بسم اللّه الرحمن الرحیم «انما یعمر مساجد اللّه من آمن باللّه و الیوم الآخر و اقام الصلوة و آتى الزَّکوة و لم یخشى الا اللّه...». مساجد خانههاى خدا و سفارتخانههاى الهى بر روى زمین و منارههاى علم و تکیهگاه و جایگاه عالمان و عالىترین و شریفترین اماکن براى نفوس پاک و متعبد و مطمئن بهشمار مىرود. براى مساجد همین فخر و شرافت کافى است که خداوند آنها را به خود منسوب فرموده و در قرآن «مساجد اللّه» نامیده و در حدیث قدسى فرموده است: «اِنَّ بُیُوتى فِى الاْرَضِ الْمَساجِدَ وَ زُوّارى فیها عُمّارُها فَطُوبى لِعَبْدٍ تَطَّهر فى بَیْتِهِ ثُمَّ زارَنى .... على المزور انه یکرم زائره». خانههاى من در زمین مساجد و زائران من در آنها آباد کنندگان مساجدند، پس خوشا به حال بندهاى که خود را در خانهاش پاک کند و به زیارت من بیاید و البته بر زیارت شده است که زائر خود را اکرام کند.[1]
علاوه بر این، رسول اکرم صلىاللهعلیهوآلهوسلمعنایتى ویژه به مساجد داشت و بنیان مسجد قبا را در یکى از مناطق اطراف مدینه منوره با دست مبارک خویش بنا نهاد؛ پس گویا مسجد قبا نخستین مسجدى بود که در تاریخ اسلام بنا نهاده شده است.
بدینسان امامان جماعت و خطیبان در مساجد، نقش سفیران الهى در زمین را ایفا مىکنند، چنان که ابن قیم جوزى در کتابش ذیل عنوان «عُمران حقیقى و عمران مجازى مسجد» مىگوید: عمران مسجد در اسلام شامل این موارد مىگردد:
1 . معناى حقیقى عُمران که با تأسیس ساختمان و یا تجدید بنا و ترمیم و حفظ و توسعه و نظافت و مرتب کردن آن صورت مىگیرد.
2 . معناى مجازى عمران و آن با اقامه نمازها و بلند کردن صداى اذان و اقامه و تلاوت قرآن و حفظ و حضور در دروس تجوید و حلقههاى علمى و ذکر و تسبیح صورت مىگیرد.
پس در عُمران حقیقى و مجازى مساجد ثواب بزرگ الهى است علاوه بر آن که تعمیر مساجد از صدقات جاریه محسوب مىگردد که هیچ گاه ثواب آن در دنیا و آخرت قطع نمىگردد.
«عثمان بن عفان» نیز مىگوید: «سمعت رسول اللّهیقول: من بنى مسجدا یبتغى به وجه اللّه بنى اللّه له مثله فى الجنة».[2] عثمان در عهد خلافت خود به این حدیث شریف استدلال نموده و اصلاحات و ترمیمات لازم را در مسجد نبوى که در شرف تخریب و ویرانى بود، انجام داد و نیز به آن وسعت بخشید، تا عده بیشترى از جمعیت نمازگزار را در برگیرد و اصحاب نیز، برداشت عثمان از این حدیث شریف را تأیید کردند و بر توسعه و ترمیم مسجد صحه گذاشتند. اکنون به تحلیل محتواى این روایات توجه کنید:
مشارکت در ساختمان مسجد: حدیث شریف نبوى که عثمان از پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلمنقل کرد به الفاظ عمومى وارد شده و شامل هر شخصى مىگردد که مسجدى بزرگ یا کوچک و فردى یا جمعى یا دولتى، یا بینالمللى، یا تأسیس و تجدید و ترمیم کند، یا مسجدى را توسعه بخشد.
مضمون این روایت نبوى را روایتى دیگر تأکید مىکند، که فرمود: «من بنى مسجدا کمفحص قطاة او اصغر بنى اللّه له بیتا فى الجنة».[3] «کسى که یک مسجد به اندازه لانه مرغ یا کوچکتر درست کند، خداوند براى او خانهاى در بهشت بنا مىکند». و قطاة یک نوع کبوتر بیابانى است که در بیابانها زندگى مىکند و مفحص به معناى گودالى است که کبوتر مذکور در زمین براى خود حفر مىکند تا در آن تخم بگذارد و به منزله یک لانه زمینى براى او محسوب مىگردد و پیداست که مسجدى به این مقدار هیچ کس نساخته و قابلیت ساخت هم ندارد، ولى ممکن است که یک تن به این اندازه مشارکت در ساخت مسجد داشته باشد و این زمانى است که دست به دست هزاران تن دیگر بدهد و به اتفاق مسجدى بسازند تا سهم او به اندازهى یک لانه کبوترى گردد. پس این روایت نبوى صلىاللهعلیهوآلهوسلم یکى از دلایل وارد شده از سوى مقام نبوّت محسوب گردیده و نشان مىدهد که ان هو الا وحى یوحى و روح تعاون و تشویق مردمان بر شرکت در ساخت مساجد را هر چند با مالى اندک و کوشش هر چند ناچیز، به نتیجه مىرساند.
ما در عصر کنونی مىبینیم که به حمد و توفیق الهى در سرزمین مبارک فلسطین و سایر مناطق جهان صدها هزار مسجد با مشارکت هر چند اندک افراد ولى با کوششهایى عظیم و در زمانى بسیار اندک ساخته شده است.
این که برخى مىگویند: مساجد باید تنها به همت دولتها ساخته شوند سخنى پوچ و بىاساس است؛ چرا که این سخن نه فقط هیچ مدرک شرعى ندارد که روایات در این زمینه تأکید مىکنند که باید تلاشهاى فردى و اجتماعى و مشارکت عمومى در ساختن مساجد صورت بگیرد.
ضرورت اخلاص در ساختن مساجد: پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآلهوسلماخلاص را شرط ساختن مساجد دانسته و فرموده که باید این عمل، به طور خالص براى رضاى خدا باشد و مسلمان در ساخت مسجد هدفى جز آن نداشته و به هیچ وجه ریا و سمعه و فخر فروشى و منت گذارى در آن راه پیدا نکند. حضرت در این زمینه مىفرماید: «یبتغى به وجه اللّه». یعنى منظور او فقط کسب رضاى الهى باشد.
ابنجوزى در شرح این روایت مىگوید: مثلاً اسم خود را بر سر در مسجدى که ساخته، ننویسد که از رضاى الهى دور مىشود.
همانندى خانههاى بهشتى سازندگان مسجد به مسجد: در شرح مدلول تشابه خانه بهشتى سازنده مسجد با مسجدى که در دنیا ساخته است، علماى حدیث، تفسیرها و تحلیلها و اجتهادات گوناگونى ذکر نمودهاند که به آنها اشاره مىشود:
1 . کسى که مسجدى را مىسازد به اندازهى بذل و بخششى که کرده، آن را در بهشت مىیابد.
2 . به مقدار و مساحت مسجدى که ساخته، در بهشت مسکن مىیابد. البته تشابه ظاهرى مراد نیست بل خانهاى بسیار بزرگتر و عالىتر مراد است.
3 . این یک پاداش به مِثل است، یعنى خداوند به ازاى آن مسجد به او خانهاى در بهشت مىدهد و به تناسب فضل الهى در کمیت و کیفیت آن افزوده مىشود.
4 . تشابه فقط در لفظ بیت است، ولى در حقیقت هیچ چشمى آن را ندیده و گوشى نشنیده و بر هیچ قلبى خطور نکرده است. این نظر منسوب به امام نووى است و این رأى را بنده نیز مىپسندم و به آن فتوا مىدهم و تعارضى بین اقوال گذشته نمىبینم؛ بل برخى از آنها مؤید برخى دیگرند.
ستمِ منع از نماز در مساجد: یکى از بالاترین ظلمها، ممانعت از اقامه نماز در مساجد و یا تخریب و یا تغییر اهداف مسجد به اهدافى دیگر است و قرآن کریم همه این موارد را تحریم کرده و فرموده است: «و من اظلم ممن منع مساجد اللّه ان یذکر فیها اسمه و سعى فى خرابها اولئک ما کان لهم ان یدخلوها الا خائفین لهم فى الدنیا خزى و لهم فى الاخرة عذاب عظیم».[4]
این آیه کریمه دو چیز را حرام کرده است:
1 . منع اقامه نمازها در مساجد و محروم کردن مسلمانان از رفتن به مساجد و نماز خواندن در آن.
2 . تخریب مساجد و اشغال نظامى و یا اشتغالات دنیوى که منافات با آداب و اخلاق و ارزشهاى انسانى و تمدنى و یا ایجاد حفریات در زیر پایهها و یا سوزاندان محتویات آن و دیگر شکلهاى ظلم و ستم و تخریب.
بنابراین هر کس که در یکى از این اشکال تخریب و ستم مشارکت کند، بالاترین ظلم و ستم را مرتکب شده است و خداوند در وصف او فرموده است که ترس و رسوایى در دنیا و عذاب شدید در آخرت نصیب او خواهد بود و در آیهاى دیگر مىفرماید: «ما کان للمشرکین ان یعمروا مساجد اللّه شاهدین على انفسهم بالکفر، اولئک حبطت اعمالهم و فى النار هم خالدون».[5] «مشرکان در حالى که شاهد کفر خویشاند نباید مسجدها را تعمیر کنند، چرا که اعمال آنها نابود است و آنان در آتش جاودانهاند».
یادى از قدس
جنایت سهمگین و هتک حرمت مسجد الاقصى، در بامداد روز پنجشنبه 21 آگوست 1969 میلادى صورت گرفت و دست جنایت و کینه و خیانت و وحشت شخصى به نام «مایکل دنیس روهان» که تابعیت استرالیایى داشت، از آستین به در آمد و آتش کینه او منبر صلاح الدین ایوبى را سوزانید و آتش به سقف مسجد و قبه داخلى و پنجرهها رسید و بسیارى از قرآنها و قالىها و فرشها در آتش سوخت.
در هر سال عدهاى از مسلمانان این خاطره را که نسلهاى آینده ننگ آن را فراموش نمىکنند، زنده نگه مىدارند چرا که این جنایت در حق قبله نخست مسلمانان و دومین مسجد و سومین حرم شریف الهى صورت گرفته است، و این جنایت وحشیانه یکى از حلقههاى زنجیر توطئههاى پى در پى در خصوص شهر قدس و تمامى مقدسات امروز ماست.
ان شاءاللّه مسلمانان این توطئهها را خنثى خواهند کرد. آرى قدس محل فرود پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلمدر معراج به آسمانهاى بالا و نخستین قبله و دومین مسجد بزرگ و سومین حرم شریف الهى است و خداوند هادى و راهنماست.
ما به همه علماى بزرگوار اطمینان مىدهیم که همچنان در بیتالمقدس حضور داریم و حضور خواهیم داشت و توطئههاى صهیونیستها و یهودیان افراطى را براى ضربه زدن و اهانت به مسجدالاقصى خنثى خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت این رژیم پلید، در مقاصد خود در اهانت و حمله به مسجدالاقصى موفق شود. دفاع ما از مسجدالاقصى در واقع دفاع از ایمان است؛ چون مسجدالاقصى سمبل ایمان ما و ایمان مسلمانان و سمبل جایگاه مقدسى است براى همه پیروان ادیان و ما همچنان پا برجا هستیم و از ایمان خویش و همه مسلمانها دفاع خواهیم کرد.
در پایان از تمامى مسؤولان، اعم از مقام معظم رهبرى، رئیس جمهور محترم، نهادهاى گوناگون و همه افراد تشکر مىکنیم که اینگونه در دفاع از مسجدالاقصى ایستادهاند. همچنین از آیهاللّه تسخیرى و آیهاللّه ابراهیمى که مرا دعوت کردند، صمیمانه تشکر مىکنم و از همه دست اندرکاران این سمینار و شما سپاسگزارم و امیدوارم که همگى موفق و مؤید باشند.
[1] . اخرج الطبرانى عن الصحابى الجلیل عبداللّه بن مسعود ره.
[2] . اخرجه البخارى و مسلم.
[3] . اخرجه ابن ماجه و ابن هزیمة عن الصحابى الجلیل عبدالله بن جابر.