راه کارهاى توسعه کمى و کیفى مساجد و جذب جوانان
پژوهشها ثابت کرده که توسعه به عنوان واقعیتى مطلوب داراى ابعادى گوناگون است. خوشبختانه در جهان معاصر ابعاد گوناگون توسعه و ارتباط و پیوندها و تأثیر و تأثر متقابلى که بین ابعاد توسعه وجود دارد مورد توجه جدى قرار گرفته و به خوبى آشکار شده است که توسعه اقتصادى، اجتماعى، سیاسى بدون توسعه فرهنگى و توسعه منابع نیروى انسانى امرى کاملاً دور از دسترس است؛ همچنان که توسعه فرهنگى و توسعه منابع نیروى انسانى بدون انجام دادن توسعه اقتصادى ـ اجتماعى ـ سیاسى با مشکلات فراوانى مواجه مىشود!
براین اساس ضرورت توسعه فرهنگى و لزوم تعلیم و تربیت و پرورش نیروى انسانى پارسا، کار آمد و توانا در تحقق دیگر ابعاد توسعه واقعیتى انکار ناپذیر است. نکته مهم و شایان توجه در این راستا تبیین نقش و جایگاه مساجد در توسعه همه جانبه کشور است.
با کمال تأسف نداشتن توجه کافى به مساجد، نقش و جایگاه، جاذبههاى بىبدیل و تأثیرات عظیم و ممکن مساجد را به شدت کاهش داده و این کاهش پیامدهاى ناگوارى همچون توسعه تأثیرات تهاجم فرهنگى بر جوانان و امت اسلامى را در پى داشته است.
اکنون این حقیقت نه تنها براى اندیشمندان و فرهیختگان کشور و امت اسلامى، بلکه بر عموم مردم به خوبى آشکار شده است که براى تحقق ابعاد دیگر توسعه در کشور و جهان اسلام باید نخست به فکر توسعه کمى و کیفى مساجد بود. این سخن، سخنى احساسى یا توصیهاى غیرکارشناسى و غیرعلمى و از سر خیالپردازى و آرمانگرایى صرف نیست، بلکه سخنى است براساس تحقیق و پژوهشهاى بنیادى و کاربردى که بر مبناى «ولکم فى رسول اللّه اسوه حسنه» بوده و از روش و سیره مبارک آن حضرت صلىاللهعلیهوآلهوسلم در بنیانگذارى تمدن بزرگ اسلامى اتخاذ شده است. پیامبر بزرگى که در توقف چهار روزه خود در دهکده قبا، مسجد قبا را بنا نمود و در مسیر آمدن به مدینه در محل زندگى قبیله بنىسالم، نماز جمعه را در مسجد آن قبیله اقامه فرمود و در آغاز ورود به شهر مدینه با فرود آمدن ناقه (داراى مأموریت) آن محل را براى ساختن مسجد خریدارى و مسجد نبوى یا به دیگر سخن قطعهایى از باغهاى بهشت را در زمینى خاکى بر پا ساخت و همه ابعاد زندگى مردم را با آن گره زد و تلألؤ نورانى آموزههاى مسجد را بر زوایاى گوناگون حیات بشرى تاباند و دین توحیدى و شریعت عالى خود را از آن کانون هدایت منتشر ساخت و بدین طریق، راه و روش توسعه همه جانبه امت اسلامى را به امت اسلامى آموزش داد.
آرى بدون تردید در توسعه کشور مهمترین مسئله بُعد فرهنگى است و اگر در توسعه اجتماعى و اقتصادى به مسائل فرهنگى توجه نشود، توسعه اجتماعى و اقتصادى به مفهوم امروزى آن نیز تحقق نخواهد یافت. با عنایت به این که مساجد محل اصلى نشر فرهنگ دینى و مذهبى کشور است، در توسعه اقتصادى اجتماعى فرهنگى، باید توسعه را از پایگاههاى فرهنگ دینى یعنى مساجد شروع کرد، زیرا تقویت این پایگاهها به معناى مصونسازى فرهنگ خودى در برابر هجوم فرهنگى بیگانگان است. فرد هالیدى، از شخصیتهاى امنیتى و سیاسى انگلیس و طراح براندازى خاموش یا براندازى در سکوت، یکى از راههاى براندازى جمهورى اسلامى را محدود کردن نقش شبکه مساجد عنوان مىکند.
نکته شایان تأمل آن است که مساجد تنها مراکزى هستند که مى توان از آنها به عنوان بهترین اماکن مقدس براى جذب مردم عموما و جذب جوانان خصوصا استفاده کرد. اگر امت اسلامى بخواهد جوانان را در مکانهاى دیگرى جز مساجد سازماندهى کند باید هزینههاى فراوانى صرف کند، اما با بهرهبردارى بهینه از مساجد، جذب جوانان کاملاً عملى،
موفق و مقرون به صرفه مىشود که داراى آثار بسیار مبارکى نیز خواهد بود.
آنچه در پى مىآید موضوعاتى است براى تأمل، اندیشیدن، جستجو و کاوش در باره راههاى توسعه و چارهاندیشى براى رفع موانع توسعه کمى و کیفى مساجد.
امید است در سایه الطاف الهى با توسعه مساجد، توسعه حقیقى و همه جانبه در کشور و در میان امت اسلامى پدید آید.
الف: توسعه کمى
با آن که در کشور بیش از شصتهزار مسجد با مساحتى بالغ بر 000،000،36 متر مربع زمین و 000،000،17 متر مربع زیر بنا در بهترین مکانهاى شهر و روستا یعنى تقریبا به ازاى هر یکهزار تن یک مسجد وجود دارد، اما با کمال تأسف باید گفت به علت آن که در ساختن مساجد، میزان جمعیت پیرامون، منطقه جغرافیایى، فاصله مساجد، با یکدیگر و دیگر مسائل اساسى رعایت نشده و سیاست مدون و مشخصى در زمینه ساخت مسجد وجود نداشته است، در بعضى از محلات پر جمعیت مسجدى وجود ندارد و یا اگر هست بسیار کوچک است و جوابگوى خیل عظیم نمازگزاران نیست و بر عکس در برخى از مناطق کم جمعیت، مساجد بزرگ یا نزدیک به هم ساخته شده که خلوت بودن بعضى از آنها هنگام اقامه نماز در شأن جامعه اسلامى نیست. این مشکل در کل جهان اسلام نیز به چشم مىخورد.
در این راستا باید براساس مطالعات آمارى و جمعیتشناسى، بررسى و تحلیل لازم صورت پذیرد تا مشخص شود چه مناطقى به چه تعداد مسجد و با چه مساحتى نیاز است تا در زمینه ساخت مسجد افراط و تفریط صورت نگیرد.
افزون برآن در تجهیز، آراستگى، رنگآمیزى و تنظیف مساجد و زیباسازى نماى بیرونى آنها باید به نکات ذیل توجه شود:
ـ مقاومسازى ساختمان مسجد در برابر حوادث طبیعى مانند سیل، زلزله، طوفان و غیره؛
ـ تمهیدات لازم براى حضور قشر عزیز جانباز و معلول؛
ـ در نظر گرفتن مکان لازم براى پارکینگ خودروهاى نمازگزاران در مناطق مورد نیاز؛
ـ طراحى مکان مناسب همچون مهد کودک براى نگهدارى نوزادان زنان و مادران داراى فرزند خردسال؛
ـ ایجاد تأسیسات تکمیلى و مورد نیاز مسجد همانند مهد کودک، مدرسه، درمانگاه، صندوق قرضالحسنه، مرکز مشاوره و امور تربیتى و ورزشى و مرکز کمکرسانى به مردم؛
ـ طراحى تأسیسات برودتى و حرارتى پیشرفته متناسب با محیط جغرافیایى؛
ـ تنظیم صحیح سیستم نور و صداى مسجد؛
ـ طراحى و اجراى فضاى سبز و گلکارى و استفاده از رنگهاى آرامبخش همراه با طرحهاى تلفیقى؛
ـ استفاده از اسپرىهاى خوشبوکننده هوا قبل از شروع نمازهاى جماعت و مراسم مذهبى در فضاىصحن مسجد موردنظر؛
ـ ساخت کفشدارى خارج از شبستان، از جنس سنگ؛
ـ استفاده از سجاده یا فرشهاى مناسب سراسرى و علامتگذارى با پارچه سفید و شستشوى آن در هر شش ماه یک بار؛
ـ حفظ سادگى و پویایى مسجد.
دیدگاه خویش را درخصوص پرسشهاى ذیل بیان فرمایید:
1. آیا مىتوان استاندارد مشخصى براى تأسیس مسجد به ازاى جمعیت و تراکم آن ارایه نمود، استدلال شما براى آن پیشنهاد چیست؟
2. براى اصلاح وضع موجود که در ساختن مساجد، میزان جمعیت پیرامون، منطقه جغرافیایى، فاصله متناسب با مساجد دیگر و جز به آن رعایت نشده است، چه راه کارهایى وجود دارد؟ تأسیس مساجد براساس استانداردهاى علمى مصوب؟ یا ...
3. افزون بر جمعیت و تراکم آن چه معیارهایى را مىتوان براى لزوم تأسیس مسجد در نظر گرفت؟!
4. چه روشهایى براى جذب مشارکت هر چه بیشتر مردم در ساخت و توسعه کمى مساجد وجود دارد؟
5. چگونه و با چه روشها و در چه زمینه ای بدون آن که استقلال مساجد خدشهدار شود، مىتوان از مساعدت و کمکهاى عمومى و دولتى براى ساخت و توسعه کمى مساجد بهره برد ؟
تدوین و اجراى قوانین لازم؟
اختصاص بودجه و در اختیار قرار دادن آن؟
ساخت تأسیسات جانبى و تکمیلى؟
اجراى ساخت؟
تصویب و اجراى معافیت در پرداخت هزینه هاى آب و برق و گاز؟ و...
6. موانع و چالشهاى توسعه کمى مساجد و راه بر طرف ساختن آن چیست؟
ب: توسعه کیفى
مقصود از توسعه کیفى، بهینهسازى بهرهبردارى، افزایش نقش، جایگاه، کارکرد و ارتقاى سطح و بالا بردن کیفیت و عرضه خدمات عبادى، آموزشى و غیره و افزون ساختن جاذبههاى مسجد و در یک جمله آوردن مسجد در متن زندگى مردم مسلمان و برقرارى و مستحکم ساختن پیوند بین مسجد و امور گوناگون در حیات بشرى است.
نگاهى کوتاه به تاریخ اسلام نشان مى دهد که مسجد النبى صلىاللهعلیهوآلهوسلم مثل بعضى از مساجد خاک گرفته، متروکه و یا تشریفاتى امروز نبود که تنها هنگام نماز باز و پس از آن بسته شود و از روح زندگى و حرکت اصیل حیات باز بماند. در صدر اسلام مسجد مرکز زندگى و تپش حیات و محل دریافت طرح، مرکز جدیدترین خبرها و اقدامات مسلمانان و مرکز ارسال پیکها به قبایل و کشورها و خلاصه جایگاه اصلى دعوت به اسلام بود. سرنوشت ملتها و دولت ها در مسجد پیامبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم رقم زده مىشد و تمدن و فرهنگ اسلامى از آن مرکز نورانى راهى جهان مىگردید.
براین اساس با توجه به آن که منحصر ساختن مساجد کشور با این فضاى بزرگ و عالى به برگزارى یک یا دو وعده نماز جماعت، برگزارى مجالس ترحیم و عزادارى، و بسته بودن در آن در بیشتر اوقات و برگزار نشدن مجالس شادى و آموزشى هم چون مراسم ازدواج، تعلیم و تربیت و مذاکرات علمى و تصمیمگیرىهاى اجتماعى و امور مربوط به پیشرفت و توسعه و برنامههاى خانوادگى و غیره، یکى از خسارتهاى سنگین دوران معاصر است، به نظر شما براى بهینهسازى استفاده از مساجد چه باید کرد؟
1. در دوران معاصر مساجد چه نقش و کارکردهایى را مى توانند بر عهده گیرند؟
2. نوع خدمات عمومى و اجتماعى که اکنون بر زمین مانده و مسجد مى تواند آنها را بر عهده گیرد کدام است و ارائه آن از طریق مسجد چگونه باید صورت گیرد؟
3. چه نوع تأسیساتى را در کنار مسجد و براى بر عهده گرفتن نقش و کارکردهاى جدید لازم مىدانید؟
4. چگونه مىتوان کارکرد و خدمات مساجد کنونى را افزایش داد؟ و راهاندازى مرکز ارایه خدمات آموزشى و رفاهى مسجد تا چه اندازه نیاز است و ارایه آن به چه صورت باید باشد؟
5. برنامهریزى کلان و برنامههاى میان مدت و کوتاه مدت اجرایى براى مساجد به صورت متمرکز یا غیر متمرکز، کدام یک مناسبتر است؟ چرا؟
6. درخصوص ائمه محترم جماعات و کارگزاران دیگر مساجد چه نوع آموزشهایى مىتواند در توسعه کیفى مساجد مؤثر باشد؟
7. تشکیل کلاس، فعال ساختن کتابخانه و نوارخانه، برگزارى دورههاى سیر مطالعاتى، تشکیل گروههاى سرود و تواشیح، در اختیار داشتن رایانه، قرار دادن نام مساجد و فعالیتهاى آن در شبکه جهانى اینترنت و ارائه خدمات علمى دیگر از طریق مساجد، اطلاعرسانى نیکو، نصب تراکتها و پیامهاى تبلیغاتى و فرهنگى دو روز قبل از اعیاد و ایام مبارک خجسته و عزادارىها و جمعآورى آنها بعد از مراسم و چگونگى آن در بالا بردن کیفیت و افزونى جاذبه ها چه نقشى مى تواند ایفا نماید؟
8. نقش امام جماعت، هیئت امنا، خدام، بسیجیان و سایر نیروهاى دست اندرکار در توسعه چیست؟ امام جماعت ثابت، مراعات حال نمازگزاران، پرهیز از خطابه طولانى در بین دو نماز، خوش برخورد، خوش اخلاق، خوش سیما، آشنا به مسائل شرعى و حتىالامکان جوان بودن خادم مسجد، تعیین مؤذن و تعقیب خوان خوش صدا، پخش نکردن صداى برنامههاى مسجد از جمله سخنرانىها و سرودها از بلندگوى مساجد، رعایت اصول بهداشتى خصوصا در آبدارخانه مسجد و نظافت مستمر وضوخانه و سرویسهاى بهداشتى و نصب جاى مایع دستشویى و خشک کن برقى و... چه نقشى در ایجاد جاذبه براى همسایگان و توسعه کیفى مساجد دارند و موارد مؤثر دیگر کداماند؟
9. شیوههاى مشارکت مردم خصوصا جوانان در مدیریت مساجد چگونه باید باشد تا ضمن جلوگیرى از اخلال در امور، مساجد را از ظرفیت و توانایى جوانان بهرهمند سازد؟
10. موانع و مشکلات موجود در راه توسعه کیفى کدام است و راه کارهاى عملى حل آنها چیست؟
در جستجو براى پاسخگوئى به پرسشهاى فوق توجه به نکات ذیل لازم و ضرورى است:
بازخوانى و بازمهندسى نرمافزارى مساجد
1 . مسجد مرکز بیمه انسان
مسجد بهترین مرکز تأمین و تضمین سلامت روحى ـ روانى انسان است با توجه به محیط آلوده به مفاسد اجتماعى، تنها مکانهاى معنوى همچون مساجد هستند که پناهگاه جوانان و فرزندان ما در برابر معضلات و مفاسد اجتماعى مىباشند. آرى مسجد و روحانى مىتواند اصلىترین پایگاه و مرجع امنى براى مردم و جوانان باشد. بنابراین مسجد مطلوب مسجدى است که بتواند در طى مراحل زندگى نقش مؤثرى داشته باشد و امام جماعت آن امور فرهنگى را به خوبى مدیریت و رهبرى کند.
مساجد مىتوانند دو نقش بنیادین را در تضمین و تأمین سلامت فرزندان و جوانان ایفا نمایند:
الف. دفع و پیشگیرى از بیمارىهاى روحى ـ روانى و فکرى (واکسینه سازى معنوى).
ب. تقویت و تأمین قدرتهاى معنوى و ایمانى و فکرى.
2 . ارتباط مسجد و مدرسه و دانشگاه
جوان موجودى پرانرژى و داراى شرایط روحى ـ روانى خاصى است که او را در برابر معضلات و مفاسد اجتماعى و اخلاقى آسیبپذیر ساخته است.
یکى از مهمترین کارکردهاى مساجد تعامل با مراکز تجمع جوانان و نوجوانان یعنى مدارس و دانشگاهها است.
نوجوان و جوان در برابر معضلات و مشکلات شخصى نیازمند فردى امین هستند تا مسائل و نیازهاى خود را با او در میان بگذارند.
روحانى با سواد و آشنا به مسائل مشاورهاى و علوم روانشناختى و شخصیتى بهترین فرد براى مساجد موجود در جامعه و شهرکها است.
فرآیند ارتباط مسجد و روحانىِ فاضل با مدارس و مراکز علمى نیازمند مدیریت صحیح و هوشمندانه است و مىتواند آثار مفید و برکات زیادى به همراه داشته باشد. آرى، ارتباطات کلید طلایى موفقیت است و از این جهت سرمایهاى ارزشمند بهشمار مىآید که نیازمند مدیریت همه جانبه است.
ارتباطات بر سه پایه و رکن استوار است، یعنى قوام و تحقق آن به این عناصر وابسته است:
1. توسعه ارتباطات؛
2. تعمیق ارتباطات؛
3. تداوم ارتباطات.
فرآیند ارتباط با مدارس
براى این کار روحانى باید نخست مدیران مدارس محله را شناسایى، تحلیل و طبقهبندى و سپس با آنها ارتباط برقرار کند، ارتباطى از جنس رفاقت و دوستى، به او(مدیر) بهچشم مشترى خاص نگاه کند که اگر مشترى او بشود، مىتواند مشترىهاى زیادى براى او به همراه خود بیاورد.
روحانى، تولیدکننده و عرضه کننده کالاى معنویت است، این کالا باید هم خوب تولید و هم خوب بستهبندى و هم خوب عرضه شود و به راحتى در دسترس مشتریان قرار بگیرد و از ویژگىها و جاذبهها و امتیازهایى برخوردار باشد که آن را نسبت به دیگر کالاها ممتاز گرداند.
3 . تعلیم و تربیت رسالت اصلى مساجد
آموزش ابزار تربیت و مرکز آموزشى(مدرسه ـ دانشگاه) بسترى مناسب براى تربیت است. از مهمترین کارکردهاى مسجد ایجاد حیات معنوى جمعى و همبستگى اجتماعى مؤمنان است. اسلام برخلاف مسیحیت دینى فردگرا نیست، حتى به حیثیت جمعى انسانها توجه بیشترى دارد.
تربیت رو در رو
از کارکردهاى انحصارى و همیشگى مسجد، تعلیم و تربیت حضورى و واقعى است که با توجه به تأثیر فضا و نوع فیزیک مسجد از حیث تربیتى، و امام جماعت با ارتباط مستقیم؛ مخاطبان، مؤثرترین نقش را خواهند داشت.
نگاه اسلامى نگاه تربیت محورى است
بهترین جا براى تحقق تربیت دینى و اسلامى فرزندان ما مسجد است، زیرا مسجد مکان انسانسازى است.
توسعه و گسترش کارکردهاى مساجد
الف. راهکارهاى بنیادین ـ نظرى
1. شناساندن مسجد به جامعه و تشریح نقش مهم و والاى آن در تعادل بخشى حیات اجتماعى (جایگاه سرمایه بودن مسجد ـ مدیریت کلان مساجد)؛
2. محافظت و صیانت بخشى مساجد ـ آسیبشناسى و پاتولوژى مساجد؛
3. شناسایى عوامل و ابزارهاى مورد نیاز براى استفاده بهینه از امکانات مساجد؛
4. بررسى آسیبها و تهدیدها در روند فعالیت کلان اجتماعى، شناخت بحرانهاى اجتماعى معاصر و نقش مساجد در کاهش و رفع آنها؛
5. نگاه سیستمى به مساجد؛
6. تبیین نگاه کمیتى (حداقل و حداکثر) درخصوص کارکردهاى مساجد؛
7. تبیین امور ذاتى و عرضى کارکردهاى مساجد؛
8. انعطافپذیرى کارکرد مساجد در شرایط گوناگون.
ب. راهکارهاى کاربردى توسعه کارکردهاى مساجد
1. شناساندن امام جماعت به عنوان مدیر مسجد؛
2. آموزش مدیریت فرهنگى به امام جماعت؛
3. تأسیس دانشگاه مساجد (مرکز آموزش پودمانى ـ نیمه حضورى) و رشته مدیریت استراتژیک فرهنگى براى مدیران فرهنگى، امامان جماعت و مؤمنان حاضر در مسجد؛
4. حمایت مادى و معنوى از مدیران و کارگزاران مساجد و تعیین جایگاه حقوقى براى فعالیتهاى تمام وقت با لحاظ همه لوازم و امکانات مورد نیاز؛
5. ارتقاى مرکز رسیدگى به امور مساجد و ادغام مراکز همسو و در نهایت تشکیل سازمان مساجد؛
6. تخصیص بخشى از بودجه عمومى براى امور مساجد؛
7. استقلال مدیریتى و پرهیز از وابسته نمودن مساجد به دولت؛
8. جلب مشارکت مردمى در قالبهاى معنوى؛
9. ایجاد شوراى برنامهریزى مساجد (جهت مشارکت بخشى و استفاده از توانمندىهاى مردمى)؛
10. ارایه آسان مجوز براى فعالیتهاى مورد انتظار علمى، آموزشى و... به صورت رسمى و قانونى در مساجد؛
11. توسعه حوزه ارتباطات مساجد با مراکز دولتى و غیردولتى؛
12. تأمین قدرت و اقتدار براى نقشآفرینى مساجد؛
13. نهادینه کردن جایگاه مسجد با تدوین و تصویب قانون لازم در جهت نهادینه کردن نقش مسجد در توسعه فرهنگ دینى و تعمیق ارزشها و باورها و معارف دینى (تعلیم و تربیت دینى) همسوسازى نهادهاى فرهنگى، هنرى و مشارکت بخشى آنها با مساجد و باز مهندسى دیگر مراکز فرهنگى؛
14. تغییر نگاه سنتى به مسجد، براین اساس مسجد تنها محل اقامه نماز نیست، بلکه پایگاه و مرکز اصلى:
ـ توسعه و ترویج فرهنگ دینى؛
ـ تبیین اصول اعتقادى و فروعات دین؛
ـ تعمیق باورهاى دینى و مسائل دیگرى که مربوط به حوزه دین مىباشد.
15. به باور رساندن مسؤولین نسبت به جایگاه، نقش و کارکرد مساجد؛
ـ در تعریف دقیق و جامع از حکومت دینى، مسجد در صدر ارکان و مقامات است؛ لذا براى این که مسجد جایگاه خود را پیدا کند باید از دو سو فعالیت نمود:
الف) هماهنگى از بالا و همکارى و تعامل با مساجد در جهت رفع مشکلات اجتماعى مانند شوراى حل اختلاف و...
ب) اجراى نمونههایى عینى از کارکردهاى متعدد مساجد
16. بازخوانى تعریف مسجد به اقتضاى نگاه جامعه شناختى به مسجد؛
17. ارتباط مسجد با دیگر نهادها و عناصر کلیدى جامعه؛
18. انطباق کارکرد مساجد با مقتضیات محیط تا حدّى مىشود نسخهاى مشترک براى مساجد نوشت، اما مساجد به تناسب شرایط گوناگون کارکردهاى متفاوتى باید داشته باشند؛
ـ بسترسازى براى حضور جوانان خصوصا تحصیل کردهها در مسجد (ایجاد تیمها و هستههاى علمى و کارآفرین و هسته مشاوران جوان مسجد)
19. استفاده از فرصتها و شناسایى تهدیدها و آسیبها در مسجد؛
20. رفع مشکلاتمعیشتىومعرفتى امام جماعت، پیش نیاز مدیریت و رهبرى مسجد؛
21. ایده، «هر محله یک مسجد و هر مسجدى خانه یک عالم و روحانى فاضل»؛
22. توسعه ساخت مسجد در میدانهاى اصلى.
ـ تعیین منابع مالى براى مساجد (مصوبه مجلس مبنى بر اخذ X درصد از هر معامله در کشور جهت تعیین پشتوانه مالى براى تقویت اسلام و برنامهریزى استراتژیک)؛
ـ ضرورت تشکیل NGO ائمه جماعات با سواد و خوش فکر و نشستهاى مستمر و ارتباط با بزرگان و مراجع دینى، مقام معظم رهبرى و اخذ حمایت آنها جهت برنامههاى استراتژیک و هماهنگى با دولت و مجلس و طرح افکار راهبردى با آنها از طریق «اتاق فکر». «فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَن یَتَطَهَّرُوا».[1]
مشتریان مسجد
ـ هر کسى که به مسجد ما مىآید، مشترى محصولات معنوى و دینى ماست؛
ـ مشتریان را خوب شناسایى کنید؛
ـ کارشناسى مشتریان را امرى جدى بدانید؛
ـ ارتباط با مشتریان را توسعه دهید؛
ـ خدماتدهى به مشتریان را ارزش به حساب آورید.
آسیبهاى مساجد
ـ مراکز رقیب (خانههاى فرهنگ محله و غیره)؛
ـ کم رنگ شدن فعالیتهاى مساجد در توسعه تعلیم و تربیت دینى؛
ـ محدود بودن ساعت بازبودن مساجد.
راه کارهاى جذب جوانان
ـ مدیریت فرآیند جذب:
1. شناخت صحیح و دقیق یا نگرش سیستمى به جوان؛
2. شناخت موانع و عوامل دفع؛ پیشبینى و پیشگیرى؛
3. شناخت ابزارها و عوامل جذب؛ استفاده صحیح از امکانات.
3 ـ 1 ـ ابزارهاى نرمافزارى:
ـ نگرش سازى و بازمهندسى ذهن؛ نگرشهاى خرد و جزیى؛
ـ تعریف و تبیین راهبردهاى ضرورى؛ تعیین اهداف و چشمانداز؛
ـ تعیین روش و برنامهریزى و تبیین دستور کارها.
ترسیم راه کارها
1. فرضیه سازى، تعیین تمام احتمالات ممکن براى حل مسئله یا دستیابى به هدف؛
2. الگوریتمسازى روند حل مسئله (تشخیص نیاز + تشخیص قوانین و امکانات موجود و ممکن + برقرارى ارتباط بین امکانات و نیازها) که به صورت مرحله به مرحله انجام شود؛
3. بازنگرى و اصلاح.
الف) اثبات یا نقد درست بودن برنامهها؛
ب) اثبات یا نقد بهینه بودن تصمیم