نمایش صفحات

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم. پیش‏نویسى که خدمت شماست، با عنوان «مباحث کمیسیون چشم انداز 20 ساله مساجد»، حاصل زحمات افراد بسیارى است به ویژه برادر عزیزمان دکتر پاسدار که در سازمان مدیریت و برنامه‏ریزى درگیر سند برنامه سوم و چهارم و چشم‏انداز بودند و سایر عزیزانمان از جمله حجت‏الاسلام بخش‏زاده، برادر عزیز صدیقى و بقیه عزیزانى که حضور ندارند و افرادى که به شیوه‏هاى گوناگون به ما کمک کردند.

مى‏خواهم مطالبى درخصوص نوع نگرش و بحثى که قرار است مطرح شوم عرض کنم. ما نمى‏خواهیم اینجا ضعف‏هاى مساجد را بررسى کنیم، زیرا جایگاه مساجد را همه مى‏دانیم. به صورت مختصر دوستان اشاره کردند که مساجد چه کارکردهایى باید داشته باشند. باید بپذیریم که اسلامى بودن جامعه به معناى اسلامى بودن مسجد است؛ جامعه اسلامى جامعه‏اى است که مؤثر، فعال و تأثیرگذار باشد مسجد هم باید همین وضعیت را داشته باشد.

وقتى مى‏گوییم نگاهمان به آینده است، یعنى مى‏خواهیم آینده‏اى خوب و ایده‏آل را ترسیم کنیم به طورى که بتوان پله‏پله از آن نبردبان بالا رفت و به مقصد رسید. در چشم‏انداز این نگاه هست که دوستان باید ایده‏آل‏ها را بیان کنند. مثلاً در سند چشم‏انداز جمهورى اسلامى مى‏گویید که مى‏خواهیم کشور اول منطقه باشیم، یعنى با این نگاه ایده‏آل‏ها جمع‏بندى مى‏شود و یک سند مى‏گردد. البته اگر ایده‏آل‏ها جنبه عملى به خود بگیرد. به نوعى ما در چشم‏انداز آرزوها و آرمان‏ها و خواسته‏هایمان را از مسجد واقعى بیان مى‏کنیم.

در این پیش‏نویس که در خور نقد است، آن چارچوبى که چشم‏انداز مساجد باید داشته باشد ارایه شده است. در صفحه سه سند چشم‏انداز که تصویر مساجد آمده، تعریف مسجد به این نحو است:

مسجد نهادى است فعال، اثرگذار و مسؤولیت‏پذیر در صحنه تعاملات فرهنگى و برخوردار از روحیه تعاون و سازگارى اجتماعى، کارآمد و توانمند در ترویج و تبلیغ فرهنگ اسلامى با بهرمندى از حضور و مشارکت مردمى و حمایت دستگاه‏هاى فرهنگى و اجرایى و متعهد به نظام جمهورى اسلامى، براساس تعالیم عالیه اسلامى و اندیشه گوهربار
حضرت امام قدس‏سره و رهنمودهاى گرانقدر مقام معظم رهبرى در جهت تقویت هویت اسلامى انقلابى، و هدف ملى و الهام بخشى فعال و مؤثر براى جهان معاصر به ویژه کشورهاى اسلامى.

یعنى کلیت خلاصه شده مسجدى که براى 20 سال آینده انتظار داریم، به تعبیرى که در فرموده‏هاى مقام معظم رهبرى بود، «نه یک ظاهر فقط داشته باشد». این کلیات مسجد، که برایش افق‏هایى هم ترسیم شده اما قرار است بیشتر از نظریات دوستان استفاده کنیم.

گمان مى‏کنم در این محور وقتى به آرزوهایمان درخصوص مسجد مى‏اندیشیم، باید بدانیم اگر یک مسجد آن چنانى داشته باشیم، مى‏شود انقلابى به وجود آورد که سابقه هم داشته باشد. شما و عزیزانى که در این زمینه کار مى‏کنند، مى‏دانید که مسجدى در آفریقا هست که یک تنه در مقابل مسیحیت ایستاده، یک مسجد توانسته است 17 هزار تن مسیحى را مسلمان کند. وقتى مسجد نظام تعلیمى و آموزشى صحیح داشته و آمورش خوب برنامه‏ریزى شده باشد و هدفمند جلو برود، مسلما این آثار را خواهد داشت، در غیر این صورت همان راهى مى‏شود که ما رفتیم، یعنى هرجا جواب نگرفتیم به تأسیس خانه فرهنگ یا کانون‏هاى دیگر اکتفا کنیم. مسلم است که این راهش نیست، مسجد باید جاذب تمام اقشار و تأثیرگذار بر تمام اقشار در هر نقطه‏اى باشد.

باید متوجه باشیم نظام تعلیمى مسجد با آموزش و پرورش یکسان نیست، تفاوتش این است که اگر از آموزش و پرورش تنها انتظار تعلیم دارید، از مسجد نمى‏توان انتظار تعلیم بدون تهذیب را داشته باشید، یعنى کسى که یک سال است به مسجد آمده با فردى که دو سال زودتر آمده باید تفاوت داشته باشد، زیرا تقواى آن فردى که سه سال است به مسجد مى‏آید باید بیشتر از کسى باشد که دو سال بعد از او به مسجد آمده است.

 

سخنان دکتر پاسوار از سازمان مدیریت و برنامه‏ریزى

ضمن عرض سلام خدمت شما باید بگویم که چشم‏انداز که خوشبختانه بعد از 25 سال پیروزى انقلاب اسلامى تدوین شد، فى‏الواقع دستاوردى براى نظام ماست؛ کشورهایى هستند که به سمت و سوى این نوع دورنگرى مى‏روند و آینده‏نگرى مى‏کنند. کشورهایى که از امنیت و ثبات لازم برخوردار مى‏شوند، بیشتر به سمت این نوع برنامه‏ریزى‏ها و آینده‏نگرى‏ها حرکت مى‏کنند که خوشبختانه این کار در کشور ما به انجام رسیده است. در سال 1382 سند چشم‏انداز به تأیید مقام معظم رهبرى رسید، ایشان هم خیلى به این چشم‏انداز دل بسته‏اند و در اکثر صحبت‏ها و فرموده‏هاى خود به این نکته اشاره مى‏کنند که ما مى‏توانیم این چشم‏انداز را محقق بکنیم.

تفاوتى که این چشم‏انداز با برنامه‏هاى پنج ساله دارد، این است که در برنامه‏هاى پنج ساله ما افق دیدمان همان طور که از زمان آن مشخص مى‏شود پنج ساله و در نتیجه محدودتر است، در صورتى که در چشم‏انداز ما افق بیست ساله را در نظر داریم و به نوعى ترسیم مى‏کنیم آینده مورد نظرمان و ایده‏آل‏هایى را که به دنبال آن هستیم تا بتوانیم آن را در قالب برنامه‏هاى 5 ساله خودمان که برنامه‏هاى بلند مدت تلقى مى‏شود محقق بکنیم.

ما باید در چهار برنامه 5 ساله به آنچه در چشم‏انداز آمده جامه عمل بپوشانیم. چشم‏انداز آینده‏نگرانه طراحى شده؛ ما مى‏توانستیم به گذشته نگاه بکنیم ببینیم در گذشته چه مشکلات و تنگناهایى داشتیم و بعد چه قدم‏هایى توانستیم برداریم و چه موفقیت‏هایى به دست آوریم و سپس به نوعى آن را تعمیم بدهیم به آینده و بگوییم با این سرعت و بااین دقت و در این مدت، براى رسیدن به این هدف مى‏توانیم این قدم‏هاى دیگر را براى چهار تا پنج سال دیگر برداریم و در نتیجه چشم‏انداز خودمان را طراحى کنیم. به عبارتى، گذشته‏گرا برنامه را طراحى بکنیم، در صورتى که این چشم‏انداز که عرض کردم با نگاه به آینده ترسیم شده است، به نوعى ایده‏آل‏ها و آرمان‏ها را در دل خودش دارد.

آرمان‏ها موتور حرکت دهنده جامعه تلقى مى‏شود که اگر بخواهیم به آن سمت و سو حرکت کنیم، قطعا این آرمان‏ها و ایده‏آل‏ها نبایستى خیال‏پردازانه و دور از دسترس باشد، بایستى با واقعیت‏ها و امکانات و توانایى‏هاى موجود متناسب باشد به عبارت دیگر بایستى توانایى‏ها و قدرت‏هاى بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم. حسن این چشم‏انداز این است که ما را به حرکت در مى‏آورد تا این استعدادها را بالفعل بکنیم.

در این چشم‏انداز همان طور که مى‏دانید، آینده کشور طورى شده که مقام اول منطقه در ابعاد گوناگون باشد، چه از بعد اقتصادى و چه از بعد سیاسى و چه از بعد امنیتى و فرهنگى، و مساجد پایگاه‏هاى اصلى این فرهنگ‏سازى در جامعه هستند. مساجد باید داراى چه ویژگى‏هایى باشند تا بتوانیم به آن چشم‏انداز نایل بشویم؟ لازمه پاسخ به پرسش این است که ما ابتدا خود چشم‏انداز بیست ساله را خوب حلاجى بکنیم و ببینیم که این چشم‏انداز بیست ساله چه انتظاراتى را مطرح مى‏کند و بعد مسجدى را که باید در آن راستا باشد طراحى کنیم. در نتیجه مى‏توانیم آن ایده‏آل‏هایى را که در چشم‏انداز هست طراحى کنیم و بعد در برنامه‏هاى 5 ساله خودمان آنها را تنظیم کنیم. اگر دوستان ملاحظه کرده باشند در برنامه سوم و در برنامه چهارم به فعالیت‏هایى اشاره شده که اختصاصا درباره بحث مساجد است؛ ماده 107 قانون برنامه چهارم اختصاصا درخصوص مساجد است. ولى آیا این فعالیت‏هایى که در سند پیش‏بینى شده در راستاى چشم‏انداز است؟ چه تعداد از مراکز امور مساجد در طراحى و تنظیم این سند مشارکت داشته‏اند؟ این بخشى است که دوستان باید در مورد آن توضیحات بیشترى بدهند، منظورم این است که زمانى مى‏توانیم مؤثر عمل کنیم که خودمان آن را طراحى کرده باشیم، آن وقت مى‏توانیم در برنامه‏هاى 5 ساله نقش‏آفرین باشیم. به همین دلیل مى‏خواستم این را عرض کنم که نگاه دوستان باید یک نگاه آینده‏گر باشد و نه وضع موجودى که الآن مساجد ما با آن روبه‏رو هستند.

 

سخنان آقاى سید حسن فاطمى رئیسى، امام جماعت

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم. در آغاز، سالروز شهادت‏گونه اسوه خوبى و عصمت و حیا، زینب کبرى علیهاالسلام را به همه
پیروانش مخصوصا حاضرین تسلیت عرض مى‏کنیم.

اگر بخواهیم به اهداف چشم انداز بیست ساله برسیم، باید توجه به امکانات مساجد داشته باشیم. زیرا مسجدى مى‏تواند فعالیت بیشترى کند که توانمندى داشته باشد. مسجد ما هزار و صد و بیست متر مساحت دارد اما دو تا اتاق براى خادم ندارد و  خادم مجبور است بیرون از مسجد زندگى کند. الآن بیشتر از ده هزار جلد کتاب در منزل و مسجد داریم اما کتابخانه نداریم تا از این کتاب‏ها استفاده کنیم، نیاز به بررسى و کمک و زیر نظر داشتن است.

باید پذیرفت که به لحاظ مشکلات هست که ما از نظر فرهنگى عقب مانده‏ایم، این را باید در نظر داشته باشیم.

          والسلام.

 

 

سخنان مسؤول مرکز نظارت و ارزیابى سازمان صدا و سیما و مسؤول ستاد انتفاضه قدس

خیلى خوشحال هستم که این توفیق نصیبم شده تا در جمع ائمه‏ى محترم جماعات تعدادى از مساجد شاخص تهران و کشور حضور داشته باشم. البته بحث کردن در باره مساجد در جمع علما زیره به کرمان بردن است. بحث این است که مساجد باید مقدارى کاربردى‏تر بشود و در صحنه مسائل اجتماعى، در وهله اول مسائل آموزشى و در تکامل یافتن شخصیت اجتماعى مردم، خصوصا جوان‏ها به هر حال نقش خود را ایفا کند.

کشور ما یکى از جوان‏ترین کشورهاى جهان است؛ بخش زیادى از جامعه ما متوسط سنى زیر سى سال را نشان مى‏دهد خود متولیان و علمایى که تصدى امور مساجد را به عهده دارند باید بررسى کنند ببینند در بین نمازگزاران چه سهمى از این حضور متعلق به جوانان است. آقایان نمونه‏هایى را ذکر کردند، ما هم مساجدى را مى‏شناسیم که تا چند سال قبل تعداد نمازگزارانش اندک بود اما بعد حضور امام جماعت محترمى تعداد صف جماعتش بیشتر از تعداد نمازگزاران قبل شد با این که در گذشته همان یک صف هم باید چند دقیقه بعد از اذان تشکیل مى‏شد که غالبا هم از پیرمردهاى محل بودند.

تنها تغییر و تحولى که در مسجد صورت گرفته این است که نیروى جدیدى در این مسجد حضور پیدا کرده و سعى کرده است ارتباط خودش را با مردم محل خصوصا با جوان‏ها تقویت کند. مسجدى را در تهران سراغ دارم که اگر قبل از اذان مغرب تشریف ببرید قطعا جایى براى ورود شما به مسجد نیست، زیرا مسجدى است که در فعالیت‏هاى مختلف اجتماعى نقش دارد و از قدیم محل رجوع مردم و حل بسیارى از مشکلات آنها بوده است.

مسجد محور شکل‏گیرى معنویت است، همان‏طور که در شهرهاى قدیم امام‏زاده‏ها محور شکل‏گیرى شهرها بوده‏اند، بازار شهر، مسجد اعظم شهر، مدرسه علمیه و حتى بخش‏هاى حکومتى در حول امام‏زاده‏ها بودند. محور دینى و مذهبى در خیلى از شهرهاى ما خصوصا ایران طبیعى است. این وضعیت را در گذشته در شهرهایمان داشتیم.

مساجد جامع در شهرها نقش خاصى را داشته‏اند، حتى در معمارى شهرهاى بزرگ نقش محورى داشته‏اند. بعد از احیاى مجدد شیعه در شهر اصفهان که مرکز حکومت در دوره صفویه بوده است مى‏بینید که هم مسجد جامع قبلى آن شهر و هم مسجد جامع جدید در حول و حوش میدان نقش جهان شکل گرفته است، خود مسجد امام، مسجد شیخ لطف‏اللّه‏ و مدارس دیگر آنجا همین وضعیت را داشته‏اند.

در تاریخ گذشته کشورمان، محوریت مساجد خصوصا مساجد جامع به روشنى هویداست، در انقلاب اسلامى عمده حرکت مردم از مساجد شروع شد، حتى دانشجویانى که از دانشگاه‏ها حرکت‏شان را شروع کردند، مثل دانشگاه تهران که محوریت خاصى را در این نهضت داشت، مسجد محل تجمع دانشجویان مسلمان و شکل‏گیرى حرکت انقلابى آنان بود. به همین دلیل بود که امام تأکید کردند مسجدها را سنگر قرار بدهید، مسجدها را محکم نگه دارید، در مسجدها تجمع کنید. در ایام دفاع مقدس هم مسجدها در جمع‏آورى کمک‏هاى مردمى، سرزدن به خانواده رزمندگان، در شکل‏گیرى انصار المجاهدین، در سرکشى به خانواده‏هاى شهدا نقش اصلى خودش را ایفا کرد.

بعد از جنگ، در شکل‏گیرى جدید فضاى فرهنگى، سیاسى و اقتصادى کشور احساس مى‏کنیم مساجد نقش خودشان را ایفا نکردند زیرا توجه لازم به مساجد نشد.

به هر حال اولیاى امور مساجد باید به مساجد توجه بیشترى کنند، مساجد باید نقش خودشان را در آینده کشور خیلى جدى‏تر ایفا بکنند. هم اولیاى کشور و هم سیاستمداران کشور در چشم انداز کلان کشور جایگاه‏هایى را براى ایفاى این مسؤولیت‏ها پیش بینى بکنند.

به نظر من به صورت کاملاً درون‏زا خود ائمه جماعات و خود اولیاى مساجد باید در جهت جا انداختن این نقش تلاش بیشترى کنند. این مسأله فقط با شعار و برگزارى سمینار عملى نیست. باید ائمه محترم جمعه و جماعات به فکر باشند، الآن با وضعیتى که به لحاظ توسعه فن‏آورى جدید ارتباطى به وجود آمده است، (اینترنت و بازى‏هاى کامپیوترى)
مسجدها نباید عقب بمانند. البته این که باید عینا تبعیت از این فن‏آورى جدید کرد بحثى است که قطعا مورد تأیید بزرگان نیست، ولى این فاصله‏اى که عملاً بین بسیارى از مساجد وجود دارد و وضعیتى که رسانه‏هاى جدید دارند زنگ خطر جدى است و باید تجدید نظرى بشود.

این فاصله باید با سرمایه گذارى بیشتر و با آوردن امکانات جدید به مساجد و بالا بردن بنیه و بضاعت مالى مساجد از بین برود تا در مسائل اقتصادى حداقل درون محلات تأثیر گذارد و هم‏چنین در بقیه امور تا جبران گذشته بشود.