن به شکواییه دیگران، از جملات امیدوارکنندهاى همچون: غصه نخور! درست مىشود! کار دنیا همین است! این مسئله آنقدرها مهم نیست که تو بدان فکر مىکنى و... استفاده کنیم، کمک بیشترى به او کردهایم.
در واقع و به طور عملى، این کار در مساجد بهتر از جاى دیگر انجام مىگیرد زیرا در مساجد، به هنگام اجتماع مؤمنین به صورت گروههاى دو یا چند نفره، مىتوان به نحو احسن، شنیدن درد دل دیگران را به صورت یک خدمت از طریق مساجد، تقویت و ارایه نمود، بلکه آن را به یک فرهنگ دینى و ملى مبدل ساخت.
12 . برپایى کلاس و انفاق علمى در مساجد
مساجد مىتوانند با برپایى کلاس تقویتى براى دانشآموزان مستمندى که یک یا چند درس عقبافتاده دارند، ولى توانایى پرداخت هزینه درس و استاد خصوصى را ندارند، این معضل را به نحو احسن حل نموده، از این طریق، یکى از مصادیق خدمترسانى را محقق سازند و به نهضت آن استعانت و یارى رسانند.
آرى مساجد مىتوانند با کمک دبیران متعهد و متدین، کلاسهاى مختلف و از جمله دروس جبرانى، برپا نموده، به یارى قشر آسیبپذیر بپردازند. شاید کسى تصوّر کند که این مسئله یک طرح ذهنى و عمل نشدنى است ولى هم اینک موارد زیادى از آن در مساجد اجرا شده، ثمرات جالب آن مشهود است.
13 . تکریم نو مسجدیان به عنوان خدمت رسانى
احترام به انسانها که احترام به جوهره و فطرت و ذات انسانى آنهاست علاوه بر اهمیت ذاتى، نوعى خدمت به پرورش و تقویت شخصیت انسانى و تقویت اعتماد به نفس دیگران به حساب مىآید.
اگر کسانى که تازه وارد محفل اهل دین مىشوند، در مساجد مورد توجّه قرار گیرند، ماندگار خواهند شد. آن گاه این عمل نوعى خدمت به آنان و جزء موارد خدمترسانى به حساب خواهد آمد.
14 . اِدخال سرور از طریق اهل مسجد
مسجدىها مىتوانند در تحقق شادى در یک کوچه، محله، گذر و خیابان مؤثر باشند. آنان با برپایى مراسم شاد، کمک به دیگران، حتى حرکت گروهى در مرمت و ساخت و تعمیر بیوت و امور عمومى که به رفاه مردم کمک مىرساند، چراغانى کردن محل، پخش شیرینى، اجراى نمایشنامههاى شاد و... بیشترین تأثیر رادر ادخال سرور خواهند داشت. این حرکت زیبا در طول تاریخ مساجد عمل گردیده و خاطرههاى شیرینى از آن در اذهان به جا مانده است.
بدیهى است این عمل انسانى که انجام آن از طریق مساجد یکى از امور متداول بوده است، از جمله عملکردهاى حیاتى در تحقق نهضت خدمترسانى مىباشد.
15 . بر آوردن حاجات انسانها در مساجد
انسانها و از جمله قشر خاص متدینین و مومنین به دلیل شرائط انسانى خود مشکلاتى دارند که حل و انجام آن بهترین خدمت به آنان مىباشد. این حاجتها در قالب انجام خدمترسانى در مساجد بهتر از هر جاى دیگرى انجام مىگیرد.
ممکن است اظهار مشکل از طرف آدمیان با کرامت نفس آنان منافات داشته باشد، ولى اظهار آن در مساجد با مشکلات کمترى روبروست زیرا درد دل و بیان مصائب در نزد اهل مسجد با حرمت و احترام خاصى صورت مىگیرد و احتمال پاسخگویى مثبت از سوى اهل مسجد به مراتب بیشتر از جاهاى دیگر است.
16 . اطعام در مساجد
اطعام در مساجد، از سویى در رفع مشکل تغذیه برخى از مستمندان و لو در حد جزیى اثرگذار خواهد بود و از سوى دیگر، باعث نوعى گردهمایى و ایجاد محیط صمیمى و جایگاه تبادل افکار خواهد شد.
در بعضى از مناطق کشور اسلامى ایران، رسم اطعام از سوى مساجد به ویژه در ایام محرم و رمضان مىتواند، منشأ تأثیرات مثبت فراوانى شده، افراد را با محیط مسجد صمیمىتر سازد.
بدیهى است که اطعام هم از جنبه مادى و اقتصادى و هم از ناحیه ایجاد محیط صمیمى، خدمترسانى و نوعى تعاون اجتماعى محسوب مىشود.
17 . اصلاح ذات البین در مساجد
شکى نیست که میانجىگرى و اصلاح بین دو طرف که به دلایلى قهر هستند و یا مسئلهاى آنها را به منازعه و درگیرى کشانده، مىتواند به معضل خاتمه داده، بین دو فرد یا فامیل آشتى برقرار سازد.
این اصلاح که به استناد آیات و روایات، از ثواب عظیمى برخوردار است، مىتواند از طریق امام جماعت و اهل مسجد یا جمع متدین و مسجدى به نحو احسن و اکمل صورت پذیرد.
ممکن است محل رفع مناقشه و نزاع نیز در مسجد باشد و حتى اتاقى در مسجد به این امر اختصاص داده شود و یا مىتوان بین اهل مسجد و کسانى که منازعه دارند، نوعى ارتباط برقرار کرد و از این طریق معضلات اجتماعى را برطرف ساخته و محیط شاد و صلحآمیز و دوست داشتنى را به عنوان یک خدمت انسانى فراهم ساخت.
18 . ستاد مشورت در مساجد
از آنجا که افرادى که نیاز به مشورت دارند، به دنبال یک محیط علمى، تخصصى و قابل اطمینان به منظور مشاوره مىباشند، شاید مکانى مناسبتر از مساجد در این زمینه وجود نداشته باشد؛ بر این اساس ارایه مشاوره به ارباب رجوع، باید در مساجد با تشکیل ستاد مشورت احیا شود. سرویس دهى مشاوره به دانش آموزان و بررسى علل افت تحصیلى آنها جزیى از سیستم مشاوره است که مىتواند توسط ستاد مدیران مساجد و یا هر نهادى که اداره مساجد را متولى است به اجرا در آید.
19 . ستاد پرداخت بدهى بدهکاران
اگر در مساجد با ارشادهاى امام جماعت و همکارى و هماهنگى متولیان و کمک مؤمنین ثروتمند، ستاد فوق تشکیل شود و بدهکارى افرادى که واقعا در انجام بدهى خود ناتوان هستند و این ناتوانى از روى تقصیر و عمدا نبوده است، تأمین شود، مىتوان مدعى شد کهنوعى خدمترسانى به خلق خدا صورت پذیرفته است و به عبارتى تعاون و همیارى اجتماعى در شکل عالى و خداپسنده خود صورت پذیرفته است.
20 . پناه دادن و راهنمایى گمشدگان
هدایت و راهنمایى دیگران به سمت خیر و کمال و خداجویى از جمله امور پر ثواب به حساب آمده در حدى که از عظمت بودن خورشید در دست راست و ماه در دست چپ بالاتر و مهمتر است.
هدایت گاه براى گمشدهاى است که خود را گم کرده است؛ انسان گمراهى که از حقیقت و خداجویى و عدالت به دور افتاده است و اینک به دنبال وصل به اصل خویشتن است، او را به طریقى باید به مسجد و از طریق مساجد هدایت کرد تا با آموختن مفاهیم اعتقادى و ارزشى دین، خودش را بیابد.
هدایت گاهى نیز در قالب ظاهرى خود انجام مىگیرد؛ یعنى اگر فردى، کودکى، مبتلاى به اختلال حواس، و... گم شدف از طریق مساجد، پناه داده، راهنمایى شود.
انجام این مهم بر مبناى خدمترسانى و تقویت نهضت آن بوده و به مرور به نوعى تعاون اجتماعى بدل خواهد شد.
21 . حفظ امانات از طریق مساجد
بعضى از افراد اموال، اشیاء و اماناتى دارند که به دلایلى مایل نیستند آن را به دیگران و یا حتى مؤسسات معتبر دولتى بسپارند. شاید انگیزه آنان یافتن جایى است که به سهولت و راحتى اشیاء و اموال خود را داده و پس بگیرند و از قید و بند قرطاسمدارى و کاغذبازى ادارى راحت شوند و در ساعات غیر ادارى نیز امکان مراجعه و دریافت امانات خود را داشته باشند و یا بخواهند که از وسایل آنان به نحو مشروط، نمازگزاران
و اهل مسجد استفاده نمایند.
در تمام این صور، حفظ امانات از طریق مساجد مىتواند، یکى از راههاى احیاى نهضت خدمترسانى به حساب آید! بدیهى است انجام این امور که از مصادیق خدمترسانى است، با یک برنامهریزى صحیح از سوى متولیان مسجد امکانپذیراست.
22 . ایجاد امنیت از طریق مساجد
وجود پایگاههاى مقاومت بسیج در مساجد، گویاى این مطلب است که باید ایجاد امنیت از مساجد الهام بگیرد.
مساجد مىتوانند با هماهنگى واحدهاى بسیج در تحقق و توسعه امنیت در سطح جامعه دست به اقدامات گسترده بزنند. وقتى توده مردم نظارهگر ایجاد امنیت با ضریب بالا از طریق مساجد و از جانب نمازگزاران مسجدها باشند، قطعا اطمینان خاطر بیشترى پیدا خواهند کرد.
با تصاعد این اطمینانخاطر و میزان آن، از یک سو خدمترسانى درستى انجام گرفته و تعاون اجتماعى در سطح متناسب و مقبول اجتماعى، جامه عمل به خود پوشیده است و از سوى دیگر جاذبه مسجد افزایش یافته است.
جمعبندى و نتیجهگیرى
مساجد به عنوان یک مکان مقدس، کانون مناسب و محل تجمع انسانهایى است که دیگران به چشم افراد متدین و قابل اعتماد به آنان مىنگرند. در طول تاریخ مساجد، در ابعاد مختلفى از این مکانهاى مقدس، خدمات شایانى بروز کرده است و در واقع این جایگاه مقدس پاسخ مثبتى به نیازها با رویکردهاى مذهبى، اجتماعى، فرهنگى، سیاسى و... بوده است.
در مقاله جهت تقویت و تکمیل ابعاد خدمترسانى، پیشنهاداتى همچون تشکیل صندوقهاى قرضالحسنه، سرمایهگذارىهاى غیرمستقیم، توجّه به ایتام، مساکین، فقراء، درماندگان و یتیمان و... از طریق مساجد ارایه شده است که با عنایت به آنها مىتوان خدمترسانى در مساجد بهعنوان یک نضهت تقویت کرده و مساجد را در تعاون اجتماعى به طور فعال سهیم ساخت.
امید است شاهد تعاون اجتماعى در سطح کلان باشیم.
[1] . سوره توبه، آیه 128 .
[2] . میزان الحکمه، ج 4، ص 473 .